پارس ناز پورتال

آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ 

اگر فکر می‌کنید شرکت سامسونگ فقط در اساس ساخت محصولات الکترونیک و لوازم خانگی مشغول هست در اشتباه هستید. کره جنوبی؛ با خواندن نام این کشور نخستین چیزی که در ذهنتان آمد چه بود؟ تقریبا بیشترمان به یاد سامسونگ افتادیم.شاید برایتان دیدنی باشد که صنایع دفاعی سامسونگ به‌عنوان یکی از زیرمجوعه‌هاي این شرکت در اساس ساخت جنگ افزار نیز فعالیت دارد. 

 

صنایع دفاعی سامسونگ تک وین
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگهمگی کمپانی بزرگ سامسونگ را می‌شناسیم و هنگامی که میخواهیم به آشنایان و دوستانمان برای خرید مشاوره دهیم، محصولات سامسونگ از پیشنهادهای اصلی میباشند. این غول کره‌اي در کدام اساس برترین نیست؟ تقریبا هر آن‌چه که با نیروی الکتریسیته کار کند را می‌سازد و در هر اساس‌اي اگر برترین نباشد،

 

حتما از برترین‌هاست. از تبلت‌ها و گوشی‌هاي تلفن همراه خانواده گلکسی که پادشاه دنیای اندروید میباشند گرفته تا ماشین‌هاي لباس‌شویی هوشمند و تلویزیون‌هایي با کیفیتی بی‌مثل. اما این همۀ ماجرا نیست. سامسونگ دقیقا 40 سال پیش، در سال 1977 میلادی، اقدام به تاسیس بخش دفاعی خود به نام «سامسونگ تک‌ وین» «Samsung Techwin» کرد که در ادامه با بخشی از جنگ افزارهای ساخته شده توسط آن آشنا میشویم.

 

هویتزر خودکشش K9 ثاندر «Thunder»
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

این هویتزر 155 میلی‌متری را می توان گل سرسبد صنایع دفاعی سامسونگ دانست. طراحی آن بین سال‌هاي 1989 تا 1998 طول کشید و با آغاز ساخت انبوه آن از سال 1999، در همان سال نیز وارد خدمت در ارتش قدرتمند کره جنوبی شد. توپ این هویتزر از زاویه منفی 2.5 درجه تا مثبت 75 درجه بالا و پایین رفته

 

و برجک آن نیز چرخش 360 درجه دارد. برد آتش این توپ با گلوله‌هاي دارای موتور راکتی کمکی به بیش از 56 کیلومتر نیز میرسد. K9 دارای سیستم بارگذار خودکار گلوله هست و می تواند در حالت پرفشار شلیک پیوسته، در عرض 15 ثانیه 3 گلوله شلیک کند؛ گرچه نمی توان این آهنگ آتش را به‌طور مستمر نگه داشت.

 

بیشینه آهنگ آتش این هویتزر 8 گلوله در 1 دقیقه هست که این حالت نیز فشار زیادی به توپ وارد می کند و نمیتوان بیش از 3 دقیقه به این صورت شلیک کرد. آهنگ آتش استاندارد آن نیز 6 گلوله در دقیقه هست. یک خودروی زرهی فراهم کننده مهمات به نام K10 نیز بر اساس شاسی K9 ساخته شده هست که وظیفه پشتیبانی لجستیکی و بارگذاری مجد K9 پس از اتمام گلوله‌هایش را بر عهده دارد.

 

خودروی زرهی چندمنظوره MPV
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

نخستین پیش‌نمونه این خودروی زرهی در سال 2006 توسط صنایع دفاعی سامسونگ تکمیل شد و آزمایش هاي خود را نیز در سال 2007 با موفقیت به اتمام رساند؛ گرچه در نهایت از نفربر زرهی KW1 اسکورپین «Scorpion» ساخت صنایع سنگین دفاعی هیوندای شکست خورده و وارد خدمت نشد.

