پارس ناز پورتال

هولناک ترین نبردهای هوایی تاریخ را بشناسید

هولناک ترین نبردهای هوایی تاریخ را بشناسید

هولناک ترین نبردهای هوایی تاریخ را بشناسید 

جنگ هاي هوایی بین جنگنده ها و جت ها بر فراز آسمان میتواند بسیار هولناک باشد. امروز به شما هولناک ترین این جنگ ها را معرفی میکنیم. احتمالاً بتوان ادعا کرد که بهره گیری از هواپیما در میدان نبرد در سنجش با دیگر تسلیحات نظامی قدمت بسیار کمتری دارد. اگر چه از دهه ي 1860 از بالن ها بهره گیری می شد

 

اما نخستین بهره گیری از قدرت هوایی آن طور که مطلوب ماست تنها در جریان جنگ جهانی اول صورت گرفت، یعنی چیزی کمتر از 100 سال پیش. در این دوره ي 100 ساله شمار نبردهای هوایی که انجام گرفته از شمردن خارج شده هست. علیرغم قدمت نسبتاً اندک، هواپیماها و نبردهای هوایی سهم زیادی در پیروزی یا شکست

 

در میدان هاي جنگ ایفا کرده اند و گرچه دیدگاه انسان را نیز نسبت به آسمان به شدت تغییر داده اند. در ادامه ي این مقاله قصد داریم شما را با 9 نبرد بزرگ هوایی که در ۱۰۰ سال جدید و پس از بهره گیری از هواپیما در نبردها رخ داده اند آشنا کنیم.

 

۹- جمعه سیاه

هولناک ترین نبردهای هوایی تاریخ را بشناسید

صبح روز ۹ فوریه سال ۱۹۴۵، هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا تعدادی کشتی را در محدوده ي «فورد فیورد» «Førde Fjord» در قلمرو دریایی نروژ شناسایی کردند. اکثر این کشتی ها تجاری و باری و متعلق به کشور آلمان نازی بودند که کوشش داشتند مواد خام زیادی را برای نجات صنعت در حال نابودی کشور آلمان به این کشور حمل کنند.

 

گرچه در بین این کشتی هاي تجاری یک کشتی جنگی به اسم «Z33» نیز حضور داشت. بدین ترتیب بیش از ۴۵ جنگنده ي بریتانیایی بدون دقت به کاروان کشتی هاي تجاری سراغ کشتی جنگی Z33 رفتند.اما ۱۲ فروند جنگنده ي آلمانی نیز به کمک ناوشکن خود شتافتند و در نبردی که در آسمان درگرفت ۴ جنگنده ي آلمانی و ۱۰ جنگنده ي

 

بریتانیایی منهدم شدند. کشتی جنگی آلمانی به شدت مصدوم بود اما غرق نشد و این عملیات به بهای از دست رفتن حدود یک چهارم اسکادران بریتانیایی به آخر رسید. به همین علت استراتژی نبرد تغییر کرد و به خلبانان فرمان داده شد که به جای هدف قرار دادن کشتی هاي جنگی سراغ کشتی هاي تجاری بروند و این رویه در تمام روزهای باقیمانده ي جنگ ادامه داشت.

 

۸- سه شنبه سیاه

هولناک ترین نبردهای هوایی تاریخ را بشناسید

روسیه تا به امروز هم چنان ادعا میکند که هیچ کدام از جنگنده هاي خود را در طول جنگ کره در پشتیبانی از کره شمالی به پرواز درنیاورده هست. روز موسوم به «سه شنبه سیاه» روزی خونین برای خلبانان نیروی هوایی ایالات متحده در دوران جنگ کره بود. در این روز نیروی هوایی این کشور ۱۰۶ فروند بمب افکن کهنه ي بی-۲۹ را در روشنایی روز برای بمباران اهدافی در کره شمالی اعزام کرد که ۳۰ فروند جت اف-۸۴ نیز آنها ر اسکورت می‌کردند.

 

در جواب به این عملیات نیروی هوایی شوروی سابق نیز ۳۰ میگ را به پرواز درآورده و ۱۰ بمب افکن و ۴ جت آمریکایی را سرنگون کردند. ۶ هواپیمای دیگر نیز با آسیب دیدگی فراوان خود را به پایگاه رساندند. در این نبرد تنها ۲ جنگنده روسی آسیب دیدند و تنها یک خلبان زخمی شد. دیدنی اینکه دو جت روسی و خلبان زخمی نیز بی درنگ به نبرد بازگشتند. به علت این شکست خواری بار، عملیات هوایی ایالات متحده بر فراز شبه جزیره ي کره برای ۳ ماه متوقف شد.

