پارس ناز پورتال

ورود مهران ضیغمی به دنیای مد و مدلینگ

مجموعه : اخبار سینما
ورود مهران ضیغمی به دنیای مد و مدلینگ

ورود مهران ضیغمی به دنیای مد و مدلینگ

اگر ظاهر خوبی دارید، تناسب اندام تان خوب است و همه می گویند آدم خوش عکس و خوش تیپی هستید، شروع کنید و از این راه پول دربیاورید! این جملات را بازیگر جوان کشورمان مهران ضیغمی می گوید. با ما همراه باشید با گفته ای او درباره درباره دنیای مد و مدلینگ

 

مهران ضیغمی 6 سال پیش وارد دنیای مدلینگ شد، آن هم نه به صورت حرفه ای و بیشتر از سر تفنن اما با این حال هنوز هم این کار را دنبال می کند چرا که ژست گرفتن جلوی دوربین برایش جذابیت خاصی دارد. او می گوید: «من خودم را یک مدل حرفه ای نمی دانم اما دنیای مدل ها را به خوبی می شناسم.» 

 

ورود مهران ضیغمی به دنیای مد و مدلینگ

 

پدر مزون دار، پسر مدل

ماجرای ورود مهران ضیغمی به حرفه مدلینگ از مزون پدرش آغاز شد. پدر او که طراح لباس است از مهران می خواهد تا مدتی وقت خودش را به تبلیغ لباس اختصاص دهد. او حرف پدرش را قبول می کند و به این ترتیب پس از مدتی مهران در کنار بازیگری، حرفه مدلینگ را هم انجام می دهد.

 

با اینکه او از همان 6 سال پیش که وارد این کار شد خیلی جدی به عنوان منبع درآمد به این شغل نگاه نکرد اما می گوید که اگر کسی بخواهد از این راه پول دربیاورد، منبع درآمد خوبی برایش به حساب خواهد آمد.

 

به هر حال هر کسی که می خواهد در شغل خاصی موفق شود و از آن راه پول خوبی به دست بیاورد، باید اصول خاصی را هم رعایت کند یا دست کم شرایط خاصی را قبول کند. البته که قبل از هر چیزی، باید استعداد آن حرفه را داشته باشد.

 

مدل ها مناسبند، نه عجیب

تا حرف از مدلینگ می شود عده ای یاد بدن های عجیب و غریب ورزیده یا اندام های زیاد لاغر می افتند اما مهران ضیغمی که این کار را به صورت حرفه ای دنبال می کند، می گوید:

 

«متاسفانه چند سالی است که این مسئله بد جا افتاده و جوان ها برای ورود به دنیای مدل ها، به سراغ بدن های عجیب و غریب ماهیچه ای می روند. آنها برای رسیدن به این وضعیت ظاهری، از سریع ترین و در عین حال خطرناک ترین راه شروع می کنند یعنی مصرف دارو!

 

اما این کار به شدت به بدن شان صدمه می زند. باید بگویم که افراد برای مدل شدن نیاز به این نوع بدن ها و همچنین اندام های بسیار لاغر ندارند.

 

راستش را بخواهید مدل ها نه بر اساس اندام بلکه بر اساس نوع شرکت و یا کالایی که تبلیغ می کنند انتخاب می شوند؛ برای همین اصلا لازم نیست برای مدل شدن، عمل جراحی خاصی انجام داد و یا مواد دارویی مصرف کرد.

 

همین که مدل ها معیارهای اولیه قد و وزن را داشته باشند و متناسب با اندام و چهره شان عکس بگیرند، کافی است.

ورود مهران ضیغمی به دنیای مد و مدلینگ

 

ژست خودتان را بشناسید

مهران ضیغمی تا به حال هیچ گونه عمل جراحی روی صورت یا بدنش انجام نداده و برای داشتن وزن ایده آل و اندامی متناسب، دست به دامن داروهای شیمایی هم نشده اما مهم ترین دلیلی که برندها و شرکت های مختلف دوست دارند با او همکاری کنند این است که او زبان بدن خودش را به خوبی می شناسد و می تواند متناسب با مدلی که به او سفارش داده اند، ژست بگیرد.

 

او این جمله را بارها تکرار می کند که «برای مدل شدن، آدم ها باید اندام و نوع ژست هایی که به صورت و بدن شان می آید را به خوبی بشناسند تا بتوانند حس مثبتی به مخاطب بدهند.

