پارس ناز پورتال

آیا می دانستید خرما هم می تواند مضر باشد؟

مجموعه : ماه رمضان
آیا می دانستید خرما هم می تواند مضر باشد؟

آیا می دانستید خرما هم می تواند مضر باشد؟ 

مصرف خرما در ماه رمضان به بیشترین حد خود میرسد، آیا میدانستید که این ماده خوراکی مفید می تواند در برخی مواقع مضر باشد؟ خرما از مواد غذایی است که دارای ارزش غذایی بالایی است و بسیار مصرف آن توصیه میشود اما باید بدانید این ماده مغذی نیز دارای مضراتی است که دراین پست به آن پرداخته ایم.

 

مضرات خرما در ایجاد مشکلات شکمی

خود خرما ممکن است باعث مشکلات شکمی نشود – مگر آنکه به آن سولفیت اضافه شده باشد – که امروزه بسیار رایج است. سولفیت‌ها ترکیب‌هاي شیمیایی هستند که به میوه‌هاي خشک شده می‌افزایند تا ازآن‌ها نگه‌داری کند و حتی باکتری‌هاي مضر آن‌ها را از بین ببرد. افراد حساس به سولفیت ممکن است از واکنش‌هاي خاصی مانند معده درد، گاز معده، نفخ، و اسهال رنج ببرند.

آیا می دانستید خرما هم می تواند مضر باشد؟

خرما منبع بی‌نظیر فیبر است، که در کمال تعجب، می تواند دراین مورد اثر معکوس داشته باشد. اگر قبلا فیبر کافی مصرف کرده باشید، مصرف خرمای بیش از حد به معنی مصرف فیبر بیش از اندازه نیز هست – و این هجوم ناگهانی میتواند به مشکلات شکمی مثل یبوست و نفخ منجر شود.هرچند تحقیقات دراین زمینه کم بوده است، اما طبق گزارش‌ها خرما در موارد خاصی اسهال را بدتر میکند.

 

مضرات خرما در بروز جوش‌  های پوستی

میوه‌هاي خشک شده مانند خرما همچنین میتوانند باعث جوش پوستی شوند، و مقصر، یکبار دیگر، سولفیت‌ها هستند. جوش زدن همچنین می تواند بعلت کپک موجود در تعداد زیادی از میوه‌هاي خشک شده باشد، که خرما هم یکی ازآن‌ها است.

 

مضرات خرما در بروز حمله‌ هاي آسمی

درباره‌ي این‌که مصرف خرما باعث بروز حملات آسمی می شود تحقیقات کافی انجام نشده است. اما چون خرما میتواند موجب آلرژی شود، و آلرژی‌ها نیز می توانند حملات آسمی را در پی داشته باشند، بهتر است افراد آسیب پذیر و مستعد از بیشتر مراقب باشند. در واقع، ۸۰٪ از افراد مبتلا به آسم به مواد انتقال یافته توسط هوا مانند کپک‌ها حساسیت دارند – کپک‌ها در میوه‌هاي خشک شده‌اي مانند خرما نیز یافت میشوند.

 

مضرات خرما برای افزایش وزن

هر چند خرما سرشار از فیبر است، کالری و تراکم انرژی نسبتا زیادی نیز دارد- و میتواند به افزایش وزن بی‌سابقه منجر شود. خرما حاوی ۲.۸ کالری در هر گرم است – که به معنی آن است که خوراکی دارای تراکم انرژی متوسط است و می تواند به افزایش وزن منجر شود.

 

احتمال بروز هایپرکالمی

هایپرکالمی یک نوع ناراحتی است که در آن پتاسیم خون فوق‌العاده زیاد می شود. خرما منبع غنی پتاسیم است، و مصرف تعداد زیادی ازآن میتواند به این ناراحتی منجر شود. پس اگر پتاسیم خون‌تان بالا است، از مصرف خرما اجتناب کنید. و از خوردن بیش از حد آن پرهیز کنید.سطح پتاسیم ایده‌آل خون چیزی بین ۳.۶ تا ۵.۲ میلی‌ در هر لیتر است. سطح پتاسیم بالاتر از ۷ میلی مول در هر لیتر می تواند خطرناک باشد و به دخالت دکتری فوری نیاز دارد.

 

مضرات پوشش مومی

مانند سایر میوه‌ها «من جمله سیب» حتی خرما نیز اغلب پوشیده از موم است. میوه‌ها اغلب پوشیده از موم هستند تا ظاهرشان بهتر شود و ظاهری درخشان داشته باشند – بنابر این مدت زمان بیشتری دوام می‌آورند و ظاهر تازه‌ي خودرا حفظ میکنند. درخشندگی خرما طبق معمول به خاطر افزودن موم روغنی یا اسپری شیمیایی به آن است، که هردو آن‌ها در دراز مدت به مشکلات گوارشی شدید منجر می شوند.

 

ناسالم برای نوزادان

خرما برای نوزادان بیش از حد غلیظ و پرمایه است. جویدنش برای آن‌ها سخت است، و چون روده‌هایشان در حال تکامل است، ممکن است نتوانند خرما رابه اسانی هضم کنند. این امر می تواند به دشواری‌ها و مشکلاتی منجر شود. در واقع، حتی ممکن است خرما نای نوزاد را مسدود کند و باعث خفگی او شود – پس لطفا خیلی مراقب باشید.خرما را از معرض اطفال دور نگه دارید حداقل تا زمانی که کمی بزرگ‌تر شوند.

