پارس ناز پورتال

آیا رقصیدن خانم ها در عروسی اشکال شرعی دارد؟

مجموعه : مذهبی
آیا رقصیدن خانم ها در عروسی اشکال شرعی دارد؟

آیا رقصیدن خانم ها در عروسی اشکال شرعی دارد؟ 

بانو ها در عروسی و مجالس گوناگون به رقص و شادی می‌پردازند که برای بسیاری سوال هست که آیا اینکار از نظر شرعی اشکال دارد؟ رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند; مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود, محل اشکال هست و احتیاط واجب در ترک آن هست. در غیر این‌ صورت هم اگر به‌گونه‌‏اى باشد

 

که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‏اى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام «مثل موسیقى و آواز حرام» باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد, حرام هست.

 

آیا رقص زن در عروسی اشکال دارد؟
به گزارش افکارنیوز, مسلماً رقص زن برای مردان نامحرم حرام هست, اما دربارۀ رقص زن برای زنان و نزد محارم در میهمانی‌ها یا عروسی‌هایي که در آن مردان نمی توانند معاشرت کنند, نظر مراجع معظم تقلید به این شرح هست;

 

آیات عظام بهجت, مکارم, فاضل, نورى, وحید خراسانی و سیستانى; بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [1]

 

آیت الله صافى; رقص زن در مقابل زن یا مرد حرام هست. [2]

 

آیات عظام تبریزى [3] , خامنه‏اى, امام خمینى و هادوی تهرانی; اگر باعث تحریک شهوت یا ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده نشود, اشکال ندارد «ولى براى مؤمن مستحق آن هست که از لهو اجتناب نماید». [4]

 

گرچه مراجع تقلید رقص زن, صرفا در مقابل شوهر را «بدون کار حرامی دیگر مثل موسیقی حرام» جایز شمرده‌اند.

 

ضمائم;

 

حضرت آیت الله العظمی خامنه اي «مد ظله العالی»;

 

رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند; مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود, محل اشکال هست و احتیاط واجب در ترک آن هست. در غیر این‌ صورت هم اگر به‌گونه‌‏اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‏اى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام «مثل موسیقى و آواز حرام» باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد, حرام هست. و در فرمان فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست.

 

حضرت آیت الله العظمی سیستانی «مد ظله العالی»;

 

رقص زن برای زنان و مرد برای مردان بنابر احتیاط واجب جایز نیست و تنها رقص زن و شوهر اگر دور از دید دیگران باشد جایز هست [5] .

 

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «مد ظله العالی»;
موسیقی مطلقاً حرام هست و فقط رقصیدن زن برای شوهرش در صورتی که همراه با حرامی نباشد, جایز هست.

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی «مد ظله العالی»;

 

تنها رقص زن براى شوهرش جایز هست, و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى هست, نه هر گونه حرکات منظّم و موزون و در مورد موسیقی هم دقت داشته باشید کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد هست حرام, و غیر آن حلال هست. و تشخیص آن با مراجعه به اهل رسم, یعنى افراد فهمیدۀ متدیّن, خواهد بود.

 

 

حضرت آیت الله هادوی تهرانی «دامت برکاته» به این شرح هست;

 

1. اگر موجب تحریک شهوت یا ارتکاب گناه یا ترتب مفسده اي نباشد, بلامانع هست.

 

2. دعوت از خواننده در عروسی فی نفسه جایز هست مگر آن که اشعاری که میخواند مفسده داشته باشد و یا به صورت غنایی, آواز بخواند و یا از موسیقی حرام بهره گیری کند.

 

رقصیدن اگر موجب تهییج شهوت نشود, فی نفسه ایرادی ندارد مگر آن که همراه فعل حرامی مثل اختلاط زن و مرد و یا موسیقی حرام باشد.

==============================
[1] . آیت الله فاضل, جامع المسائل, ج 1, س 1736;آیت الله سیستانى sistani.org ,رقص ش 3; آیت الله نورى, استفتاءات, ج 2,س 574;آیت الله بهجت, توضیح المسائل, م 1.

 

[2] . آیت الله صافى, جامع‏الاحکام, ج 2, س 1580, به نقل از نرم افزار پرسمان.

 

[3] . گرچه آیت الله تبریزی رقص زن برای مرد محرم را هم جایز نمی‌دانند.

 

[4] . آیت الله تبریزى, استفتاءات, س 1042 آیت الله خامنه‏اى, اجوبه, س 1168 دفتر; امام خمینى.

 

[5] . بر گرفته از سایت معظم له.