پارس ناز پورتال

آمار بالای افراد مبتلا به هپاتیت c در ایران

آمار بالای افراد مبتلا به هپاتیت c در ایران

آمار بالای افراد مبتلا به هپاتیت c در ایران 

هپاتیت انواع گوناگونی دارد و هپاتیت c از انواع آن است.آمار مبتلایان به این بیماری در ایران 250 هزار نفر اعلام شده که رقم بالایی است. 

 

محمد مهدی گویا در همایش تازه‌های هپاتیت گفت: دنیا به سمت حذف بیماری‌های هپاتیت ویروسی تا سال 2030 می‌رود به همین منظور برنامه 15 ساله تدوین شده تا بیماری‌هایی که با فرآورده‌های خونی ممکن است منتقل شوند را حذف کند.

 

وی با اشاره به وجود دو نوع ویروس هپاتیت B و C گفت: در کشور ما برنامه واکسیناسیون گسترده از سال 72 اجرا شد و در سال 85 گروه‌هایی از متولدین سال‌های 70،‌ 71 و 64 واکسینه شدند چراکه واکسینه نسل جوان از راهبردهای مهم ما است اما در مورد هپاتیت B پیش‌گیری با واکسن وجود ندارد.

 

گویا ادامه داد: در دنیا روش درمانی مطمئنی برای هپاتیت C پیدا شده که ظرف سه تا 6 ماه بهبودی حاصل شده و بیش از 90 درصد بیمار بهبود می‌یابد. این امکان در کشور ما نیز فراهم شده است.

 

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: حدود 200 تا 250 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C در کشور وجود دارد. این در حالیست که بیش از 90 درصد از بیماران از بیماری خود مطلع نیستند زیرا بی‌ سر و صداست و علامتی ندارد.

 

وی افزود: در منطقه مدیترانه شرقی کشور مصر با بیش از 14 درصد جمعیت مبتلا و پاکستان با 4 درصد جمعیت مبتلا در منطقه ما وجود دارند که برنامه‌های وسیعی را آغاز کردند.

 

وی ادامه داد: اکثر مبتلایان به هپاتیت در کشور اعتیاد تزریقی دارند و از سرنگ آلوده استفاده می‌کنند.

 

رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در رابطه با حمایت بیمه‌ای از بیماران هپاتیت گفت: تمهیداتی به کار گرفته شده تا قیمت دارو نسبت به قیمت بین‌المللی آن کاهش یابد. اکنون به یک دهم قیمت کاهش یافته و یک دوره درمان برای هر بیمار دو میلیون تومان است. در حال بحث و گفت‌وگو با بیمه سلامت ایرانیان هستیم تا به توافق برسیم و بیماران بیشتر زیر پوشش بیمه بروند.

 

گویا گفت: داروی هپاتیت B در کشور تولید می‌شود و داروهای درمان‌کننده هپاتیت C نیز در کشور وجود دارد.

 

وی افزود: همچنین برنامه حذف هپاتیت B را در برنامه داریم و قرار است افراد زیر 40 سال را در این برنامه واکسینه کنیم.

 

برنامه 15 ساله وزارت بهداشت برای ریشه‌کنی هپاتیت C

رئیس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به ابتلای نیم‌درصد جمعیت کشور به هپاتیت C گفت: طبق برنامه‌ریزی وزارت بهداشت قرار است ظرف 15 سال این بیماری ریشه‌کن شود البته نیاز به عزم ملی و غربالگری افراد در معرض ابتلا، مداخله پزشکان و راه‌اندازی مراکز تخصصی داریم.

 

سیدموید علویان در سمینار تازه‌های هپاتیت گفت: هپاتیت B روی سلامت جامعه اثر می‌گذارد. در جامعه ایرانی این بیماری نسبت به جوامع اطراف شیوع کمتری دارد. نیم درصد جامعه به آن مبتلا است.

 

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی وزارت بهداشت و شبکه هپاتیت قرار است ظرف 15 سال بیماری هپاتیت C ریشه‌کن شود. در این رابطه نیاز به عزم ملی و غربالگری افراد در معرض ابتلا داریم.

 

علویان گفت: در حال حاضر دانش فنی و داروی مورد نیاز با قیمت یک دهم نوع خارجی در دسترس است و بیمه‌ها پوشش لازم را داشته‌اند. ما به دنبال استانداردسازی روش‌های درمانی هستیم.

