پارس ناز پورتال

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد 

بعضی از اتفاقات و رخدادها در جهان میباشند که علم هیچ گونه تعریفی برای آنها نمیتواند ارائه دهد، زیرا کاملا غیرعادی میباشند.این پدیده هاي نادر در جهان علت و برهانی واضح برای خود ندارندچرا که بسیار دیدنی می باشند و غیر ممکن اشکال هندسی جالبی که در دشت ها خود به خود ایجاد شده هست و کسی در ترسیم این اشکال نقشی ندارد

 

معمولا در مواجهه با پدیده‌اي که درک آن برای ما مشکل هست، به علم روی می‌آوریم؛ اما اگر علم قادر به ارائه توضیحی برای آن پدیده نباشد چه؟ در همین ارتباط لیستی از معماهای حل نشده علم را تهیه کرده‌ایم.علم آلبوم‌اي از آگاهی‌ها، توضیح‌ها و پیش‌بینی‌هاي قابل‌آزمایش و قابل‌ثابت در مورد پدیده‌هاي موجود در جهان هست؛

 

اما این آگاهی‌ها کامل نیستند و کم و کاستی‌هاي فراوانی دارند. در ادامه بخش اول از لیست سوالات بی‌پاسخ دانش بشری راکه تاکنون توضیح قابل قبولی برای آن‌ها ارائه نشده، بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

 

1. باتری‌هاي بغداد

مورد اول از لیست معماهای حل نشده علم، کشفی عجیب هست. بنجامین فرانکلین، از بنیان‌گذاران کشور آمریکا، نخستین کسی بود که در سال 1752، متوجه پدیده الکتریسیته شد و در مورد آن تئوری‌هایي ارائه کرد. پس از او هم الساندرو ولتا «Alessandro Volta» در سال 1800 نخستین باتری مدرن را ساخت. با این تفاسیر، چگونه می توان کشفی که در سال 1936 در عراق انجام شده را توضیح داد؟

 

در سال 1936 تعدادی کوزه که در نگاه اول فرقی با سفال‌هاي معمولی نداشتند، در بغداد کشف شد. دانشمندان که استوانه‌هایي مسی و میله‌هایي آهنی در داخل این کوزه‌ها یافته بودند، پس از شبیه سازی مدلی نمونه، متوجه شدند که این کوزه‌ها درواقع باتری‌هایي بدوی میباشند.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

باتری هاي بغداد «Baghdad Batteries» که مربوط به تمدن‌هاي دو هزار سال پیش میشوند، ولتاژ کمی را ساخت می کنند و در کمال ناباروری بعضی از آن‌ها پس از گذشت هزاران سال، همچنان حاوی الکتریسیته میباشند.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

دو سوال زیاد که پس از کشف باتری‌هاي بغداد مطرح می شود در مورد روش ساخت آن‌ها و موارد بهره گیری آن‌هاست. عده‌اي دخالت فرازمینی ها را مطرح میکنند و عده‌اي چنین فناوری پیشرفته‌اي را اختراع خود روستاییان میدانند. در مورد کاربرد باتری‌هاي بغداد هم بعضی از دانشمندان معتقدند

 

که از این کوزه‌ها برای ساخت روشنایی بهره گیری می‌شده و یا مصارف آبکاری داشته‌اند. بعضی هم باتری بودن این کوزه‌ها را نقض کرده و علت ساخت آن‌ها را نگه داری از دست نوشته‌هاي قدیمی می دانند. هنوز جواب‌هاي منطقی و قانع کننده‌اي در مورد روش دستیابی به این فناوری و موارد بهره گیری آن‌ ارائه نشده اما نکته قابل دقت این هست

 

که با دقت به تئوری‌هایي که در مورد قرارگیری برج بابل «Tower of Babel» و باغ عدن «Garden of Eden» در عراق کنونی وجود دارد، باستان شناسان معتقدند که امکان وجود اشیا ناشناس دیگری مثل کوزه‌هاي بغداد در این سرزمین پر رمز و راز وجود دارد.

 

2. خطوط نازکا

یافته شده در صحرای پامپا در پرو، خطوط نازکا «Nazca Lines» مورد دوم در لیست معماهای حل نشده علم هست. این خطوط در مقیاس کیلومتر بوده و توسط تمدن‌هاي دو هزار ساله باستان کشیده شده‌اند. این تمدن‌ها با برداشتن سنگ‌ها و کندن سطح بیابان به عمق 30 سانتی‌متر، خطوط نازکا را به وجود آورده‌اند. این خطوط که به لطف شرایط آب و هوایی صحرای پامپا تا به امروز سالم مانده‌اند، در سال 1926 کشف شدند.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

با گذشت بیش از 90 سال از کشف خطوط نازکا، همچنان علت قانع کننده‌اي در مورد ایجاد آن‌ها ارائه نشده و طریقه کشیدن چنین خطوطی هنوز یک راز سر به مهر هست.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

با شروع پروازهای تجاری در سال 1930، ابعاد بسیار بزرگ خطوط نازکا آشکار شد.

