پارس ناز پورتال

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

مجموعه : اخبار سینما
اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

در این مطلب از اخبار سینما می خواهیم آخرین رویداد ها و اتفاقات سینمای جهان را در سالی که گذشت با شما همراهان عزیز پارس ناز مرور کنیم و خاطرات سینمایی را ورق بزنیم.

 

ژانویه

فرانچسکو رزی، کارگردان نامدار و جریان ساز ایتالیایی روز 10 ژانویه 2015 در روزهای آغازین سال میلادی در سن 92 سالگی درگذشت.

 

وی به ویژه به خاطر فیلم های سیاسی و رویکرد افشاگریانه اش به مافیا و رابطه آن با زمامداران فاسد ایتالیا به شهرت رسید و پیش از کارگردانی مستقل در سینما، دستیار فیلمسازانی نامی چون لوکینو ویسکونتی و میکل آنجلو آنتونیونی بود.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

وی در سال 1961 با اولین فیلم خود به نام «چه کسی سالواتوره جولیانو را کشت؟» به شهرت رسید. این فیلم را منتقدان از آثار مهم سینمای مستند سیاسی ارزیابی کردند.

 

فیلم بعدی او به نام «دست ها روی شهر» نیز یک اثر مهم نئورئالیستی شناخته می شود که موفق به کسب شیر طلای ونیز شد. رزی در سال 1972 نیز برای ساخت فیلم «ماجرای مانتی» موفق به دریافت نخل طلایی جشنواره فیلم کن شد.

 

یک روز پس از درگذشت فرانچسکو رزی، در تاریخ 11 ژانویه 2015، آنیتا اکبرگ ستاره فیلم «زندگی شیرین» ساخته فدریکو فلینی پس از یک دوره طولانی بیماری در سن 83 سالگی در شهر رم ایتالیا درگذشت.

 

اکبرگ در سال 1959 با بازی در نقش زن رویایی ماسترویانی برای همیشه در تاریخ سینما ماندگار شد و شهرتی به دست آورد که کمتر در فیلم های دیگر او دیده شد. اکبرگ در فیلم های جنگ و صلح (1956)، اینترپل (1957)، پشت درهای بسته (1961)، بوکاچو 70 (1962) و جنایت هایی به ترتیب الفبا (1965) نیز نقش آفرینی کرد.

 

هفتاد و دومین مراسم سالانه اعطای جوایز گلدن گلوب که از سوی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود برگزار می شود، روز 11 ژانویه 2015 در لس آنجلس برگزار شد و فیلم «پسرانگی» ساخته ریچارد لینکلیتر جایزه های بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی را در این رویداد سینمایی از آن خود کرد.

 

«هتل بزرگ بوداپست» به عنوان بهترین فیلم کمدی موزیکال انتخاب شد و فیلم روسی «لویاتان» به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان شناخته شد.

 

همچنین در بخش بازیگری درام نیز ادی ردمین (تئوری همه چیز) و جولین مور (هنوز آلیس) برنده جایزه بازیگر مرد و زن شدند و مایکل کیتون (بردمن) و امی آدامز (چشمان بزرگ) نیز در بخش بازیگران موزیکال و کمدی جایزه دریافت کردند. جایزه بهترین انیمیشن هفتاد و دومین دوره جوایز گلدن گلوب نیز به «چگونه اژدهای تان را تربیت کنید 2» رسید.

 

کمدی درام «من و ارل و دختر در حال مرگ» (Me and Earl and Dying Girl) به کارگردانی آلفونسو گومز – رخون در جشنواره فیلم ساندنس 2015 جوایز بزرگ داوران و تماشاگران بخش مسابقه فیلم های داستانی آمریکایی را از آن خود کرد. این کمدی درام خلاقانه درباره دوستی یک نوجوان و همکلاسی مبتلا به سرطان اوست.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت
«غرب آرام»

در بخش مسابقه فیلم های مستند آمریکایی نیز جایزه بزرگ داوران به The Wolfpack به کارگردانی کریستال موزل اعطا شد. این مستند داستانی، زندگینامه گروهی نوجوان را به تصویر می کشد که در آپارتمانی در شهر نیویورک توسط پدر مغرورشان زندانی شده اند و ناچارند با تماشای فیلم های مختلف دنیای پیرامون شان را بشناسند.

