پارس ناز پورتال

آیا بخشش همسر خیانتکار کار درستی است؟

آیا بخشش همسر خیانتکار کار درستی است؟

آیا بخشش همسر خیانتکار کار درستی است؟ 

اگر همسرتان در زندگی بشما خیانت کند چه واکنشی از خودتان نشان می‌دهید؟ حتماً فکر می کنید که هیچ چیز بدتر از خیانت در زندگی نیست. خیانت یکی از مشکلات بزرگ هر زندگی زناشویی است که تمام ابعاد زندگی را تحت الشعاع قرار می دهد. اگر شما هم خدای نکرده با مشکل خیانت همسرتان واجه شدید و میخواهید به زندگی تان ادامه دهید ولی نمیدانید چگونه وی را ببخشید این مطلب را بخوانید.

 

خیانت همانند فاجعه اي است که هرگز نمیخواهید آنرا تجربه کنید. شرایط بسیاری وجود دارند که می‌توان انها را خیانت درنظر گرفت. شاید بخواهید کسی راکه بشما خیانت کرده است ببخشید. ابتدا باید آرامش خودتان رابه دست بیاورید. اگر می خواهید دوباره با فردی که بشما خیانت کرده است زندگی کنید، می توانید اینکار را بعد از بخشیدن او انجام دهید.

 

بخش یک : تصمیم بگیرید که فراموش کنید

باید بدانید که بخشش چیست. بخشش به معنای پذیرفتن خیانت نیست. بلکه، بخشش یعنی آزاد کردن خودتان از خشم و غضبی است که نسبت به شخصی دارید که بشما خیانت کرده است. بخشش به معنای پایان داده به بیزاری از کسی است که بشما خیانت کرده است.

 

– حتی اگر بیزار بودن از کسیکه بشما خیانت کرده است، یک دلیل مناسبی بنظر برسد، در حقیقت، تنها کسیکه آسیب می‌بیند خود شما هستید.

 

– اگر کسی راکه بشما خیانت کرده را نبخشید، حتی بعد از ترک او با هر شخصی که رابطه داشته باشید فکر خواهید کرد که او هم بشما خیانت خواهد کرد.

 

تصمیم بگیرید که چرا می خواهید ببخشید

برای بخشیدن کسی دو دلیل وجوددارد. دلیل اول این‌که بخشیدن یکی از قوانین شماست. دلیل دیگر این است که بتوانید برای غلبه کردن بر احساس ناراحتی که به خاطر خیانت به دست آورده اید ، به خودتان کمک کنید. هر دوی این دلایل باارزش هستند.

 

خودتان را وادار به بخشیدن نکنید

تصمیم گرفتن برای بخشیدن کسی بسیار ارزنده است، اما در واقع تجربه بخشیدن و رها شدن از این درد و عذاب می تواند کمی نیاز به زمان داشته باشد. بخشیدن یک نوع فرآیند است و چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد.

 

در مورد آینده خود با کسی که به شما خیانت کرده است، تصمیم بگیرید

_ عده اي از خیانت ها چنان ترسناک هستند که دیگر نمی‌خواهید به این رابطه ادامه دهید. حتی وقتی کسی را می بخشید، ممکن است احساس کنید که دیگر نمیخواهید به این رابطه ادامه دهید.

 

– به رابطه خود با فردی که بشما خیانت کرده فکر کنید، آیا می توانید زندگی بدون وی را تصور کنید؟

 

– شخصیت کسی راکه بشما خیانت کرده است را تجزیه و تحلیل کنید. ببینید آیا دوباره بشما خیانت خواهد کرد؟

 

بخش دو : من می‌توانم ببخشم

به عواطف خود ارزش قائل شوید

اگر در مورد خیانت غمگین و یا خشمگین هستید، باید بدانید که این امر کاملا طبیعی است. برای کنار آمدن با این احساسات، روشهای مثبتی را بیابید. پذیرفتن انچه که احساس می کنید، مرحله مهمی در غلبه بر عواطف محسوب می شود که نخستین مرحله در جهت بخشیدن است.

 

– شاید نسبت به کسیکه بشما خیانت کرده است، احساس خشم، تحقیر و انزجار داشته باشید. این امر کاملا طبیعی است.

 

برای کسی که به شما خیانت کرده است نامه بنویسید

نوشتن نامه نوعی درمان محسوب می شود، چون با صداقت تمام هر آن چیزی راکه احساس می کنید را بیان می کنید. بعد از چند روز، بروید دوباره نامه را بخوانید. لزومی ندارد نامه رابه شخص مورد نظر بدهید. می توانید نامه را بسوزانید تا به فراموش کردن احساسات منفی به خودتان کمک کنید. نوشتن نامه می تواند آرامش رابه شما برگرداند و بشما کمک کند تا آسان تر ببخشید.

