پارس ناز پورتال

آشنایی با رژیم غذایی اسپانیایی

آشنایی با رژیم غذایی اسپانیایی

آشنایی با رژیم غذایی اسپانیایی 

آشنایی با رژیم های غذایی مردم در کشورهای مختلف می تواند جالب باشد مخصوصا کشور اسپانیا که رژیم های خاصی دارد. در اسپانیا، رژیم غذایی معمول شامل یک صبحانه کوچک، یک میان وعده ظهر، یک ناهار بعد از ظهر بزرگ، یک میان وعده بعد از ظهر  و یک وعده غذایی شب است.ماهی، تخم‌مرغ، سوسیس گوشت خوک، پنیر، گیاهان و ادویه‌جات مواد تشکیل دهنده مشترک رژیم غذایی اسپانیا می‌‌باشد.

 

غذای نواحی مختلف اسپانیا متفاوت است ولی تقریبا همگی این ویژگی‌ها را دارند

– استفاده از روغن زیتون، سیر و پیاز

– استفاده از نان به همراه غذا

– مصرف سالاد، به خصوص در تابستان

 

کشوری که مردم آن در غذاهایشان بیش از هر ادویه‌ای، زعفران می‌ریزند. حتی روغن مصرفی‌شان روغن زیتون است که با طعم‌های مختلف از جمله فلفلی در غذا استفاده می‌‌شود. 

 

عادت‌‌های غذایی مردم اسپانیا

زیتون، روغن زیتون، سیر و فلفل اجزای جدانشدنی غذاهای اسپانیایی هستند. در واقع این چند ماده تعریف درست و دقیقی از غذاهای اسپانیایی به شما می‌‌دهد.البته به غیر از صبحانه، زیرا صبحانه اسپانیایی‌‌ها بسیار مختصر بوده و با یک فنجان قهوه و گاهی اوقات یک تکه نان همراه کمی مربا به اتمام می‌‌رسد.

 

یکی دیگر از نوشیدنی‌‌های صبحانه، شیر همراه کرم کارامل است. بچه‌‌هایی که به مدرسه می‌‌روند هم حدود ساعت ۱۰ یک ساندویچ کوچک همراه با آب پرتقال می‌‌خورند.به گزارش پارس نازبه غیر از پایتخت اسپانیا یعنی مادرید اگر قصد خوردن صبحانه بیرون از منزل را داشته باشید تقریبا می‌‌توان گفت آرزویی محال است چرا که اغلب رستوران‌‌ها خیلی دیر آغاز به کار می‌‌کنند.

 

خوراک عمده اسپانیایی‌‌ها غذاهایی است که از زمان سلطه مسلمانان بر این کشور رایج شده‌اند، علاوه بر آن، برخی از غذاهای بومی آمریکایی‌‌ها اسپانیایی‌‌ها به اروپا معرفی کرده‌اند.از قدیم، وعده اصلی غذای اسپانیایی‌ها در روز حدود ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر و در شب 9 تا 11 شب بوده است.

 

اکثر مردم حدود ساعت 5 تا 6، یک نوع غذای سبک به نام مریندا (merienda) و یا بکودیلو (bocodillo) (یک نوع ساندویچ) به همراه یک نوشیدنی گرم می‌‌خورند.در شام رسمی، میزبان محل نشستن افراد را معین می‌‌کند و ابتدا زنان و افراد مسن می‌‌نشینند.دست‌ها در طول غذاخوردن باید روی میز باشد نه روی لباس. در پایان غذا کارد و چنگال را کنار هم در بشقاب می‌‌گذارند.

 

صبحانه سبک است و شامل قهوه، شکلات داغ، نان و مربا  یا چورو (churro) است (تکه‌‌های خمیر سرخ شده، مخلوط باشکر ).برای میان وعده‌‌های روزانه از غذاهای گوشتی، ماهی، سالاد، میوه و پنیر استفاده می‌‌کنند.اسپانیایی‌‌ها در غذاهای جدیدشان از سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل، لوبیا و روغن زیتون استفاده می‌‌کنند.در نواحی شمال از کره و روغن خوک استفاده می‌‌شود. 

 

صبحانه در اسپانیا

صبحانه در اسپانیا ساده اما واقعا خوشمزه است. نان با  سیر تازه و مقدار زیادی از گوجه فرنگی رسیده، پس از آن اندکی روغن زیتون و نمک. می‌توان مخلفاتی نظیر  پنیر، ژامبون یا سوسیس را هم به آن افزود.مردم اسپانیا معمولا غذای زیادی در وعده صبحانه مصرف نمی‌کنند.گهگاهی، صبحانه از یک املت اسپانیایی با ژامبون و یا رول تست با گوجه فرنگی خرد شده، روغن زیتون و نمک تشکیل شده است.