 

در بخش مسابقه فیلم های داستانی سینمای جهان، «غرب آرام» (Slow West) به کارگردانی جان مکلین کارگردان اسکاتلندی برنده جایزه بزرگ داوران شد. میشائل فسبندر و کودی اسمیت مکفی در این فیلم بازی می کنند. در بخش مسابقه فیلم های مستند سینمای جهان نیز جایزه بزرگ داوران به فیلم بریتانایی «دارکوب روسی» (The Russian Woodpecker) ساخته چاد گراسیا رسید.

 

این فیلم مکاشفه ای درباره سانحه چرنوبیل است که از نگاه فدور الکساندروویچ هنرمند اوکراینی روایت می شود. جشنواره ساندنس را رابرت ردفورد بازیگر، کارگردان و تهیه کننده آمریکایی سال 1984 راه اندازی کرد و اکنون بزرگترین اجتماع برای فیلم های مستقل است.

 

راد تیلور، بازیگر استرالیایی سینما و تلویزیون در هفت ژانویه 2015 در سن 84 سالگی در خانه خود در لس آنجلس درگذشت. او روز یکشنبه 85 ساله می شد. تیلور در 1960 با بازی در فیلم «ماشین زمان» به کارگردانی جورج بال که با اقتباس از کلاسیک علمی تخیلی اچ جورج ولز ساخته شد، به شهرت رسید.

 

او در کلاسیک «پرندگان» (1963) ساخته آلفرد هیچکاک نقش میچ برنر را بازی کرد که به کمک شخصیت تیپی هدرن آمد و در همان سال در فیلم «اشخاص سرشناس» به کارگردانی آنتونی اسکوییت مقابل الیزابت تیلور و ریچارد برتن ظاهر شد.

 

تیلور سال 2009 در فیلم «لعنتی های بی آبرو» ساخته کوئنتس تارانتینو نقش وینستون چرچیل را ایفا کرد. او که متولد سال 1929 در سیدنی بود، با بازی در مجموعه تلویزیونی «هنگ کنگ» بسیار مورد توجه قرار گرفت. این مجموعه از 1960 تا 1961 از شبکه ای بی سی پخش می شد. تیلور برای هر اپیزود 3750 دلار دریافت می کرد و گفته می شد برای یک برنامه یک ساعته، بین بازیگران بیشترین دستمزد را داشت.

 

«تجمع عقاب ها» (1963)، «سرنوشت شکارچی است» (1964)، «36 ساعت» (1964) «کسیدی جوان» (1965) «تاریکی خورشید» (1968) و «رابریسکی پوینت» (1970) به کارگردانی میکل آنجلو آنتونیونی، از دیگر فیلم های سینمایی راد تیلور است. او در اواخر دوران کاری خود بیشتر در تلویزیون فعال بود.

 

فوریه

هیات داوران شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین به ریاست دارن انوفسکی که از تاریخ پنج تا 15 فوریه برگزار شد، در نهایت جایزه خرس طلای بهترین فیلم این رویداد سینمایی را به فیلم «تاکسی» ساخته جعفر پناهی از ایران اعطا کرد.

 

خرس نقره ای برای بهترین کارگردانی به طور مشترک به «رادو یوده» برای ساخت فیلم «آفریم» از رومانی و و «مالگورزاتاژوموسکا» از لهستان برای ساخت فیلم «بدن» رسید.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

همچنین خرس نقره ای برای اثر برجسته هنری به صورت جایزه مشترک به فیلمبردار فیلم «ویکتوریا»از المان و آلکسی گرمان کارگردان فیلم «زیر ابرهای الکتریکی» محصول سینمای روسیه اعطا شد.