 

۷- المنصوره

هولناک ترین نبردهای هوایی تاریخ را بشناسید

در اکتبر سال ۱۹۷۳ ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری مصر و سوریه یک عملیات هوایی غافلگیر کننده را علیه رژیم صهیونیستی انجام دادند. در روز ۱۴ اکتبر آن سال نیروی هوایی رژیم صهیونیستی ۱۶۰ هواپیمای جنگی را در تلاش برای فلج کردن نیروی هوایی مصر به پرواز درآورد. هدف این جنگنده بمب افکن ها حمله به پایگاه هاي هوایی تنته و المنصوره بود.

 

آنها قصد داشتند باندهای پرواز این پایگاه ها را بمباران کنند تا هواپیماهای مصری دستکم تا مدتی قادر به پرواز نباشند. رادارهای مصری هواپیماهای اف-۴ و اِي-۴ مهاجم را شناسایی کرده و بی درنگ ۶۲ فروند میگ-۲۱ مصری به پرواز درآمدند که رهبری آنها را حسنی مبارک بر عهده داشت.

 

جنگنده بمب افکن هاي مهاجم که انتظار چنین ضد حمله ي سریعی را نداشتند برای اینکه بتوانند در رویارویی با میگ هاي چالاک مصری شانسی داشته باشند مجبور شدند بمب هایشان را در جایی دور از هدف رها کنند تا به نبرد هوایی با جنگنده هاي مصری بپردازند. در کمتر از یک ساعت بیش از ۱۷ هواپیمای جنگی رژیم صهیونیستی

 

سرنگون شدند و مصری ها تنها سه فروند از میگ هاي خود را از دست دادند. اضافه بر این ۳ فروند جت دیگر دچار کمبود سوخت شده و بعد از آخر نبرد سقوط کردند. بدین ترتیب هواپیماهای رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از اهداف خود دست پیدا نکردند.

 

۶- نبرد سنت میهیل

هولناک ترین نبردهای هوایی تاریخ را بشناسید

زمانی که ایالات متحده در آوریل سال ۱۹۱۷ وارد جنگ جهانی اول شد آمادگی لازم برای نبردی کارساز را نداشت. با این وجود در سال ۱۹۱۸ ایالات متحده به چنان آمادگی دست یافت که یکی از ژنرال هاي ارتش این کشور به اسم ژنرال جان پرشینگ خواهش کرد که فرماندهی بخشی از جبهه هاي نبرد را بدست بگیرد.

 

بدین ترتیب منطقه ي سنت میهیل که یک منطقه ي سه گوش در تصرف نیروهای آلمانی بوده و به سختی از آن محافظت می شد به این کشور واگذار شد. این منطقه مثل یک پیکان در دل نیروهای متفقین فرو رفته بود و ۴ بار تلاش برای تصرف آن با شکست و تلفات فراوان همراه شده بود.

 

ژنرال پرشینگ با کمال میل این توصیه را پذیرفت و در نخستین اقدام خود فرماندهی تمامی نیروهای هوایی کشور را به یک افسر مخابراتی جوان به اسم سرهنگ بیلی میچل سپرد. وقتی که نیروهای آمریکایی در ۱۲ سپتامبر همان سال حمله ي خود را به این منطقه نخست کردند، میچل حدود ۱٫۵۰۰ هواپیمای جنگی را به پرواز درآورد.

 

هدف هاي او به صورت دقیق و در هماهنگی با واحدهای زرهی و پیاده نظام مشخص شده بودند. بدین ترتیب تمامی این نیروها از زمین و هوا به طور هماهنگ نیروهای آلمانی را محاصره کردند. بدین ترتیب منطقه اي که به مدت بیش از ۴ سال پایداری کرده بود در عرض ۲ روز تصرف شد و دو ماه بعد نیز جنگ به آخر رسید. بدین ترتیب تاکتیک نبرد ترکیبی وارد جنگ شد.

 

۵- حمله به دیپ

هولناک ترین نبردهای هوایی تاریخ را بشناسید

در آگوست سال ۱۹۴۲، بیش از ۶٫۰۰۰ سراز متفقین که اکثریت انها را نیروهای کانادایی تشکیل می دادند در بندر دیپ در فرانسه تخلیه شدند. هدف انها تصرف این بندر، از میان بردن مواضع دفاعی نیروهای آلمانی در این منطقه، بدست آوردن اطلاعات از آلمانی ها و از کار انداختن بندر مذکور بود.

 

بدین ترتیب نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا برای پشتیبانی از این نیروها بیش از ۱٫۰۰۰ هواپیمای جنگی را به پرواز درآورد. اکثر این هواپیماها از نوع جنگنده بودند اما در بین انها نیز تعدادی بمب افکن برای از تضعیف مواضع نیروهای آلمانی در بندر دیپ نیز دیده می شد.

