پارس ناز پورتال

آشنایی با غذاهای مردم یونان

مجموعه : آموزش آشپزی
آشنایی با غذاهای مردم یونان

آشنایی با غذاهای مردم یونان 

سراغ غذاهایی می‌رویم کـه مردم یونان آنرا طبخ می کنند. مردم این کشور بیشتر بـه سمت سبزیجات گرایش دارند تا گوشت و مواد پروتئینی. در آشپزی یونانی روغن زیتون، پونه کوهی، نعناع، سیر، دارچین، میخک، پیاز و سس گوجه فرنگی رابه کار میبرند. هم چنین پایه بیشتر غذاها سیب زمینی، بادمجان، لوبیا سبز، بامیه و پیاز اسـت

 

کشور یونان در جنوب شرقی اروپا ودر جنوب شبه جزیره بالکان قرار دارد. کشوری متمدن باتاریخچه‌اي چندین هزارساله اسـت.آشپزی یونانی یکی از گونه‌هاي آشپزی مدیترانه‌ایست کـه در ویژگی‌هایش با آشپزی ترکی، آشپزی ایتالیایی و آشپزی بالکانی مشترک اسـت.

 

مواد اولیه پر مصرف در آشپزی یونانی، زیتون، روغن زیتون، سبزیجات و سبزی، پنیر، بادمجان، ماست، غلات و نان، ماهی و گوشت‌هاي گوناگون مانند مرغ، خرگوش و گوشت خوک اسـت.بیشتر خوراک‌هاي یونانی با نان پیتا سرو میشوند. در برخی جاها نان پاکسیمادی نرم شده را می خورند.

 

آشپزی یونانی دارای پیشینه بسیار درازمدتی اسـت و تعداد زیادی از خوراک‌هاي غربی ازآن بازخورد گرفته‌اند. هم چنین اولین کتاب آشپزی بـه دست یک یونانی ۳۲۰ سال پیش از میلاد نوشته شد.از گذشته تا بـه امروز گندم و روغن زیتون پایه‌هاي آشپزی یونانی هستند، البته گوشت ماهی هم کاربرد فراوانی دارد ولی در غذا هاي یونانی گوشت قرمز بسیار بـه ندرت دیده میشود.

 

تاریخچه
رژیم غذایی مردم یونان، دارای تاریخچه‌اي سنتی و عظیم اسـت کـه روش هاي معمول آشپزی، طعم‌ها و چاشنی‌هاي استفاده شده و مواد ترکیبی مصرفی با توجه بـه فصول مختلف سال و مناطق گوناگون جغرافیایی، دستخوش تغییرات و دگرگونی‌هاي بسیاری شده‌اند.

 

رژیم غذایی کـه در کشور یونان مورد استفاده مردم قرار میگیرد، نمونه‌ي تکمیل شده وگسترش یافته‌ي رژیم غذایی یونان باستان اسـت کـه قدمت آن بـه بیش از هزاران سال «دوران قبل از میلاد مسیح» باز می گردد.

 

دستورات و سبک‌هاي استفاده شده در تهیه‌ انواع خوراک و غذا هاي موجود در برنامه‌ روزانه‌ آن ها، نشأت گرفته از نفوذ و تأثیراتی اسـت کـه در طی‌ چندین قرن گذشته، باعث ایجاد تحولاتی شگرف در رژیم غذایی گذشتگان شده اسـت .

 

رژیم غذایی مردم کشور یونان یک رژیم غذایی مدیترانه‌اي اسـت. در قرن معاصر، آشپزان یونانی برای تهیه‌ غذا هاي خود از روغن زیتون، آبلیموی تازه، سبزیجات، حبوبات، گیاهان، نان، ماهی و تنوع بی‌نظیری از انواع گوشت شامل گوشت گوسفند، مرغ و خروس خانگی، خرگوش و گوشت خوک، استفاده میکنند.

 

بـه نظر میرسد، بیشترین ماده‌اي کـه آن ها در طبخ غذاهایشان بهره میبرند، گندم اسـت؛ اما با این وجود، نمیتوان از جو و بـه کارگیری آن در تهیه‌ عده اي از خوراک‌هاي طبخ شده، چشم پوشی کرد.یونانیان بـه طور معمول 3 وعده غذا در روزدارند. بـه طور سنتی بزرگ ترین وعده غذایی روز ناهار بوده، اما تعداد زیادی از عادات آنان بدلیل الگوی غربی زندگی تغییر کرده اسـت.

 

صبحانه یونانی
در رژیم غذایی مردم کشور یونان، صبحانه بعنوان رایج ‌ترین وعده‌ روز درنظر گرفته نمیشود، مردم یونان باستان نیز هنگام صرف صبحانه از خوراکی کوچک و بی‌تکلفی استفاده می کردند.بعنوان مثال آن ها ترجیح می‌دادند از نوشیدن یک فنجان چای گیاهی همراه با نان یا پاکسیماد «نوعی نان خشک سنتی» لذت ببرند.