 

فیلم ایرانی «پریدن از ارتفاع کم» ساخته حامد رجبی نیز در روز ماقبل پایانی جشنواره برلین جایزه فیپرشی بخش پانوراما را کسب کرد. ویم وندرس کارگردان آلمانی جایزه خرس طلایی یک عمر دستاورد این دوره جشنواره برلین را دریافت کرد.

 

مراسم اعطای جوایز شصت و هفتمین دوره جوایز انجمن کارگردانان آمریکا روز 25 ژانویه 2015 با اعطای جایزه بهترین فیلم این رویداد سینمایی به «بردمن» ساخته الخاندرو گونزالز ایناریتو برگزار شد.

 

در بخش بهترین فیلم جوایز انجمن کارگردانان آمریکا علاوه بر «بردمن» فیلم های «پسرانگی» (ریچارد لنکلیتر)، «تک تیرانداز آمریکایی» (کلینت ایست وود)، «بازی تقلید» (مورتن تیلدم) و «هنلت بزرگ بوداپست» (وس اندرسون) نیز نامزد کسب جایزه بودند.

 

کسب جایزه اصلی انجمن کارگردانان آمریکا از آن جهت برای فیلم «بردمن» بسیار حائز اهمیت بود که این جوایز بهترین پیش بینی کننده جوایز اسکار است. از این رو فیلم ایناریتو خود را به عنوان شانس اصلی در جوایز اسکار 2015 معرفی کرد.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت«بردمن»
اما مهیج ترین رویداد سینمای سال یعنی مراسم هشتاد و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار در روز 22 فوریه با اعطای جایزه بهترین فیلم و کارگردانی به «بردمن» ساخته ایناریتو» کارگردان صاحب نام مکزیکی در حالی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم و کارگردانی هشتاد و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار شد که با چهار جایزه به همراه «هتل بزرگ بوداپست» پیشتاز این رویداد سینمایی نام گرفت.
 
«آیدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی از لهستان نیز جایزه بهترین فیلم خارجی را به خانه برد. ادی ردماپن (تئوری همه چیز) و جولین مور (هنوز آلیس) که در جوایز گلدن گلوب نیز بهترین بازیگر مرد و زن شده بودند، در جوایز اسکار نیز این موفقیت را تکرار کردند، همچنین جایزه اسکار انیمیشن و مستند نیز به ترتیب به «قهرمان بزرگ 6» و سیتیزن فور» اعطا شد.
 
مارس
ریچارد گلتزر، نویسنده و فیلمساز آمریکایی در 10 مارس 2015 درگذشت. او که فعالیت در سینما را از دهه 80 میلادی آغاز کرد ابتدا مشغول ساخت سریال های تلویزیونی از جمله «آزپورن ها» شد.
 
تحسین شده ترین کار سینمایی او، فیلم «هنوز آلیس» با بازی جولیان مور، الک بالدوین و کریستن استوارت است که گلتزر فیلمنامه او را به همراه واش وستمورلند نوشت و کارگردانی کرد. این فیلم در دسامبر 2014 در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد. گلتزر در سال 2011 به بیماری نورون حرکتی (ALS) مبتلا شد، او آن زمان به تازگی کار اقتباس از رمان «هنوز آلیس» را به همراه وستورلند شروع کرده بود.
اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

در شش مارس، هواپیمایی که هریسون فورد هدایت آن را برعهده داشت، در زمین گلفی در لس آنجلس سقوط کرد. هریسون فورد که عاشق خلبانی است، پس از سقوط هواپیمایش از ناحیه سر دچار آسیب شد.

 

این هواپیما ساعت دو بعدازظهر سقوط کرد. در کنفرانس خبری که پس از این واقعه ترتیب داده شد، پاتریک باتلر از آتش نشانی لس آنجلس گفت این بازیگر هشیار و آگاه بود و نفس می کشید. بن فورد پسر هریسون فورد نیز در توییترش نوشت که در بیمارستان و در کنار پدرش است. جراحت های وی زندگی اش را به خطر نینداخته و او کاملا بهبود خواهد یافت.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت«هنوز آلیس»
پدر مصاحبه خبری گفته شد از آنجا که در این منطقه درخت زیاد است، او زمین گلف را برای فرود انتخاب کرد. فورد 72 ساله هواپیمای تک موتوره بازمانده از جنگ جهانی دوم را هدایت می کرد و بر اثر سقوط، بخشی از هواپیما آسیب جدی دید.
 
