پارس ناز پورتال

آموزش شستن خاکشیر آسان و راحت

مجموعه : آموزش آشپزی
آموزش شستن خاکشیر آسان و راحت

آموزش شستن خاکشیر آسان و راحت 

هنگام درست کردن شربت خاکشیر چیزی که باعث ناراحتی میشود جدا کردن مواد اضافی از بین دانه هاي بسیار ریز خاکشیر هست. خاکشیر یکی از شربت هاي سنتی ما ایرانیان هست که برای رفع تشنگی روزه داران بسیار خوب هست. خاکشیر املاح و شن ریزه هایي دارد که اگر به درستی شسته نشود می‌تواند برای شما مشکلاتی ایجاد کند.

 

نحوه شستن خاکشیر با این روش صحیح هست
خاکشیر یکی از برترین شربت ها برای رفع تشنگی و عطش در روزهای گرم سال هست، فقط باید بدانید که باید شستن خاکشیر و اصطلاحا ریگ شوری آن لم خاصی دارد.برای شستن خاکشیر، مقداری از خاکشیر را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و به آن آب اضافه می کنیم. در این حالت خاکشیر حالت گلوله ‌اي پیدا میکند. بنابراین باید با قاشق یا چنگال آن‌‌ را هم بزنید تا کم کم ته‌ نشین شود.

 

اگر خاکشیر دارای برگ و خاشاک هست، بهتر هست مدتی در آب باشد تا برگ هاي زیر آن به روی سطح آب بیاید. بعد از اینکار آب ظرف را خیلی آرام خالی می کنیم. دوباره ظرف را از آب پر می کنیم و کنار می‌گذاریم و باز هم روی سطح آب را خالی می کنیم. اینکار را تا جایی تکرار می کنیم که دیگر هیچ برگ و خاشاکی روی آب نباشد و آب روی خاکشیر کاملا زلال باشد.

 

در مرحله بعدی شستن خاکشیر یک ظرف بزرگ ‌تر بر می داریم «بهتر هست از ظروف روی بهره گیری شود» و خاکشیر را آرام هم می‌زنیم و در ظرف بزرگ تر می ریزیم.اینکار را برای این انجام میدهیم که اگر شن یا سنگریزه اي ته ظرف جمع شده هست با خاکشیر مخلوط نشود و ته همان ظرف بماند.

 

شن‌هاي ته ظرف را خالی می کنیم و ظرف را می شوییم و دوباره عمل شستن را تکرار میکنیم «یعنی خاکشیر را آرام هم می‌زنیم و وارد ظرف دیگر می کنیم». برای شستن خاکشیر باید اینکار را چند مرتبه تکرار کنیم تا دیگر هیچ شنی کف ظرف باقی نماند. «از آب شست و شو می‌توانید برای آبیاری گلدان بهره گیری کنید.»