پارس ناز پورتال

آموزش کاشت و پرورش بادمجان و فلفل دلمه در خانه

آموزش کاشت و پرورش بادمجان و فلفل دلمه در خانه

آموزش کاشت و پرورش بادمجان و فلفل دلمه در خانه 

برای کاشت بادمجان و فلفل دلمه که در منزل و غذای کدبانو بسیار پرکاربرد هستند,برای شما نکاتی داریم.با ما همراه باشید. 

 

افرادی كه كاشت سبزی‌ها و صیفی‌جات را بنابر علاقه و دلبستگی خود در آپارتمان انجام می‌دهند، برای اجرایی كردن علاقه خود نه تنها به مساحت‌های كوچك باغچه‌های خانگی می‌اندیشند، بلكه وسایل و لوازم موردنیاز را در نظر دارند.

 

نظیر جعبه‌های چوبی یا سفالی كه بر لبه پنجره‌ها قرار داده می‌شوند، گلدان‌هایی كه به شكل‌ها و اندازه‌های گوناگون ساخته می‌شوند، گلدان‌هایی كه آویخته می‌گردند و حتی گونی‌ها و كیسه‌هایی كه پر از خاك باغچه شده و بستری برای كاشت را فراهم می‌آورند

 

كه علاقمندان به كشت‌وكار سبزیجات را به سوی خود فرا می‌خوانند، البته آنهایی كه اجرایی شدن این علاقه را با پشتكار و ابتكار دنبال می‌كنند می‌توانند در روندی منظم و متعادل، از مزرعه كوچك خود محصولاتی را برداشت نمایند

 

كه با میل و ذوق آنها تناسب داشته باشد و چنانچه این راهكار را پذیرفته باشند كه محصول تولید شده باید هر چه تازه‌تر و سریع‌تر از مزرعه به آشپزخانه‌ها انتقال یافته و به مصرف برسد.

 

زمانی كه در اجرای این راهبرد موفق می‌گردند، شیرین‌ترین پاداش‌ها را دریافت كرده‌اند. كلید این توفیق برنامه‌ریزی، انتخاب مناسب، علاقمندی، ابتكار و پشتكار می‌باشد.

 

بادمجان قلمی و دلمه‌ای

بادمجان بومی كشور هندوستان بوده و توسط اعراب به اروپا و از آنجا به آمریكا و سایر كشورهای جهان راه یافت. گیاهی است یكساله كه ریشه آن سطحی و ساقه آن نیمه خشبی و دارای شاخه‌های گسترده است. برگ‌های آن ساده كنگره‌دار سبز روشن و كركدار می‌باشد. این گیاه نسبت به سرما حساس بوده و بومی نواحی به نسبت گرم است و در دمای پایین‌تر از 16 درجه رشد كافی ندارد.

 

دستورالعمل كاشت و داشت بادمجان قلمی و دلمه‌ای شبیه گوجه‌فرنگی می‌باشد و پس از رشد بوته معمولاً چهار ساقه فرعی را در روی ساقه اصلی حفظ كرده و بقیه را حذف می‌كنند. بهترین خاك برای كاشت بادمجان زمین‌های شنی و رسی است.

 

جالب است كه بدانید در صورت دقت در كاشت و مراقبت‌های بعدی محصول یك یا دو بوته بادمجان برای تأمین مقدار مصرفی هر نفر از افراد خانواده كافی می‌باشد.

 

بادمجان دارای ویتامین‌های A, C و املاح معدنی آهن، كلسیم، فسفر، منیزیم و مقداری آهن است. بادمجان را كاملاً رسیده مصرف كنید، زیرا در بادمجان نارس ماده‌ای به نام سولانین وجود دارد كه سمی است.

 

 فلفل ریز تند و فلفل دلمه‌ای

موطن اصلی این گیاه آمریكای مركزی است. پرو و مكزیك اولین كشورهایی بودند كه به كاشت آن اقدام كردند.  گیاهی است یكساله و دارای ساقه‌های منشعب به طول 50 تا 180 سانتیمتر می‌باشد.

 

به علت داشتن سیستم ریشه‌ای ضعیف نیاز به آب زیادی دارد. ایده‌آل‌ترین دما برای كاشت فلفل 11 درجه و برای رشد و نمو بالای 14 درجه سانتیگراد است و دمای بالای 30 درجه برای این گیاه ضرر دارد و كمتر از آن نیز زیان‌آور می‌باشد.

 

در مقابل دمای كم از خود عكس‌العمل نشان می‌دهد.  طرز تهیه زمین و نحوه كاشت و آبیاری آن مانند گوجه‌فرنگی و بادمجان است. برای رشد و نمو مناسب طالب نور، دما و آب زیادی است. نور كم در زمستان باعث افتادن گل و غنچه شده و حتی در بعضی مواقع تمامی برگ‌ها نیز می‌ریزد. محصول فلفل ریز پس از دو ماه و نیم و فلفل دلمه‌ای پس از سه ماه بعد از تاریخ نشاكاری قابل برداشت است.

 

برای برداشت محصول بیشتر بهتر است از شاخه‌های فلفل دلمه‌ای 2 تا 3 شاخه را نگهداری و بقیه را هرس نمایید. پس از كاشت فلفل دلمه در زمین اصلی برای رشد بهتر و قوی‌تر اولین گل آن را بچینید. این گیاه اشتهاآور بوده و دارای انواع ویتامین از جمله ویتامین C است كه در تنظیم فشار خون اثر زیادی دارد. محصول یك بوته فلفل برای تأمین مصرف هر نفر از افراد خانواده كافی است.