پارس ناز پورتال

آموزش تهیه ته چین گوشت خوشمزه و عالی

مجموعه : آموزش آشپزی
آموزش تهیه ته چین گوشت خوشمزه و عالی

آموزش تهیه ته چین گوشت خوشمزه و عالی 

ته چین گوشت تهرانی عنوان خوراکی هست که امروز به شما تعلیم میدهیم, این غذا بسیار لذیذ هست و به راحتی درست میشود. ته چین گوشت به سبک تهرانی خوراکی هست که مغلوب ته چین زعفرانی و مرغ لای آن شده و رو به انقراض دارد; پختن این خوراک را آزمون کنید که پشیمان نمیشوید.

 

اخیرا دو آرزو کردم که این روزها هر دو را برآورده شده دیدم. یکی آن که بنای قدیم شهرداری میدان توپخانه تجدید شود و آن زشتی بناهای کوچه پشت شهرداری — نامی که از سالیان دور بر آن باقیمانده هست- پس آن نهان شود. دیگری کسب و کار خوراک خیابانی در شهر تهران مجدد رسمیت پیدا کند و ماموران مبارزه با سد معابر به مردمانی که از این راه شریف نان به منزل خود می‌برند حمله نکنند.

 

در عبور از میدان توپخانه دیدم که کار تجدید بنای شهرداری با کندن پی آن نخست شده هست, اگرچه به نظر می‌رسد به ملاحظاتی فقط جداره بیرونی آن بنای جذاب را تجدید خواهندکرد, اما هرچه باشد, شکل میدان و آن همه ي نازیبایی در ضلع شمالی آن تغییر خواهدکرد.

 

وصف شب هاي خیابان سی تیر — قوام السلطنه — را هم شنیده بودم. رفتم و غوغای شوق انگیز آن جا را هم به چشم دیدم. به نظرم آمد که بعد از سال ها اهل استان تهران از دل و جان با شهرشان آشتی کرده اند و بانی این وصل و آشتی “خوراک” بوده هست. حال خوش و خوبی که از اهالی نازنین در آن شب خیابان سی تیر دیدم, هرگز در هیچ باغ و بوستان و تفرجگاه دیگری ندیده بودم.

 

دو چیز نظرم را جلب کرد, یکی خوش اخلاقی و شفقت مردم نسبت به هم و دوم آن که اکثر مردم از ریختن آشغال خودداری کرده بودند; خوراک ها و نوشیدنی ها بالاجبار در ظروف یک‌بار مصرف عرضه میشدند, اما کمتر آشغال بر کف خیابان دیده می شد.

 

سطل هاي شکیلی که شهرداری در خیابان سی تیر تعبیه کرده ظرفیت کمی دارد و زود پر میشود, اما کمتر کسی آشغال اش را در خیابان ریخته بود. وقتی مردم با شهر رابطه برقرار کنند چنین می‌شود.

 

هزار بیلبورد با پیشنهاد هاي اخلافی نمی توانست چنین رفتار مهربانانه اي را میان مردم برانگیزد. شیوه اجرا و نوع خوراک هاي عرضه شده در این بازار شبانه جای نقد حدی دارد, بی حدس صاحبان ارجمند این کسب و کارها کیفیت و نوع خوراک ها را اصلاح خواهند کرد و خوراک اصیل تهرانی خیابانی جای برگر و پیتزا را خواهد گرفت.

 

می‌خواهم شیوه پختن خوراکی گوشتی را در اینجا بیاورم, ته چین گوشت به سبک تهرانی خوراکی هست که مغلوب ته چین زعفرانی و مرغ لای آن شده و رو به انقراض دارد. پختن این خوراک را آزمون کنید, عطری بی بدیل و کوشش بینظیر دارد. اول مقداری گوشت چربی و استخواندار گوسفندی مهیا فرمایید.

 

برش هاي دنده و سردست به کار می‌آید. انها را با مقداری آب و یکی, دو پیاز نیم پز کنید تا گوشت نیم پخته شود. یکی, دو لیوان ماست را- گرچه ماست سنتی مقداری ترش مرجح هست- نمک و فلفل بزنید و یک پیاز درشت در آن خرد کنید. گوشت هاي نیم پز را در آن فرو ریزید و بگذارید یک شب تا صبح یا کمِ کم دو ساعتی در این مایه بماند.

 

به تناسب مقدار گوشت سه, چهار مشت برنج گرچه گیلانی مهیا فرمایید و به شیوه پلو دم کنید و آبکش کنید. حال دیگ را بر سر اجاق گذارید و کمی روغن حیوانی در آن فرو ریزید, کفگیری از برنج آبکش شده برگیرید بر کف دیگ و بر روغن تافته بریزید, چند تکه گوشت خوابانده شده بگذارید و باز برنج بریزید و تکرار کنید تا کار تمام شود.

 

دست پایان ماست و پیاز را هم بر سر تل برنج فرو ریزید و پلو را دم کنید. این ته چین, بی زعفران, خود عطری هوس انگیز دارد که تا هفت منزل آن سوتر می‌رود. پس تا ته چین دم بکشد و ته دیگ ببندد, دست به کار دعوت از خوی شو قوم دوست و همسایه و آشنا و غریبه و رهگذر شوید و همۀ را بر سر خوان بنشانید. خوردن ماست و خیار و نعنا با این پلوی بی مثل پسندیده هست.

 

گوشت گوسفند مزاجی گرم دارد و با ماست و پلو متعادل می‌شود. در کنار این خوراک, شربت هل و گلاب نیکوست. ته چین گوشت راکه به همراه یاران نازنین میل فرمودید, هنگام نوشیدن چی لاهیجانی, مثنوی بیات ترک را از آلبوم “سرود مهر” اثر استادان شجریان و علیزاده و کلهر بشنوید. همایون شجریان جناب پدر را در این آواز خوشگل همراهی کرده هست.