پارس ناز پورتال

آیا شما هم همیشه خسته هستید؟

آیا شما هم همیشه خسته هستید؟

آیا شما هم همیشه خسته هستید؟ 

به برخی افراد که می نگریم همیشه خسته هستند و حوصله انجام هیچ کاری را هم ندارند.بی حال و بی حوصله.علت چیست؟ من به اندازه کافی می‌‌خوابم اما هنوز احساس کسالت می‌‌کنم.قبل از اینکه بخواهید از زندگی پر مشغله‌تان شکایت کنید بهتر است موارد زیر را مطالعه کنید.

 

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که صبح‌‌ها پس از بیدار شدن روز خود را سرحال آغاز می‌‌کنید یا اینکه دوباره پتو را روی خود می‌‌کشید و تمایلی به بیرون آمدن از رختخواب ندارید؟ اگر جزء دسته دوم هستید تنها نیستید. کار بیرون، بچه‌داری، خانه‌داری و کارهای روزمره همگی از دسته کارهایی هستند که اکثراً از آنها شکایت می‌‌کنند.

 

روانشناسان می‌گویند که در هر مقطع زمانی یکنفر از 5 نفر احساس خستگی غیر معمول و یکنفر از 10نفر احساس خستگی مداوم می‌‌کنند. همچنین زنان احساس خستگی بیشتری نسبت به مردان نشان می‌‌دهند. در اغلب موارد علت این خستگی‌‌ها مسایل و مشکلات کوچک قابل حل می‌‌باشد ولی گاهی نیز می‌‌تواند علامتی از یک مورد جدی در زندگی باشد.

 

خستگی یک شکایت معمول است که مردم با پزشک خود مطرح می‌‌کنند و این مساله بسیار مهم است که تفاوت بین خستگی ناشی از کم‌خوابی و خستگی علیرغم خواب کافی تشخیص داده شود. در اینجا به عوامل اصلی خستگی اشاره می‌‌کنیم.

 

كم خوابی

در نگاه اول کم‌خوابی مساله ساده ای به نظر می‌‌رسد اما یکی از معمول‌ترین علل خستگی کم خوابیدن می‌‌باشد. مطالعات نشان می‌‌دهدکه حدود 1/3 مردم مشکل کم‌خوابی دارند.سن و سال هرکسی نیاز به زمان‌بندی خواب خاص خودش را دارد.

 

کودکان حدود 16 ساعت و نوجوانان حدود 9 ساعت اغلب بزرگسالان هم 7 الی 8 ساعت در شب اما برخی نیز ممکن است حدود 5 ساعت یا عده‌‌ای نیز حدود 10 ساعت خواب نیاز داشته باشند.

 

كم خوری

 کم‌خوری یک علت بارز دیگر خستگی است. به اندازه کافی غذا نخوردن، یا بد غذا خوردن می‌‌تواند باعث بروز مشکل شود. اگر شما روزتان را با خوردن دونات‌‌ها شروع کنید، قند‌خون‌تان ابتدا سریع بالا می‌رود و بعد از مدتی دوباره پایین می‌آید. بنابراین همیشه یک صبحانه سالم صرف کنید.

 

صبحانه‌‌ای که شامل پروتئین و ترکیبی از کربوهیدرات‌ها بوده و سطح انرژی بدن شما را ثابت نگه دارد مانند تخم‌مرغ و نان سبوس‌دار.

 

كم خونی

كم‌خونی یکی از علل مهم خستگی است. وقتی بدن گلبول قرمز کافی برای حمل اکسیژن به بافت‌ها و اندام‌های بدن ندارد اتفاق می‌‌افتد. این مساله به‌راحتی توسط یک آزمایش خون مشخص می‌‌شود.درمان آنهم بستگی به علل كم‌خونی دارد. شایع‌ترین علت كم‌خونی، فقر آهن، با مصرف غذاهای آهن‌دار مانند گوشت بدون چربی، مواد غذایی غنی شده با آهن و یا مکمل‌‌های آهن دار برطرف می‌‌گردد.