 

به کسانی که زبان بدن، حالت و استایل خودشان را می شناسند باید گفت بفرمایید مدلینگ!» البته در حال حاضر کلاس های مدلینگ زیادی در سطح کشور برگزار می شود، اگر می خواهید در این کلاس ها شرکت کنید، بهتر است کلاسی را انتخاب کنید که یک مدل در آن تدریس می کند. او می تواند تمام ریزه کاری ها را به شما آموزش بدهد.

 

هیچ حداقل و حداکثری وجود ندارد

مدلینگ شاخه های گوناگون دارد، مثلا اگر کسی بخواهد مدل عکس های تبلیغاتی شرکت تولید کننده مکمل های غذایی شود باید اندامی لاغر داشته باشد اما اگر همین فرد بخواهد لوازم ورزشی خاصی را معرفی کند باید دارای اندام ورزیده ای باشد.

 

در کل، شرایط مدل شدن بستگی به محصول، مدل لباس و شرکتی دارد که یک مدل قرار است برای آن کار کند.

 

مهران ضیغمی به انواع شاخه های رشته مدلینگ اشاره می کند: «بیشتر مدل های مطرح بر اساس نوع بدن خودشان کار مدلینگ انجام می دهند و نمی شود گفت یک مدل حتما باید خیلی لاغر و یا قد بلند باشد تا به او بگویند مدل. حتی برای این کار سن خاصی هم تعریف نمی شود.

 

گاهی یک فرد میانسال یا یک کودک سه، چهار ساله می تواند مدل خوب و موفقی باشد.

 

چیزی که امروزه در دنیا برای آدم ها جا افتاده این است که فردی که مدل می شود باید قد و وزن ایده آلی داشته باشد. برای مثال قد آقایان باید بالاتر از یک متر و 83 سانت باشد و قد خانم ها مابین یک متر و 73 تا یک متر و 83 متغیر است.

 

برای وزن هم قاعده مشخصی وجود ندارد. وزن مناسب وابسته به میزان تجمع چربی در بدن هر فرد است. با این حساب می توان گفت هیچ حداقل و حداکثری در کار مدلینگ وجود ندارد.

ورود مهران ضیغمی به دنیای مد و مدلینگ

 

با سبزیجات آشتی کنید

عموما مدل ها در دنیا شرایط غذایی سخت و خاصی را تحمل می کنند تا همیشه روی فرم باقی بمانند. اگر بخواهید کمی حرفه ای تر به این داستان نگاه کنید، شرایط سخت تر هم می شود. حرفه مدلینگ با اینکه حرفه شیک و به اصطلاح با کلاسی است اما افراد شاغل در این زمینه، سختی های زیادی را تحمل می کنند.

 

مهران ضیغمی درباره رژیم غذایی مدل ها می گوید: «من سال هاست رژیم غذایی خاصی دارم. البته این رژیم هم صرفا به خاطر کار مدلینگ نیست. به هر حال من کار تئاتر می کنم و باید اندام مناسبی داشته باشم.

 

برای همین سال هاست شب ها شام نمی خورم. مدل های تخصصی و افرادی که به صورت کاملا حرفه ای مدلینگ را دنبال می کنند بسیاری از مواد غذایی مضر مثل نوشابه را نباید مصرف کنند.

 

این افراد باید غذاهای آب پز و بخارپز شده بخورند چون این غذاها باعث اضافه وزن نمی شود و پروتئین لازم را به بدن این افراد می رساند. وعده های اصلی غذای این افراد سبزیجات و آبمیوه های طبیعی است.»

 

فقط یک فریم فرصت دارید

ورزش روزانه برای مدل ها از نان شب واجب تر است. بسیاری از این افراد، علاوه بر رژیم غذایی باید ساعات خاصی را به صورت روزانه به ورزش های مختلفی اختصاص دهند. این ورزش ها از پیاده روی به مدت یک ساعت شروع می شود تا به ورزش های طاقت فرسا و سخت و چند ساعته در روز می رسد.

 

مهران ضیغمی به عنوان کسی که مدلینگ را تجربه می کند، می گوید: «حداقل زمانی که هر مدل باید به ورزش اختصاص دهد روزی یک ساعت است که آن هم به نرمش ها و حرکات ورزشی ساده اختصاص داده می شود.

 

در درجه بعد، افراد برای مدل شدن باید از درست کردن بدن های فانتزی برای خودشان پرهیز کنند.

 

افراد بنا بر آناتومی و میزان سوخت و سوز خودشان باید زیر نظر مربی ورزش کنند. باید بگویم که زمان رسیدن به اندام مناسب برای شغل مدلینگ برای همه افراد یکسان نیست.

