پارس ناز پورتال

در برابر آفتاب و پشه ها از پوست مراقبت کنیم

در برابر آفتاب و پشه ها از پوست مراقبت کنیم

در برابر آفتاب و پشه ها از پوست مراقبت کنیم

برای محافظت از پوست مي توانیم کارهای زیادی انجام دهیم. مي دانیم که آفتاب تاثیر زیادی را روی سلامت پوست ما دارد. اغلب اوقات فکر مي کنیم محافظت از پوست در مقابل آفتاب فقط با لایه هاي لوسیون و اسپری بر روی پوست امکانپذیر هست.اشعه هاي خورشید به پوست آسیب مي رسانند

 

و باعث سرطان و پیری زودرس مي شوند. پشه ها نیز نه تنها آرامش را از انسان مي گیرند بلکه باعث مریضی نیز مي شوند. بر زمینه آکادمی امراض پوستی کشور آمریکا از میان هر ۵ نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار سرطان پوست مي شود. آنها ضد آفتاب ضد آب و با اس پی اف ۳۰ یا اکثر را توصیه مي کنند.

 

متخصصین پوست توصیه مي کنند برای تمام قسمت هاي بدن پیش از قرار گرفتن در مقابل آفتاب ضد آفتاب مصرف کنید. بنابراین ضدآفتاب مناسب نقش مهمی در مراقبت از پوست ایفا مي کند. گرچه مواد طبیعی زیادی میباشند که مي توان برای مراقبت از پوست در مقابل آفتاب و همین طور پشه ها بهره گیری کرد.

در برابر آفتاب و پشه ها از پوست مراقبت کنیم

جلبک دریایی: محققان ژاپنی دریافته اند که آنتی اکسیدان موجود در جلبک از چروک شدن پوست وقتی در معرض اشعه هاي فرابنفش قرار مي گیرند پیشگیری مي کند. یکی از تحقیقات در سال ۲۰۱۱ توصیه کرده هست که بهره گیری آنتی اکسیدان جلبک ها عوامل ایجاد سرطان را از بین مي برد.

 

فوکوزانتین موجود در جلبک هاي قهوه اي نوعی کاروتینوئید هست. که یک نوع از رنگدانه هاي گیاهی هست که فواید سلامتی بسیاری دارد. جلبک هاي دریایی برای اینکه از آسیب هاي اشعه هاي آفتاب در امان باشند در آب رشد مي کنند و این محافظت هنگام بهره گیری انسان به پوست انسان نیز منتقل مي شوددر برابر آفتاب و پشه ها از پوست مراقبت کنیم

گوجه فرنگی: این میوه نیز همانند جلبک ها دارای آنتی اکسیدان هایي از خانواده کاروتینوئید میباشند. کاروتینوئیدها دارای ترکیبی میباشند که به ارگانیسم هاي زنده کمک مي کنند با آسیب هاي ایجاد شده توسط آفتاب مبارزه کنند. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن هست

 

ترکیبی که باعث قرمزی این میوه شده هست و در تعداد زیادی از تحقیقات مشخص شده هست که مي تواند پوست را در مقابل اشعه هاي آفتاب حفظ کند. نکته جالبی که در مورد گوجه فرنگی هست این هست که با پختن آنها لیکوپن زیستی تر مي شود. به همین علت هست که مي توانید از انواع کنسروهای گوجه فرنگی سود کافی را ببرید.

در برابر آفتاب و پشه ها از پوست مراقبت کنیم

کرفس: تحقیقاتی که روی دانه کرفس انجام شده اثبات کرده هست که عصاره کرفس مي تواند به طور موضعی آسیب ها را از بین ببرد.اما متاسفانه خوردن کرفس برای پشه ها کاربرد ندارد.بهره گیری موضعی عصاره کرفس به مدت ۳ ساعت از پوست در مقابل پشه ها محافظت مي کند و مانع التهاب پوست مي شود. کرفس خوراکی هست بسیار سالم و خنک کننده بنابراین آن را در برنامه خوراکی خود حتما به کار ببرید.

در برابر آفتاب و پشه ها از پوست مراقبت کنیم

بتاکاروتن: بتاکاروتن در گیاهان و میوه هاي نارنجی مانند کدو، سیب زمینی شیرین، زردآلو و طالبی یافت مي شود.این ماده در پوست کسانی که این نوع میوه ها را مصرف مي کنند انباشته مي شود. بتاکاروتن از سیستم ایمنی و چشم ها مراقبت مي کند.اضافه بر تمام اینها از پوست در مقابل قرمزی،

 

حساسیت در مقابل اشعه آفتاب و پیری زودرس «چروک، خشکی، تغییر رنگ و از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست» مراقبت مي کند. بهره گیری بتاکاروتن با ضدآفتاب متفاوت هست: این ماده تاثیر حفاظتی قوی ندارد بنابراین باید تا چند وقت مدام در بدن فراهم سازی شود. مقدار مصرف این ماده از ۲۵ میلی گرم تا ۱۸۰ میلی گرم به مدت ۱۰ تا ۱۲ هفته قرمزی پوست پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب را از بین مي برد.

در برابر آفتاب و پشه ها از پوست مراقبت کنیم

چای سبز: آنتی اکسیدان موجود در چای سبز به نام کاتچین از پوست در مقابل التهابات آفتاب سوختگی و اشعه هاي زیان آور آفتاب محافظت مي کند. در یکی از تحقیقات افراد به مدت ۱۲ هفته ۵۴۰ میلی گرم کاتچین به همراه ۵۰ میلی گرم ویتامین C مصرف کردند و نتیجه آن کاهش قابل دقت قرمزی پوست در اثر آفتاب بود.

 

روغن هاي طبیعی و ضروری: روغن اوکالیپتوس لیمو و روغن هاي دیگری چون اسطوخودوس، شمعدانی، سنبل هندی، دارچین، زردچوبه، چوب صندل و سدر پوست را از نیش پشه ها و حشرات محافظت مي کند. روغن هاي ضروی چون فرار میباشند در ساعت اول بهره گیری کاربرد دارند بنابراین سعی کنید از لباس مناسب برای محافظت از خود در مقابل پشه ها بهره گیری کنید.

در برابر آفتاب و پشه ها از پوست مراقبت کنیم

ملاتونین: ملاتونین هورمونی هست که به طور گسترده اي در بدن ساخت مي شود و به خواب کمک مي کند. بعضی ملاتونین را به صورت خوراکی برای خواب بهره گیری مي کنند. محققان دریافته اند که ملاتونین د رقسمت هاي دیگر بدن نیز موجود هست بعنوان مثال در پوست. ملاتونین از پوست

 

در مقابل اشعه هاي زیان آور آفتاب و دیگر عوارض محیطی از طریق فعالیت هاي آنتی اکسیدان محافظت مي کند. هنگام بهره گیری حتما با دکتر مشورت کنید شاید با بعضی داروها که الان مصرف مي کنید تداخل داشته باشد.

در برابر آفتاب و پشه ها از پوست مراقبت کنیم

ویتامین C و E: گیاهان از خودشان با آنتی اکسیدان هایي که دارند در مقابل آفتاب محافظت مي کنند. ترکیب این ویتامین ها از پوست در مقابل آسیب هاي آفتاب محافظت مي کند. مصرف این دو ویتامین با هم مانع قرمزی پوست در اثر اشعه هاي خورشید مي شود. ویتامین C در فلفل قرمز، توت فرنگی و بروکلی و آناناس به مقدار زیادی یافت مي شود. ویتامین E در تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج، آووکادو.