 

در مورد کاربرد نقش‌هایي با این ابعاد تئوری‌هاي مختلفی مطرح شده؛ بعضی معتقدند که صحرانشینان برای گم نکردن راه در صحرا از این خطوط بهره گیری می کردند، عده‌اي هم بهره گیری برای مصارف آبیاری و کانال‌کشی، در سرزمینی که سالانه فقط 50 سانتی‌متر بارندگی دارد را به آن‌ها نسبت میدهند. تئوری‌هاي دیگر هم خطوط نازکا را هدایایی

 

از طرف مردم آن زمان به خدایانی که به آن‌ها باور داشتند، می دانند. روش و علت ساخت هرچه که باشد دانشمندان مدت‌هاست که مشغول‌اند تا توضیح منطقی برای این اشکال عظیم ارائه کنند.

 

3. ساعت مدرن در مقبره باستانی

در سال 2008 تعدادی باستان‌شناس چینی در حین حفاری مقبره‌اي مربوط به سلسله مینگ، در شهرستان شانگزی، متوجه کشف عجیبی شدند. آنان در این مقبره که قدمت 400 ساله دارد، ساعتی سوئیسی پیدا کردند!

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

این ساعت که در زمان 10 و 6 دقیقه توقف کرده، به اندازه یک انگشتر کوچک هست و حروف Swiss را به‌ خوبی میتوان در پشت صفحهی‌ آن دید.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

نکته‌اي که باعث مرموز بودن چنین کشفی میشود این هست که مقبره مینگ کاملا دست نخورده بود و تا گذشته از سال 2008 کسی به آن وارد نشده بود. کشف این تکه جواهر سوالات زیادی را در ذهن دانشمندان ایجاد کرد؛ آیا سفر در زمان علت این اتفاق هست؟ آیا ممکن هست که باران‌هاي شدید این انگشتر را شسته و به داخل مقبره وارد کرده باشند؟

 

آیا این فقط یک حقه هست که از علاقه مردم به ناشناخته‌ها سوء بهره گیری میکند؟ شاید هرگز پاسخی برای این سوال‌ها یافت نشود، اما جستجو برای توجیهی منطقی هیچ وقت متوقف نمی شود.

 

4. سنگ‌هایي که راه میروند

مورد چهارم از لیست معماهای حل نشده توسط علم، مربوط به سنگ‌هاي دریاچه خشک رِیسترک پلایا «Racetrack Playa» در دره مرگِ «Death Valley» کالیفرنیا هست که خود به خود حرکت می کنند!

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

در رِیسترک پلایا از سنگ‌ریزه‌هاي کوچک تا تخته سنگ‌هاي 300 کیلویی در سطح صحرا حرکت کرده و خطوطی راکه نشانه حرکتشان هست، از خود به‌جا می گذراند.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

تلاش‌هاي زیادی برای توضیح این پدیده صورت گرفته و تئوری‌هاي زیادی از کج بودن زمین تا حرکت سنگ‌ها با کمک میدان‌هاي مغناطیسی و بادهای بیابان، مطرح شده؛ اما توضیحی که از همۀ قانع کننده تر به نظر می آید، هوای سرد و یخ‌زدگی سنگ‌ها را سبب این پدیده می داند. دانشمندان با این توجیه ادعا میکنند

 

که سنگ‌هاي بیابان دره مرگ در شب‌هاي سرد کویر یخ‌زده و به سطح کویر می‌چسبند. در شروع روز با طلوع خورشید و گرم شدن به مرور هوا، رطوبتی که بر روی این سنگ‌ها یخ بسته به‌آرامی آب شده و سبب لغزش آن‌ها بر روی سطح صحرا می شود. تئوری مطرح شده شاید برای سنگ‌هاي بزرگ صادق باشد، اما حرکت سنگ ریزه‌ها که وزن ناچیزی دارند را توجیه نمیکند.

