پارس ناز پورتال

آیا کاشت ناخن می تواند منجر به سرطان شود؟

آیا کاشت ناخن می تواند منجر به سرطان شود؟

آیا کاشت ناخن می تواند منجر به سرطان شود؟ 

درمورد کاشت ناخن و سرطان زا بودن آن همۀ وقت} مطالبی را شنیده ایم, امروز می‌خواهیم کاملا از نظر پزشکی این عقیده را بررسی کنیم. کاشت ناخن امروز مساله اي متعارف و همۀ گیر شده هست. کمتر خانمی را می‌بینید که در مورد کاشت ناخن نشنیده و حتی آن را آزمون نکرده باشد,

 

اما دیدنی هست بدانید اینکار زیبایی محبوب بدون خطر نیست. در این مطلب کوشش می‌کنیم نگاهی به انواع ناخن هاي مصنوعی و روشهای کاشت و اشکالات و عوارضی که می‌تواند داشته باشد, بیندازیم.

 

انواع ناخن مصنوعی

ناخن مصنوعی را به 3 گروه تقسیم می‌کنند;

 

* ناخن هایي از جنس پلاستیک که در فروشگاه هاي لوازم آرایش و داروخانه ها عرضه میشود.

 

* پودرهای کاشت ناخن که روی ناخن طبیعی قرار می‌گیرد.

 

* ژل هاي UV که در حال آماده یکی از پرطرفدارترین روشهای کاشت محسوب میشود.

 

هر یک از انواع ناخن هاي مصنوعی عوارضی دارند که به آن اشاره می‌کنیم.

 

افزایش جذب مواد شیمیایی با نازک شدن لایه سطحی روی ناخن

برای قرار دادن ناخن مصنوعی با انجام کاشت باید روی ناخن طبیعی را با سوهان هاي برقی خاص صاف و ریز کنند. اینکار سبب نازک شدن لایه سطحی ناخن و ضعیف و صدمه پذیر شدن آن میشود. در این شرایط زمانی که مواد شیمیایی ناخن مصنوعی روی سطح نازک ناخن قرار می‌گیرد, احتمال جذب این مواد سمی از روی سطح ناخن و پوست بالا می‌رود.

 

افزایش احتمال جدا شدن ناخن از بستر

کاشت ناخن در شرایطی که به خصوص فرد کوشش میکند از ناخن بلند خود بهره گیری هاي نادرستی مثل باز کردن در قوطی و… داشته باشد, میتواند دشوار ساز شود و اساس را برای جدا شدن لایه سطحی ناخن از بستر فراهم کند. هرچه ناخن کاشته شده بلندتر باشد, احتمال بلندشدن ناخن از یستر اکثر میشود.

 

مسمومیت و افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه

احتمالاً این موضوع باورکردنی نباشد, اما تحقیقات علمی اثبات کرده گازهای سمی موادی که برای کاشت ناخن بهره گیری میشود می‌تواند سبب مسمومیت آرایشگر و حتی مشتری شود. این نوع از مسمومیت علائم شبیه مسمومیت الکلی دارد که در موارد شدید با علایمی از جمله بروز اختلالات روانی, خونی, کبدی, قلبی , عروقی و تنفسی همراه هست. مواجهه طولانی مدت آرایشگران با این بخارهای سمی میتواند اساس ساز آسم و حتی سرطان ریه باشد.

 

افزایش احتمال ابتلا به اگزما

بهره گیری از محصولات کاشت ناخن و چسب هاي ناخن هاي مصنوعی میتواند اساس ساز بروز اگزمای تماسی باشد. این نوع اگزما ممکن هست در اکثر موارد نوک انگشتان یا هر ناحیه دیگری که با ناخن مصنوعی در تماس باشد, مثل چشم ها و لب ها را درگیر کند. معمولاً اگزمای تماسی ناشی

 

از این ترکیبات 48 تا 96 ساعت بعد از کاشت ناخن با علائمی مثل سرخی پوست و ضایعات خارش دارد و تاول بروز میکند. گرچه لاک ناخن هم میتواند مسبب این قضیه باشد و باید به این موضوع دقت کرد.