آشنایی با رژیم غذایی اسپانیایی

ناهار در اسپانیا

به طور سنتی، ناهار بزرگترین وعده غذایی در اسپانیا است.معمولا از 2 تا 5 ظهر ناهار طول می‌‌کشد اغلب شامل غذاهای مختلف است. ممکن است با یک سوپ یا ژامبون شروع شود و بعد از آن گوشت یا ماهی خوردن شروع می‌‌شود.وعده غذایی اصلی به طور معمول حاوی مقادیر زیادی از سیر و روغن زیتون و نان است.

 

غذاهای سنتی اسپانیایی شامل ساردین کبابی، ماهی تن باسک و نوعی غذای سیب زمینی، نخود با سوسیس و پائلا، یک ظرف برنج زعفرانی حاوی ماهی و یا مرغ است.اسپانیا سبک منحصر به فردی از ناهار به خود اختصاص داده است که با نام تاپاس مشهور است. وعده‌‌های غذایی تاپاس اساسا ازانواع غذاها تشکیل شده است.

 

تاپاس نوعی مزه است، سبک و کوچک بوده و آن را قبل از ناهار و شام می‌خورند.محبوبیت وعده‌‌های غذایی سبک‌‌های تاپاس ایده‌ای برای کنترل رژیم غذایی اسپانیایی‌‌ها است و اثبات این موضوع  است که هر چیزی  در حد اعتدال خوب است

 

شام در اسپانیا

معمولا بین 9 بعد‌ازظهر و نیمه  شب صرف می‌‌شود. در اسپانیا، شام بسیار سبک‌تر از ناهار و ممکن است از یک املت اسپانیایی سیب زمینی، سالاد و سوپ سرد باشد.شام تقریبا همیشه با یک سالاد سبز رنگ همراه است.گاهی اوقات، شام به تاپاس محدود است، که یک غذای سبک که شامل انواع اقلام-اشتها آور مانند: میگو، سوسیس، کوفته، ژامبون، کالباس، پنیر و زیتون است. 

 

میان وعده در اسپانیا

تاپاس یک انتخاب میان وعده محبوب در بین مردم است هنگامی که تاپاس به عنوان یک میان خورده می‌‌شود، افراد تمایل برای شام غذای سبک‌تری مصرف کنند.نان با ژامبون یا کالباس یک میان وعده معمول است که توسط کودکان اواخر بعد‌ازظهر مصرف می‌‌شود.

 

رژیم مدیترانه‌ای

روغن زیتون که عمده‌ترین منبع خوراکی روغن‌‌های یک باند غیر اشباع (MUFA) است، هزاران سال است که در نواحی مدیترانه‌ای به وفور مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.به گزارش پارس نازنه تنها طعم خوبی دارد، بلکه شواهد بسیاری موجود است که رژیم غذایی محتوی زیتون زیاد، موجب طول عمر و جلوگیری از بیماری‌‌های ناشی از رژیم غربی می‌‌شود.

 

ترکیب رژیم مدیترانه‌ای اسپانیایی و شبکه قوی خانوادگی سبب شده که مردم تا سنین زیادی عمر کنند.اساس این رژیم بر مصرف نسبتا بالای روغن زیتون، حبوبات، غلات کامل، میوه و سبزیجات و مصرف متوسط ماهی و محصولات لبنی به خصوص ماست، پنیر و نیز مصرف بسیار کم گوشت و محصولات گوشتی استوار است.

 

موادی مانند روغن زیتون، آجیل، میوه‌‌ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی خطر ابتلا به سکته قلبی و بیماری‌‌های دیگر قلبی را کاهش می‌‌دهد.رژیم مدیترانه‌ای دارای چربی اشباع کمی است (کمتر از ۷ تا ۸ درصد کل انرژی).در حالی که چربی ۲۵ تا ۳۵ درصد کل انرژی را در این رژیم تشکیل می‌‌دهد؛ یعنی بیشتر چربی این رژیم را چربی‌‌های غیر اشباع تشکیل می‌‌دهند.

 

ذائقه‌ اسپانیایی ترکیب بسیار دلچسبی از مرغ، سبزیجات، گوشت‌ها، ماهی و ادویه‌جات مختلف است. این ذائقه معمولا تند نیست.غذای اسپانیا، برخی از خوشمزه‌ترین غذاهای ممکن را که می‌توان برای یک وعده‌ی غذایی صرف کرد، عرضه می‌کند. یکی از غذاهای محبوب در اسپانیا پائلا است که شامل برنج و مواد غذایی مختلف می‌شود.