آوریل
مانوئل دی اولیویرا کهنه کارترین کارگردان فعال سینمای جهان روز دوم آوریل در سن 106 سالگی درگذشت. این سینماگر پرتغالی سال گذشته در سن 105 سالگی ساخت فیلم جدیدش با عنوان «ورودی های قدیمی قلعه» با موضوع تاریخ کشور پرتغال را در شهر پورتو را آغاز کرده بود و سه سال پیش در 103 سالگی فیلم «گابو و سایه» را مقابل دوربین برد.
اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

 این کارگردان کهنه کار در طول 80 سال فعالیت هنری، جوایز سینمایی متعددی به دست آورد که از مهمترین آنها می توان به جایزه دوربین برلیتاله از جشنواره برلین، جوایز نخل طلای افتخاری هیئت داوران، فیپرشی و کلیسای جهانی از جشنواره فیلم کن، جایزه یک عمر دستاورد سینمایی از آکادمی فیلم اروپا.

 

جایزه یوزپلنگ افتخاری از جشنواره فیلم لوکارنو، جایزه آکی را کوروساوا از جشنواره فیلم توکیو، شیر طلای افتخاری و جایزه ویژه هیات داوران از جشنواره فیلم ونیز اشاره کرد.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت«گابو و سایه»

گروه بازیگران «رفقای خوب» در جشنواره فیلم تریبکا به مناسبت 35 امین سالگرد یان فیلم دور یکدیگر جمع شدند. جان استوارت گفتگویی را با حضور رابرت دنیرو، جو پشی، ری لیوتا و پل سرویتو برگزار کرد. دنیرو که یکی از بنیانگذاران این جشنواره است، با حضور در این مراسم گفت: «25 سال پیش به این فیلم افتخار می کردم و هنوز هم به آن می بالم.»

 

می

شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن از تاریخ 12 تا 24 می با حضور برادران کوئن در رأس هیات داوران بخش رقابتی این رویداد مهم سینمایی برگزار شد و در نهایت جایزه نخل طلا به فیلم «دیپان» ساخته ژاک اودیار از فرانسه رسید.

 

اودیار که به عنوان برترین کارگردان مولف در بین سینماگران فعلی سینمای فرانسه شناخته می شود، در سال 2009 با فیلم «پیامبر» جایزه ویژه هیات داوران کلن را از آن خود کرده بود و در سال 2012نیز با فیلم «استخوان و زنگار» نامزد نخل طلا بود.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

در سایر بخش ها نیز جایزه ویژه هیات داوران کن که مهمترین جایزه پس از نخل طلاست، به فیلم مجارستانی «پسر سائول» ساخته لاسلو نمس رسید و هو شیائو شین فیلمساز تایلندی برای فیلم «آدمکش» جایزه معتبر بهترین کارگردانی کن شصت و هشتم را از آن خود کرد.

 

همچنین جایزه هیات داوران کن نیز به فیلم «خرچنگ» ساخته یورگن لانتیموس رسید. فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده به نمایندگی از سینمای ایران نیز جایزه آینده درخشان بخش نوعی نگاه کن را از آن خود کرد.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت«پیامبر»
 
ژوئن
 
در تاریخ 22 ژوئن جیمز هورتر آهنگساز برجسته سینمای جهان که ساخت موسیقی چندین فیلم برنده اسکار را بر عهده داشت با هواپیمای شخصی خود در کالیفرنیای جنوبی سقوط کرد و در 61 سالگی درگذشت.
 