 

افزایش احتمال قارچ و عفونت

در برخی بانو ها به دنبال کاشت, ناخن زرد, قهوه اي و بعد سبز میشود. علت این مساله رشد و تکثیر قارچ هاي میکروسکوپی هست که از کراتین تغذیه می‌کنند. کراتین بخش سخت ناخن هست, اما به دنبال کاشت مرتب ناخن و بهره گیری از چسب کراتین نازک و ضعیف می‌شود

 

و پایداری خود را در مقابل قارچ ها از دست میدهد. عفونت قارچی ناخن به شدت واگیردار هست و از یک نقطه از بدن به سرعت منتقل می‌شود و میتواند پوست مو را هم درگیر کند. حتی این احتمال وجود دارد که این عفونت نزدیکان فرد را هم درگیر کند. حتی این احتمال وجود دارد که این عفونت نزدیکان فرد را هم درگیر کند. درمان عفونت قارچی سخت و طولانی مدت هست. درمان ها شامل چند بخش هست و حدود 18 ماه طول میکشد.

 

افزایش احتمال عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی هم می‌تواند زیر ناخن مصنوعی رشد کند. رنگ این نوع عفونت سبز هست و زیر ناخن هاي طبیعی بلند هم ممکن بروز کند, اما با نفوذ آب داخل ناخن مصنوعی احتمال آن بالاتر میرود.

 

افزایش احتمال بروز سرطان

چندی پیش دو همانند سرطان پوست در انگلیس گزارش شد که دقیقا مرتبط با کاشت ناخن بود. متخصصان علت این موضوع را بهره گیری از اشعه UV برای سفت کردن پودر ژلی روی ناخن اعلام کردند. یکی از مبتلایان که در سلامت کامل به سر می برده, به دنبال 8 جلسه ترمیم کاشت ناخن در طول یک سال و نفر دوم که 7 سال بزرگ تر هست,

 

بعد از 360 جلسه مبتلا شده هست. گرچه متخصصان سرطان شناسی هنوز هم نمیتوانند قطعا ارتباطی بین کاشت ناخن و سرطان اعلام کنند, ولی پیشنهاد میکنند تمام افرادی که کاشت ناخن انجام می‌دهند, مرتب زیر نظر متخصص پوست باشند تا با بروز هر نوع نشانه مشکوک آن را بررسی کنند.

 

یک عارضه کمیاب؛ خطر مرگ!

از جمله عوارض کمیاب کاشت ناخن مرگ هست که آن هم به دنبال شدت یافتن عفونت باکتریایی رخ می‌دهد.

 

ناخن مصنوعی زیبایی می آورد؟

هدف اکثر بانو هایي که کاشت ناخن انجام میدهند, زیباتر شدن دستانشان هست, اما واقعیت این هست که به دنبال کاشت ناخن سطح ناخن به تدریج نازک می‌شود و به محض برداشتن ناخن مصنوعی گاهی ناخن به قدری صدمه دیده که دست کم 4 ماه طول می‌کشد

 

تا به حالت طبیعی برگردد. برخی بانو ها بردباری گذر این زمان را ندارند و ناخن هایشان در سنجش با گذشته بدتر شده بنابراین مجدد چرخه معیوب کاشت ناخن را انجام می‌دهند؛ کاری که به شدت میتواند به سلامت عمومی فرد لطمه بزند.اگر با وجود تمام مشکلاتی که ذکر شد هم چنان مایل هستید کاشت ناخن انجام دهید

 

حتماً برای اینکار به آرایشگاه و افراد مجرب مراجعه کنید و به این موضوع دقت داشته باشید که ناخن کار حتماً از مایع ضد قارچ و مواد مرغوب بهره گیری کند.