 

با این وجود هدف اصلی فرماندهان نیروی هوایی بریتانیا از میان بردن نیروی هوایی کشور آلمان موسوم به «لوفت وافه» «Luftwaffe» بود. نیروی هوایی کشور آلمان نیز تنها با ۲۰۰ فروند جنگنده ي اف دبلیو ۱۹۰ و بمب افکن هاي دورنیه دو ۲۱۷ به این حمله جواب داد. در حالی‌که نسبت هواپیماهای بریتانیایی به هواپیماهای آلمانی ۵ به ۱ بود اما نیروی هوایی کشور آلمان توانست

 

۱۰ درصد از کل هواپیماهای مهاجم را سرنگون کند و تنها ۲۳ فروند از جنگنده هاي خودی در این نبرد از دست رفتند. گرچه ۲۵ بمب افکن آلمانی نیز سرنگون شده بودند. در نهایت در این عملیات کانادایی ها بیش از ۶۸ درصد نیروهای خود را از دست دادند، یک ناوشکن بریتانیایی غرق شد و عملیات به یک شکست مطلق تبدیل گردید.

 

۴- عملیات بزرگ ماریانا

نبرد دریای فیلیپین بزرگترین نبرد دریایی با حضور ناوهای هواپیمابر در تاریخ لقب گرفته هست که حتی نبرد موسوم به نبرد «میدوی» «Battle of Midway» را تحت الشعاع خود قرار داد. نیروهای ژاپنی در تلاش برای متوقف کردن ترقی هاي ایالات متحده در اقیانوس اطلس از طریق فلج کردن ناوگان ناوهای هواپیمابر این کشور،

 

۱۱ کشتی جنگی بزرگ که ۴۵۰ جنگنده بر روی عرشه ي خود داشتند را همراه با ۳۰۰ هواپیمای جنگی دیگر که در خشکی مستقر بودند در جزایر ماریانا حاضر ي حمله کردند. در برابر انها ۱۵ کشتی جنگی بزرگ آمریکایی و ۹۵۰ جنگنده قرار داشتند. این ناوها و هواپیماهای مستقر در عرشه ي آنها برای پشتیبانی از نیروهای زمینی این کشور برای تصرف جزیره ي سایپن در این منطقه مستقر شده بودند.

 

در حالی‌که کشتی هاي جنگی آمریکایی باید از نیروهای پیاده اي که قصد پیاده شدن در جزیره ي سایپن را داشتند پشتیبانی میکردند و نیروهای ژاپنی می توانستند از این موضوع بهره گیری کرده و در هر لحظه و از هر جایی این کشتی ها را مورد هدف قرار دهند. اما غلی رغم این برتری ها، نیروهای ژاپنی شمار زیادی از خلبان هاي باتجربه ي خود را در نبرد میدوی و دریای مرجانی از دست داده بودند و بدین ترتیب خلبانان جوان باقیمانده از مهارت کافی برخوردار نبودند.

 

بنابراین وقتی که جنگنده هاي دو کشور با هم روبرو شدند درصد تلفات در بین هواپیماهای ژاپنی ۵ برابر هواپیماهای آمریکایی بود. در نهایت ناوگان دریایی ژاپن با از دست دادن ۳ کشتی جنگی و ۸۵ درصد از قدرت هوایی خود عقب نشینی کرده و دیگر هیچ وقت نتوانستند قدرت نظامی خود را بازیابی کنند.

 

۳- نبرد کورسک

هولناک ترین نبردهای هوایی تاریخ را بشناسید

نبرد کورسک را معمولاً بزرگترین نبرد تاریخ می‌دانند زیرا بیش از ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ سرباز در آن حضور داشتند. در چنین نبرد بزرگی قاعدتاً باید شمار هواپیماها نیز بیش تر از هر نبرد دیگری باشد و در واقع در این نبرد بیش از ۵٫۰۰۰ هواپیمای جنگی در آسمان حضور داشتند. در سال ۱۹۴۳ نیروهای آلمانی یک حمله ي همه ي جانبه را علیه شهر بندری کورسک

 

در روسیه به راه انداختند. اگر چه شمار نیروهای آلمانی نصف نیروهای روسی بود اما آنها به قدرت و برتری تجهیزاتی و تاکتیکی خود ایمان داشتند. جنگنده هاي بی اف ۱۰۹ آلمانی به راحتی می توانستند خود را به پشت جنگنده هاي کند یاک-۱ شوروی برسانند و قدرت آتش بسیار بیشتری نیز نسبت به انها داشتند.

 

در این نبرد روس ها بیش از ۲٫۵۰۰ جنگنده خود را از دست دادند در حالی‌که تلفات آلمانی ها کمتر از ۸۰۰ فروند بود. با این وجود روس ها به راحتی توانستند هواپیماها و خلبانان از دست رفته را جایگزین کنند اما آلمانی ها انتخاب اي برای جایگزینی هواپیماهای از دست رفته ي خود نداشتند.