جیمز هورتر علاوه بر ساخت موسیقی فیلم «تایتانیک»، پرفروش ترین موسیقی فیلم تاریخ که یک جایزه اسکار برای او به ارمغان آورد، ساخت موسیقی فیلم هایی چون «آواتار»، «ذهن زیبا»، «شجاع دل»، «بیگانگان» و «آپولو 13» را نیز در کارنامه درخشان هنری خود داشت.
اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت«جیمز هورتر»
 
سر کریستوفر لی بازیگر، نویسنده و خواننده اهل انگلستان، در هفت ژوئن 2015 در 93 سالگی درگذشت. لی که بیشتر نقش افراد شرور را در فیلم ها بازی می کرد با ایفای نقش کنت دراکولا از سری فیلم های گونه وحشت شرکت همرفیلم پروداکشنز در اواخر دهه 50 میلادی به شهرت رسید. سارومان سفید در سه گانه ارباب حلقه ها و هابیت دیگر نقشی بود که بار دیگر نام او را در قرن بیست و یکم بر سر زبان ها انداخت.
 
کریستوفر لی با وجود پشت سر گذاشتن هفت دهه فعالیت سینمایی، بازی در بیش از 250 فیلم و سریال و دریافت جوایز گوناگون از جشنواره های مختلف ملی و بین المللی تا زمان مرگ نامزد دریافت هیچ جایزه اسکاری نشد. کریستوفر لی به علت مشکلات تنفسی و ناراحتی قلبی در بیمارستان چلسی و وست مینستر لندن درگذشت.
 
دیک وان بتن ون، بازیگر آمریکایی متولد 9 دسامبر 1928 در سانتامونیکای کالیفرنیا به خاطر مشکل دیابت در 86 سالگی درگذشت. ون پتن هنرپیشه کمیک صورت گردی بود که در بچگی در برادوی روی صحنه رفت و در تلویزیون نقش آفرینی کرد.
 
ون پتن متولد نیویورک بود و از بچگی هنرپیشگی را آغاز کرد و در سال 1935 برای اولین بار در هفت سالگی تئاتر برادوی روی صحنه رفت. پس از آن در 27 نمایش دیگر از جمله کمدی کلاسیک «میستر رابرتس» در برادوی روی صحنه رفت.
اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت«کنت دراکولا»
 در سال 1949 هفت سال در سریال تلویزیونی «ماما» کار کرد که داستان خانواده ای نروژی – آمریکایی بود که در دهه 1900 اتفاق می افتاد. بزرگترین موفقیت تلویزیونی ون پتن نقش تام بردفورد بود که نقش مردی همسر مرده و پدر هشت فرزند بود که این سریال از سال 1977 تا 1981 میلادی از شبکه ABC پخش می شد.
 
او همچنین در دیگر برنامه های تلویزیونی نظیر «سانفورد و پسر»ف «خلبان های سانفرانسیسکو،، «آدام-12»، «روزهای خوش»، «قایق عشق»، «لمس شده توسط فرشته»، «توقیف پیشرفت» و اخیرا «داغ در کلیولند» ایفای نقش کرده است. سه فرزند وی، نل، جیمی و وینسنت هیز هنرپیشه هستند.
 
ریچارد جانسون هنرپیشه، نویسنده تهیه کننده اهل کشور انگلستان در ششم ژوئن 2015 در 87 سالگی درگذشت. وی در پی ابتلا به بیماری، در بیمارستانی در محله چلسی لندن درگذشت.
 
از فیلم هایی که ریچارد جانسون در آن نقش داشته است می توان به پسری در پیژامه راه راه، لارا کرافت، مهاجم مقبره، بانو جین، ژولیوس سزار و خرطوم اشاره کرد. وی همچنین در چند مجموعه تلویزیونی از جمله «لوییس» و «شاهد ساکت» ایفای نقش کرده بود.
 
جولای
 
روز دهم جولای 2015، عمر شریف ستاره مصری سینمای هالیوود پس از مدتی ابتلا به بیماری آلزایمر در 83 سالگی درگذشت.
اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

عمر شریف در سال 1962، برای بازی در «لارنس عربستان» در نقش مقابل پیتر اوتول به اوج شهرت رسید و برای بازی در این فیلم به کارگردانی دیوید لین و در نقش کلانتر علی نامزد کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر شد.