 

ایجاد عدم تحمل فروکتوز

شیرینی طبیعی خرما به خاطر فروکتوز موجود در آن است «حداقل تا حدودی». افراد بخصوصی از مشکل هضم فروکتوز رنج می برند، که این امر به ناراحتی به نام عدم تحمل فروکتوز منجر می شود. قند به درستی جذب نمی شود، که باعث میشود از سیستم گوارشی شما به صورت سالم و دست نخورده عبود کند «چون بدن قادر به تجزیه‌ي آن نیست». این ممکن است نهایتا به تولید گاز در معده و درد شکمی منجر شود، چون قند شروع میکند به واکنش دادن با باکتری‌هاي طبیعی داخل روده.

 

این ها به عوارض جانبی مصرف خرما مربوط میشوند. باوجود این، یکی دو حوزه هست که در آن‌ها به شفافیت بیشتری احتیاج داریم.

 

ابتدا، سطح قندخون

تصور میشود خرما، به خاطر مزه‌ي شیرینی که دارد، بر سطح قندخون تاثیر می گذارد. باوجود این، هیچ تحقیق منسجمی در تایید این موضوع انجام نشده است. مطالعات خاص انجام شده حاکی ازآن هستند که برعکس خرما می تواند سطح قندخون را پایین بیاورد و حتی به درمان دیابت کمک کند! این مورد احتمالا به خاطر آن است که هرچند خرما حاوی قندهای طبیعی است، شاخص گلیسمی پایینی دارد، و از این رو ممکن است خطری ایجاد نکند.

 

همچنین هیچ تحقیق قابل توجهی حاکی ازآن که خرما بر سلامت دندان‌ها تاثیر بد می گذارد وجود ندارد.باوجود این، در چنین مواردی حتماً با دکتر خود مشورت کنید.ودر مورد بارداری و شیردهی باید بگویم که، خرما انتخاب سالمی به حساب می آید. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد که خوردن خرما در طول ۴ هفته‌ي آخر قبل از وضع حمل باعث داشتن زایمان مطلوب‌تری میشود. اما در آن صورت هم، مطمئن شوید که بیش از مقدار توصیه شده خرما مصرف نکنید – چون نمی دانیم که در چنین حالتی چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

نتیجه‌ گیری

مطالب ذکر شده به معنی آن نیست که هم اکنون باید دست از خوردن خرما بکشید. عوارض حانبی وقتی رخ می دهند که شما عاشق خرما باشید و بیش از حد از این میوه مصرف کنید «بیش از ۱۰ شماره خرما در روز». بنابر این، میزان مصرف آنرا تحت بازرسی داشته باشید. شاید بد نباشد به میوه‌هاي دیگر هم فرصتی بدهید!

 

در استفاده از خرما این موارد را رعایت کنید

وقتی برای خرید خرما به مغازه اي مراجعه می‌کنیم، نوعی از خرما درون جعبه هاي مقوایی به صورت قالبی و به هم چسبیده و فشرده عرضه می شود که گاهی شیره بسیار غلیظی ازآن خارج شده و با خوردن خرما دانه هاي ریز شن مانندی زیر دندان احساس می شود و گاهی هم مزه ترشیدگی می دهد.خرما

 

وقتی خرما تحت فشار، پرس می شود، به نوعی دچار آسيب شده و له می شود و پوسته خرما بعلت فشار زیاد پاره شده و ترکیباتش بخصوص شهد خرما به بیرون تراوش می کند که نه تنها شیره خارج شده مستعد شکرک زدن است، بلکه بدلیل آن که یکسری از ریز مغذی هاي خرما نیز به خارج تراوش می کند

 

محصول، کم ارزش و محیط مناسبی برای رشد میکروب ها بخصوص مخمرها می شود و زودتر از خرماهای دیگر ترش و اسیدی خواهد شد. طبق معمول ارقامی از خرما که رطوبت بیشتری دارد و نرم است درمقایسه با انواع خرمای خشک بیشتر دچار ترشیدگی می شود.

 

خروج شیره از خرما نشان دهنده قند بالای خرما نیست. اما شکرک زدن از کیفیت و خواص خرما می کاهد و ترشیدگی نشان دهنده فساد محصول است. در نتیجه بهتر است از انواع خرمایی که تحت فشار له شده و به هم چسبیده استفاده نکنید. چسبندگی به رشد کپک کمک بسزایی می کند.

 

حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت:افراد باید در خرید خرما به آرم غذا و دارو روی بسته بندی آن توجه کنند چراکه این سمبل نشان از تولید در کارخانه معتبر و تحت بازرسی بودن آن، دارد.وی با اشاره به این‌که خرما سطح چسبناکی دارد و آلودگی هاي مختلف رابه سمت خود جذب می کند،

 

ادامه داد:خرماها پس از جدا شدن از درخت،باوجود گرد و خاک و عوامل میکروبی، بلافاصله بسته بندی می شوند بهمین دلیل توصیه می شود پس از بازکردن بسته بندی آنرا شسته و بعد مصرف کنید.رستگار خرما را نسبت به دما حساس خواند و بیان کرد:مازاد خرما باید در زنجیره سرد نگه داری شود.

 

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو افزود:خرماهایی که مزه تندی دارند و بدلیل کم دوامی در دهان پخش می شوند، خراب یا تاریخ مصرف گذشته هستند.این خرماها فاسد و غیر قابل مصرف هستند.وی یادآور شد:خرماهایی که در مراکز معتبر عرضه و تاریخ تولید، انقضا، پروانه بهداشتی و آرم غذا و دارو دارند،قابل اعتماد و بازرسی هستند.