 

نوشیدن یک فنجان قهوه در زماناستراحت و برای رفع خستگی یا هنگام مهمانی و برگزاری تشریفات و تجملات، مورد استفاده قرار میگرفت.با این حال هر زمان کـه بـه قهوه دسترسی داشتند، نوشیدن آنرا غنیمت شمرده ودر صورت امکان از خوردن یک تکه نان شیرین و دل چسب نیز استقبال میکردند.

 

ناهار یونانی
ناهار سنتی در رژیم غذایی مردم کشور یونان، اغلب با خوراک سبزیجات، سبزیجات سرخ شده همراه با پنیر، نان، سالاد و نوشیدنی همراه اسـت.غذاهایی همراه با پنیر، روغن زیتون یا گوجه فرنگی، میوه و دیگر مواد خوراکی انرژی‌زا نیز می تواند در فهرست غذا هاي آن ها قرار گیرد.

 

هرچند هنوز هم هستند افرادی کـه از سبزیجات سرخ شده کـه یک غذای سنتی اسـت برای وعده‌ي ناهار خود استفاده کنند؛ اما در بیشتر مواقع پاستا با گوشت سرخ شده و انواع ساندویچ در فهرست غذا هاي انها وجوددارد .

 

شام یونانی
مردم یونان وعده‌ي شام خودرا دیروقت میل میکنند. اگر شـما بـه این کشور زیبا سفر کرده اید مشاهده کرده‌ایدکه قبل از ساعت 8 شب رستورانها خلوت هستند.بیشتر مردم یونان بین ساعات ۹ تا ۱۰ شب شام می‌‌خورند.

 

اگر آن ها بخواهند از یک شام سالم و درعین حال غنی استفاده کنند، طبق معمول از خوراکی‌هاي سبکی مانند میوه با ماست، یک ساندویچ، سالاد یا مقدارکمی از غذایی کـه از وعده‌ي ناهار باقیمانده اسـت، مصرف می کنند.رژیم گیاه‌خواری در یونان پرطرفدار اسـت و خوراک‌هاي بسیاری هم ویژه گیاه‌خوراران دراین کشور وجوددارد کـه بسیار گوناگون و خوشمزه هستند مانند موساکا.

 

هم چنین فراورده‌هاي شیر مانند ماست و پنیر در یونان بسیار گوناگون‌اند ودر تهیه خوراک‌ها کاربرد فراوانی دارند.در یونان، خوردن غذا با دست بجای استفاده از کارد و چنگال بسیار رایج اسـت، زیرا از نظر آن ها غذا چیزی اسـت کـه باید لمس شود و خورده شود و نه این کـه با چنگال برداشته شود.

 

از نظر یونانی‌ها خوردن غذا هاي گوشتی مانند «بره، مرغ و یا ماهی» با کارد و چنگال بی ‌مورد اسـت، زیرا در اینصورت شـما آن حسِ شیرین لمس کردن غذا را در حین خوردن از دست داده‌اید.یونانی‌ها عادت دارند کـه در وعده غذایی خود از نان استفاده کنند و این نام بـه‌عنوان وسیله‌اي اسـت برای هدایت غذا بـه سمت چنگال و هم چنین جمع کردن غذا در بشقاب و جذبِ روغن غذا از طریق نان.

 

عادات غذایی مناسب یونانی‌ها
بر طبق آمار یونانی‌ها روزانه حدود پانصد گرم سبزی و میوه مصرف میکنند.سئوالی کـه پیش می آید این اسـت کـه چگونه آن ها می توانند این حجم را هرروز میل کنند.پاسخ این اسـت کـه آن ها سبزیجات را می‌پزند، در واقع علاوه بر سالاد در تعداد زیادی از غذاهایشان نیز متشکل از سبزی اسـت.آمارها نشان میدهد دو تا سه وعده اصلی آنهادر هفته بر پایه سبزیجات طبخ می شود.

 

یونانی‌ها از روغن زیتون نمی ترسند
رژیم غذایی یونان در واقع کم چرب نیست اما بطرف گیاهی تمایل دارد.یونانی‌ها بزرگ ترین مصرف کنندگان روغن زیتون در دنیا هستند «با مصرف سالانه 23 لیتر». بـه نظر مقدار زیادی اسـت اما وقتی درکنار انبوهی از سبزیجات میل می شود کالری آن تعدیل میشود.شـما می‌‌توانید حدود یک‌چهارم فنجان روغن زیتون رابه ازای هر نیم کیلو سبزی میل نمایید.

