پارس ناز پورتال

کاروشی عامل اول مرگ و میر در ژاپن

مجموعه : مجله خبری روز
کاروشی عامل اول مرگ و میر در ژاپن

کاروشی عامل اول مرگ و میر در ژاپن 

عامل اول مرگ و میر در ژاپن زیاد هم دور از ذهن نیست چون ما مردم این کشور را بعنوان سخت کوش ترین مردمان دنیا می شناسیم.کاروشی عامل اول مرگ و میر در ژاپن است.کاروشی یعنی کار زیاد و سخت. 

 

حمله قلبی، سکته مغزی، خودکشی یا تصادف کدام یک علت مرگ ژاپنی‌ها طی سالهای اخیر است؟ پاسخ این پرسش این است که هیچ‌یک از این موارد دلیلی اصلی مرگ و میر پاژنی‌ها طی سالهای اخیر نیست بلکه مردم ژاپن را پدیده‌ای به نام «کاروشی»(karoshi) از پای در می‌آورد.

 

بر اساس گزارش ایندیپندنت، «کاروشی»(karoshi) پدیده‌ ای است که در زبان ژاپنی به معنی مرگ از شدت کار زیاد است. بله درست است! مرگ از شدت کار زیاد.

کاروشی عامل اول مرگ و میر در ژاپن
کاروشی 
کاروشی عامل اول مرگ و میر در ژاپن

کاروشی عامل اول مرگ و میر در ژاپن

کاروشی عامل اول مرگ و میر در ژاپن

کاروشی عامل اول مرگ و میر در ژاپن

کاروشی عامل اول مرگ و میر در ژاپن

شاید باورپذیر نباشد که در این کشور برای این موضوع، کتاب‌های بسیاری تالیف شده و دولت وضعیت فوق العاده اعلام کرده و برنامه‌ریزی ملی برای جلوگیری از این رخداد در دست انجام است.پیداشدن جسد یکی از مهندسین ارشد شرکت خودروسازی تویوتا در تخت خانه‌اش که به دلیل ایست قلبی ناشی از کار زیاد بود زنگ‌ خطر را در این زمینه به صدا درآورد.

 

وی در یک ماه کاری در حدود 114 ساعت اضافه کاری داشت و جالب اینکه اضافه‌کاری‌های وی به دلیل دریافت دستمزد بیشتر نبود و هدف‌گرایی و پایبندی شدید ژاپنی‌ها در رسیدن به هدف و موفقیت دلیل این کار طاقت‌فرسای او بوده است.

 

تلاشی که در صورت شکست منجر به احاطه روحشان توسط روح سامورایی می‌شود و دست به خودکشی یا به زبان محلی «هاراگیری» بزنند.مرگ مهندس تویوتا نمونه ای از تعداد رو به افزایش این نوع مرگ و میر در ژاپن است. در سال 2007 حدود 147 نفر به شکل کاروشی جان سپرده‌اند و بیش از 208 نفر به همین دلیل اضافه کاری بیش از حد از کار افتاده شده‌اند.

 

این موضوع آنقدر جدی است که بسیاری از شرکتها سیاستهای کنترلی برای اضافه کار پرسنل خود تدوین کرده‌اند. مثلا در تویوتا از ساعت 7 شب بصورت مداوم اعلانهای پخش می‌شود که به پرسنل یادآوری می‌کند باید محیط کار را ترک کنند و محدودیت اضافه کار تا سقف 30 ساعت در ماه تعیین شده است.

 

با این حال مردم ژاپن با آمار بیش از 60 ساعت کار در هفته فی‌الواقع با کار خودشان را می‌کشند.در حال حاضر یکی از دلایل شناخته‌شده مرگ و میر در این کشور پدیده «کاروشی»(karoshi) است و در اینجا هر ساله، صدها و شاید هزاران نفر از مردم ژاپن به معنای واقعی کلمه خود را با کار می‌کشند.

 

آمار و ارقام منتشر شده توسط وزارت کار ژاپن نشان می‌دهد که 189 مورد از مرگ و میر‌ها در سال گذشته در این رده طبقه‌بندی شده‌ است.اکثر کارگران ژاپنی طی یک سال 20 روز محل کار خود را ترک می‌کنند و دولت این کشور امیدوار است بتواند به شیوه‌های جدید کارگران این کشور را برای استفاده از مرخصی استحقاقیشان اغوا کند.

 

«کنیچی کورودا»، استاد دانشگاه میجی در توکیو که متخصص در زمینه فرهنگ کار است می‌گوید که جمعیت ژاپن به سرعت در حال پیر شدن است و با این شرایط انتظار می‌رود که نیروی کار انتظار می‌رود تا سال 2050 به یک چهارم میزان فعلی کاهش یابد.