پارس ناز پورتال

آموزش درست کردن خورش لپه و بادمجان

مجموعه : آموزش آشپزی
آموزش درست کردن خورش لپه و بادمجان

آموزش درست کردن خورش لپه و بادمجان 

خورش لپه و بادمجان که بسیار خوش طعم است و منبع انرژی نیز می باشد. حتما این خورش را گهگاهی در خانه درست کنید. خورش قیمه بادمجان یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه است که در وعده های غذایی همه ما ایرانی قرار دارد. در این مطلب نوع دیگری از این خورش را به شما آموزش می دهیم که برای تنوع بد نیست گاهی این خورش را جایگزین آن نوع همیشگی کنید.

 

مواد لازم:
گوشت قرمز (چرخکرده) 300گرم
پیاز (بزرگ) 1عدد
لپه 1 استکان
بادمجان 1 کیلو
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
کره به میزان لازم
گوجه فرنگی گیلاسی 300گرم
زعفران (آبکرده و غلیظ) 3قاشق سوپخوری
گرد لیمو به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم
زرده تخم مرغ 3عدد

آموزش درست کردن خورش لپه و بادمجان

طرز تهیه:

در ابتدا پیاز را نگینی ریز خرد کرده و با مقدار کمی کره سرخ می کنیم. لپه را شسته و بعد از خشک کردن به پیازداغ اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا بوی خامی لپه از بین برود. زردچوبه و رب را در این مرحله اضافه می کنیم. لازم است که رب را تفت دهیم چون باعث لعاب دار شدن خورش می شود.

 

3 تا 4 لیوان آب روی آن ریخته و به محض این که جوش آمد حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم با حرارت ملایم خوب بپزد. بادمجان را از قبل شسته و از وسط دو نیم کرده یا حلقه حلقه برش می دهیم و داخل روغن یا کره سرخ می کنیم. گوشت چرخکرده را با زرده های تخم مرغ مخلوط کرده و به خوبی ورز میدهیم

 

و آن را به صورت گلوله در آورده و در کره یا روغن سرخ میکنیم.20 دقیقه قبل از این که ظرف را از روی حرارت برداریم بادمجان های سرخ شده را روی خورش چیده و زعفران آب کرده، گرد لیمو یا آب لیمو، فلفل سیاه و نمک را اضافه می کنیم و می گذاریم تا خورش آماده شود.گوجه های گیلاسی را شسته و درسته سرخ میکنیم و روی خورش آماده شده میریزیم.

 

نکات:

1)حتما لپه را از شب قبل خیس کرده و آب آن را 3مرتبه عوض کنید و اگر فراموش کردید آن را 2بار جوشانده و آبش را خالی کنید تا نفخ آن گرفته شود.

 

2)اگر لپه قبل از پختن خوب تفت داده شود له نمیشود.

 

3)در صورت تمایل مقداری لیمو عمانی هم به خورش اضافه کنید.

 

4)بهتر است مقداری سیب زمینی هم سرخ کرده و با خورش سرو کنید.