 

بدین ترتیب برتری هوایی روس ها باعث شد که انها موقعیت تهاجمی گرفته و تا اواخر جنگ نیز این برتری را حفظ کنند. اگر چه این نبرد در اروپا به اندازه کافی مورد دقت قرار نگرفت اما بی تردید یکی از بزرگترین نقاط عطف جنگ جهانی دوم را رقم زد به گونه ای که در دو سال پایانی جنگ دیگر کشور آلمان نتوانست حمله ي کارساز و خاصی را در جبهه ي شرق انجام دهد.

 

۲- نبرد بریتانیا

هولناک ترین نبردهای هوایی تاریخ را بشناسید

در واقع نبرد بریتانیا از یکسری نبرد و درگیری بزرگ و کوچک هوایی در آسمان بریتانیا و روی کانال بریتانیا تشکیل شده که یک نبرد طولانی و چند ماهه بود.هیتلر می‌خواست چنان بریتانیا را بمباران کند که در نهایت تسلیم شده و یا دستکم برتری هوایی خود را برای پیشروی هاي اکثر به طرف مقابل دیکته کند.

 

بدین منظور آنها بیش از ۲٫۵۰۰ هواپیمای جنگی را در آسمان این جزیره ب پرواز درآوردند که نخستین نبرد هوایی بزرگ در تاریخ لقب گرفت که تنها در هوا و بین هواپیماهای جنگی در جریان بود. در همین زمان بریتانیا تنها کمی بیش از ۲٫۰۰۰ هواپیمای جنگی داشت. بدین ترتیب هواپیماهای آلمانی هر بار و هر جا که دوست داشتند حمله می‌کردند در حالیکه خلبانان بریتانیایی برای مدتی بیش از ۳ ماه و نیم همۀ وقت} در حالت حاضر باش قرار داشتند.

 

چنین شرایط سختی نیروها را فرسوده کرده و از بین می‌برد بدین ترتیب در ۳۱ اکتبر سال ۱۹۴۰ بریتانیا نزدیک به ۸۰ درصد از توان هوایی خود را از دست داده بود. اما آلمانی ها نتوانستند از برتری هوایی خود و صدمات شدیدی که به نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا وارد شده بود به خوبی بهره گیری کنند زیرا لوف وافه نیز حدود ۷۵ درصد از توان هوایی

 

خود را از دست داده بود. بدین ترتیب هواپیماهای باقی باقیمانده آلمانی برای انجام یک عملیات هوایی گسترده کافی نبودند و در حالیکه مردم بریتانیا هم چنان پایداری می‌کردند نیروی جنگی کشور آلمان نیز نخستین شکست زیاد ي خود در جنگ جهانی دوم را تجربه کرد.

 

۱- نبرد هوایی بر فراز نیس

هولناک ترین نبردهای هوایی تاریخ را بشناسید

علی رغم رویارویی هایي که آمریکایی ها و روس ها در ویتنام، کره و دیگر نقاط دنیا در طول جنگ سرد داشتند اما تنها یک‌بار در تاریخ هر دو کشور اعتراف کردند که علناً در یک نبرد هوایی با هم درگیر شده اند و دیدنی اینکه این نبرد یک اشتباه در هدف قرار دادن نیروهای متحد جبهه ي خودی بود.

 

در ۷ نوامبر سال ۱۹۴۴، شمار نامشخصی از جنگنده هاي پی-۳۸ لایتنینگ آمریکایی برای هدف قرار دادن نیروهای زمینی کشور آلمان در نزدیکی کوزوو به پرواز درآمدند. جنگنده هاي آمریکایی به محض رویت کردن یک کاروان از کامیون هاي نظامی و نیروهای زمینی حمله کردند. در کمال ناباوری نیروهایی که به آنها حمله شد روسی بودند.

 

در حالی‌که جنگنده هاي آمریکایی وارد مناطق اشغالی شوروی شده بودند، فرماندهان روسی تعدادی از جنگنده هاي یاک-۳ حاضر در شهر نیس که حالا جزو یوگسلاوی هست را به پرواز درآوردند تا از سربازانشان محافظت کنند. در نتیجه بین دو متحد نبرد درگرفت که با سرنگون شدن چندین هواپیما از ناوگان هوایی دو طرف همراه شده

 

و در ادامه هر کدام از دو گروه با بردباری تلفاتی به پایگاه هاي خود بازگشتند. سپس فرمان داده شد که این موضوع برای رسانه ها بازگو نشده و در خفا باقی بماند. بدین ترتیب ایالات متحده به صورت پنهانی معذرت خواهی خود را به گوش مقامات روس رساند و تحقیقات در مورد پیشامد متوقف شد. بدین ترتیب سوال هاي بسیاری در مورد این پیشامد ي عجیب بی جواب باقی ماندند.