 

وی سپس به همکاری با دیوید لین ادامه داد و در «دکتر ژیواگو» در کنار ژولی کریستی به ایفای نقش پرداخت و جایزه گلدن گلوب را برای این فیلم کسب کرد. مایکل دیمیتری شلهوب که پس از مسلمان شدن نام عمر شریف را برای خود برگزید، در سال 2003 شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را به پاس یک عمر دستاورد هنری دریافت کرده بود.

 

آگوست

 

وس کریون، کارگردان و تهیه کننده اهل ایالات متحده آمریکا در 30 آگوست در 76 سالگی درگذشت. وی از سال 1971 میلادی تا 2015مشغول فعالیت بود. وی کارگردان صاحب سبک فیلم های ژانر وحشت بود.

 

وس کریون در دوم آگوست 1939 در کلیولند ایالت اوهایو به دنیا آمد. او در رشته زبان انگلیسی و روان شناسی در کالج ویتون ایلینوی به تحصیل پرداخت و مقطع کارشناسی ارشد را در رشته فلسفه و نگارش در دانشگاه جانز هاپکینز به اتمام رساند.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

وس کریون پس از مدتی تدریس به عنوان استاد دانشگاه به سینما وارد شد و نخستین فعالیتش در سینما تدوین صدای فیلم در نیویورک بود و اولین فیلمش در مقام کارگردان «آخرین خانه سمت چپ» نام داشت که این فیلم توانست با استقبال نسبی روبرو شود.

 

او با ساخت فیلم «کابوس در خیابان اولم» در سال 1984 به اوج شهرت رسید و نام خود را به عنوان استاد ساخت فیلم های ترسناک تثبیت کرد. وی روز یکشنبه 20 آگوست در پی ابتلا به سرطان مغز در خانه اش در لس آنجلس درگذشت.

 

سپتامبر

 

پس از 10 روز نمایش آثار سینمایی منتخب در قدیمی ترین رویداد سینمایی جهان از تاریخ 2 تا 12 سپتامبر، هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم ونیز به ریاست آلفونسو کوارون کارگردان سرشناس مکزیکی فهرست برندگان هفتاد و دومین دوره این رویداد سینمایی معتبر را در حالی معرفی کردند که فیلم «از دور دست» از ونزوئلا ساخته اورتزو ویگاس موفق به کسب جایزه معتبر شیر طلایی بهترین فیلم شد.

 

جایزه شیر نقره ای بهترین کراگردانی نیز به پابلوترپرو فیلمساز آرژانتینی برای ساخت فیلم «قبیله» رسید.

 

جایزه بزرگ هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز که مهمترین جایزه پس از شیر طلایی محسوب می شود به انیمیشن «آنومالیسا» به کارگردانی مشترک چارلی کافمن و دوک جانسون رسید و فیلم ترکیه ای «دیوانگی» به کارگردانی امین الیر موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران شد.

 

فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش افق های جشنواره ونیز یکی از جوایز این جشنواره را گرفت.

 

درام «اتاق» (Room) به کارگردانی لنی آبراهامسون کارگردان ایرلندی در چهلمین دوره جشنواره فیلم تورنتو که از آن به عنوان مهمترین و بزرگترین جشنواره سینمایی آمریکای شمالی یاد می شود، جایزه انتخاب مردم را دریافت کرد. جشنواره تورنتو بخش مسابقه رسمی و هیات داوری ندارد اما در پایان جشنواره بهترین فیلم با آرای تماشاگران انتخاب می شود.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت«اتاق»
این جشنواره از دیرباز نقطه شروع فصل جوایز سینمایی و آشنایی با رقبای احتمالی اسکار بوده است. در سال های اخیر تعدادی از فیلم هایی که جایزه اصلی تورنتو را بردند مانند «زیبایی آمریکایی»، «تصادف»، «میلیونر زاغه نشین»، «گفتار پادشاه» و «دوازده سال بردگی» بعدا برنده اسکار بهترین فیلم نیز شدند.
 
