پارس ناز پورتال

آمار کشته شده های یک روز تصادف در ایران

آمار کشته شده های یک روز تصادف در ایران

آمار کشته شده های یک روز تصادف در ایران 

آماری تکان دهنده را به شما خواهیم گفت: آمار مرگ افراد که در تصادفات یک روز در ایران کشته می شوند بیشتر از تعداد کشته شده های سه کشور اروپایی در طول یکسال است!دست به دست سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی داده و پا به پای آنها ایرانی‌ها را می‌کشد. تصادفات رانندگی سومین عامل مرگ و میر در ایران شناخته می شود.

 

مرگ روزانه 50 نفر و تحمیل سالانه بیش از 21 هزار میلیارد تومان خسارت تنها بخشی از ماجرای غم انگیز تصادفات در ایران را روایت می کند. این اعداد وقتی در کنار آمار 2 برابری هزینه های پنهان تصادفات قرار می گیرد این نکته را ثابت می کند که تصادفات رانندگی بیش از آنچه که تصور می شود هزینه به کشور تحمیل می کند.

 

کشته های یک روز ایران بیش از کشته های یکسال سه کشور اروپایی
به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه ابتکار در ادامه می نویسد: گرچه رئیس پلیس راهور ناجا و رئیس پلیس راه کشور در گفت و گو با ایرنا از کاهش 7 درصدی تصادفات رانندگی منجر به فوتی و جرحی در تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر دادند اما باز هم آمار تصادفات منجر به مرگ در کشور بسیار بالاست

 

تا آنجا که بنا به آماری که سردار موسی امیری جانشین رئیس پلیس راهور در روز اول نوروز 96 اعلام کرد تا روز دوم فروردین، 145 نفر در جاده های کشور کشته شدند؛ یعنی بیش از مجموع کشته های یکسال کشورهای فنلاند دانمارک و ایرلند.براساس آماری که سازمان پزشکی قانونی در سال 94 منتشر کرد تنها در 14 سال گذشته 315 هزارو 264 شهروند ایرانی جان خود

 

را بر اثر سوانح رانندگی در جاده های کشور از دست داده اند این آمار برابر با 15 تا 20 شهر جهان عنوان شده است. این ارقام تنها بخشی از هزینه هایی است که بر اثر تصادفات رانندگی به کشور تحمیل می شود وقتی آن را در کنار آمار هزینه های پنهان ناشی از فوت افراد، فقدان فرد مفید از جامعه و هزینه های مربوط به

 

معلولیت های ناشی از تصادف و هزینه هایی که به خانواده های بی سرپرست تحمیل می شود قرار می دهیم به رقمی می رسیم که سر به فلک می زند.

 

هزینه پنهان چیست؟
لحظه ای که یک تصادف روی می دهد پلیس در صحنه حاضر می شود و مجروحان را به درمانگاه منتقل می کند و درمان ادامه می یابد. این هزینه های بستری و درمان هزینه های آشکار است اما وقتی فرد فوت می کند هزینه های ناشی از دیه فرد متوفی که به عهده خانواده و یا شرکت های بیمه گر است و آنچه که هزینه های عدم حضور فرد فوت شده

 

در خانواده و اجتماع است هزینه پنهان خوانده می شود که با وجود تحمیل هزینه های سنگین بر اقتصاد کشور چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

هزینه پنهان تصادفات 2 برابر هزینه های عادی
براساس آخرین آماری که رئیس پلیس پیشین ترافیک شهری ناجا در سال 94 اعلام کرد هزینه های پنهان تصادفات دو برابر هزینه های آشکار است. سرهنگ علیرضا جهانگیر هزینه پنهانی که در نتیجه تصادفات به کشور تحمیل می شود را هزینه هایی خوانده است که به حساب و کتاب نمی آید اما با برآوردی که از هزینه های فوتی سال 93 ارائه کرده است

 

این هزینه را در آن سال 135 هزار میلیارد تومان خوانده و آن را دوبرابر هزینه هایی دانسته است که به صورت رسمی منتشر می شود.

 

رتبه 189 در میان 190 کشور
آمارهای جهانی می گوید در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر کشته می شوند آمارهای رسمی کشور در این زمینه می گوید به ازای این تعداد خودرو در کشور 37 ایرانی کشته می شوند عددی که باعث شده است در میان 190 کشور دنیا رتبه 189 برای ایران ثبت شود.

ثبت رتبه در جهان تنها موضوعی نیست که آمار بالای تصادفات در کشور ایجاد می کند این وضعیت علاوه بر آمار، زیان های اجتماعی و اقتصادی بسیاری برای کشور در پی دارد. آنگونه که مرکز پژوهش های مجلس گزارش کرده است هزینه ناشی از تصادفات جاده ای حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

 

هزینه های اقتصادی که در نتیجه تصادفات در کشور روی می دهد وقتی کنار هزینه های اجتماعی آن که شامل هزینه معلولیت و هزینه های ناشی از فوت سرپرست خانواده ها است به اجتماع تحمیل می شود آمار هزینه های اجتماعی و اقتصادی تصادفات کشور را بسیار بالاتر می برد.

 

عامل انسانی؛ رتبه اول
تصادفات در نتیجه عوامل مختلف روی می دهد اما آنچه این آمار را در ایران بالا برده، عامل انسانی است. آمارها می گوید بیش از نیمی از تصادفات کشور در نتیجه اشتباهات انسانی رخ می دهد آنطور که رئیس پلیس راهور ناجا گفته است 70 درصد عامل تصادفات همچنان انسانی است.

 

آنگونه که سردار مهری بیان کرده 42درصد تصافات رانندگی در نوروز امسال که منجر به فوت و جرح شده عدم توجه به جلو ،خستگی و خواب آلودگی بوده است. 22درصد از تصادفات نیز ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه و غیر مجاز و انحراف به چپ بوده و 38 درصد نیزشامل واژگونی خودرو است.

 

براساس آمارها بعد از عامل انسانی وضعیت جاده های کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. بررسی ها نشان می دهد تنها در سال 93، 54 هزار تصادف یعنی یک سوم تصادفات کشور در نتیجه وضعیت نابسامان جاده ها رخ داده است. بعد از این دو عامل کیفیت پایین خودروها رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

 

پیشگیری بهتر از درمان
نمی توان آمار تصادف را در کشور به صفر رساند اما نگاهی کوتاه به آمار ارائه شده در این زمینه و جمع آن با هزینه های پنهان که هرگز در آمار رسمی ارائه نمی شود لزوم پیشگیری را در این زمینه بار دیگر مطرح می کند.اگر تصادف کاهش یابد بسیاری از هزینه های آشکار و پنهان کاهش می یابد و هزینه های آن در جیب اقتصاد کشور باقی میماند و با آن می توان مشکلات متعدد اجتماعی و اقتصادی را درمان کرد.