پارس ناز پورتال

آنتی هیستامین طبیعی برای درمان آلرژی فصلی

آنتی هیستامین طبیعی برای درمان آلرژی فصلی

آنتی هیستامین طبیعی برای درمان آلرژی فصلی

آلرژی فصلی یک نوع اختلال در سیستم ایمنی هست که بصورت ارثی به افراد منتقل می شود و به خصوص در فصل بهار و تابستان افراد را درگیر میکند.افراد زیادی از علایم حساسیت مثل عطسه سردرد ورم یا آب ریزش چشم و بینی، خلط، سینوزیت و مشکلات گوارشی رنج می برند.از بعضی داروها برای تسکین علآیم مربوط به حساسیت بهره گیری میشود

 

اما داروهای طبیعی یا به عبارتی گیاهان دارویی برای درمان این مشکل که اکثر در فصل بهار گریبانگیر افراد می شود، وجود دارد.

 

هیستامین ترشح گلبول سفید

هیستامین ماده‌اي هست که بدن در طول یک واکنش حساسیت زا ترشح می کند. گلبول هاي سفید (ماستوسل ها) ، هیستامین را ترشح می کنند و این باعث تحریک فرایندی میشود که به آن واکنش ایمنی التهابی” اطلاق می‌ شود.التهاب یا علایمی مثل پف و ورم چشم، قرمزی حفره‌ بینی، التهاب روده‌ها، یا کهیر در بدن به آسانی قابل تشخیص هست.

 

عوارض آنتی هیستامین ها

تعداد زیادی از داروهای آلرژی بعنوان آنتی هیستامین عمل می‌ کند اما معمولا با اثرات جانبی، از جمله سستی، اختلال در یادگیری و اختلال در حافظه همراه هست.

 

و اما برترین انتخاب ها 

گزنه

از گزنه می توان بعنوان آنتی هیستامین طبیعی بهره گیری کرد چون حاوی اجزای گوناگون هست که به مقابله با هیستامین‌ها کمک می کند.

 

ویتامین C

ویتامین C (که با نام اسید آسکوربیک نیز شناخته میشود) یک آنتی هیستامین طبیعی و مصرف آن متعارف‌ترین و آسان‌ترین روش درمان واکنش‌هاي آلرژیک هست.مصرف ۲ گرم مکمل ویتامین C در روز میزان هیستامین خون را تا ۳۸ درصد کاهش می‌ دهد.پژوهشگران و نیز پزشکان طب طبیعی پیشنهاد میکنند برای پیشگیری از واکنش‌هاي حساسیت زا ۲ میلی‌گرم در روز ویتامین C دریافت کنید.

 

کوئرستین

کوئرستین یک ماده‌ طبیعی دیگر هست که برای مقابله با واکنش‌هاي حساسیت زا خوب هست.میوه‌ها و سبزیجات، به ویژه مرکبات، سیب، پیاز، جعفری، مریم گلی و چای از منابع غذایی اصلی این ماده هست. به گزارش شفا آنلاین، کوئرستین ماستوسل‌ها را به گونه‌اي تثبیت می‌ کند که به کاهش اضطراب(Anxiety) و واکنش‌هاي حساسیت زا کمک میکند.

 

با مصرف کوئرستین علایم سندروم زجر تنفسی و التهاب در مجراهای تنفسی کاهش می‌یابد. محققان پیشنهاد می کنند در موارد حاد ، مکمل‌هاي کوئرستین را بعنوان آنتی هیستامین طبیعی مصرف کنید، نه غذایی‌هایي که حاوی آن هست زیرا غذایی‌هاي حاوی کوئرستین ممکن هست میزان بالایی هیستامین داشته‌باشد و واکنش آلرژیک را افزایش دهد. مرکبات حاوی کوئرستین هست اما می تواند در بعضی افراد سبب واکنش شود.

 

سبزیجات حاوی آنتی هیستامین طبیعی

شاهی آبی: به گفته پژوهشگران شاهی آبی (تره تیزک) میتواند تا ۶۰ درصد هیستامینی راکه از ماستوسل‌ها ترشح میشود، خنثی کند.جوانه‌ نخود فرنگی نوعی سبزی هست که دارای آنزیم‌هایي به نام اکسیداز با غلظت بالاست. این آنزیم‌ها که هیستامین را از بین می‌ برد، در نخود سبز، عدس و نخود به وفور یافت می‌ شود (گرچه این امکان وجود دارد که نخود تاثیر تصویر داشته‌باشد، بنابراین آن را با احتیاط مصرف کنید).

 

گیاهان دارویی حاوی آنتی هیستامین طبیعی

ژینکو بیلوبا – ژینکو بیلوبا یک گیاه دارویی چینی هست که اغلب با هوشیاری ذهنی و تقویت حافظه همراه هست.

 

آویشن :آویشن یک گیاه دارویی هست که مقدار زیادی ویتامین c دارد و به تثبیت ماستوسل‌ها نیز کمک می‌ کند.

 

ترخون :این گیاه مثل آویشن و ریحان عمل می کند، یعنی به تثبیت ماستوسل‌ها و پیشگیری از ترشح هیستامین کمک می‌ کند.

 

بابونه :این گیاه دارویی فواید بسیاری دارد. بابونه نیز مانع از ترشح هیستامین میشود.

 

سیاهدانه: سیاهدانه هم به شکل دانه و هم به شکل روغن یافت می‌ شود و با نام گل رازیانه، گشنیز رومی و زیره‌ سیاه نیز شناخته می‌ شود. این گیاه دارویی بعنوان آنتی هیستامین عمل کرده، از بافت پوششی روده محافظت میکند و به این طریق مانع از ترشح هیستامین در روده‌ها میشود. این گیاه فواید بسیار چندان دیگری نیز دارد و “درمان کننده همۀ‌چیز به جز مرگ” نام گرفته هست.

 

پرهیزها :

 به گزارش پارس ناز مصرف چندان ماست و دوغ، غذاها و دمنوش ها و داروها با طبع سرد، کم تحرکی یا بی تحرکی، پرخوری و خوردن شیر سرد با موادنگهدارنده در صبح فرد را دچارسوء مزاج سرد و تر می کند و ترشحات بینی و پشت حلق را به همراه دارد.به گفته متخصصان طب سنتی برای پیش گیری از سوء مزاج سرد و تر، جایگزین کردن گوشت گوسفند به جای گوشت گاو و بهره گیری

 

از روغن هاي کنجد وزیتون طبیعی به جای روغن هاي صنعتی خوب هست و مصرف میوه هایي مثل خرمالو، انجیر و انار میزان ترشحات را کم می کند.