 

5. حلقه‌هاي پریان

رویش قارچ‌ها به‌صورت حلقه‌هایي کاملا گرد و تقریبا بدون نقص معمای بعدیِ لیست معماهای حل نشده هست. این حلقه‌ها که به حلقه‌هاي پریان «Fairy Rings» مشهور‌اند، در جنگل‌ها و چمنزارها یافت می شوند و بر طبق افسانه‌ها و باورهای عامیانه متعلق به پریان میباشند.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

تاکنون بررسی تاثیر باران، نور خورشید، ابرها و سایر شرایط جوی در توضیح علت به وجود آمدن این حلقه‌هاي اسرار آمیز بی‌فایده بوده و برترین توضیح ارائه‌شده، دخالت موجودات افسانه‌اي هست.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

 به گزارش پارس ناز بر طبق باور عامیانه جهان و بخصوص فولکلور اروپا، پریان از طریق این حلقه‌ها به انسان‌ها هشدار می دهند که به قلمرو آن‌ها وارد نشود؛ در افسانه‌هاي دیگر هم به رقص پریان در این حلقه‌ها اشاره شده. در هرصورت شاید بهتر باشد تا پیدا شدن توجیه علمی برای این حلقه‌ها، از آن‌ها دوری کنیم.

 

6. تپه‌هاي مغناطیسی نیوبرانزویک

از زمان کشف بزرگ نیوتون در مورد نیروی جاذبه، قوانین گرانش به مباحث اصلی کلاس‌هاي فیزیک مبدل شدند. همه ي ما می‌دانیم که اگر جسمی را روی سطح زمین رها کنیم، جاذبه آن را به پایین می کشد. به همین علت هست که وقتی اتومبیل خود را در یک سراشیبی پارک می کنیم، برای پیشگیری از حرکت آن، بدون کشیدن ترمز دستی از ماشین خارج نمیشویم؛ اما در تپه‌هاي مغناطیسی نیوبرانزویکِ «New Brunswick» کانادا، نیازی به اینکار نیست.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

سالانه تعداد زیادی بازدید کننده برای تجربهی این پدیده به نیوبرانزویک سرازیر می شوند. آن‌ها با خلاص کردن خودروهای خود در بخش خاصی از سراشیبی، به‌جای حرکت به پایین به سمت بالا میروند. عجیب به نظر می آید، این‌طور نیست؟

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

با وجود اینکه تپه‌هاي نیوبرانزویک نخستین سطوح شیب‌داری نیستند که این پدیده در آن‌ها رخ می دهد، دانشمندان در ارائهی توضیحی علمی پیروز نیستند. شاید جاذبه زمین در بالای این تپه‌هاي به‌قدری قدرتمند و غیرعادی هست که شیب را بی تاثیر میکند، شاید هم فقط یک خطای دید باشد؛ هر جوابی که به ذهن خطور میکند به اندازه کافی قانع‌کننده نیست.

 

7. اهرام مثلث برمودا

شاید مرموزترین پدیده در لیست معماهای حل نشده توسط علم، اهرام مثلث برمودا باشد. همۀ‌چیز با ناپدید شدن کشتی آمریکایی یو اس اس پیکرینگ «USS Pickering» به همراه 90 مسافرش، در سال 1800 شروع شد؛ پس از این اتفاق هم با ناپدید شدن هواپیماها و کشتی‌هاي دیگر به بدنامی این معمای بزرگ اضافه شد.

 

این مثلث که در اقیانوس اطلس شمالی میان ساحل غربی ایالت فلوریدا، سَن خوان پورتوریکو و جزیره برمودا قرار دارد، برای مدت 200 سال هست که همچنان در بین اسرار کشفنشده علم هست. در تلاش برای پرده برداری از این معمای پیچیده، جستجوهایی در بستر اقیانوس مثلث برمودا انجام شد که به کشف دو هرم کریستالی انجامید.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

این اهرام با ارتفاع حدود دویست متر، از اهرام مصر بزرگ‌تر بوده و در عمق دو هزار متری اقیانوس قرار گرفته اند.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

به گفته دانشمندان، دو حفره بزرگ در نوک این هرم‌ها وجود دارد که به گونه‌اي جریان‌هاي عظیم آب را به درون خود میکشند و باعث به وجود آمدن امواج غول‌آسا در سطح اقیانوس می شوند. متاسفانه کشف این هرم‌هاي کریستالی، نه‌تنها درک علمی اتفاقات رخ‌داده در مثلث برمودا را ساده‌تر نمیکند، بلکه معماها مربوط به این مثلث را اکثر می کند.

