پارس ناز پورتال

آسیب رساندن موبایل به انگشتان دست کاربران

آسیب رساندن موبایل به انگشتان دست کاربران

آسیب رساندن موبایل به انگشتان دست کاربران 

بهره گیری از موبایل میتواند به انگشتان دست افراد آسیب هاي جدی بزند، کسانی که با تلفن همراه کار میکنند باید به این نکات دقت کنند. وضعیتی که سال ها پیش تنها در بین کارگران کارخانه ها دیده می شد در حال تبدیل شدن به عارضه اي همه ي گیر هست. به گفته پزشکان این معضل که به علت تماس مداوم با تلفن هاي هوشمند در هنگام فرستادن پیام هاي مکرر به وجود می‌آید، به «عارضه شست دست» یا Smartphone thumb شناخته میشود.

 

در واقع تورم تاندون هاي شست، عامل اصلی شکل گیری این عارضه تلقی میشود. پزشکان کلینیک «مایو» اذعان می دارند، سالانه جمعیت فراوانی با چنین دردهایی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. فردی به نام «اسکات سیهوزن»، که با تلفن همراه خود برای پیکنیک به دریاچه Lake رفته بود، اخیرا از دردهای ناحیه شست خود چنین می‌گوید:

 

“من تقریبا تمام فعالیت هاي روزمره خود از طریق شبکه هاي مجازی و با موبایلم انجام میدهم.”پزشک «کریستین ژائو» از مهندسان پزشکی کلینیک «مایو» در «روچسترِ» مینه سوتا، در این مورد توضیحاتی می‌دهد. وی بر این باور هست آن چه در داخل دست ها و بر اثر بهره گیری بیش از حد از تلفن هاي هوشمند رخ میدهد، بعنوان عامل اصلی «آسیب هاي تلفن همراه به انگشت شست» شناخته می‌شود.

 

یکی از فرضیه هایي راکه پزشک «ژائو» در این رابطه برمی شمارد، عدم قرار گرفتن مفاصل دست در اوضاع نرمال و طبیعی خود هست. «ژائو» و همکاران وی به مدت هفت سال به بررسی و پژوهش در این اساس پرداخته اند. وی فشار اکثر بر روی شست دست را در بهره گیری بیش از اندازه از گوشی نیز بر می شمارد.

 

این گروه پژوهشی، هفت سال پیش، در سال ۲۰۱۰ میلادی به بررسی اوضاع مفاصل دست نرمال و دست افرادی که بیش از اندازه از تلفن هاي هوشمند بهره گیری میکردند مبادرت نمودند. پزشک «ژائو» در مورد نتیجه مطالعات خود و همکارانش به حرکت غیر طبیعی انگشت شست دست اشاره می‌کند که به دردهای مفصلی و گاهی «آرتروز» نیز می انجامد.

 

اگر این پرسش در ذهن شما شکل گرفته که آیا بهره گیری بیش از اندازه از تلفن هاي هوشمند، احتمال ابتلا به «آرتروز» را افزایش می‌دهد، باید بگوییم که به گفته پزشک «ژائو»، این احتمال وجود دارد. وی می افزاید:

 

«رابطه فراوانی میان فعالیت هاي روزمره افراد و ایجاد آرتروز در شست انگشتان انها وجود دارد و بیشترین نگرانی در این باره در مورد کودکان هست چرا که آینده نامعلومی برای انها رقم خواهد خورد.” «ژائو» بر این باور هست که هرچقدر بهره گیری از تلفن هاي هوشمند در سنین پایین تری آغاز شود، احتمال درد در مفاصل و در بزرگسالی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 به گزارش پارس ناز برای پرهیز از این اوضاع، بهتر هست به شست هاي خود اندکی استراحت دهید و از انگشت سبابه یا فرستادن صدا به جای تایپ کردن پیام هاي خود بهره گیری کنید. انجام نرمش هاي کششی دست ها و مچ نیز می‌توانند موثر باشند. «ژائو» توصیه میکند به میزان بهره گیری انگشتان دست از تلفن هاي هوشمند خود نیز دقت داشته باشید.

 

گرچه که ترک کردن عادت بهره گیری از انگشت شست و در کل تلفن همراه کار آسانی نیست. یکی از کاربران که در زمان قدم زدن با سگش نیز همواره از تلفن خود بهره گیری میکند، چنین میگوید: “مطمئن نیستم که چنین نتیجه علمی بتواند میزان بهره گیری مردم از تلفن هاي هوشمندشان را کاهش دهد. با این حال آگاهی از چنین عارضه اي می‌تواند برای یافتن راهکارهای بهتر در آینده موثر باشد.”

 

از آنجایی که محققان کلینیک «مایو» و سایر پژوهشگران، به نتایج قطعی در این اساس دست پیدا نکرده اند، به مطالعات خود ادامه خواهند داد اما انچه مسلم هست و دانشمندان نیز به آن اذعان دارند، میزان ابتلا به آرتروز شست در بین زنان به مراتب اکثر از مردان دیدن میشود.