 

یونانی‌ها آب زیاد مینوشند
بله درست اسـت یک لیوان آب برای یک یونانی حیاتی اسـت. در یونان آب همانند روغن زیتون ضروری و مورد استفاده دائمی اسـت.در هنگام پذیرایی اولین چیز یک لیوان آب اسـت. حتی در رستوران یا کافه هنگام سرو قهوه یا دسر بازهم یک لیوان آب شـما را همراهی میکند.

 

دسر رابه تنهایی میل می کنند
خوردن دسر بعد از وعده غذایی یک عادت جدید غذایی در یونان اسـت. در گذشته فقط از میوه بعنوان دسر استفاده می‌‌شده اسـت.هنوز هم اغلب یونانی‌ها ترجیح می‌دهنددسر مورد علاقه خودرا در وقت چای مصرف کنند نه همراه غذا

 

لیمو و نعناع رابه هر چیزی اضافه می‌‌کنند
این دو ماده غذایی تقریباً در آشپزخانه هریونانی یافت می شود. بـه خاطر داشته باشیم افزودنی‌هاي غذایی نقش مهمی در مزه نهایی دارند. تقریباً کنار هر سفارشی در رستوران لیمو را مشاهده خواهید کرد.نعناع نیز بـه تمام غذاها و سالادها افزوده می‌‌شود. نعناع منبع غنی آنتی‌اکسیدان بوده و از تشکیل آمینه‌هاي هتروسیکلیک پیشگیری می کند.

 

این مواد در طی پخت گوشت تشکیل شده و ریسک سرطان را افزایش می‌‌دهند. پوشاندن گوشت با برگهای نعناع قبل ازگریل کردن نقش محافظتی دراین زمینه دارد.

 

پنیر را در وعده‌هاي مختلف می خورند
در اکثر آشپزی‌هاي یونانی در مرحله آخر پنیر اضافه می شود. طعم پنیر یک مزه نمکی با طعم سبزیجات تازه بسیار مطبوع ذائقه همگان اسـت.

 

آشپزی در یونان
در رژیم غذایی مردم یونان، تنوع فوق‌العاده‌اي از انواع سوپ وجوددارد کـه هرکدام با سبک و روشی کاملا استادانه و برگرفته از روش پخت آشپزان یونان باستان تهیه و تدارک دیده میشوند.البته ترکیب دستورالعمل‌هاي آشپزی یونان باستان و رژیم غذایی عصر حاضر کـه بـه نظر میرسد ترکیب جالبی از رژیم غذایی غربی و مدیترانه‌اي اسـت، علاوه بر ایجاد طعمی

 

بی‌نظیر بـه انواع سوپ و خوراک‌هاي یونانی، یادآور حضور مواد اولیه‌ اصلی ازجمله انواع غلات، حبوبات، گوشت، ماهی و سبزیجات اسـت کـه هرکدام از این مواد، برای سلامت جسم و روح انسان لازم و ضروری اسـت.

 

سبزی‌هاي خوشبو در آشپزی یونانی بسیار قابل توجه اسـت و تقریباً در همه ی غذاها بکار میرود، ازجمله سالاد سبزی‌هاي تازه استفاده از سبزی‌هاي خوشبو راه خوبی برای تشدید رایحه غذا بدون افزایش کالری اسـت.سبزی‌هاي خوشبو رابه چای، آبگوشت، سوپ، دسر، سالاد و غذا هاي دیگر اضافه میکنند.

 

سالاد در میز غذای یونانی اول ازهمه سرو میشود. یونانی‌ها بـه‌ طور سنتی عاشق سالادهایشان بوده‌اند، بـه طوری کـه در دوره‌هاي گذشته سالاد را پس از غذا بعنوان دسر میخوردند.هدف از سالاد این اسـت کـه اشتهای شـما را پیش از غذای اصلی تحریک کند. بـه علاوه پر شدن معده شـما با سبزی‌‌ها باعث میشود در خوردن غذای اصلی افراط نکنید.

 

نکته مهم‌تر این کـه طبق معمول هیچ بطری سس آماده‌اي سر میزشان دیده نمی شود. سس سالاد را یونانی‌ها از ترکیبی از روغن زیتون، سرکه، گیاهان خوشبو، آبلیمو، نمک و عسل تهیه می کنند.سالاد رایجی راکه بنام سالاد یونانی مشهور شده اسـت و مخلوطی از زیتون، گوجه‌فرنگی، خیار، پنیرفتا و زیتون اسـت، خود یونانی‌ها سالاد کالاماتا یا سالاد دهکده می نامند.