«اتاق» تولید مشترک ایرلند و کانادا است و از روی رمانی به همین نام نوشته اما داناهیو ساخته شده است.
 
اکتبر
 
شانتال آکرمن، کارگردان، بازیگر، فیلمنامه نویس و سینماشناس لهستانی تبار اهل بلژیک بود که در پنجم اکتبر 2015 در 65 سالگی در پاریس درگذشت. آکرمن یکی از برجسته ترین فیلمسازان تجربی و آوانگارد سینمای اروپا و جهان بود که تاثیر بسیاری بر سینماگران تجربی، آوانگارد، فمینیست و مینی مالیست جهان گذاشت. او در گسترس فیلمسازی فمینیستی و سینمای آوانگارد نقش پررنگی داشته است.
 
در نظرخواهی سال 2012نشریه سایت ایند ساوند از منتقدان سینمایی، تنها نام دو فیلمساز زن در لیست 100 فیلم برتر منتقدان قرار گرفت که یکی از آنها کار دنی بود و دیگری شانتال آکرمن که با فیلم «ژان دیلمن» در جایگاه سی و پنجم قرار گرفت. آکرمن را یکی از مهمترین نمایندگان سینمای مینی مالیستی هم معرفی کرده اند.
اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

سیمای مینی مالیستی آکرمن استوار بر برداشت های بلند، دوربین ثابت، سادگی روایت، ریتم آرام و قدان نماهای نقطه نظر (پی او وی) است. شانتال آکرمن در یک خانواده لهستانی مذهبی در بروکسل به دنیا آمد. مادرش ناتالیا از بازماندگان اردوگاه آشویتس بود که در سال 2014 درگذشت.

 

ابتدا می خواست نویسنده شود اما پس از دیدن فیلم «پیرو خله» ساخته ژان لوک گدار در 15 سالگی، تغییر عقیده داد و تصمیم گرفت فیلمساز شود. نخستین فیلم آکرمن، فیلم کوتاهی بود به نام «شهرم را منفجر کن» که در سال 1968 در 18 سالگی ساخت.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت«ژان دیلمن»

 

پلیس نیویورک در ماه اکتبر در واکنش به حضور تارانتینو در یک تظاهرات، خواستار بایکوت فیلم های این کارگردان سرشناس شد. پس از این که کوئنتین تارانتینو، کارگردان آمریکایی برنده اسکار در یک تظاهرات ضد پلیسی در میدان واشنگتن پارک حضور یافت.

 

پلیس نیویورک ضمن انتقاد شدید از وی، بایکوت ساخته های «تارانتینو» را نیز خواستار شد. تارانتینو در جمع تظاهرکنندگان ضد خشونت پلیس عنوان کرد: «وقتی این جنایات را می بینم نمی توانم تحمل کنم و مجبورم فریاد بزنم: «قتل… قتل و قاتلان… قاتلان…»

 

نوامبر

 

دادستانی لهستان در نوامبر 2015 اعلام کرد که تصمیمی برای استرداد رومن پولانسکی، کارگردان سرشناس به آمریکا ندارد و او اجازه دارد در لهستان بماند. پیش از آن دادگاهی در کراکوف درخواست آمریکا برای استرداد رومن پولانسکی به این کشور را رد کرده بود و دادستانی لهستان اعلام کرده که خواهان تجدید نظر در رأی دادگاه نخواهد شد.

 

رومن پولانسکی، فیلمساز متولد لهستان و مقیم فرانسه، از سال 1977 از سوی پلیس آمریکا تحت تعقیب است. رومن پولانسکی 15 آوریل 1977 با شکایت والدین خانم گایمر دستگیر شد.

