پارس ناز پورتال

واریس رگ های صورت و راه درمان آن | عوامل تاثیر گذار در واریس

واریس رگ های صورت و راه درمان آن | عوامل تاثیر گذار در واریس

واریس رگ های صورت و راه درمان آن 

رگ هاي صورت ممکن است دچار واریس شوند، از این روز باید به خاطر زیبایی چهره هم که شده برای درمان آن فورا اقدام نمود. واریس نشانه اي شایع از نارسایی مزمن وریدی بوده که شیوع آن در جمعیت بالغ بر ۵ تا ۳۰ درصد تخمین زده شده است. به طور معمول رگ هاي واریس در پایین تنه «پاها و اطراف ناحیه تناسلی» ایجاد می شوند، با این حال عده اي از افراد دچار واریس صورت می شوند.

 

به طور کلی زمانی که گردش خون در بدن ضعیف باشد، خون در سیاهرگ‌ها جمع شده و انباشتگی خون باعث کشیده و برجسته شدن سیاهرگ‌ها میشود. در نتیجه رگ‌ها از زیر سطح پوست دیده می شوند و عارضه اي بنام رگ‌هاي عنکبوتی و واریس بروز مییابد. رگ‌هاي عنکبوتی صورت غالباً کنار بینی و گاهی نیز در گونه‌ و چانه ایجاد می شود.

 

رگ هاي واریس صورت تا حدودی با رگ هاي واریس سایر قسمت هاي بدن متفاوت است، این عارضه اغلب زیر چشم و اطراف بینی ظاهر می شود و با وجود این که اصولا بی خطر است اما به زیبایی ظاهر افراد به ویژه بانوان آسيب میزند.

 

عوامل خطر ابتلا به واریس صورت عبارتند از 

بالا رفتن سن و بروز تغییرات هورمونی مانند یائسگی «با بالا رفتن سن امکان ایجاد شدن واریس یا تشدید آن بیشتر می شود.»

جنسیت «زنان بیشتر از مردان متلا به واریس می شوند»

سابقه خانوادگی «زمینه ژنتیکی در بروز واریس موثر است»

اضافه وزن و چاقی

بارداری

استرس

بی تحرکی

ایستادن یا نشستن طولانی مدت.

 

رگ هاي واریسی در ابتدا فقط یک نگرانی ظاهری هستند با این حال زمانی که علائمی هم چون گرفتگی، سوزش، تورم، احساس سنگینی یا خستگی و تغییرات رنگ پوست در ناحیه آسیب دیده، مشاهده شوند اهمیت بالینی پیدا می کند.علائم واریس متفاوت است. برخی افراد هیچ علامتی تجربه نمی کنند.

 

در هرحال علائم احتمالی واریس عبارت است از 

درد یا سنگینی

خارش یا سوزش پوست روی سیاهرگ‌ها

برآمده یا برجسته شدن رگ‌ها و سیاهرگ‌ها

تغییر رنگ و زخم شدن پوست

عوارض واریس صورت

واریس به صورت مزمن و به آهستگی ودر طول چندین سال تشدید میشود.

واریس رگ های صورت و راه درمان آن | عوامل تاثیر گذار در واریس

بعضی از عوارض واریس عبارت است از 

ترومبوفلبیت «واریس حاد» : سیاهرگ‌هاي سطحی بدلیل تشکیل شدن لخته خون در عروق دردناک و قرمز میشوند.

 

خون ریزی : رگ‌هاي واریس درصورت بریدن دست یا وارد شدن ضربه آن خون ریزی میکنند. خون ریزی با محکم فشار دادن متوقف می شود، اما سیاهرگ باید درمان شود تا مجدد خون ریزی نکند.

 

واریس شدید ممکن است با درماتیت، زخم و ترومبوفلبیت مرتبط باشد، که درنتیجه با اضافه شدن خون وریدی و افزایش فشار هیدرواستاتیک، مواد زائد متابولیکی دیگر حذف نمی‌شوند و باعث ایجاد واریس می شود.

 

درمان واریس صورت 

مدیریت وزن «Weight management»

با رعایت رژیم غذایی مناسب و حفظ تناسب اندام خود به ویژه در سنین بالا می‌توانید از بروز واریس صورت پیشگیري و یا درصورت وجود راحتتر درمان کنید.

 

اسکلروتراپی«Sclerotherapy»

دراین نوع درمان نوعی محلول شیمیایی در سیاهرگ‌هاي آسیب‌دیده تزریق می شود. در نتیجه سیاهرگ‌هاي درگیر بسته میشوند و خون داخل انها به صورت خودکار به سمت سیاهرگ‌هاي مجاور هدایت می شود.