 

طبق معمول مردم یونان، بعنوان پیش غذا، مواد متنوعی کـه موردعلاقه‌ انها اسـت سفارش می دهند، کـه حاوی تنوع جالبی از انواع مزه می باشد. از انواع غذا هاي سرو شده در یونان می‌‌توان بـه موارد زیر اشاره نمود:

 

سالاد یونانی کلاسیک
در آشپزی مدیترانه‌اي از روغن زیتون، پنیر فتا و سبزیجات بـه وفور استفاده می شود. سالاد یونانی یکی از پرطرفدارترین سالادهای منطقه مدیترانه در جهان می باشد.این سالاد در کنارهر غذایی عالی و اشتهاآور اسـت. هم چنین در وعده غذایی شام بـه همراه مقداری نان سیر میتواند کاملاً سیرکننده باشد.

 

سس طعم دار
سسی تهیه شده از ماست، خیار، روغن زیتون، سیر، زنجبیل، نمک و گاهی اوقات شبت «گیاهی یکساله از خانواده‌ي کرفس» اسـت کـه بر روی گوشت کباب شده می‌ریزند ودر مواقعی نیز همراه برخی غذا هاي سرخ شده مانند سیب زمینی و… سرو می شود.

 

ماست‌یونانی
ماست یونانی جلوی گرسنگی را می گیرد، و احساس سیری یا اشباع بودن را در شـما زیاد می کند، از طرفی میزان قند خون را تنظیم کرده،‌ میل شدید بـه خوردن را کاهش داده و مانع از زیاد غذا خوردن می شود و میزان پروتئین آن نسبت بـه بسیاری غذا هاي دیگر‌ زیاد اسـت.

 

Gyros
غذایی سنتی اسـت کـه با سرخ کردن یا کباب کردن انواع گوشت بـه همراه موادی مانند سیب‌زمینی، نان پیتا، گوجه فرنگی، پیاز و پنیر تهیه شده و اغلب با سس طعم دار کـه با استفاده از ماست، سیر، خیار، نمک، روغن زیتون و گاهی اوقات گیاه شبت تهیه می شود میل می شود.

 

orektika
یکیدیگر از مجموعه غذا هاي اشتهاآور کـه در رژیم غذایی مردم کشور یونان، بسیار پرمصرف و دوست داشتنی اسـت، نام دارد. این مجموعه غذا، اغلب بهعنوان اولین وعده یا پیش غذا، توسط تعداد زیادی از مردم یونان، انتخاب و میل میشود.

 

سوولاکی
بـه معنای سیخ کباب اسـت کـه در واقع هر گوشت یا مرغ ویا بوقلمون بـه سیخ کشیده شده‌اي را شامل می شود. بعضی اوقات این غذا همانندgyros سرو می شود، بـه این صورت کـه در نان پیتا پیچانیده شده بـه همراه سس و طعم دهنده میل میشود.

 

سینی اردور یونانی
در رژیم غذایی مردم یونان، بـه مجموعه‌ا‌ي از ظرف‌هاي کوچک، کـه در طعم‌هاي متنوع و مختلف، وجوددارد Mezze گفته می شود در اغلب رستورانها بعنوان پیش غذا بکار میرود.

 

نان پاکسیماد
نان سفت و سرخ‌شده‌ي یونانی کـه از ذرت، جو و گندم سیاه تهیه می شود ودر دوران امپراتوری روم شرقی تهیه و استفاده مرسوم بوده اسـت.

 

Yuvarlakia
این غذا با استفاده از گوشت بره، برنج و بلغور تهیه می شود. مردم یونان این توپک‌هاي گوشتی را در سسی از گوجه‌فرنگی یا سس مرکب از آب‌لیمو، تخم‌مرغ و آب گوشت، در حرارتی کم طبخ میکنند.

 

تیروکروکت
توپهای پنیری سرخ شده بـه رنگ طلایی کـه بـه سهولت در دهان شـما باز میشود و طعم بسیار عالی دارد.

 

موساکا
این غذا بومی منطقه بالکان و مدیترانه اسـت اما یونانی‌ها آن رابه روش خودشان طبخ میکنند ودر لایه‌هاي آن از بادمجان، گوشت خرد شده، پوره گوجه فرنگی، پیاز، سیر و ادویه‌جاتی نظیر دارچین و یک مقدار جزئی سیب زمینی ودر انتها پنیر یونانی و سس بشامل آنرا طبخ میکنند.

 

شیرینی و باقلوای یونان
یونانی‌ها نوعی شیرینی کـه در آن ترکیب روغن زیتون و عسل وجوددارد را خیلی دوست دارند «لایه‌‌هاي آن از خمیر فیلو تشکیل شده اسـت». در باقلوای یونانی نیز لایه‌‌هاي فیلو با عسل و خرده مغز پر میشود.

 

فتا ملی
پنیر فتا پیچیده شده در فیلو کـه در آون پخته شده و سپس بـه عسل آغشته شده ‌اسـت. دراین ترکیب، همراهی بین شوری پنیر و شیرینی عسل طعم خاطره‌انگیزی را در ذهن بجا می گذارد.