پارس ناز پورتال

آستیگماتیسم چشمی و ارتباط با ویتامین ها

آستیگماتیسم چشمی و ارتباط با ویتامین ها

آستیگماتیسم چشمی و ارتباط با ویتامین ها 

وقتی روی قرنیه چشم انسان صاف و شفاف نباشد,آستیگماتیسم چشمی رخ داده است و با عینک این عیوب را برطرف می کنند. آستیگماتیسم که در اصطلاح رایج با لفظ «آستیگمات» شناخته می شود، بیماری رایج چشمی است که دید را با مشکل مواجه می کند و این مشکل می تواند توسط عینک، لنز و یا عمل جراحی برطرف شود.

 

دلیل اصلی بروز این وضعیت به این خاطر است که چشم به صورت کامل کروی نیست و این موضوع باعث بوجود آمدن خطای انکساری می شود. آستیگماتیسم تقریبا در همه افراد وجود دارد و تنها شدت و ضعف آن بین افراد متفاوت است. برای تصحیح این خطا معمولا از عینک، لنز و یا جراحی کمک گرفته می شود.

 

چشم انسان کروی است و در شرایط عادی زمانی که نور به داخل چشم راه میابد، ممکن است منکسر و یا منحرف شود و با این شرایط یک تصویر واضح از منظره، در مغز جای می گیرد. اما چشمی که دچار آستیگماتیسم است، بیشتر به شکل توپ راگبی و یا انتهای یک قاشق در می آید.

 

برای این دسته از افراد زمانی که نور وارد چشم می شود، نور به جهات بیشتری منکسر می شود و همین پدیده سبب می شود تا وی تنها نقطه خاصی را واضح ببیند و بقیه نقاط در فواصل دیگر به صورت تار و یا مواج دیده شوند.

 

دلیل آستیگماتیسم چیست؟

آستیگماتیسم یک پدیده رایج و طبیعی است که به واسطه آن، دید چشم تار و یا ناهموار می شود اما دلیل اصلی آن تا کنون کشف نشده است.

 

نشانه های آستیگماتیسم چیست؟

افرادی که دارای آستیگماتیسم تشخیص داده نشده هستند دارای تار بینی هستند. اما ممکن است این موضوع، خستگی و یا خشکی چشم نیز باشد. هرچند که این نشانه ها ممکن است نشانه آستیگماتیسم نباشد، بهتر است در صورتی که این نشانه ها را تجربه کرده اید به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

آستیگماتیسم‌ یک مشکل شایع چشمی است و استفاده از ویتامین‌ها تا حدودی می‌تواند برای تقویت بینایی مفید باشد.سیمین عسگری، متخصص تغذیه گفت: ویتامین‌ها بدلیل دارا بودن “آنتی اکسیدان‌ها” می‌توانند بدن و به خصوص چشم‌ها را سالم‌ نگه‌دارند. وی افزود: عارضه آستیگماتیسم یک مشکل شایع چشمی است و استفاده از ویتامین‌ها تا حدودی می‌تواند برای تقویت بینایی مفید باشد،

 

البته علت اصلی این عارضه مشخص نیست و ممکن است ارثی باشد و با بالا رفتن سن خودش را نشان می‌دهد.این متخصص تغذیه اظهار داشت: آنتی اکسیدان‌ها، مولکول‌هایی هستند که با خنثی شدن رادیکال‌های آزاد مانع اثر مخرب آنها بر سلول‌های بدن می‌شود از اینرو آنتی اکسیدان‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های چشم را کاهش داد.

 

وی به ویتامین‌های مفید در این زمینه اشاره کرد و گفت: ویتامین A و B و C مفید است و این ویتامین‌ها شامل اسفناج، هویج، کدو، گوشت، ماهی، ‌ تخم مرغ، ‌لبنیات و همچنین ویتامین‌هایی شامل پرتقال، توت فرنگی اثر بخش خواهد بود.