 

MPV یک خودروی زرهی چرخ‌دار با پیکربندی 6×6 هست که نیروی مورد نیاز خود را از یک موتور دیزل مجهز به توربوشارژ با توان 400 اسب بخار می گیرد و در جاده سرعتی بیش از 100 کیلومتر بر ساعت دارد. این جنگ افزار کره‌اي یک خودروی 2 زیست هست؛ یعنی اضافه بر قابلیت حرکت در تقریبا هر زمینی با هر سطح ناهمواری،

 

قابلیت حرکت در آب را نیز دارد. به لطف 2 موتور جت آبی، MPV میتواند با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت در آب نیز حرکت کند. از این رو برای شرکت در عملیات‌هاي تهاجمی آبی-خاکی و تهاجم ساحلی نیز مناسب هست. MPV 2 سرنشین دارد و می تواند 10 سرباز کاملا مسلح را نیز با خود حمل کند. این خودور را میتوان به به تیربار چندمنظوره 7.62 میلی‌متری،

 

تیربار سنگین 12.7 میلی‌متری و یا نارنجک انداز اتوماتیک 40 میلی‌متری مسلح و با بهره گیری از یک برجک کنترلی، آن را از داخل ماشین نظارت کرد. زره این ماشین در برابر ترکش‌هاي توپخانه و خمپاره و در برابر گلوله‌هاي ضد زره تا کالیبر 12.7 میلی‌متری نیز مقاوم هست. همین طور دارای حفاظت کامل دربرابر عوامل میکروبی، شیمیایی و رادیواکتیو در کنار سیستم تصفیه هوا و آتش خاموش‌کن خودکار هست.

 

هویتزر خودکشش EVO-105
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

این هویتزر را میتوان یک جنگ افزار کره‌اي بسیار ساده، در عین حال بسیار نوآورانه دانست که توسط صنایع دفاعی سامسونگ طراحی و ساخته شده هست. سلاح اصلی EVO-105 یک هویتزر بسیار قدیمی به نام M101 هست که طراحی آن به سال‌هاي نخست جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد! این هویتزر 105 میلیمتری

 

در اصل ساخت آمریکاست، اما کمپانی کیا و پس از آن هیوندای، تحت لیسانس کشور آمریکا، بیش از هزار عراده از آن را در خاک کره جنوبی ساخت کردند. این هویتزر امروزه به خودی خود یک جنگ افزار قدیمی و منسوخ تلقی میشود، اما صنایع دفاعی سامسونگ در حرکتی نوآورانه، این هویتزر کششی را روی یک کامیون کشنده

 

چرخ‌دار مدل KM500 ساخت کیا سوار کرده و با افزودن سیستم نظارت آتش کامپیوتری و مکان یاب ماهواره‌اي به آن، یک جنگ افزار اخیر و کاملا امروزی ساخته هست. ناگفته نماند حرکت هویتزر به اطراف برای تغییر زاویه شلیک نیز بسته به دستورات کاربر می تواند به صورت خودکار توسط سیستم‌هاي الکترومکانیکی صورت ‌گیرد.

 

برد آتش EVO-105 برابر با 11.3 کیلومتر و بیشینه آهنگ آتش آن نیز 10 گلوله در دقیقه هست که گرچه نمی توان برای مدت زمان طولانی با این آهنگ به اجرای آتش پرداخت.

 

هویتزر خودکشش K55 و K55A1
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

K55 در اصل همان هویتزر خودکشش 155 میلیمتری آمریکایی M109A2 بود که تحت لیسانس کشور مبدا بدست صنایع دفاعی سامسونگ در کره جنوبی ساخته شد. تمامی K55 ها با بکارگیری تکنولوژی‌هاي K9 به نمونه K55A1 ارتقا یافته، اما در نهایت به‌طور کامل با K9 جایگزین می شوند.