 

عده ای ممکن است 5 ماهه به اندام مورد نظرشان دست پیدا کنند و عده ای دیگر باید دو یا سه سال از زندگی خودشان را صرفا به ورزش اختصاص بدهند. در مراحل بعدی علاوه بر ورزش های روزانه این افراد متناسب با زمینه ای که در آن فعالیت می کنند و عکس هایی که گرفته می شود باید حرکات خاصی را هم یاد بگیرند.

ورود مهران ضیغمی به دنیای مد و مدلینگ

برای یاد گرفتن این حرکات در کشور ما کلاس های خاصی وجود ندارد اما دوره های جدیدی به نام «رشته ورزش فیزیک» برای آدم هایی در نظر گرفته شده است که می خواهند مدل شوند. این ورزش، مربی خاص خودش را دارد با رژیم خاص که در نهایت از افراد یک مدل خوب و حرفه ای می سازد.

 

به نظر من مدلینگ یک نوع بازیگری است. فقط به جای این که در چند فریم متحرک باشید، در یک قاب دیده می شوید و سختی آن هم از این جهت است که برای برقراری ارتباط با مخاطب فقط یک فریم فرصت دارید.

 

یک مدل باید خیلی خوب احساسش را به مخاطب منتقل کند اما به نظر من هر کسی بازیگر خوبی باشد می تواند در کال مدلینگ هم موفق شود.»

 

ذهن خود را برای مدل شدن آماده کنید

برای وارد شدن به کار مدلینگ نباید خیلی عجول باشید. صبر در این کار مهم است؛ ضیغمی دلیلش را این طور بیان می کند: «گاهی پیش می آید که مدل ها مجبورند ساعت ها بدون اینکه لحظه ای بنشینند با لباس های سخت و کفش های مجلسی کار کنند اما در مقابل گاهی باید ساعت ها بیکاری برای آماده شدن صحنه را تحمل کنند.

 

این کار به لحاظ ذهنی ممکن است در طولانی مدت آدم ها را خسته و دلزده کند و البته اینکه بخواهید ساعت ها در یک حالت خاص بمانید، کار ساده ای نیست.»

 

اگر دوست دارید وارد دنیای مد شوید، حتما به این نکات توجه کنید. زمانی که در این حرفه به شهرت می رسید ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید که یکی از مهم ترین شان این است: «وقتی کسی مدل معروف یک برند و یا یک شرکت می شود، مردم همیشه توقع دارند او را در همان حالت و همان ژست و یا همان لباس ها ببینند.

 

این موضوع زندگی اجتماعی این افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. دیگر اینکه یک مدل ممکن است سال ها نتواند مواد غذایی خاصی را مصرف کند و این باعث می شود این فرد دلش برای زندگی کردن در قالب یک فرد عادی تنگ شود.»

ورود مهران ضیغمی به دنیای مد و مدلینگ

 

برآورد هزینه های دنیای مدلینگ از زبان مهران ضیغمی

رتبه های مدلینگ

 

این قسمت از گفتگو را به جذاب ترین موضوع این حرفه یعنی برآورد هزینه ها و درآمدهای مدلینگ اختصاص دادیم. مهران ضیغمی با اینکه برای این کار تا به حال از پدرش و کسانی که به او در این زمینه پیشنهاد کار داده اند پولی دریافت نکرده اما چم و خم دنیای مدلینگ و قراردادهای این کار را خوب می داند:

 

«مقدار پولی که هر فرد برای مدل شدن باید خرج کند بستگی به نوع کارش دارد. افرادی که باید بدن های عضلانی داشته باشند باید ماهیانه دو تا سه میلیون تومان هزینه کنند

 

اما افرادی که انتظار یک بدن عادی اما خوش ترکیب را می کشند با کمترین هزینه و داشتن تغذیه مناسب و تمرین با لوازمی که در منزل هر کسی پیدا می شود می توانند موفق شوند.

 

پولی هم که افراد از این شغل به دست می آورند بستگی به میزان شهرت و موفقیت آنها دارد. افرادی هستند که روزانه 3 یا 4 میلیون تومان از این راه کسب می کنند و تعدادی هم تنها روزانه 200 هزار تومان درآمد دارند. این موضوع به شدت بستگی به رتبه افراد در کار مدلینگ دارد که این رتبه را هم شرکت ها و برندها مشخص می کنند.

 

اگر ظاهر خوبی داشته باشید، تناسب اندام تان را رعایت کنید و در نهایت بدانید چطور به دوربین نگاه کنید و لبخند بزنید، فقط می توانید از ظاهر خوب تان پول دربیاورید.»