پارس ناز پورتال

آموزش کاشت شنبلیله و شاهی در باغچه

آموزش کاشت شنبلیله و شاهی در باغچه

آموزش کاشت شنبلیله و شاهی در باغچه 

کاشت سبزی ها در فضای باغچه و حیاط در خانه بسیار لذت بخش است.احساس خوبی دارد وقتی که از باغچه خودمان سبزی برای ناهار یا شام برداشت می کنیم. 

 

شنبلیله

این سبزی خواص دارویی متعددی دارد. اگر بذرهای این گیاه را بو كنید، بویی شبیه ادویه تند و ‌تیز دارد. برای تكثیر و جوانه این سبزی باید از روش درون شیشه‌ای استفاده نمود.

 

اگر می‌خواهید طعم تند و تیز آن محفوظ بماند، زمانی‌كه جوانه‌‌ها حدود 2 سانتیمتر طول پیدا می‌كنند بهره‌برداری را آغاز كنید. اگر می‌خواهید طعم ملایم‌تری داشته باشند بگذارید جوانه‌ها به درازای  8 سانتیمتر برسند كه این روند البته به 4 تا 8 روز وقت نیاز دارد.

 

 شاهی (تره‌تیزك) و خردل

این دو سبزی از قدیم به عنوان چاشنی در سالادها و ساندویچ‌ها استفاده می‌شده‌اند. تره‌تیزك‌ها بر دو نوع می‌باشند. یك نوع برگ‌هایی مجعد و دندانه‌دار دارند و نوعی دیگر برگ‌هایی با لبه‌های صاف دارند. از بذر ترب كه طعمی ملایم‌تر دارد معمولا به عنوان جانشین خردل سفید استفاده می‌شود.

 

برای تكثیر و سبزه‌دهی از روش سینی استفاده نمایید. بذر شاهی را به صورت یكنواخت و پرپشت بكارید و پس از سه روز بذر خردل را بر روی جوانه‌های شاهی یا در كناره‌های آن بپاشید. زمانی كه برگ‌ها شروع به باز شدن می‌كنند آنها را به نقطه‌ای كاملا پرنور منتقل نمایید.

 

پس از 10 تا 15 روز جوانه‌ها، سبزی كامل به بار آورده و قابل بهره‌وری می‌شوند. البته باید جوانه‌ها را از ته ساقه با قیچی برید و به مصرف رساند.

 

 لوبیا چیتی

این لوبیا، بومی آسیای شرقی است و در تهیه مواد غذایی از آن استفاده می‌شود. گرچه این لوبیا مدت‌ها در چین معروف بوده ولی امروزه در اكثر فروشگاه‌ها در دسترس همگان قرار دارد. این لوبیاهای سبز جوانه‌هایی دراز و گوشتالو به بار می‌آورند كه هم می‌توان آنها را به صورت خام در سالادها مصرف نمود و هم به صورت پخته در تهیه انواع غذاها به كار گرفت.

 

تكثیر این لوبیاها هم به صورت درون شیشه‌ای و هم سینی امكان‌‌پذیر است. پس از 4 تا 6 روز كه جوانه‌ها به طول 5 سانتیمتر رسیدند می‌توانید بهره‌برداری از آن را شروع كنید.

 

 یونجه

این سبزی در مقیاس مزرعه‌ای برای استفاده دام كاشته و پرورش داده می‌شود اما وقتی كه جوانه‌ها تازه و جوان هستند و طعمی شیرین شبیه طعم نخود را دارند و ترد و ظریف می‌باشند، به صورت خام در تهیه سالاد به كار می‌روند. برای تكثیر و پرورش از روش درون شیشه‌ای استفاده كنید. پس از 3 تا 5 روز جوانه‌ها به طول 5/2 تا 5 سانتیمتر می‌رسند و می‌توانید آن را به مصرف برسانید.

 

  گندم و جو

جوانه‌های گندم و جو در غذاهای متنوع مصرف می‌شوند. نه تنها در سالاد، سوپ و آش بلكه در تهیه خمیر نان هم از آن استفاده می‌گردد. می‌توانید با روش درون شیشه‌ای و سینی آنها را تكثیر و پرورش دهید. پس از كاشت معمولا پس از 2 تا 3 روز جوانه‌ها به طول 5 سانتیمتر می‌رسند و قابل برداشت و مصرف می‌باشد.

 

 تربچه

تربچه‌ها معمولا در لیست سبزیجات جای دارند، ولی نام آنها جزء سبزینه‌های غذایی كمتر به كار می‌رود، ولی تعجبی ندارد، چون بذر تربچه‌ها خیلی سریع جوانه زده و با طعم مطبوع و خاص خودشان (طعمی شبیه فلفل) در فراهم آوردن سالادها و ساندویچ‌ها تاثیر به سزایی دارند.

 

جالب این است كه هر گونه‌ای از تربچه همان طعم و خاصیت بنیادین را دارد. بعد از 3 تا 4 روز وقتی كه جوانه‌ها به طول 3 تا 4 سانتیمتر رسیدند قابل مصرف و بهره‌برداری هستند.