 

دسرهای محبوب در اسپانیا نیز شکلات داغ و خمیر برشته هستند. مردم اسپانیا بسیار علاقه‌مند به غذا هستند و مثل معروفی دارند که می‌گوید «شکم پر دل را شاد می‌کند!آشپزی کاتالانی، که بهترین آن در بارسلون یافت می‌شوند، از آن دست جاذبه‌هایی است که گردشگران را از نقاط مختلف دنیا به این منطقه می‌کشاند.

 

زعفران و زیره سبز در اکثر غذاهای این منطقه دیده می‌شوند. ترکیبی از خوراکی‌های سنتی و ادویه‌های مختلف سبک بارسلونی را به وجود می‌آورند: استفاده از خوراکی‌های دریایی و گوشت با سس زیاد تخصص آشپزان این منطقه است.شام وعده اصلی است. 

 

شیرینی چووروس در صبحانه

شیرینی چوروس در اسپانیا بسیار محبوب است و همراه با سس شکلاتی سرو می‌شود، برای تهیه سس شکلاتی مقداری شکلات را روی حرارت بخار آب ذوب می‌‌کنند سپس با مقداری خامه مخلوط می‌‌کنند و همراه با شیرینی سرو می‌‌شود.

 

سوپ گاسپاچو در ناهار

گاسپاچو یكی از سوپ‌های محبوب مردم اسپانیا می‌باشد که از گوجه‌فرنگی، خیار، پیاز، فلفل دلمه‌ای، پودر نان، روغن زیتون، سرکه، آبلیمو و یخ تشکیل شده است.طعم این سوپ طعم خوش تازگی را تداعی می‌كند. این سوپ به «سوپ سرد» در زبان آشپزی بین‌الملل نیز معروف است. تمام مواد و یخ را در غذاساز یا مخلوط ‌كن می‌‌ریزند و صبر می‌‌کنند تا كاملا یكدست شود و بعد سرو می‌‌کنند.

 

سوپ ارائه اکثریت سال گاسپاچو است این، سوپ گوجه فرنگی بر اساس سرد مخلوط با سبزیجات دیگر مانند فلفل، پیاز، خیار، سیر و روغن زیتون است.اسپانیایی‌‌ها آن را می‌‌نوشند در یک لیوان یا خوردن آن از یک کاسه است.

آشنایی با رژیم غذایی اسپانیایی

تاپاس در شام

تاپاس یا پیش‌غذای اسپانیایی،‌ می‌تواند به عنوان یک شام کامل سرو شود و یا در کنار انواع غذاهای دریایی یا استیک و شنیسل قرار بگیرد.معنی نام این غذا در اسپانیایی «سیب‌زمینی خشمگین» است دلیل آن هم ادویه‌دار بودن این خوراک لذیذ است.تاپاس ممکن است سرد باشند (مثل مخلوط زیتون و پنیر) و یا به صورت گرم سرو شوند.

 

Tortilla Espanola

املت اسپانیایی یا Tortilla Espanola یک نوع غذای اسپانیایی هست که از سیب زمینی ورقه‌ای و پیاز سرخ شده در روغن زیتون تشکیل شده است که بعد از سرخ شدن با تخم مرغ مخلوط می‌‌شود. 

 

پائلا (Paella)

یکی از غذاهای ملی و اصیل اسپانیا است.ماده اولیه تشکیل دهنده این غذای اسپانیایی برنج است و بسته به اینکه چه نوع paella مد نظر باشد از مواد غذایی دیگر نظیر بال مرغ، مواد غذایی دریایی، میگو، قارچ، سبزیجات و غیره استفاده می‌‌شود.

 

کاتالونیا

قدیمی غذای  کاتالونیا نوعی آبگوشت به نام «اسکودِئیا ای کارن دویا»‌‌ست که با چند نوع گوشت و سبزیجات مختلف درست می‌شود.سبزیجات اصلی شامل نخود، سیب‌زمینی وکلم است اما گاهی هویج، شلغم، زردک، تره‌فرنگی و پیاز هم به آن اضافه می‌کنند.

 

گوشت اصلی غذا گوشت‌ قلقلی‌های بزرگ (میت بال) است اما ممکن است سوسیس، گوشت کاتالان، ژامبون نمک‌زده، گوشت گوساله یا مرغ هم به آن اضافه ‌کنند.همه این مواد آرام با هم پخته می‌شود و به شکل آبگوشت سرو می‌شود.یعنی باید اول آب آن را مثل سوپ بخورید، بعد گوشت و سبزیجات را به عنوان یک غذای اصلی و البته سنگین نوش‌جان کنید.

 

در جشن‌های کریسمس معمولا همه این مواد را بی کم و کاست در این خوراک خوشمزه می‌ریزند.