 

لیزر درمانی«laser therapy»

در لیزر درمانی از نور تقویت شده برای بستن عروق درگیر استفاده میشود. این نوع درمان طبق معمولً روی بیمارانی انجام می شود که رگ‌هاي عنکبوتی کوچک دارند. انرژی و لیزر انتخاب شده با احتیاط و دقت فراوان روی موضع مورد نظر تابانده می شود تا ظاهر عروق کوچک التیام یابد.

 

ریشه کن کردن با رادیوفرکانس«RadioFrequency Ablation»

رادیوفرکانسی«RFA» دیواره‌هاي سیاهرگ‌هاي واریسی را گرم و بافت عروق را تخریب میکند. سیاهرگ پس از این تخریب دیگر نمی تواند حامل خون باشد. لوله باریکی به نام سوند یا کاتتر با توجه به عکسهای سونوگرافی داخل سیاهرگ هدایت میشود. یک پروب نیز داخل سوند قرار داده می شود که انرژی رادیوفرکانسی رابه موضع میرساند. سیاهرگ تا زمان فروپاشی دیواره و بستن و مهروموم شدن آن گرم می شود. خون پس از بسته شدن سیاهرگ به طور طبیعی بطرف یکی از سیاهرگ‌هاي سالم هدایت میشود.

 

گرچه عارضه‌هاي واریس و رگ عنکبوتی طبق معمولً روی پاها و گاهی اطراف ناحیه تناسلی مشاهده می شود، اما رگ‌هاي نازیبا و ناراحت کننده گاهی روی صورت، دست‌ها و زیر سینه نیز ایجاد میشود. واریس دست طبق معمولً در بین سالمندان شیوع بالاتری دارد؛ هر چند واریس منتهی به برجسته شدن رگ‌هاي دست و صورت محدودیت سنی ندارد. خوشبختانه روش‌هاي مختلفی برای درمان علت واریس دست و صورت وجوددارد که زیبایی را دوباره به دست و صورت برمی‌گرداند.

 

واریس و رگ‌هاي عنکبوتی گاهی روی صورت و دست مشاهده می شوند. متخصصین ما در کلینیک واریس پزشک کریمی عارضه را محاسبه و مناسب بودن درمان‌هاي مختلف را بررسی می کنند و بهترین روش درمان را توصیه میکنند. رگ‌هاي متورم و برجسته را می توان با بهره‌گیری از درمان‌هاي اسکلروتراپی، لیزر درمانی، رادیوفرکانسی ودر موارد شدید جراحی درمان نمود.

 

چگونگی ایجاد شدن واریس و رگ‌هاي عنکبوتی روی دست و صورت

سیستم گردش خون از دو کانال اصلی تشکیل می شود. سرخرگ‌ها خون رابا فشار بالا از قلب به بافت‌هاي بدن میرسانند. سیاهرگ‌ها خون را از بافت‌ها به قلب برمی‌گردانند. خون در مسیر طبیعی گردش خود برخلاف جاذبه زمین از پایین تنه رو به بالا به قلب برمی‌گردد. اگر گردش خون ضعیف باشد، خون در سیاهرگ‌ها جمع می شود.

 

انباشته شدن خون باعث کشیده و برجسته شدن سیاهرگ‌ها می شود ودر نتیجه رگ‌ها از زیر سطح پوست دیده میشوند و عارضه رگ‌هاي عنکبوتی و واریس بروز مییابد. رگ‌هاي عنکبوتی صورت غالباً کنار بینی ایجاد میشود و گاهی تا گونه‌ها و چانه امتداد دارد.

 

علل
عامل‌هاي زیر احتمال ابتلا به واریس را افزایش میدهد:

جنسیت: بانوان بیش از آقایان مستعد ابتلا به واریس هستند.

 

ژنتیک: درصورت ابتلا یکی از اعضا خانواده به واریس، شما نیز مستعد ابتلا به این بیماری خواهید بود.

 

سن: خاصیت ارتجاعی سیاهرگ‌ها به موازات بالا رفتن سن کاهش مییابد و عملکرد دریچه‌هاي داخل انها نیز مختل میشود.

 

اضافه وزن: اضافه وزن فشار مضاعفی را روی سیاهرگ‌ها وارد میکند ودر نتیجه رگ‌ها باید برای برگرداندن خون به قلب بیشتر فعالیت کنند. به این ترتیب فشار روی دریچه‌ها افزایش می یابد و احتمال نشت کردن انها افزایش می یابد. اثر وزن بدن بر ایجاد عروق واریسی در بانوان بیشتر است.