 

او در دادگاه به جرم خود اقرار کرد و به سه ماه زندان محکوم شد اما پس از 42 روز با سپردن وثیقه آزاد شد و سپس بدون اجازه مقامات قضایی در 31 ژانویه 1978 به فرانسه پرواز کرد. او از آن پس دیگر به آمریکا سفر نکرده است.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت«رومن پولانسکی»
 
دادستان عمومی لهستان در سال 2010 اعلام کرد به دلیل آن که از زمان وقوع جرم مدت زیادی گذشته است، لهستان نمی تواند پولانسکی را به آمریکا بازگرداند. او در سال 2009 نیز پس از سفر به شهر زوریخ سوییس برای دریافت جایزه اش در یک جشنواره فیلم بازداشت شد ولی قرار استرداد او رد شد و پولانسکی سرانجام اجازه یافت که به فرانسه بازگردد.
 
پولانسکی در اروپا به ساختن فیلم ادامه داد و برای کارگردانی فیلم های خود به کشورهای گوناگون سفر می کرد اما در طول نزدیک به چهار دهه هرگز به آمریکا قدم نگذاشته است.
 
این کارگردان 82 ساله در سال 2003 برای فیلم «پیانیست» جایزه اسکار را برد. رومن پولانسکی یکی از مشهورترین سینماگران زنده جهان است و آثاری چون چاقو در آب، بچه رزماری، چاینا تاون و پیانیست را در کارنامه هنری خود دارد.
اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت«پیانیست»
 
دسامبر
 
جنگ ستارگان در کمتر از دو هفته رکورد یک میلیارد دلار را شکست. در روز 14 دسامبر بود که با اکران افتتاحیه هفتمین قسمت از مجموعه «جنگ ستارگان» در لس آنجلس انتظار هواداران بالاخره به سر رسید. در آمریکا نیز اکران عمومی اپیزود هفتم این مجموعه با عنوان «جنگ ستارگان، نیرو برمی خیزد» در روز 18 دسامبر آغاز شد.
 
این فیلم که پیش از نمایش در سینماهای جهان با توجه به پیش فروش گسترده بلیت های آن رکورد به پا کرده بود، در همین زمان کوتاه موفق شد رکوردهای گوناگونی به جا بگذارد. قسمت هفتم «جنگ ستارگان» در مدت 12 روز (تا 27 دسامبر) توانست بیش از یک میلیارد دلار فروش کند و 545 میلیون دلار از این مبلغ از طریق اکران این فیلم در سینماهای آمریکا حاصل شد.
اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

بازار فیلم آمریکا در سال 2015 به مدد دو فیلم پرفروش از مرز 11 میلیارد دلار عبور کرد. اکران دو فیلم پرطرفدار «جنگ ستارگان؛ نیرو بیدار می شود» و «دنیای ژوراسیک» موجب شد تا هالیوود برای نخستین بار از مرز 11 میلیارد دلار فروش عبور کند. آمار فروش سال 2013 برابر با 10 میلیارد و 920 میلیون دلار بود در حالی که تعداد بلیت های فروخته شده بیشتر بود.

 

گفته شده شمار بلیت های فروخته شده امسال برابر یک میلیارد و 306 میلیون بلیت بوده است که در جایگاه هجدهم در همه تاریخ سینمای آمریکا قرار می گیرد.

اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت

آمار فروش امسال نشان دهنده قدرت صنعت سرگرمی و قدرت ابرقهرمان ها در کنار تاثیر تورم است که متوسط قیمت بلیت را در 12 ماه گذشته در آمریکای شمالی به رقم 34.8 دلار رساند و از این نظر 2015 را گران ترین سال ساخت. سال 2014 قیمت متوسط بلیت 17.8دلار و سال 2013 هم 13.8 دلار بود.

 

به همین دلیل اگر مبالغ به دست آمده در سال های پیش را با توجه به نرخ تورم محاسبه کنیم، هالیوود از سال 1980 تاکنون 9 بار از این مرز عبور کرده و در سال 2003 به بالاترین فروش در سال های اخیر دست یافته بود که معادل 12 میلیارد و 80 میلیون دلار امروز است.