 

بیشینه برد آتش این هویتزر با گلوله‌هاي دارای موتور راکتی کمکی بیش از 30 کیلومتر هست. ماشین پشتیبانی K56 ARV نیز براساس شاسی K55 ساخته و نقشی نمونه K10 دارد. هچنین یک خودروی زرهی دیگر بر اساس این شاسی ساخته شد که K77 FDCV نام دارد و وظیفه آن هدایت آتش هویتزر K55 هست؛

 

به عبارتی خودروی فرماندهی و نظارت برای هویتزر K55 محسوب میشود، اما خود فاقد توان آتش بوده و تنها نقش کنترلی و هماهنگ کننده برعهده دارد.

 

اتومبیل مهندسی رزمی KM9 اِیس «ACE»
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

همان‌طور که از نامش پیداست، KM9 وظایفی همچون ساخت سنگر و خاکریز، جابه‌جا کردن موانع موجود در مسیر، باز کردن معبر و وظایفی از این قبیل را برعهده دارد. به لطف داشتن زره، ایس میتواند این وظایف را در خط مقدم و زیر آتش دشمن نیز به انجام برساند. این اتومبیل با وجود زره پوش بودن،

 

قابلیت تحرک بسیار بالایی دارد که با دقت به نقشش، قابلیتی مناسب و کاربردی محسوب می شود. 207 دستگاه از این خودروهای مهندسی توسط سامسونگ تحت لیسانس کشور آمریکا ساخته شد.

 

بعضی بخش‌هاي پیشرفته ترین تانک جهان
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

در تمامی رده‌بندی‌هاي موجود از تانک‌هاي اصلی میدان نبرد که بنگرید، همگی تانک K2 بلک پنتر «Black Panter» ساخت کره جنوبی را به‌عنوان دومین تانک برتر عملیاتی معرفی کرده‌اند؛ رتبه اول همواره متعلق به تانک لئوپارد 2A7 ساخت کشور آلمان هست. این تانک کره‌اي همین طور به واسطه تجهیزاتش لقب پیشرفته‌ترین

 

تانک را نیز ازآن خود کرده هست. بخش‌هایي از این تانک همچون موتور دوم آن که یک موتور توربین گازی «نمونه موتور جت» کوچک با توان 100 اسب بخار هست توسط سامسونگ تک وین ساخته شده هست. هنگامی که تانک نیاز به حرکت با سرعت بالا نداشته باشد، از موتور دیزلی خود بهره گیری نمی کند، بلکه با بهره گیری از موتور توربین گازی اقدام به حرکت می کند.

 

این موتور همین طور بعنوان منبع قدرت کمکی عمل میکند. آشکارساز لیزری این تانک نیز توسط بخش جنگ افزار سازی سامسونگ ساخت شده هست. در صورتی که دشمن، تانک را با لیزر نشانه‌گذاری کند، این سیستم سریعا متوجه شده و ضمن مشخص کردن جهت تابش به منظور درگیری با آن، به سیستم دفاع نرم نیز اطلاع داده تا این سیستم

 

با روش‌هایي همچون ساخت دود با موتور و پرتاب نارنجک دودزا، مانع از قفل لیزری روی تانک شود؛ امروزه تعداد زیادی از موشک‌هاي ضد زره دارای هدایت لیزری میباشند و بدین منظور می‌بایست یک پرتو لیزر روی هدف تابانده تا آن را برای موشک مشخص کرد.

 

تیربار نگهبان خودکار SGR-A1
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

این جنگ افزار کره‌اي در اصل یک ربات هوشمند و گرچه اثبات هست که در دسته تفنگ‌هاي نگهبان رده بندی می شود. این‌گونه جنگ افزارها با بهره گیری از سنسورهای خود اقدام به پویش محیط و هدف‌یابی کرده و در صورت کشف هدف، به‌صورت کاملا خودکار به‌ سوی آن آتش گشوده و با آن درگیر می شود.