 

8. گوی‌هاي آتشین ناگا

مورد هشتم از معماهای حل نشده ، بخشی از یک مراسم مذهبی هست. از زمانی که مسنترین ساکنین اطراف رودخانه میکانگ «Mekong River» در تایلند به یاد می‌آورند، هرسال در اواخر ماه اکتبر گوی‌هاي آتشینی از سطح این رودخانه به آسمان پرتاب میشوند. این گوی‌هاي آتشین که به رنگ قرمز روشن میباشند، در اندازه‌هاي گوناگون تا ارتفاع 100 متری به هوا برخاسته و سپس ناپدید می شوند.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

گوی‌هاي آتشین ناگا گاهی به بزرگی یک توپ بسکتبال بوده و گاهی هم به اندازه جرقه‌هایي کوچک میباشند. وقوع این پدیده هم‌زمان با جشن بزرگداشت تبدیل شدن بودا به ناگا «اژدهای دریایی» هست. بودائیان معتقدند که گوی‌هاي آتشین ناگا «Naga Fireballs» در انتهای مراسم سالیانه واسا «Vassa» از طرف بودا به آسمان فرستاده می شوند.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

در بعضی از توضیحات علمی مطرح‌شده، علت وقوع این پدیده، مشتعل شدن بیوگازهای ناشی از تجزیه میکروارگانیسم‌هاي داخل رودخانه مطرح میشود و در بعضی دیگر، به وجود آمدن گوی‌هاي آتشین به پارو ماهی‌هاي داخل رودخانه نسبت داده می شود؛ اما هنوز پاسخی به این سوال که چرا گوی‌هاي آتشین ناگا فقط یکبار در سال و در زمانی مشخص ظاهر میشوند، داده نشده هست.

 

9. حفره کیهان

چند سال پیش ستارهشناسان در حین بررسی آسمان شب، متوجه حفره کیهان شدند. به طور معمول، منجمان در بررسی‌هاي خود نقاطی خالی از ماده را میبینند، اما کشف حفره‌اي هزار برابر بزرگ‌تر از آن چه تاکنون دیده شده، غیرعادی هست.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

مورد نهم از لیست معماهای حل نشده علم، طولی معادل یک میلیارد سال نوری داشته و خالی از هرگونه ستاره، سیاره، سیاه چاله و حتی ماده تاریک هست. بررسی‌هاي حفره کیهان که چیزی حدود 6 تا 10 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد، تاکنون بی‌نتیجه بوده و کمکی به فهمیدن این حفره نکرده هست.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

احتمال می رود که چنین حفره‌اي، به دلیل نزدیک بودن این فضا به جاذبه‌اي فوق تصور که تمامی ماده‌هاي داخلش را به درون خود کشیده، به وجود آمده باشد. گرچه این احتمال هم وجود دارد که حفره کیهان حاوی ماده‌اي باشد که ما قادر به مشاهده آن نیستیم. در هر صورت این معما جزو اسراری هست که دانشمندان با درکش فاصله زیادی دارند.

 

10. گوی‌هاي سنگی کاستاریکا

مورد آخر در بخش اول لیست معماهای حل نشده ، گوی هاي سنگی کاستاریکا هست. در امتداد رودخانه ترابا «Terraba River» در کاستاریکا، بیش از 300 گوی سنگی یافت شده که تاریخ ساختشان به 1400 سال پیش برمی‌گردد. این گوی‌ها، کره‌هایي کاملا گرد میباشند که اکثر از سنگ آذین گابرو ساخته شده‌اند. قطر این گوی‌ها از چند سانتی‌متر تا چند متر متغییر بوده و وزن بزرگ‌ترین آن‌ها به 17 تن میرسد.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

سوالی که بیش از همۀ ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده این هست که چگونه در بیش از یک هزار سال پیش، بدون وجود وسایل پیشرفتهی امروزی چنین گوی‌هایي ساخته شدند.

اتفاقات عجیب جهان که علم برای آن ها تعریفی ندارد

باورهای زیادی در مورد ساخت گوی‌هاي کاستاریکا وجود دارد؛ عده‌اي معتقدند که ساکنین شهر گمشده آتلانتیس سازنده آن‌ها میباشند و عده‌اي امواج اقیانوسی را در شکل‌گیری چنین کره‌هاي بی‌نقصی دخیل می دانند. در داستان‌هاي عامیانه هم به قدرت عجیب مردم کاستاریکا در شکل دادن به سنگ‌ها اشاره میشود. از آنجایی که این گوی‌هاي سنگی وزن زیادی دارند، کاربردهای زیادی را نمیتوان به آن‌ها نسبت داد؛

 

بعضی بر این باوراند که مردم محلی به علت احترامی که برای حاکم منطقه قائل بودند، این کره‌ها را تراشیده و برای مشخص کردن مسیری که به منزل حاکم منتهی میشود، آن‌ها را در امتداد خاصی قرار داده‌اند. تئوری‌هاي دیگری هم مطرح شده‌اند که مثل سایر فرضیات، دارای ابهاماتی میباشند.

 

به اتمام بررسی 10 مورد اول از لیست معماهای حل نشده توسط علم رسیدیم. در ادامه لیست، نگاهی به معماهایی که اکثر مربوط به حیات انسان‌ها و حیوانات میباشند می‌اندازیم. در روزهای آینده، منتظر بخش‌هاي بعدی لیست معماهای علمی باشید.