 

 كم كاری تیروئید

تیروئید غده کوچکی در ناحیه گردن است که متابولیسم بدن  یا سرعت تبدیل سوخت یا همان مواد غذایی به انرژی را کنترل می‌‌کند. این غده وقتی خوب فعالیت نکند متابولیسم بدن خیلی آهسته  می‌‌شود، شما احساس کندی در فعالیت‌‌های‌تان می‌‌کنید و اضافه وزن پیدا می‌‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهدکم‌کاری تیروئید در زنان 4 تا 5 بار بیشتر از مردان است بخصوص در گروه سنی بالاتر از 40 سال.

 

سندروم خستگی مزمن CFS

اگرخستگی شما بیش از 6 ماه طول کشیدواین مساله بقدری برای شما آزاردهنده شد که قادر به گذراندن فعالیت‌های روزمره‌تان نبودید این احتمال وجود دارد که به این بیماری دچار شده باشید. این بیماری علائم مختلفی می‌‌تواند داشته باشد اما مهمترین آنها خستگی بدون دلیل می‌‌باشد.

 

معمولا درمان سریعی برای این بیماری وجود ندارد اما اغلب تغییر سبک زندگی روزمره، آموزش روش‌های بهتر خوابیدن و شروع ورزش ملایم به درمان بیماران کمک می‌‌کند.

 

اختلال قطع تنفس هنگام خواب

در این وضعیت بیمار چندین بار در طول شب دچار توقف تنفس می‌‌شود. وضعیت خواب او به هم می‌‌خورد، بدون اینکه خود شخص چیزی متوجه شود.نتیجه اینکه مثلا شما 8 ساعت کامل را در شب می‌‌خوابید اما در طول روز احساس خستگی می‌‌کنید.این مشکل در میان مردان با وزن بالا شایع‌تر است. مصرف دخانیات نیز این مساله را بدتر می‌‌کند. راه حل آن کاهش وزن و ترک دخانیات می‌‌باشد.

 

عفونت دستگاه ادراری

در برخی موارد عفونت دستگاه ادراری، خستگی ممکن است تنها علامت ظاهری این بیماری باشد. با مراجعه به پزشک و انجام یک آزمایش می‌‌توان آن را درمان نمود.

 

بیماری سلیاک

عدم تحمل مواد غذایی می‌‌تواند باعث احساس خواب آلودگی شما گردد. در بیماری سلیاک هم هنگامی که بیمار گلوتن مصرف کند بدن وی واکنش نشان خواهد داد. گلوتن در مواد غذایی همچون انواع نان‌‌ها و کیک‌‌ها وجود دارد. تحقیقات نشان داده است تا 90 درصد افرادی که از سلیاک رنج می‌‌برند

 

از وجود این بیماری در خود مطلع نیستند. خستگی یکی از علایم این بیماری است. پزشک می‌‌تواند با انجام یک آزمایش خون به وجود این بیماری پی ببرد.

 

دیابت

وقتی شما بیماری دیابت دارید، قند به جای آنکه وارد سلول‌‌های بدن شده و تبدیل به انرژی شود. در جریان خون می‌ماند. نتیجه اینکه علی‌رغم اینکه غذا به مقدار کافی به بدن شما رسیده است اما فاقد انرژی است.یکی از علایم ناشناخته دیابت می‌‌تواند خستگی مفرط باشد.

 

عفونت دستگاه ادراری

وقتی در حال انجام کارهای روزمره مثل نظافت خانه یا بالا رفتن از پله‌‌ها احساس خستگی به شما دست می‌‌دهد، می‌‌تواند نشانه‌‌ای از بیماری قلبی باشد. به دنبال توصیه‌‌های پزشک‌تان بروید و در سبک زندگی‌تان تغییر دهید.

 

افسردگی

افسردگی نه تنها علائم روحی بلکه می‌‌تواند علائم جسمی هم داشته باشد. خستگی، سردرد و بی‌اشتهایی معمول‌ترین علائم جسمی آن هستند. اگر شما احساس خستگی می‌‌کنید و بیش از چند هفته طول می‌کشد به نزد پزشک‌تان بروید.