پارس ناز پورتال

آیا شما هم همیشه سرتان شلوغ است؟

آیا شما هم همیشه سرتان شلوغ است؟

آیا شما هم همیشه سرتان شلوغ است؟ 

همیشه فکر می کنیم سرمان خیلی شلوغ است و پرکارترین آدم جهان ما هستیم.اما این حس چرا به سراغ ما می آید؟ یکی از مشکلاتی که ما روزانه با آن سر و کله می‌زنیم این است که ظاهرا در طول روز وقت کافی برای انجام همه کارهایمان نداریم. اما آیا واقعا ما سرمان شلوغ‌تر می‌شود، یا فقط این‌طور احساس می‌کنیم.

 

طبق یک فرضیه رایج، عامل این احساس ساعات کاری بیشتر نبوده و بلکه تغییر در سبک زندگی است. بسیاری از پژوهش‌ها و گزارش‌ها نشان داده‌اند اکثر ما نسبت به گذشته کمتر کار می‌کنیم و تعطیلات بیشتری داریم، پس چرا همیشه احساس می‌کنیم پرمشغله هستیم؟

 

به طور خلاصه می‌توان گفت، هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. وابستگی ما به تکنولوژی در زندگی شخصی و حرفه‌ایمان باعث می‌شود زندگی ما پرتب و تاب به نظر برسد، در حالی که نباید این‌طور باشد.حجم طاقت‌فرسای اطلاعات (به لطف اینترنت)، و اینکه با گوشی‌هایمان همیشه با یکدیگر در ارتباط هستیم، از جمله دلایلی هستند که نمی‌توانیم آن‌طور که باید استراحت کنیم.

 

سرعت زیاد پیشرفت تکنولوژی مزایایی را با خودش به همراه آورده، اما به حجم بیش از حد اطلاعات هم منجر شده و مرزهای بین ساعت‌های کاری و غیرکاری را محو کرده، همچنین کنترل و نظارت پیچیده‌تر و گسترده‌تر بر کارمندان را ممکن کرده است.بنابراین، حتی وقتی که ما کار نمی‌کنیم، احساس می‌کنیم مشغول به کار هستیم.

 

سال گذشته یکی از روان‌شناسان دانشگاه «جیمز کوک» مقاله‌ای در این خصوص منتشر کرد. او پی برد که استفاده از گجت‌های مدرن مثل گوشی‌های هوشمند باعث می‌شود زمان در نظر ما سریع‌تر بگذرد.شاید فراوانی فعالیت‌های تفریحی هم تاثیر داشته باشد. در واقع، وقتی گزینه‌های تفریحی زیادی پیش رویمان داریم مثل چیزهایی برای دیدن،

 

مکان‌هایی برای مسافرت، کتاب‌هایی برای مطالعه، گیم‌هایی برای بازی کردن، احساس می‌کنیم که زمان کمی برای گذران اوقات فراغت خود داریم؛ در حالی که قضیه برعکس است. این موضوع به «تناقض انتخاب» مربوط می‌شود. با اینکه داشتن گزینه‌های زیاد چیز خوبی به نظر می رسد، اما در واقع می‌تواند ما را سردرگم کند و اضطراب ایجاد کند.

 

یک دلیل احتمالی دیگر برای اینکه همیشه احساس می‌کنیم مشغله زیادی داریم، این است که مشغله زیاد در اکثر جوامع مدرن به معنی موفقیت و رضایت است. به همین دلیل، ما معمولا وقت‌مان را پر می‌کنیم تا به دیگران نشان دهیم که زندگی‌مان در مسیر درست قرار دارد و اینکه اوضاع‌مان از دیگران بهتر است. بعضی از پژوهش‌ها هم حتی نشان داده‌اند که ما ترجیح می‌دهیم سرمان شلوغ باشد.

 

«تونی کرب»، نویسنده مدیریت زمان می‌گوید مشکل ما با مشغله زیاد در «دنیای بی‌نهایت» ریشه دارد. او می‌گوید فشار ناشی از انجام بی‌نهایت کار و بی‌نهایت فعالیت تفریحی احساس کمبود وقت و فشار زیاد را به ما می‌دهد.

 

البته قرار نبود این طور باشد. در قرن گذشته، کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند، ما به لطف پیشرفت تکنولوژی کمتر کار خواهیم کرد، اما ظاهرا اینترنت و ربات‌ها و الگوریتم‌ها فشار کار ما را هنوز کم نکرده‌اند. یا شاید این اتفاق افتاده و ما هنوز متوجه آن نشده‌ایم.