پارس ناز پورتال

اجرام فضایی پیرامون سیاره زمین

اجرام فضایی پیرامون سیاره زمین

اجرام فضایی پیرامون سیاره زمین 

اطراف کره زمین پر است از اجرام فضایی که کوچک و بزرگ هستند و روز به روز هم به تعداد آن ها افزوده می شود. ستاره شناسان تعداد سیارک‌ها و دنباله‌دارهای اطراف زمین را تخمین زده‌اند. اخترشناسان معتقدند که این اجرام فضایی در فاصله‌ی نزدیکی به کره‌ی زمین قرار دارند و امکان افزایش تعداد آنها نیز وجود دارد.

 

برخورد یک شهاب‌سنگ به زمین در سال 2013 و عبور گاه و بیگاه دنباله‌دارها از نزدیکی کره‌ی زمین، موجب نگرانی ستاره شناسان شده و این افراد همواره نگاه دقیقی به اجرام فضایی دارند. یک تیم بین‌المللی از ستاره شناسان زبده، به صورت تمام وقت وظیفه‌ی بررسی این اجرام فضایی را بر عهده دارند. آنها در جدیدترین ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیدند که تعداد 15 هزار سیارک و دنباله دار در نزدیکی زمین وجود دارد.

 

تعداد اجرام فضایی در اطراف زمین به سرعت در حال رشد است

این دسته از سنگ‌های فضایی با نام Neo شناخته می‌شوند و ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) همواره در تلاش هستند تا خطری از بابت این اجرام، زمین را تهدید نکند. همچنین ستاره شناسان عنوان کرده‌اند که تعداد سنگ‌های فضایی کشف شده در اطراف زمین به سرعت در حال افزایش است.

 

طی سه سال اخیر حدود 5 هزار جرم فضایی جدید کشف شد؛ درحالی‌که همین میزان در طول چند دهه گذشته شناسایی شده بود.محققان ناسا و آژانس فضایی اروپا، با کمک گرفتن از تلسکوپ‌های قدرتمندی مانند Pan-Starrs در هاوایی و Catalina Sky Survey (تحقیقات آسمان کاتالینا) در آریزونا به جستجوی دقیق اجرام فضایی در اطراف زمین می‌پردازند.

 

همچنین آژانس فضایی اروپا تلسکوپ Fly Eye را برای بررسی آسمان طراحی کرده که در سال 2018 آماده می‌شود و تلسکوپ Large Synoptic Survey نیز در سال 2022 در شیلی راه‌اندازی خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌طور میانگین در هر هفته، 30 جرم فضایی جدید در نزدیکی زمین کشف می‌شود.