 

SGR-A1 برای بهره گیری در منطقه غیرنظامی و بی‌طرف کره، که بین مرز کره جنوبی و شمالی قرار دارد، طراحی شده هست. این جنگ افزار به‌عنوان نخستین ربات کاملا خودمختار نظامی که توسط یک کمپانی غیردولتی برای مصارف نظامی ساخته شده و یا به بیانی دیگر تجاری سازی شده هست شناخته میشود.

 

همین طور نخستین جنگ افزار در نوع خود هست که دارای تمامی سیستم‌هاي نظارت، تعقیب، آتش و تشخیص صدا به صورت یکپارچه میباشد. SGR-A1 دارای سنسورها و دوربین‌هاي سیستم‌هاي تصویرسازی فروسرخ و تلویزیونی در کنار فاصله یاب لیزری و سیستم‌هاي نوین دید در شب با قابلیت کشف هدف در تاریکی مطلق هست.

 

این ربات برای درگیری به یک تیربار سبک 5.56 میلی‌متری مدل K3 ساخت کمپانی کره‌اي دوو با بیشینه برد آتش 3.6 کیلومتر مسلح هست. تعداد ربات‌هاي به‌خدمت گرفته شده توسط ارتش کره جنوبی نامشخص هست. مطمعنا هیچ کس دوست ندارد به صورت غیرمجاز و دزدکی به این ربات خطرناک نزدیک شود.

 

قلب تپنده هلیکوپتر KUH-1 سوریون «Surion»
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

سوریون یک هلیکوپتر ترابری ترابری متوسط و چندمنظوره ساخت صنایع هوافضای کره موسوم به KAI هست. قلب تپنده این هلیکوپتر 2 موتور توربوشفت مدل T700-ST-701K هست که توسط صنایع دفاعی سامسونگ بر اساس موتور آمریکایی T700-GE-701C ساخته شده‌اند. تجهیزات الکترونیکی و کابین این هلیکوپتر نیز توسط سامسونگ طراحی و ساخته شده هست.

 

هلیکوپتر SB427
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

SB427 یک هلیکوپتر چندمنظوره و ترابری سبک هست که توسط سامسونگ و کمپانی هوافضای آمریکایی بل طراحی و ساخته شد. SB427 نتیجه توسعه بل 407 بود و حاصل توسعه SB427 نیز بعدها بل 249 بود.

 

مونتاژ جنگنده KF-16
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

بخش ساخت جنگ افزار سامسونگ، مونتاژ جنگنده چندمنظوره نسل 4 آمریکایی F-16 فایتینگ فالکون «Fighting Falcon» را نیز برعهده داشته هست! نمونه‌اي که برای نیروی هوایی کره جنوی طراحی شده بود KF-16 نام داشت. نخستین KF-16 مونتاژ شده توسط سامسونگ در سال 1997 از کارخانه سامسونگ خارج و به نیروی هوایی کره جنوبی تحویل داده شد.

 

گرچه بعدها کمپانی KAI عهده‌دار مونتاژ این جنگنده‌ها شد که این کمپانی خود در سال 1999 با سرمایه‌گذاری چند کمپانی بزرگ کره‌اي به‌ویژه سامسونگ تک وین پایه‌گذاری شد. گرچه ناگفته نماند سامسونگ چند سال پیش یک بروزرسانی نیز روی KF-16ها پیاده کرد که شامل ارتقای سیستم‌هاي الکترونیکی بود.

 

هواپیمای آموزشی پیشرفته و جنگنده سبک T-50 گلدن ایگل «Golden Eagle»
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

در سال 1992، صنایع دفاعی سامسونگ تصمیم به طراحی یک هواپیمای آموزشی پیشرفته با قابلیت رزمی گرفت که 2 موتوره و فراصوت بوده و 2 سرنشین با چینش پشت‌سرهم داشته باشد. تصمیم بر آن بود که این هواپیما به‌عنوان جایگزینی برای جت آموزشی پیشرفته انگلیسی هاوک «Hawk»، جت آموزشی پیشرفته

 