 

در مورد این خیانت با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود که به او اعتماد دارید صحبت کنیدپشتیبانی شدن از طرف کسیکه مراقب شماست و شما را دوست دارد، مرحله مهمی در التیام عاطفی شما بعد از خیانت محسوب می شود. به دوست یا یکی از اعضای خانواده خود این خیانت را در بین بگذارید. وقتی با کسی دراین مورد صحبت کنید، حس بهتری خواهید داشت و میل شما به بخشیدن بیشتر خواهد شد.

آیا بخشش همسر خیانتکار کار درستی است؟

– می توانید با کسیکه به او اعتماد دارید، در مورد روش هایی که بشما کمک می کند تا آسان تر ببخشید، صحبت کنید.

 

– اگر نمی‌خواهید با کسی این مسئله را در بین بگذارید، با یک درمانگر یا روان شناس مشورت کنید.

 

احساسی از قدرت را دوباره به دست آورید

وقتی کسی بشما خیانت می کند، ممکن است احساس ضعیف بودن و از دست دادن قدرت کنید. برای این‌که دوباره احساس قدرت داشته باشید، باید احساس خودمختاری را در خودتان پرورش دهید. تا زمانیکه در زندگی احساس خود مختاری نکنید، بخشیدن کسیکه بشما خیانت کرده است مشکل خواهد بود.

 

– به خودتان بگویید:” من به خودم و دیگران ارزش قائل هستم. عشق به دیگران بخود من بازمی گردد، من به کسانی که باعث می شوند تا احساس امنیت و عشق داشته باشم ارزش خواهم گذاشت و آن ها را دوست خواهم گذاشت.”

 

مثبت بمانید

توجه خودرا از خیانت دور کنید و با تمرکز کردن بر روی امنیت، خوشحالی و آینده اي زیبا، افکار مثبت و ارزش هاي سالم را در خود تقویت کنید. اگر عکسهای مثبتی در ذهن داشته باشید، می توانید بخشش را بعنوان مرحله سالم در مسیر بهبودی خودتان درنظر بگیرید.

 

– برای این‌که مثبت بمانید، چیزی راکه به آن ارزش میگذارید در ذهن خود تجسم کنید. شاید، عشق یکی از ارزش هاي مثبت شما باشد. به زمانی فکر کنید که واقعا عاشق بودید. شاید عشق را در دوران کودکی خود بیابید که درکنار پدر و مادرتان بودید.

 

– این عکسهای ممکن است ناشی از تجربه و یا خیال ما باشند.

 

اعتماد به نفس خود را دوباره به دست آورید

اعتماد به نفس یعنی این‌که زندگی شما ارزشمند است و شما می توانید با غلبه بر مشکلات را از انها یاد بگیرید. به دنبال خیانت، ممکن است اعتماد به نفس خودتان را از دست بدهید، چون آسيب دیده اید و ممکن است احساس کنید ارزش خودرا از دست داده اید. وقتی دوباره اعتماد به نفس خودتان رابه دست آورید، احساس خواهید کرد که می توانید شخصی راکه بشما خیانت کرده است را ببخشید.

 

ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی به مجموعه اي از توانایی ها اشاره می کند که هر کدام می توانند در پیشبرد احساس عاطفی بشما کمک کنند. ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقمت در زندگی کنونی است. در حال زندگی کنید و به یاد داشته باشید که خیانت در گذشته اتفاق افتاده است.

 

خودتان را دوست داشته باشید

بعد از این‌که از طرف کسی خیانت را تجربه می کنید، ممکن است از خودتان خجالت بکشید و یا خودتان را مقصر بدانید. به یاد داشته باشید که شما هیچ کنترلی بر روی کارهایی که دیگران انجام می دهند ندارید، شما فقط می توانید بر روی خودتان بازرسی داشته باشید. تا زمانی که خودتان را دوست نداشته باشید، نمیتوانید کسی را ببخشید. برای خودتان زمان صرف کنید و اوقاتی رابا دوستان یا خانواده خود سپری کنید. خرید کنید و یا دوش گرم بگیرید.

 

اگر یک مرد با زنی غیر از همسر خود در ارتباط باشد، از نگاه عموم خیانت محسوب میشود اما اگر همین مرد مدارکی را برای مشروع بودن رابطه‌اش ارائه کند، ازدواج دوم است و از نگاه قانون دیگر خیانت نیست در حالی‌که تعداد زیادی از خانواده‌ها این رفتار را یک نوع خیانت می دانند اگر چه این جامعه و قانون یک جامعه است که میزان خیانت و نامهربانی را مشخص می کند.

