پارس ناز پورتال

آیا به آخر الزمان نزدیک شده ایم؟

مجموعه : مذهبی
آیا به آخر الزمان نزدیک شده ایم؟

آیا به آخر الزمان نزدیک شده ایم؟ 

آخر الزمان،وقتی که دنیا بـه آخر خود می رسد،و طبق روایت ادیان،یک منجی ظهور خواهد کرد و اهالی زمین را نجات خواهد داد. خداوند بـه مسلمانان هشدار می دهد که مبادا پس از وفات پیامبر بـه دوران جاهلیت خود بازگردند. مسئله ای که در تمام امت هـای گذشته رخ داده است.

 

مثلاً حضرت ابراهیم«علیه السلام» برای ترویج یکتاپرستی و برچیدن بت پرستی مبعوث شد، خانه خدا را بـه عنوان مرکز توحید تجدید بنا کرد؛ اما با وفات ایشان دوباره خانه خدا، تبدیل بـه مرکز شرک شد.

 

آخرالزمان، انتظار، امام زمان، ساعت
وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ یَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاكِرِینَ

 

محمد«صلی الله علیه وآله» جز پیامبری نیست که پیش از او نیز پیغمبرانی بودند و درگذشتند، آیا اگر او بـه مرگ یا شهادت درگذشت شما باز بـه دین جاهلیّت خود رجوع خواهید کرد؟ پس هر که مرتد شود بـه خدا ضرری نخواهد رسانید، و البته خدا جزای نیک اعمال بـه شکرگزاران عطا کند. «آل عمران/144»

 

در این آیه خداوند بـه مسلمانان هشدار میدهد که مبادا پس از وفات پیامبر بـه دوران جاهلیت خود باز گردند. مسئله ای که در تمام امت هـای گذشته رخ داده است. مثلاً حضرت ابراهیم«علیه السلام» برای ترویج یکتاپرستی و برچیدن بت پرستی مبعوث شد، خانه خدا را بـه عنوان مرکز توحید تجدید بنا کرد؛ اما با وفات ایشان دوباره خانه خدا، تبدیل بـه مرکز شرک شد.

 

در امت حضرت محمد«صلی الله علیه وآله» این مسئله فرق میکند؛ زیرا بعد از ایشان دوران امامت آغاز شده و در روایات بـه عصر غیبت که منتهی بـه ظهور آخرین امام و منجی بشریت میشود؛ آخرالزمان می گویند. دورانی که در آن نگه‌داشتن ایمان بسیار مشکل میشود و مردم،

 

یاد خدا و قیامت را فراموش میکنند: «اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ؛ روز حساب مردم بسیار نزدیک شده و مردم سخت غافلند و اعراض میکنند.» «انبیاء/11»حساسیت پیامبر نسبت بـه آخرالزمان سبب شد تا وی بـه معرفی آن دوران بپردازد و راه نجات را ذکر کنند تا مومنان راه را گم نکنند.

 

هنگامه امتحانات بزرگ
هر روز این دنیا، هنگام امتحان الهی است. امتحانی که عیار ایمان را معلوم کرده و بـه بیان قرآنی در انواع مختلفی رخ نمایی می کند:« وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ؛ و قطعا شما را بـه چیزى از ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى  آزماییم و مژده ده شكیبایان را» «بقره/155»

 

هر چند که آزمایش خداوند مخصوص دوره و زمانی خاص نیست؛ اما تفسیر این آیه را مفسران، درباره ترس و ناامنى، گرسنگى و قحطى، فقر و كشتار در آخرالزمان دانسته اند . در انتهای آیه نیز راه پیروزی، صبر دانسته شده است.

 

پیامبر نیز در حدیثی با تاکید بر صبر فرمودند: «یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ مِنْهُمْ عَلَى دِینِهِ لَهُ أَجْرُ خَمْسِینَ مِنْكُمْ؛ زمانی بر مردم میرسد که تنها صابران بر دینشان هستند که انها اجر50نفر از شما را دارند.» «شیخ طوسی، امالی، ص48»

 

بنابراین صبر برای پیروزی در امتحانات الهی، انجام واجبات و ترک گناهان، بـه خصوص در آخرالزمان بسیار حیاتی است.

 

دوران فسادهای پیاپی
قرآن کریم پشت کردن بـه پیامبر و  دوری از تعالیم سعادت بخش او را دوران تباهی ها و مفاسد عنوان کرده و فرموده است: «فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ؛ اما اگر رویگردان شوید آیا جز این انتظار میرود كه در زمین فساد كنید و قطع رحم نمائید.»«محمد/222» آخرالزمانی که پیامبر وفات کرده و دست ها از امام عصر کوتاه است؛ دورانی است که مردم بیشتر از پیامبر دور می‌شوند

 

و این معنایی جز غرق شدن در گناه ندارد. پیامبر درباره آن دوران هشدار داده و فرمودند: «لیأتینّ على النّاس زمان یكذّب فیه الصّادق و یصدّق فیه الكاذب و یخوّن فیه الأمین و یوتمن الخئون؛ زمانى بر مردم رسد كه راستگو را تكذیب كنند و دروغگو را تصدیق كنند و امین را خائن شمرند و خائن را موتمن پندارند.»«نهج الفصاحه،ح2366»

