پارس ناز پورتال

آموزش پخت نان محلی شمالی

آموزش پخت نان محلی شمالی

آموزش پخت نان محلی شمالی 

نان محلی که در مال پخت می شود حتما ارزش امتحان کردن را دارد و برای همین منظور ما طرز پخت آن را به شما آموزش می دهیم. هر چقدر هم که تنوع به خرج دهیم و بخواهیم غذاها و شیرینی های جدید درست کنیم، باز هم هیچ چیزی جای شیرینی و غذاهای سنتی را نمی گیرد. در این مطلب هم تصمیم گرفته ایم طرز تهیه نان محلی و سنتی شمالی را به شما آموزش دهیم.

 

مواد لازم:

مایه خمیر ترش 1 قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم
روغن مایع نصف لیوان
ماست چکیده نصف لیوان
شکر نصف لیوان
زنجبیل 1 قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر 2 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 2 عدد
آرد 2کیلو
شیر نصف لیوان
آب ولرم نصف لیوان

آموزش پخت نان محلی شمالیطرز تهیه:

1-ابتدا آرد و بیکینگ پودر و مقدار خیلی کم نمک (نصف قاشق چایخوری) را 4 تا 5 بار الک کرده و در یک ظرف می ریزیم.

 

2-و بعد آرد را در اطراف ظرف کنار می گذاریم و و سط آن را گود می کنیم و یکی یکی مواد را به آن اضافه می کنیم.

 

3-تخم مرغ ،زنجبیل ، مایه خمیر ترش ،‌ شیر ،‌ ماست چکیده ،‌ آب ولرم ،‌ روغن مایع ، شکر را اضافه می کنیم با همزن حدود 8 تا 10 دقیقه مواد وسط را خوب هم می زنیم.

 

4-و بعد آردی که دور ظرف قرار داشت را کم کم به مواد اضافه کرده و هم می زنیم.

 

5-و بعد مواد را با دست 10 تا 15دقیقه ورز می دهیم و اگر احساس گرده اید خمیر سفت است مقداری آب ولرم یا روغن اضافه می کنیم تا خمیر به این حالت شود.

 

6-خمیر باید به حالت نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد.

 

7-ظرف خمیر را داخل مشمای پلاستیکی قرار می دهیم روی آن را پارچه تمیز قرار می دهیم و 4 تا 5 ساعت خمیر را در محیط آشپزخانه قرار می دهیم که خمیر ور بیاد. (برای ور آمدن خمیر را در جایی که خیلی سرد یا خیلی گرم نباشدقرار دهید)

 

8-موقع پخت کلوچه مقداری خیلی کم جوش شیرین (یک چهارم قاشق چای خوری) و کمی روغن (نصف قاشق چایخوری) را با هم مخلوط می کنیم و زیر و روی خمیر میزنیم و بعد 10 دقیقه با دست خمیر را ورز می دهیم.

 

9-مقداری کمی روغن به سینی فر می زنیم و خمیر را به اندازه یه نارنگی برمی داریم و خمیر را داخل سینی فر پهن می کنیم.

 

10-در یک ظرف یک عدد زرده تخم مرغ و به مقدار خیلی کم روغن مایع (2 تا 3 قطره) را با هم مخلوط می کنیم و با برس روی کلوچه ها می زنیم.

 

11-و مقداری کنجد و سیاه دانه روی آن ها می پاشیم و در حرارت 180 یا 170 درجه برقی یا توستر زیر و رو را روشن می کنیم و 20 دقیقه می گذاریم که بپزد.