 

همیشه کسیکه خیانت دیده باور نمی کند این اتفاق افتاده است و بجای تلاش برای التیام وضعیت با انکار این موضوع، مشکلاتش را پیچیده‌تر میکند.

 

صریح و بی‌تعارف سؤال کنید

اخلاق بشما میگوید، زن و مرد باید چطور رفتار کنند. از نظر اخلاق کاملا درست است که زن و شوهر از اوضاع و احوال هم با خبر باشند. زن و شوهرها توقع دارند شریک زندگی‌شان برای یک رابطه رمانتیک و عاشقانه تلاش کند، همان‌ طور که توقع دارند برای صداقت و امنیت در رابطه تلاش کند.

 

با این حال هیچ زن یا شوهری دوست ندارد تمام رفتار و اعمالش زیر ذره‌بین باشد. اگر میخواهید به همسرتان نزدیک باشید و از همه ی چیز باخبر شوید از نظر اخلاقی بهتر است از خودش سؤال کنید. بهترین راه پیدا کردن حقیقت این است که از او بخواهید صادقانه و صریح درباره هر چیزی که به رابطه شما مربوط است، حرف بزند.

 

اگر چه بیشتر زن و شوهرها پرسیدن مستقیم را سخت‌تر از کند و کاوهای پشت‌پرده رفتار هم دیگر میدانند. حتی اگر با زیرنظر گرفتن همسرتان فهمیدید او خیانت می کند این دلیل خوبی نیست چون جاسوسی کردن کار درستی نیست. اگر همسرتان را زیرنظر بگیرید و هیچ اشتباهی در رفتار او پیدا نکنید،

آیا بخشش همسر خیانتکار کار درستی است؟

ممکن است احساس آرامش کنید، اما یادتان باشد که صداقت همسرتان را نشانه گرفتید. اکنون این شما هستید که در رابطه زناشویی‌تان چیزی را پنهان کرده اید. همه ی میخواهند حقیقت را بدانند، اما طبق معمول با انتخاب بدترین راه به این هدف میرسند.

 

دروغ شیرین یا حقیقت تلخ؟

همه ی ما اصرار داریم هرچه شریک زندگی‌مان میگوید، باور کنیم چون اعتماد به او، احساسی از امنیت و آرامش به ما می دهد. هیچ‌کس نمی خواهد به این مسئله اهمیت بدهد که همسرش دروغ می گوید به‌ویژه وقتی که احساس کند خیانتی در کار است. بیشتر انسان‌ها «دروغ شیرین» رابه «حقیقت تلخ» ترجیح می دهند.

 

تعداد زیادی از زنان تلاش میکنند از خیانت همسرشان چشم‌پوشی کنند، زیرا تغییرات تازه و قبول آن ها غیر قابل تحمل است و دقیقا به این دليل است که طبق معمول همسران دیرتر از دیگران از خیانت شریک زندگی‌شان باخبر می شوند. همسر خیانتکار طبق معمول تمام تلاشش را برای گرفتن اعتماد شریک زندگی‌اش كرده و از این موقعیت کاملا سوء‌استفاده می کند. او همان چیزی را میگوید که همسرش دوست دارد بشنود: «من هرگز به تو خیانت نمیکنم.».

 

خانم‌ها! زرنگ باشید

کسیکه خیانت می کند همیشه نگران این است که گیر بیفتد. اگر او بفهمد همسرش به او شک دارد، تمام تلاشش را میکند تا هیچ رد و نشانه‌اي از خیانت باقی نگذارد. درواقع فرد بدگمان به همسرش کمک می کند تا در خیانت موفق‌تر باشد. اگر به همسرتان شک دارید و بدگمانی‌هاي‌تان رابه همسرتان نشان مي‌دهید، فهمیدن حقیقت خیانت برای‌تان سخت‌تر میشود. اعتماد و بدگمانی هردو می توانند برای همسر خیانتكار مزیت باشند.

 

اگر به همسرتان شک دارید آنرا ابراز نکنید تا زمانی که بتوانید اثباتش کنید. خوب است کمی درباره مشکلات زناشویی‌تان باهم حرف بزنید، اما به خیانت هیچ اشاره‌اي نکنید، چون او هرگز بشما نمیگوید که خیانت کرده است، مگر این‌که شما دلایل خوبی برای اثبات داشته باشید.

 

پس هرگز بدگمانی‌تان را تا زمانی که دلیل واضحی برای خیانت او ندارید، نشان ندهید. او به اسانی میتواند حذف شما را انکارکند. به واکنش همسرتان در برابر اتهامی که به او می زنید، فکر کنید. او بشما چه خواهد گفت؟ «شوخی می کنی؟»، «ما فقط دو تا دوست صمیمی هستیم»، «هیچ چیزی بین ما نیست»، «تو داری اشتباه می کنی.» اگر بتوانید واکنش‌هاي همسرتان را حدس بزنید، میتوانید، از قبل دلایل مستندتان رابه او نشان دهید.

