پارس ناز پورتال

آیا بیشتر بودن سن زن از شوهرش اشکالی دارد؟

آیا بیشتر بودن سن زن از شوهرش اشکالی دارد؟

آیا بیشتر بودن سن زن از شوهرش اشکالی دارد؟ 

در اساس ازدواج در ایران معمولاً سن شوهر از همسرش اکثر هست و اگر سن زن اکثر باشد حرف و حدیث هاي زیادی را به دنبال خواهد داشت. این روزها ازدواج‌هایي که تا پیش از این عجیب‌وغریب و غیرمعقول به حساب می‌آمدند, تا اندازه ای عادی شده‌اند.

 

در قبل امری کاملاً بدیهی بود که مردی جاافتاده با دختری کم سن و سال ازدواج کند اما تصویر این, یعنی ازدواج زنانی جا افتاده با پسران بسیار جوان‌تر هرگز قاعده و رسم مقبول جامعه ما نبوده هست. سؤال اینجاست که فاکتور “سن”, چقدر در گزینه همسر میتواند مؤثر باشد؟ گیریم زن از شوهر بزرگتر باشد,

 

آیا این علتی برای یک ازدواج ناموفق هست؟ این سبک ازدواجی که این روزها در حال باب شدن هست, آیا آمار روزافزون طلاق در جامعه ما را هم چنان بالا نگاه خواهد داشت یا برخلاف برداشت ما, آن را پایین خواهد آورد؟پزشک بهزادی فرد در ابتدا با اشاره به این که “لزوما وقتی اجتماع موضوعی را مفید یا بد می داند, علت بر حسن یا قبح واقعی آن نیست”, این سئوال را مطرح می کند که “آیا همه ي با فاکتور سن و مفهوم واقعی آن آشنا هستیم؟”

 

سن یک شماره هست
سن تنها شماره تقویمی نیست! همین که گفتگو ناسازگاری سن در ازدواج پیش می آید, همه ي با دقت به تاریخ تولد نظر میدهند که دو نفر برای هم مناسب میباشند یا نه؛ در حالی‌که روان شناسان مفهوم سن را صرفاً همان عددی نمی‌شناسند که تاریخ تولد ما را یادآور می شود.دکتربهزادی فرد 4 دیدگاه برای سن تعریف می کند; “سن تقویمی”, “سن نشاط”, “سن رشدعقلی-عاطفی” و “سن فلسفی“.

 

به اعتقاد این روان شناس رشد فلسفی که اغلب افراد بی‌تفاوت از کنار آن رد می شوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هست. فردی که به سن رشد فلسفی نرسیده باشد در سال‌هاي پس از ازدواج در معرض خطر تعارض قرار دارد تا اندازه‌اي که حتی ممکن هست از ازدواج خود کاملاً پشیمان شود. رشدفلسفی را در یک جمله ساده می توان خلاصه کرد; “فرد باید شناختی از فلسفه زندگی داشته باشد و بداند از زندگی چه می خواهد؟”

 

دکتربهزادی فرد در تعریف سن نشاط می گوید; سن نشاط, احساسی هست که فرد درمورد سن خود دارد. مثلا مردی در 40 سالگی حسی نمونه حس پسری بیست و چند ساله دارد. شرط درست بودن این احساس این هست که دیگران هم دقیقاً همین نظر را داشته باشند, در اساس سن عاطفی-عقلانی هم زمانی میتوانیم

 

فردی را بالغ بدانیم که وابستگی بیمارگونه و شدید به خانواده نداشته و حل مسأله را بلد باشد مثلا هنگامی که دشوار اقتصادی به وجود آمد دنبال راه درآمد دیگری باشد و بتواند در هر اساس‌اي در برخورد با مسائل گوناگون به جای بحث و دعوا و روش‌هاي کودکانه, روش مذاکره را در پیش بگیرد.

 

علی‌رغم این که نمی توان سن تقویمی را در اساس ازدواج ملاک قرار دارد ولی این روان شناس توصیه می کند که پسران در سنین بین 20 تا 30 زندگی‌شان بهتر هست برای ازدواج حدود 3 تا 7 سال بزرگتر از طرف مقابل‌شان باشند. اما در سنین 30 تا 40 سالگی اصلاً اهمیتی ندارد که مرد از زن بزرگتر باشد

 

«حتی می تواند برعکس هم باشد و مرد از زن کوچکتر باشد». دیدنی هست بدانید که بر اساس آمارهای قوه قضائیه شمار طلاق در این نوع ازدواج که زن بزرگتر از مرد بوده, اتفاقاً پایین‌تر هست. تحقیق‌ها در این حوزه نشان می دهد, چنانچه در این دهه دختر تا حدود 5 سال بزرگتر باشد, منعی برای ازدواج وجود ندارد. گرچه به شرط این که قاعده سن نشاط و رشد عاطفی عقلانی رعایت شده باشد.

 

دکتربهزادی فرد دهه 40 را دهه‌اي می داند که در آن ناسازگاری سنی در کل اهمیت ندارد, زیرا در این دهه آن چه اهمیت بالایی دارد, پختگی هست. به عبارت دیگر, در این دهه, فرد از لحاظ اجتماعی, روانی و رفتاری عملکرد متناسبی دارد و هر تصمیمی که بگیرد بدون در نظر گرفتن جنسیت قابل درک هست.

 

دنیای دلخواه
همۀ دوست دارند ازدواجشان پایدار بماند و زندگی شادی داشته باشند. از این جهت, اگر می خواهید ازدواج موفقی داشته باشید صرفاً به موضوع سن فکر نکنید.دکتربهزادی فرد معتقد هست; بخش زیادی از پیش اطلاع یک ازدواج مفید به هماهنگی دنیای دلخواه باز میگردد, مفهوم دنیای دلخواه خیلی ساده هست اما با وجود این سادگی نباید از کنار آن آسان بگذریم.

 

این روان‌شناس ما را با چند فاکتور معمولی آشنا می کند که فرد با هماهنگی در انها می توانند به دنیای دلخواه خود نزدیک شوند.او میگوید; سبک موسیقی که زن و مرد گوش می دهند, سبک فیلم‌هایي که می بینند, نوع تفریحاتی که می‌پسندند, اهمیت بسیاری دارد. این که هر دو طرف مسافرت را دوست داشته باشند

 

یا مثلا هر دو کوهنوردی را دوست داشته باشند یا به رفتن به سینما و تئاتر و کنسرت علاقه داشته باشند یا نه, مهم هست. نوع غذا هاي دلخواه دونفر, هماهنگی معاشرت کردن با رفقا یا فامیل و… همه ي این ها شاخص‌هایي میباشند که با اطلاع از انها قبل از ازدواج می توانید تا اندازه ای از استقامت ازدواجتان و این که پیوندی پیروز خواهد بود یا نه, خاطرجمع شوید.

 

یادتان باشد که شما مسئول انتخاب خود هستید و میتوانید با پیش‌بینی و پیش اطلاع, دنیای دلخواه یا نامطلوبی برای خود بسازید.