پارس ناز پورتال

آموزش درست کردن کبسه مرغ لبنانی خوش طعم

مجموعه : آموزش آشپزی
آموزش درست کردن کبسه مرغ لبنانی خوش طعم

آموزش درست کردن کبسه مرغ لبنانی خوش طعم 

امروز در کنار همدیگر خوراکی لذیذ درست میکنیم از کشور لبنان با اسم کبسه مرغ که برنج و مرغ مواد اصلی به کار رفته در آن میباشند. غذا هاي مدیترانه اي که یک شاخه بسیار متنوع از خوراکی عربی میباشند را خیلی هایمان تجربه کردیم. به نظر من مهم‌ترین خصوصیت غذا هاي عربی بهره گیری

 

از ادویه هاي خیلی چندان و متنوعی هست که معمولا غذا یا خوراک را به سمت رنگ هاي گرم با مزه تند و تیز هدایت میکنند که خب همین خصوصیت میتواند برای افرادی که مزه هاي تند و تیز را می پسندند، خیلی دلخواه و وسوسه انگیز باشد. یکی از همین غذاهی لذیذ که به ذائقه ما هم خیلی نزدیک هست

 

کبسه لبنانی هست. خوراکی خوش رنگ و خوش عطر که ورژن هایي گوناگونی از آن حاضر میشود و می‌تواند با گوشت گوسفند یا با مرغ تهیه شود. اگر علاقه مند شدید تا با طرز تهیه این سوغات مدیترانه اي اکثر آشنا شوند در ادامه در کنار ما بمانید.

 

مواد لازم برای تهیه کبسه مرغ :
پیاز نگینی شده 1 شماره بزرگ
سیر 4 حبه
برنج باسماتی «هندی» 3 پیمانه
مرغ تکه شده 1 کیلو گرم
تره فرنگی نگینی خرد شده 30 گرم
هل سبز 6 هدد
چوب دارچین 1 تکه
آب پرتقال 1 و نیم پیمانه
زعفران 1/4 قاشق چایخوری
پودر فلفل قرمز 1 قاشق چایخوری
برگ بو 2 شماره
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
استاک مرغ 3 پیمانه
کره 100 گرم
زردچوبه 1/2 قاشق چایخوری
مغز بادام تست شده 2 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم

 

مراحل تهیه کبسه مرغ لبنانی :
برای شروع پیاز را به صورت نگینی خرد میکنیم و داخل ماهیتابه همراه با کره و مقدار خیلی کمی روغن تفت می‌دهیم تا نرم و سبک شود و بعد سیر راکه ساطوری کردیم را به آن اضافه می‌کنیم و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا رنگ عوض کند و عطر سیر بلند شود. اکنون تکه هاي مرغ را اضافه می‌کنیم و همراه با پیاز و سیر تفت می‌دهیم.

 

وقتی رنگ مرغ ها طلایی شد، تره فرنگی را اضافه میکنیم و همراه با هم تفتشان می‌دهیم.اکنون نوبت افزودن ادویه ها میرسد. فلفل قرمز را همراه با هل، چوب دارچین، زردچوبه، کمی نمک و پودر فلفل سیاه و برگ بو اضافه می‌کنیم و تفت میدهیم.

 

و بعد استاک مرغ را اضافه میکنیم و حرارت را چندان میکنیم تا به جوش بیاید. سپس حرارت را ملایم میکنیم و درب قابلمه را قرار میدهیم تا مرغ بپزد. اگر استاک مرغ حاضر نداشتید میتوانید به جای آن از یک شماره عصاره مرغ حاضر که در همین مقدار آب جوش آن را حل کردید بهره گیری کنید.

 

بعد از پخت مرغ، هل ها و چوب دارچین و برگ بو را از قابلمه خارج می‌کنیم. مرغ را فعلا کنار میگذاریم و سراغ حاضر کردن برنج میرویم. 3 و نیم پیمانه آب داخل قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار میدهیم تا به جوش بیاید و بعد آب پرتقال را به آن اضافه میکنیم.

 

رب گوجه فرنگی را در یک تابه کوچک همراه با مقدار کمی روغن تفت میدهیم تا رنگ باز کند و خوش رنگ تر شود و بعد به آب پرتقال و آب اضافه میکنیم.و بعد زعفران سائیده شده را اضافه می‌کنیم. میتوانیم زعفران را همراه با دو قاشق سوپخوری آب جوش مخلوط کنیم و بعد اضافه کنیم. مقدار نمک هم اضافه می‌کنیم.

 

وقتی رنگ زعفران باز شد نوبت افزودن برنج می‌رسد. همانگونه که در مواد آغاز ذکر شده ما در این فرمان از برنج باسماتی باید بهره گیری کنیم که در واقع همان برنج هاي دانه بلند هندی هست آن هم به این علت هست که این برنج ها نسبت به برنج هاي ایرانی پایداری بیش تری در مقابل حرارت دارند

 

و شکل ظاهریشان را خیلی از دست نمی‌دهند! ولی بهره گیری از برنج هاي ایرانی هم منعی ندارد. پخت سریع تر برنج باعث میشود تا برنج ها در نهایت خیلی نرم نشود و فرم خودش را حفظ نکند برای همین مورد حرارت را خیلی بالا ببرید تا آب برنج خیلی سریع تر تبخیر شود.

 

اجازه میدهیم تا آب برنج کاملاً تبخیر شود و بعد حرارت را ملایم می‌کنیم و درب قابلمه را قرار می‌دهیم تا بخار برنج بلند شود و برنج دم بکشد. اگر برنج را چرب تر می پسندید می‌توانید اندکی کره یا روغن را داغ کنید و روی برنج بریزید.اجازه می‌دهیم تا حدوداً 30 دقیقه برنج بپزد و بعد از زمان داده شده برنج را در ظرف مورد نظرمان میکشیم و تکه هاي مرغ را روی کبسه حاضر شده می چینیم و با دانه هاي بادام تزئین و نهایتاً سرو می‌کنیم.