پارس ناز پورتال

آموزش کامل نگهداری از گیاه فیتونیا در منزل

آموزش کامل نگهداری از گیاه فیتونیا در منزل

آموزش کامل نگهداری از گیاه فیتونیا در منزل 

نخستین چیزی که باید درباره گیاه زیبای آپارتمانی فیتونیا بدانید، رطوبت دوست بودن آن هست که باید همه ي وقت مد نظر قرار داده شود. فیتونیا گیاهی آپارتمانی و چند ساله هست که بخاطر نقوش روی برگ هایش که معمولا به رنگ هاي سفید و صورتی و قرمز هست محبوبیت خاصی دارد.گیاهی آپارتمانی و چند ساله هست که بخاطر نقوش روی برگ هایش که معمولا به رنگ هاي سفید و صورتی و قرمز هست محبوبیت خاصی دارد.

 

نور: به مکانی با نور متوسط و به دور از تابش مستقیم آفتاب احتیاج دارد. نور مستقیم در روزهای گرم یا هوای خشک باعث سوختگی و چروکیدگی برگ ها میشود، محیط کم نور و تاریک هم باعث رشد علفی گیاه میشود.خیلی ها تجربه ي ناموفقی در نگه داری فیتونیا داشتند، یک نکته ي خیلی مهم در نگه داری فیتونیا آبیاری درست هست :

 

آبیاری: این گیاه به خشکی حساس هست و خاک باید تاحدودی مرطوب باشد اما این علت بر خیس بودن دائمی و باتلاقی شدن خاک نیست، در چنین شرایطی برگ هاي گیاه به ویژه برگ هاي پایینی شروع به ریزش می‌کنند و زرد میشوند، گرچه خشکی کشیدن هم باعث می‌شود که برگ ها حالت خشک و چروکیده پیدا کنند و گیاه خودش را بیندازد و برگ ها بریزند.

 

نکته: گاهی خاک این گیاه ممکن هست خیلی سبک باشد و وقتی که به آن آب می‌دهید از گلدان سریع خارج شود و گیاه نتواند آب کافی دریافت کند و بی حال شود، در چنین شرایطی گلدان را در ظرفی که تا نیمه گلدان پر آب باشد حدود یک ساعت قرار بدهید تا بتواند آب کافی را دریافت کند و سرحال شود.

 

گیاهی رطوبت دوست هست و به همین دلیل هست که در تراریوم از آن بهره گیری میشود و خشک بودن هوا باعث خشک شدن برگ ها و ریزش آنها میشود.باید محیط مرطوبی را برای آن فراهم کنید.

 

دما: دمای مناسب برای رشد آن 18-24 درجه هست و در دمای کمتر از 15 درجه رشد آن کم و در نهایت متوقف می‌شود و از بین میرود.

 

خاک: یک قسمت پیت ماس، یک قسمت پرلیت و دو قسمت خاک برگ برای آن بستر مناسبی هست، در طی فصل رشد ماهی یکبار با نصف غلظت پیشنهاد شده از کودهای مخصوص گیاهان زینتی آن را تغذیه کنید.برای حفظ رطوبت می‌توانید گلدان را بر روی ظرف آب و سنگ ریزه قرار بدهید طوری که گلدان روی سنگ باشد و با آب در تماس نباشد.

 

تکثیر: از طریق تقسیم ریشه هنگام تعویض گلدان و قلمه برگ اضافه می‌شود.قلمه هایي به طول 5 سانتی متر تهیه کنید و در خاک قرار بدهید و برای حفظ رطوبت روی آن پلاستیک بکشید و خاک را مرطوب نگه دارید.