آیا به آخر الزمان نزدیک شده ایم؟

آخرالزمان دورانی است که در آن دین الهی رها میشود

 

دوران جولان با گناهان
آخرالزمان دورانی است سراسر غفلت از خدا. دورانی که در آن دین الهی رها میشود. در چنین دورانی، آسمان خراش ها و ثروت ها تنها با گناه جمع میشود. رسول خدا درباره آن دوران فرمودند: «سَیَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ  لَا یُنَالُ الْمُلْكُ فِیهِ إِلَّا بِالْقَتْلِ وَ التَّجَبُّرِ وَ لَا الْغِنَى إِلَّا بِالْغَصْبِ وَ الْبُخْلِ وَ لَا الْمَحَبَّةُ إِلَّا بِاسْتِخْرَاجِ الدّینِ وَ اتِّبَاعِ الْهَوَى فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ الزَّمَانَ فَصَبَر؛

 

زمانی بر مردم میرسد که مُلک تنها با قتل و ظلم برپا میشود و ثروت تنها با دزدی و بخل ورزی؛ و محبت تنها باحرام و هوای نفس است. پس هرکه آن دوران را درک کرد باید صبر کند.»«شیخ کلینی، کافی، ج2، ص91»

 

در چنین دورانی راه کسب درآمد مردم از راه حرام است. دورانی است که مردم از خوردن مال حرام باکی ندارند و اصلاً توجه نمی کنند که معاش آنها از چه راهی می گذرد؛ پیامبر در تعریف آن دوران فرموده است: «لَیَأْتِیَنَ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا یُبَالِی الرَّجُلُ بِمَ یَأْخُذُ مَالَ أَخِیهِ بِحَلَالٍ أَوْ حَرَام ؛ روزگارى بـه مردم رسد كه فرد اهمیت ندهد كه مال چگونه بـه دست آرد، از حلال یا از حرام.» «مجموعه ورام، ج1، ص11»

 

در جامعه ای که مردم از راه حرام کسب درآمد کنند؛ اگر کسی از امکانات مادی کمتری برخوردار باشد، نمایانگر تن نداده او بـه راه هـای حرام است. چنین فردی را جامعه بی عرضه می خوانند. بی عرضه گانی که بـه جرم دوری از گناهان این گونه یاد می‌شوند. پیامبراکرم«صلی الله علیه وآله» این نوع بی عرضگی را ستوده

 

و فرمودند: «سیأتی على النّاس زمان یخیّر فیه الرّجل بین العجز و الفجور، فمن أدرك ذلك الزّمان فلیختر العجز على الفجور؛ روزگارى بـه مردم رخ نماید كه فرد میان بی عرضگى و نادرستى مخیر شود؛ هر كه در آن روزگار باشد باید بی عرضگى را بر نادرستى ترجیح دهد.» نهج الفصاحه،ح1752»

 

دوران ایمان هـای یک شبه
آخرالزمان دورانی است که افراد، ایمان خود را یک شبه و بـه راحتی با کفر عوض میکنند. دورانی که پیامبر درباره آن فرموده است: «ستكون فتن یصبح الرّجل فیها مومنا و یمسی كافرا إلّا من أحیاه اللَّه بالعلم ؛ فتنه هایی خواهد بود که در اثنای آن مرد بـه صبح مومن باشد و بـه شب کافر شود، مگر آنکه خدایش بـه علم زنده دارد.»«نهج الفصاحه،ح1734»

 

همچنانکه این حدیث اشاره دارد برای دور ماندن از چنین آفتی باید با غفلت مبارزه کرد و بـه شرایط علم داشت و با آگاهی کامل با رویدادها برخورد کرد.هرچند که آزمایش خداوند مخصوص دوره و زمانی خاص نیست؛ اما تفسیر این آیه را مفسران، درباره ترس و ناامنى، گرسنگى و قحطى، فقر و كشتار در آخرالزمان دانسته اند .

 

در انتهای آیه نیز راه پیروزی، صبر دانسته شده است. پیامبر نیز در حدیثی با تاکید بر صبر فرمودند: «یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ مِنْهُمْ عَلَى دِینِهِ لَهُ أَجْرُ خَمْسِینَ مِنْكُمْ؛ زمانی بر مردم می رسد که تنها صابران بر دینشان هستند که انها اجر50نفر از شما را دارند.» «شیخ طوسی، امالی، ص485»

 

کلام آخر
در آخرالزمان دینداری و همرنگ جماعت نشدن بسیار سخت شده و نیازمند صبر است. در آن دوران باید هر مومنی با یاد خدا، دوری از غفلت و البته یاد معاد، خود را از فتنه ها و آسیب هـای آخرالزمانی حفظ  کند؛ تا از جاده سعادت منحرف نشود. کاری شبیه نگه‌داشتن گوی آتشین در دست!

 

قال رسول الله«صلی الله علیه وآله»: یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ مِنْهُمْ عَلَى دِینِهِ كَالْقَابِضِ عَلَى  الْجَمْرِ؛ روزگارى بر مردم بیاید كه هر كه خواهد دین خود نگهدارد چنان باشد كه آتش بدست گرفته باشد. «امالی، ص485»

 

منبع:tebyan.net