پارس ناز پورتال

آیا ازدواج با فرزندان طلاق حتما به جدایی ختم می شود؟

آیا ازدواج با فرزندان طلاق حتما به جدایی ختم می شود؟

آیا ازدواج با فرزندان طلاق حتما به جدایی ختم می شود؟ 

شمار زیادی از افراد جامعه میباشند که فرزندان خود را از ازدواج با فرزندان طلاق منع می‌کنند, علت انها هم برای اینکار تاثیرات طلاق والدین روی فرزندان هست. فرزندان طلاق به علت زندگی در یک فضای مشوش همۀ وقت} صدمه پذیری بیشتری دارند و از جانب دیگر, نداشتن یک الگوی تندرست و منطقی از خانواده و روابط زن و مرد, خیلی وقت ها آنها را در زندگی آینده شان دچار تشویش میکند و زندگی مشترک را برایشان مشکل می سازد

 

آیا ممکن هست طلاق, بین نسل ها منتقل شود فقط به این علت که بچه ها با والدین از هم جدا شده شان زندگی می‌کنند, یا این که پدر و مادر “ژن طلاق” را انتقال می‌دهند؟

 

ازدواج با فرزندان طلاق

مطالعات پیشین همه ي وقت نشان داده اند که بچه هاي طلاق, اکثر در معرض طلاق در زندگی آینده ي خود در بزرگسالی میباشند. اما چرا آن گونه هست؟ آیا طلاق بواسطه ي عوامل اجتماعی و روانشناسی, مثلاً تمایل بچه ها به تقلید از والدین, منتقل می‌شود یا این که ممکن هست دخالتی ژنتیکی این میان نقش داشته باشد؟

 

تحقیقی اخیر که به زودی در نشریه ي «Psychological Science» منتشر خواهد شد, این موضوع را آشکارتر می‌کند. این پژوهش توسط دانشمندان دانشگاه کومون ولث ویرجینیا «VCU» در ریچموند و با مشارکت تیمی در داشنگاه لوند سوئد انجام شد.

 

چرا طلاق در خانواده جاری میشود؟
پروفسور سالواتوره می‌گوید:ما بررسی کردیم که آیا فرزندانی که والدین بیولوژیکی شان طلاق گرفته بودند, اکثر در معرض جدایی و طلاق در زندگی آینده ي خود بودند یا نه. ضمنا این را هم بررسی کردیم که آیا بچه هایي که پدر و مادر خوانده شان طلاق گرفته بودند هم اکثر در معرض جدایی در زندگی آینده ي خود بودند یا خیر.

 

اگر بچه ها امثال والدین بیولوژیکی خود عمل کنند, ما می فهمیم که این عامل ژنتیکی هست که منجر به این تشابه شده هست چون والدین بیولوژیکی, تنها ژن ها را به فرزندان خود منتقل میکنند. و برعکس; اگر بچه ها امثال والدین خوانده ي خود رفتار کنند, ما می فهمیم که علت این تشابه, بزرگ شدن در شرایط طلاق هست, زیرا پدر و مادر خوانده, فقط محیط و شرایط زندگی را « و نه ژن ها» برای فرزند خوانده هاي خود فراهم می‌کنند.

 

دانشمندان, تجزیه و تحلیل گسترده اي روی 82698 فرزند انجام دادند که بیانگر تاثیرات محیطی چشمگیری بود. اما وقتی این محققان کوشش کردند با بهره گیری از اطلاعات گردآوری شده از فرزندان بیولوژیکی و فرزند خوانده ها, به نتیجه اي برسند, معلوم شد فرزند خوانده ها از نظر طلاق, نمونه والدین بیولوژیکی خود عمل میکردند,

 

نه شبیه پدر و مادر خوانده ي خود. بنابراین پژوهشگران نتیجه گرفتند شواهد مستدلی وجود دارد که نشان میدهد فاکتورهای ژنتیکی, بر واگیر داشتن طلاق میان نسلی دخیل هست, اما شواهدی که برای تاثیرات محیطی طلاق وجود دارد, ضعیف میباشند.