پارس ناز پورتال

آثار گرانش و جاذبه در فضا کشف شد

آثار گرانش و جاذبه در فضا کشف شد

آثار گرانش و جاذبه در فضا کشف شد 

امواج گرانشی و جاذبه در فضا در سال 2016 کشف شد که نقطه عطفی در تحقیقات علمی فضایی به شمار می آید. امسال شاهد اکتشافات زیادی در همه حوزه‌های علمی بودیم اما بالاترین نشان افتخار به تیم رصدخانه تداخل‌سنج لیزری امواج گرانشی(لیگو) اعطا شد که شواهدی از امواج گرانشی را در فضا کشف کردند.

 

مجله ساینس این کشف را یکی از تکان‌دهنده‌ترین اکتشافات امسال خواند.بیش از 100 سال قبل، آلبرت اینشتین، فیزیکدان فقید آلمانی پیش‌بینی کرده بود که تصادم سیاهچاله‌ها می‌تواند فضا و زمان را در هم پیچیده و تاثیر آن در زمین احساس شود.این یافته‌ها ابتدا در ماه فوریه اعلام شده بود و در ماه ژوئن نیز مجددا تائید  شد.

 

مجله ساینس چند دستاورد دیگر را نیز در فهرست برترین‌های خود اعلام کرد که از آن جمله می‌توان به کشف سیاره فراخورشیدی پروکسیما B در ستاره همسایه، رکوردشکنی سیستم رایانه‌ای هوش مصنوعی گوگل(AlphaGo) در یک بازی رایانه‌ای در سئول و پرورش جنین‌های انسانی در آزمایشگاه که انتخاب مردم بود، اشاره کرد.

 

سردبیران این مجله اظهار کردند: ما تلاش کردیم در انتخاب خود به چیزی توجه کنیم که هم توجه عموم را به خود جلب کرده و هم اهمیت زیادی برای جامعه علمی داشته باشد.امواج گرانشی امسال توانسته جوایز زیادی را نصیب خود کند و علاوه بر انتخاب به عنوان دستاورد برتر مجله جهان فیزیک، جایزه Breakthroug را نیز از آن خود کرد.