آمریکایی T-38 تالون «Talon»، هواپیمای تهاجمی سبک آمریکایی A-37 دراگونفلای «Dragonfly» و درنهایت جنگنده سبک نسل 3 آمریکایی F-5E/F تایگر 2 «Tiger II» شود. صنایع دفاعی سامسونگ طراحی و ساخت این هواپیما را آغاز نمود، اما با تاسیس KAI، این طرح را به این کمپانی نوپا واگذار کرد. با این حال اضافه بر طراحی پایه،

 

بخش‌هاي تعداد زیادی از این هواپیما همچون سیستم‌هاي الکترونیکی، نمایشگرهای چندمنظوره و سیستم جنگ الکترونیک آن توسط سامسونگ ساخته شد. موتورهای جت توربوفن بسیار پیشرفته F404 این هواپیما نیز تحت لیسانس کشور آمریکا توسط سامسونگ ساخته شدند. این کمپانی همین طور مستقلا اقدام به توسعه رادار پویش الکتریکی فعال یا همان آرایه فازی فعال «AESA» برای این جنگنده کرد. در وصف قابلیت و کیفیت T-50 همان بس که کمپانی هوافضا،

 

امنیتی و دفاعی بسیار بزرگ آمریکایی لاکهید مارتین «Lockheed Martin» نیز به آن علاقه‌مند شد و با همکاری KAI، نمونه‌اي از آن به نام T-50A را توسعه و برای پروژه TX نیروی هوایی ایالات امریکا توصیه دادند که با چند هواپیمای دیگر از سازندگانی بنام رقابت میکند. گرچه نتیجه این رقابت همچنان مشخص نشده هست و معلوم نیست نیروی هوایی ایالات امریکا کدام هواپیما را به‌عنوان جایگزینی برای T-38هاي خود گزینش خواهد کرد.

آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

سیستم‌هاي رابطه ماهواره‌اي تاکتیکی PRC-821K

 

در این نوشتار سعی شد تا شماری از جنگ افزارهای ساخته شده توسط صنایع دفاعی سامسونگ تک وین را معرفی کنیم، اما این همۀ ماجرا نبود. سامسونگ تک وین در اساس‌هاي نظامی گوناگونی فعالیت داشته و از دیگر محصولات نظامی آن میتوان به سیستم‌هاي ارتباطی تاکتیکی SPIDER و TICN، سیستم‌هاي رابطه ماهواره‌اي تاکتیکی PRC-821K و تجهیزات

 

دیده بانی TAS-970K و TAS-815K که در محدوده فروسرخ کار میکنند اشاره کرد. سیستم مین پراکن KM138 نیز از دیگر ساخته‌هاي سامسونگ تک وین هست که وظیفه آن پرتاب مین به منظور ساخت یک میدان مین در برابر پیشروی دشمن هست.
آشنایی با تولیدات نظامی شرکت سامسونگ

اما بد نیست به این موضوع نیز اشاره کرد که سامسونگ تجارت جنگ افزار را پیش از سال 2015 کنار گذاشته هست. این غول کره‌اي بخش جنگ افزاری خود موسوم به سامسونگ تک وین را در ماه دسامبر سال 2014 به هولدینگ کره‌اي هانوا «Hanwha» فروخته و از 15 ژوئن 2015 نیز نامش به هانوا تک وین تغییر یافت.

 

در مارچ 2016 نیز آخرین شعبه از سامسونگ تک وین موسوم به «سامسونگ تکوین کشور آمریکا» که شعبه آمریکایی سامسونگ تک وین محسوب می‌شد، به هانوا واگذار و نامش به «هانوا تک وین ایالات امریکا» تغییر یافت. بدین ترتیب دیگر شاهد جنگ افزار جدیدی نخواهیم بود که نام سامسونگ را بدنبال خود بکشد؛ با این‌ حال جنگ افزارهایی که پیش‌تر ساخته هست تا چند دهه دیگر نیز همچنان در خدمت خواهند بود.