پارس ناز پورتال

آیا کمال گرایی در زندگی چیز خوبی است؟

آیا کمال گرایی در زندگی چیز خوبی است؟

آیا کمال گرایی در زندگی چیز خوبی است؟ 

افراد کمال گرا همۀ وقت} دنبال برترین ها میباشند،از مسائل کاری گرفته تا گزینه همسر و حتی خرید را کوشش می‌کنند با گزینه برترین ها سپری کنند. این که بخواهید چیزی در نهایت کمال خود باشد، چه عیبی دارد؟ هیچ، به جز این که در نهایت باعث شکستتان می‌شود؛ و این دقیقا چیزی هست که به سر افراد کمال گرا می‌آید.

 

کمال گرایی به ذهنیت صفر و یک «یا این یا هیچ چیز» مرتبط هست. یا یک چیز بینظیر و کامل هست یا به دردنخور؛ فقط یک راه درست وجود دارد و بقیه همه ي اشتباه میباشند.در ادامه به نه دلیلی اشاره می‌کنیم که کمال گرایی باعث شکستتان می‌شود.

 

چرا کمال گرایی چیز خوبی نیست؟

1. هیچ گاه کاری را به آخر نخواهید رساند.

برای افراد کمال گرایی که استانداردهای بالایی برای خود تعریف کرده اند، پروژه هاي کاری به آخر نمیرسند چرا که هیچ گاه هیچ پروژه اي به حد کمال نمیرسد. در نتیجه بعنوان یک کمال گرا باید همه ي وقت روی یک پروژه کار کنید ولی هرگز نتوانید آن را کامل کنید. زمانی که داشتم نخستین کتابم به نام «خودِ خوشحالِ شما: نسخه نهایی شادی» را مینوشتم،

 

بیش از دو سال برای اینکار زمان گذاشتم زیرا دوست داشتم آن را به کامل ترین و برترین شکل ممکن وارد باز کنم. احتمالاً شما در مورد وب سایت جدیدتان، اي میلی که برای مشتری اخیر مینویسید یا مطلب اي که بعنوان بخشی از برنامه بازاریابی خود در نظر گرفته اید، این حساسیت را داشته باشید. این به تعویق انداختن ها در نهایت مانع رشد کسب و کارتان میشود.

 

2. دچار استرس می‌شوید.

کمال گرایی مسئله اي به شدت استرس زاست زیرا همواره در مورد کامل کردن همۀ چیز نگران هستید. هیچ چیز همۀ وقت} آنقدر که باید مفید نیست، و همین ذهنیت مانع از این می‌شود که نسبت به کار و زندگی تان احساس رضایت داشته باشید.

 

3. ریسک نمیکنید.

اگرچه همۀ وقت} دوست دارید همۀ چیز در نهایت کمال خود باشد، اما کمال گرایی نوعی ترس از شکست نیز در خود دارد. در نتیجه، این ذهنیت برایتان پیش می‌آید که «اگر نمیتوانم اینکار را در حد کمال انجام دهم، پس اصلا امتحانش هم نمیکنم.» پس به دنبال کار اخیر نمیروید و مطلب اي که مدت ها روی آن کار کرده‌اید را هم منتشر نمی‌کنید. در یک جمله می‌توان گفت «ترس از شکست باعث شکستتان میشود.

 

4. خلاقیتتان سرکوب می‌شود.

اگر همواره در مورد انجام دادن کامل کارها «و شکست نخوردن» استرس داشته باشید، آنوقت خلاقیت و قوه تخیلتان سرکوب می‌شود؛ و ابتکار که برای ایجاد تغییرات مثبت و کسب موفقیت عامل مهمی به حساب می‌آید، در افراد کمال گرا وجود ندارد.

 

5. به آب و آتش میزنید تا همۀ را خوشحال و خوشنود نگه دارید.

بعنوان یک فرد کمال گرا اغلب دوست دارید مردم از شما خوششان بیاید و نظر مثبت و خوشایندی در موردتان داشته باشند. شما به علت تفکر صفر و یکی تان این طور فکر میکنید که اگر مردم شما را دوست داشته باشند، آدم خوبی هستید و اگر از شما خوششان نیاید، به هیچ دردی نمیخورید.

 

و اگر بخواهید همه ي را خوشنود نگه دارید، در پروسه تصمیم گیری تان به دشوار بر میخورید و از مکالمات مهم اجتناب می‌کنید تا کسی از شما آزرده نشود. به همین علت با دشواری های زیادی در محل کار مواجه خواهیدشد.

 

6. به شدت از دیگران انتقاد می‌کنید.

افراد کمال گرا همۀ وقت} در حال قضاوت کردن خودشان میباشند. و به علت آنکه اغلب رفتارهای باطنی مان به تعاملات روزمره نیز سرایت می‌کند، احتمالا به قضاوت کردن دیگران نیز میپردازند. این گون افراد برای مشاهده اشتباهات دیگران چشمی تیزبین و گاهی رفتاری خشونت آمیز دارند. اگر بخواهید بیش از اندازه از دیگران انتقاد کنید، در کارهای گروهی به دشوار بر میخورید

 

7. نمی‌توانید کاری را به شخص دیگری واگذار کنید.

کمال گرایی باعث میشود نتوانید مسئولیت هاي کاری را به شخص دیگری واگذار کنید. ذهنیت «یا این یا هیچ چیز» باعث می‌شود فقط یک روش را روش درست بدانید و راهکار دیگران را برای انجام دادن کارها به هیچ وجه نپذیرید. و به علت آنکه دیگران نیز همه ي وقت با شما هم عقیده نیستند، ممکن هست

 

روششان را قبول نکنید و تصمیم بگیرید که خودتان تمام کارها را انجام دهید. عدم واگذاری مسئولیت هاي متفاوت به افراد مناسب باعث افزایش فشار کاری روی شما و ایجاد مشکلاتی در سازمان خواهدشد.

 

8. همه ي چیز را به خود میگیرید.

فرد کمال گرا در ارتباط با ارزش هاي شخصی اش شرطی شده هست؛ یعنی به خود کاملا ایمان دارد. پس اگر کارها روی روال پیش برود. اگر مردم دوستش داشته باشند، اگر کار درستی انجام دهد، همه ي و همۀ به دلیل گل روی او بوده هست! اما امان از روزی که بازخورد منفی بشنود.

 

کمال گرایان معتقدند یا پیروز می‌شوند یا شکست میخورند. هیچ حد میانه اي وجود ندارد. پس هر بازخورد منفی اي را به خود گرفته و فکر می‌کنند که شکست خورده اند.

 

9. هیچ گاه استراحت نمی‌کنید.

ذهنیت کمال گرایی تا زمانی که کاری انجام نشده باشد، چیزی به نام استراحت یا سرگرمی نمی شناسد! گرچه کار هم هیچ گاه به آن شکلی که آن ها می پسندند انجام نخواهدشد و در نتیجه تنها چیزی که برای فرد میماند، خستگی مفرط کاری و رها کردن کسب و کار هست.