پارس ناز پورتال

گوارش و ورزش در کنار هم

گوارش و ورزش در کنار هم

گوارش و ورزش در کنار هم 

ورزش روی سلامت تمامی اعضای بدن تاثیر دارد و ما در این مطلب به طور اختصاصی از تاثیر ورزش روی اعضای گوارشی برای شما صحبت می کنیم. در اثر تحرک میزان سوخت و ساز و اکسید شدن مواد غذایی افزایش می‌‌یابد فعالیت غدد زیاد می‌‌شود اشتها تحریک شده و با خونرسانی بیشتر شده و  عمل هضم سریع می‌‌شود.

 

انجام حرکات ورزشی سبب افزایش سرعت تخلیه معده می‌‌شود و دفع فضولات سریع‌تر صورت می‌‌گیرد.در سنین مختلف پس از چند هفته تمرین ورزشی، کاهش مقدار کلسترول، اسید اوریک و اوره خون مشاهده شده است. هم‌چنین ادرار که عمل دفع اساسى فضولات را تأمین مى‌کند غلیظ‌تر گردیده و مواد دفعى آن بیشتر شده است.

 

در افراد بی‌تحرک فضولات به سختی دفع می‌‌شوند و حالت یبوست پدید می‌‌آید و این خود سبب ایجاد سموم در بدن می‌‌کند پس از مدتى سبب گشادشدن معده و روده‌ها نیز مى‌گردد و کبد و سایر غدد مترشحه ‌‌هاضمه نیز به علت کار زیاد خسته و فرسوده مى‌شود و همه این عوامل دست به‌دست هم داده، اختلال شدیدى در دستگاه گوارش به‌وجود مى‌آورند.

 

تمرینات ورزشی باعث تقویت عضلات ناحیه شکم می‌‌گردد در نتیجه هم سیستم تنفسی تقویت می‌‌گردد و هم از افتادگی احشا جلوگیری می‌‌شود.تاثیر مثبت ورزش کردن روی میکروب‌های مفید در سیستم گوارشی از دیگر ویژگی‌های آن به حساب می‌آید.

 

شروع ورزش از دوران کودکی، ترکیب میکروبی روده را در جهت بهبود کیفیت آن، تغییر می‌دهد و سلامت سیستم گوارش افزایش می‌‌یابد و مانع از پیدایش انواع سرطان می‌‌گردد.در انجام تمرینات پیوسته ورزشی سیستم پاراسمپاتیک غالب می‌‌شود،

 

بنابراین در زمان استراحت و پس از خوردن غذا اسید کمتری ترشح می‌‌شود و فرایند هضم به راحتی انجام شده و از پدید امدن زخم معده جلوگیری می‌‌شود. 

گوارش و ورزش در کنار هم

رابطه اختلالات گوارشی و ورزش در ورزشکاران حرفه ای

در ورزشکاران حرفه‌ای و یا ورزش‌کارانی که با شدت بالا تمرین می‌‌کنند اختلالات گوارشی مشاهده می‌‌شود که به صورت زیر نمایان می‌‌گردد.اضطراب ایجاد شده در یک مسابقه ورزشی می‌‌تواند عامل ایجاد علایم گوارشی در ورزشکاران باشد علایمی که ناشی از اختلالات دستگاه گوارشی هستند شایعترین شکایت افراد طی فعالیت ورزشی است.

 

علائم مربوط به قسمت فوقانی دستگاه گوارش مانند سوزش سر دل کاهش اشتها، تهوع و استفراغ بطور شایع جز شکایات ورزشکاران هستند.مطالعاتی که بروی ورزشکارن انجام شد نشان داد که با افزایش شدت ورزش سرعت تخلیه معده افزایش می‌‌یابد ولی اگر شدت بسیار زیاد افزایش یابد تخلیه معده شروع به کاهش می‌‌کند

 

ورزش با اثر بر مکانیک انقباضات شکم باعث افزایش سرعت تخلیه معده می‌‌شود اما در شدت‌‌های بالاتر هورمون‌های استرسی مثل آدرنالین افزایش می‌‌یابد و سبب کاهش جریان خون گوارشی شده و باعث کاهش زمان تخلیه می‌‌گردد.ایجاد رفلکس معده به دلیل شل شدن گذرای اسفنکتر مری و افزایش بلع هوا در حین دویدن از  دیگر اختلالات گوارشی است.

 

در هنگام فعالیت بدیل اضطراب در زمان فعالیت شیره معده افزایش می‌‌یابد  و سبب اسیدی شدن محیط معده می‌‌گردد که خود نیز مشکلاتی را به همراه دارددر زمان فعالیت ورزشی به دلیل اینکه جریان خون به سایر بافت‌‌ها و به خصوص عضلات می‌‌رود خونرسانی به گوارش کاهش می‌‌یابد در نتیجه درد معده پدید می‌آید.

 

همچینین بدلیل بالای بودن شدت ورزش  و یا ضربات پی در پی به بدن خونریزی‌‌هایی در سسیستم گوارش مشاهده می‌‌شود.

 

 

5 ورزش مختلف که می‌توانند سیستم گوارش، روده‌ها و ماهیچه‌های شکم را قدرتمند کنند و کارایی این ارگان را افزایش دهند

 

1- پیاده‌روی و دویدن

این نوع ورزش‌‌ها نیاز به تجهیزات خاصی ندارند. انجام این فعالیت‌ها جریان خون را به روده‌ها بیشتر می‌کند و کارایی سیستم گوارش را افزایش می‌دهد.پیاده‌روی ورزشی ملایم است و خطری ندارد. پیاده‌روی سریع یا دویدن ممکن است به زانوها و مفاصل فشار بیاورد.

 

برای این که دویدن و پیاده‌روی سریع کمتر آسیب ایجاد کند باید بر سطح صاف‌تری تمرین کرد.خونرسانی را افزایش داده و فرایند هضم و جذب تسریع می‌‌شود.

 

2-دراز و نشست و کرانچ

این ورزش‌های شکمی باعث افزایش قدرت عضلات شکم می‌شوند و بدین شکل بدن توانایی بیشتری برای خارج کردن سموم از سیستم گوارش پیدا می‌کند.بدین شکل سلامت روده‌ها افزایش پیدا می‌کند. این فعالیت سبب کنترل دفع ادرار و مدفوع می‌‌گردد.

 

3- یوگا

یوگا راهی مناسب برای از بین بردن استرس است. یوگا عضلات شکم را قدرتمند می‌کند و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد و مانع از پیدایش زخم معده می‌‌شود.

 

4- طناب زدن

طناب زدن باعث افزایش ضربان قلب و جریان خون می‌شود. بدین شکل کارایی سیستم گوارشی افزایش پیدا می‌کند. و از یبوست جلوگیری می‌‌کند.

 

5- ورزش‌های آکروباتیک

حرکات آکروباتیک باعث افزایش قدرت عضلات شکم می‌شود و کارایی ارگان‌هایی ازجمله روده‌ها را افزایش می‌دهد. حرکات آکروباتیک مفرح بوده ودر ورزش روزانه تنوع ایجاد می‌کند.