 

رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت: در حال حاضر 4 هزار و 500 نفر تحت درمان قرار گرفته‌اند و امسال بیش از 7 هزار نفر و سال آینده 10 هزار نفر و از سال‌های بعدی 20 هزار نفر تحت درمان قرار می‌گیرند که باید پزشکان مداخله‌ کنند. مراکز تخصصی راه‌اندازی شود و مردم با عوامل خطر آشنا شوند.

 

علویان ادامه داد: از جمله عوامل خطر اعتیاد و رفتار جنسی پرخطر که باید در این زمینه پیشگیری‌های لازم انجام شود و افراد آزمایش دهند تا بتوان در این زمینه کاری کرد.

 

علویان ادامه داد: هپاتیت C قابل ریشه‌کنی است و در 98 درصد موارد قابل درمان است و باید برای آن فرهنگسازی لازم انجام شود.

 

رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت: بیشتر مبتلایان افراد جوان و مردان هستند و بیشترین عامل ابتلا تزریق و اعتیاد تزریقی است. اکنون برنامه کاهش آسیب وجود دارد اما باید بیماریابی فعال‌تر شود و معتادان بیشتر درمان شوند.

 

وی افزود: بیمه‌ها هزینه 6 آزمایش هپاتیت C را که گران بود پوشش می‌دادند. اکنون این آزمایش‌ها به سه آزمایش کاهش یافته. درمان دارویی نیز که یک ساله بود اکنون با اثربخشی بهتر سه ماهه شده بنابراین بیمه‌ها می‌توانند حمایت بیشتری داشته باشند. البته بیمه تامین اجتماعی تا 70 درصد هزینه‌ها را می‌دهد و سایر بیمه‌ها با تاخیر پوشش می‌دهند.

 

انتقال هپاتیت با حجامت و خالکوبی

معاون علمی و فناوری وزیر بهداشت گفت: عواملی که در انتقال هپاتیت C در کشور شناخته شده‌اند اعتیاد تزریقی، خالکوبی، حجامت، تصادفات، قمه‌زنی، دریافت خون و ارتباط با بیمار بوده است.رضا ملک‌زاده در سمینار تازه‌های هپاتیت گفت: 190 هزار نفر از مردم کشورمان به هپاتیت C مبتلا هستند که احتیاج به درمان دارند و فقط 60 هزار نفر از آنها شناسایی شدند.

 

وی ادامه داد: در مورد امکانات درمانی 6 هزار نفر در سال درمان می‌شوند که اگر این روند ادامه یابد ممکن است در آینده شیوع بیماری بیشتر شود و خود را به صورت بیماری‌های مختلف از جمله نارسایی‌های کبدی نشان دهد.

 

ملک‌زاده گفت: پیشنهاد کرد که در کمیته کنترل هپاتیت در وزارت بهداشت در یک دوره 15 ساله این بیماری را ریشه‌کن کنیم و برنامه این است که تمام افرادی که عوامل خطر در زندگی دارند دعوت شوند، آزمایش دهند و تحت درمان قرار گیرند.

 

معاون علمی و فناوری وزیر بهداشت خطری گفت: در زمینه هپاتیت C در ایران شناخته شده اعتیاد تزریقی، خالکوبی، تصادف، قمه‌زنی، دریافت خون و فرآورده‌های خونی و بیمارانی که با سایر افراد ارتباط برقرار کردند.

 

وی افزود: اکنون درمان موثر بدون آسیب‌ و ضرر وجود دارد که با مصرف یک قرص در مدت سه ماه مداخله کامل انجام شده و درمان می‌شوند و این موضوع تا 90 درصد بار بیماری را کم می‌کند.

 

وی تاکید کرد: عامل مهمی که در ابتلای به هپاتیت C شناخته شده در کشور هجامت و خالکوبی است که باید رعایت بهداشت در آن انجام شود و توصیه ما این است که موارد غیربهداشتی کاهش یابد. در این زمینه خالکوبی نقش مهمی در ابتلا دارد و به طور کلی افراد باید از عوامل پرخطر در این زمینه پرهیز کنند.

 

وی همچنین با اشاره به طب سوزنی گفت: مواردی از ابتلا به هپاتیت C از طریق طب سوزنی چون در ایران گسترده نیست مطالعه‌ای انجام نشده اما در سایر کشورها بر ابتلای افراد به بیماری نقش داشته است.