پارس ناز پورتال

تاثیر آلودگی هوا در تشدید دردهای سینوزیت

تاثیر آلودگی هوا در تشدید دردهای سینوزیت

تاثیر آلودگی هوا در تشدید دردهای سینوزیت 

سردردهای سینوزیت یکی از آزاردهنده ترین سردردها میباشند که قسمت پیشانی و قسمت هایي از صورت را تحت تاثیر قرار میدهند. دبیر اجرایی ششمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت، گفت: دشوار اصلی که ما در حال آماده در جامعه با آن مواجه هستیم سینوزیت مزمن هست.

 

پزشک کمیاب اکبری دیلمقانی در رابطه با جراحی هاي بینی اظهار داشت: جراحی پلاستیک بینی از متعارف ترین جراحی ها در این اساس بوده بعد از آن جراحی تیغه بینی یا به اصطلاح انحراف بینی و جراحی هاي سینوس به علت مریضی هاي مزمن سینوس و پولیپ هاي بینی بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد.

 

وی افزود: روشهای جراحی در طی سال هاي جدید تغییر کرده و روشهای باز جراحی تبدیل به روشهای آندوسکوپی جراحی شده هست یعنی امروزه جراحی هاي تیغه بینی و سینوس ها نیز اکثر به روش آندوسکوپی انجام میشود.دبیر اجرایی ششمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت

 

در رابطه با موضوع سینوزیت گفت: دو نوع اصلی سینوزیت داریم که اولی شامل سینوزیت هاي حاد ناشی از باکتریها یا ویروس بوده و بعدی سینوزیت مزمن هست که علت آن کاملا ناشناخته نیست و برخی آن را التهابی و برخی عفونی دانسته اما هیچ کدام از انها تا کنون اثبات نشده هست.

 

اکبری ادامه داد: دشوار اصلی که ما در حال آماده در جامعه با آن مواجه هستیم سینوزیت مزمن هست. هم‌چنین سینوزیت ناشی از قارچ نیز وجود دارد که خصوصیت هاي خاصی داشته و در بیماران خاصی به وجود می‌آیند.

 

این فوق تخصص بینی، سینوس و جراحی هاي قاعده جمجمه گفت: سینوزیت هاي حاد باکتریال معمولاً درمان دارویی داشته که در اغلب موارد به این درمان پاسخ می‌دهند و اگر فرد دچار عارضه شد نیز می‌توان با درمان دارویی انها را درمان کرد مگر این که در موارد خاصی نیاز به جراحی داشته باشد.

 

وی با اشاره به این که مهم ترین عامل بروز سینوزیت در افراد بزرگسال مریضی هاي تنفسی فوقانی ویروسی هست، عنوان داشت: بعد از آن آلرژی از دیگر عوامل بروز سینوزیت هست همین طور در کودکان نیز مریضی هاي ویروسی و آلرژی از دلایل بروز سینوزیت ها بوده و برترین راه پیشگیري، بازرسی این مریضی ها هست.

 

اکبری در پاسخ به این پرسش که آلودگی هوا چقدر در بروز دشواری های سینوسیت مؤثر هست؟ گفت: یک عامل تنها نمی‌تواند عامل سینوزیت شود اما می‌تواند در همراهی با عوامل دیگر باعث تشدید علائم یا طولانی مدت شدن علائم سینوزیت شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در هر درمانگاه فوق تخصصی بینی و سینوس احتمالاً از هر ۱۰ مریض که با شکایت دائم از سینوزیت و بینی مراجعه می‌کنند حدود ۸ نفر از انها از خلط پشت گلو شکایت کرده و میگویند صبح ها که از خواب بلند می‌شوند و نیز در تمام مدت روز خلط پشت گلو دارند.

 

وی ادامه داد: این خلط پشت گلو معمولاً عفونی نبوده و به صورت یک ترشح چسبناک سفید که در پشت گلو این افراد وجود دارد، هست. و به هیچ وجه نیاید برای از میان بردن آن از آنتی بیوتیک بهره گیری کرد. همین طور این مسئله رابطه واضحی با آلودگی هوا داشته و شمار زیادی از بیماران که به شهرستان رفته و جاهایی که آلودگی کمتر دارد، سفر می‌کنند، علائم انها کمتر شده و در استان تهران مجدد چندان می‌شود.

 

اکبری در مورد تأثیر آلودگی هوا در بروز سینوزیت گفت: آن چیزی که من و همکاران فوق تخصص دیدن می‌کنیم این بوده که آلودگی هوا نقش موثری در تشدید سینوزیت و طولانی شدن دارد.