 

شوک بعد از کشف خیانت

وقتی متوجه خیانت همسرتان می شوید خیالات و افکار زیادی درگیرتان میکند. شوک بعد از کشف راز خیانت واکنش‌هایی مثل افسردگی، خشم، افکار پریشان، عدم تمرکز و زیرنظر گرفتن همیشگی همسر نتایج اجتناب‌ناپذیر این موضوع هستند. بهترین راه برای مقابله با این احساسات و واکنش‌ها این است

 

که با فرد مناسبی حرف بزنید با کسیکه قضاوت نمی کند، حامی است و آرام‌تان میکند. کسی را انتخاب کنید که بدون پیشنهادات نامعقول و خشونت‌آمیر و نصیحت‌هاي ابتدایی و همیشگی شنونده خوبی باشد. نصیحت دراین شرایط مفید نیست. پند و اندرز هیچ کمکی به شرایط شما نمیکند، تصمیم‌گیری‌هاي آنی نیز بی‌فایده هستند. اما پیدا کردن کسیکه شنونده باشد بسیار مهم است زیرا تنش و فشار عصبی‌اي که تحمل کرده اید را آرام می کند.

 

همچنین احساسات‌تان را نباید فورا با همسرتان در بین بگذارید. وقتی شما این راز را می‌فهمید و آن رابا همسرتان مطرح می کنید او نمیتواند به حرف‌هاي‌تان گوش بدهد یا همراهی‌تان کند. در میان گذاشتن احساسات منفی‌تان با شدت و فشاری که تحمل میکنید باعث واکنش‌هاي دفاعی در همسرتان میشود.

 

جدایی تنها راه نیست

اگر زن و شوهر هردو بخواهند رابطه زناشویی‌شان را حفظ کنند باید به فکر گام‌هاي بعدی باشند. قدم‌هاي بعدی سخت‌تر و مهم‌تر هستند. نجات و حفظ رابطه‌اي که از خیانت آسیب دیده است نیاز به همدلی هردو نفر دارد. این هدفی نیست که به تنهایی به آن برسید.

 

تشخیص انگیزه‌هاي اصلی خیانت و حرف زدن درباره آن بسیار مهم است. اما همسر خیانتکار همیشه جزئیات را پنهان‌کند زیرا او نگران این مسئله است که حرف زدن درباره جزئیات فقط مشکلات را بیشتر و سخت‌تر ‌کند. مصاحبه درباره داستان خیانت باعث مطرح شدن حرف‌هایی می شود

 

که نه گوینده و نه شنونده تحمل شنیدن آنرا ندارند. سؤال‌هایی که جواب دادن به آن ها سخت است و شنیدن جواب‌ها غیر قابل تحمل، بنابر این پیدا کردن انگیزه‌هاي خیانت و مصاحبه درباره جزئیات آن برای زن و شوهرها نیاز به بینشی عمیق و مهارت‌هاي ارتباطی موثر دارد. اما هرچه به مسئله پرداخته نشود مشکلات پیچیده‌تر میشوند. مشاوره برای زوج‌هایی که تردید دارند و نمی توانند احساسات‌شان را درست بشناسند و نگران آینده رابطه هستند بسیار ضروری و کمک‌کننده است.

 

این نکته را فراموش نکنید که زنان قدرت کافی برای مقابله با خیانت را دارند، تنها کافی است از این باور که همه ی مردها مثل هم هستند و جز به رابطه جنسی به چیز دیگری فکر نمی کنند، دست بردارند ودر جهت التیام شرایط زندگی مشترک خود تلاش کنند.

 

لازم است بدانید برای مردان مهمترین چیز در زندگی مشترک این است که ارزشمند و مورد احترام باشند و به انها نشان دهند که تا چه اندازه به انها احترام میگذارند و آن ها را توانمند میدانند.ماجرای خیانت از روزی که همسرتان با نفر سومی صحبت می کند، آغاز نمیشود. سابقه این اتفاق به ماه‌ها و حتی

 

سالها قبل از آشنایی او با زن دیگری برمی‌گردد. به روزهایی که بی‌توجه به خطری که پشت در خانه‌تان کمین کرده، تنها با خیال این‌که هم دیگر را دوست دارید به ریزه‌کاری‌هاي ارتباط‌تان بی‌توجهی میکردید. اگر میخواهید با این ریزه‌کاری‌ها آشنا شوید. این صفحه را بادقت بخوانید و توصیه‌هاي‌مان را هرروز در خانه تمرین کنید.