پارس ناز پورتال

اجرای کنسرت اسطوره های موسیقی پس از مرگ

اجرای کنسرت اسطوره های موسیقی پس از مرگ

اجرای کنسرت اسطوره های موسیقی پس از مرگ 

به لطف پیشرفت تکنولوژی میتوان کنسرت خواننده هاي سرشناس که مرده اند را نیز برگزار کرد که واقعا می‌تواند هیجان انگیز باشد. صدای خواننده‌هاي نامدار و اسطوره‌هاي موسیقی همان‌ گونه جاویدان هست و آهنگ‌ها و مجموعه‌هاي انها در معرض علاقه‌مندان قرار دارد.

 

اما این که یک هنرمند درگذشته، مجدد پس از مرگ روی صحنه آماده شده و به‌طور زنده موسیقی ایفا کند، چیزی هست که فقط با فناوری‌هاي مدرن امکانپذیر می شود.

 

هولوگرافی روشی از تصویربرداری و ساخت تصویر هاي سه‌بعدی هست که درسال‌هاي جدید با کمک آن به بازتولید کنسرت اعجوبه‌هاي موسیقی پرداخته‌اند. در همین راستا، ما تعدادی از این خلاقیت‌ها را برایتان معرفی کرده ایم که امیدواریم مورد توجهتان قرار بگیرند.

 

الویس پریسلی «Elvis Presley»

اجرای کنسرت اسطوره های موسیقی پس از مرگ

تاریخ تولد: ۸ ژانویه ۱۹۳۵
تاریخ فوت: ۱۶ اوت ۱۹۷۷
اجرای مجدد: ۱۴ آوریل ۲۰۰۷

 

با این که اخیرا فیلم‌هاي کنسرت‌هاي «پادشاه راک اند رول» دنیا با حمایت ارکستر رویال فیلهارمونیک در کشور انگلستان برگزار شد، اما اولین کنسرت وی پس از مرگ حدود ۱۰ سال پیش برپا شده بود.به لطف فناوری موسوم به «روتوسکوپی»، اولویس پریسلی به همراه خواننده سرشناس آمریکایی، سلن دیون برای اجرای قطعه If I Can Dream روی صحنه آمریکن آیدل ظاهر شد.

 

تکنیک «روتوسکوپی» «rotoscoping»، به این صورت هست که در واقع دراین شیوه عکس هاي فیلم زنده روی یک پرده ي مات بازتابیده شده و به وسیله ي انیماتور ها مجدد ترسیم می‌شوند.

 

توپاک شکور «Tupac Shakur»

اجرای کنسرت اسطوره های موسیقی پس از مرگاسنوپ داگ، رپر سرشناس آمریکایی «در سوی چپ» و هولوگرامی از توپاک شکور، رپر سرشناس درگذشته در فستیوال کوچلا سال ۲۰۱۲ / تصویر از: کریستوفر پولک

 

تاریخ تولد: ۱۶ ژوئن ۱۹۷۱
تاریخ فوت: ۱۲ سپتامبر ۱۹۹۶
اجرای مجدد: ۱۵ آوریل ۲۰۱۲

 

توپاک شکور، خواننده نامدار و تأثیرگذار موسیقی رپ بود که بیشتر با اسم هنری توپاک «۲Pac» یا «ماکاولی» شناخته میشد، درسال ۲۰۱۲ میلادی در فستیوال کوچلا در کالیفرنیا، درکنار «پزشک دِرِ» و اسنوپ‌داگ به اجرای موسیقی پرداخت.

 

نحوه اینکار به این صورت بود که یک هولوگرام که فرم بسیار پیشرفته از توهم تصویری تئاتری بودو با بهرهگیری از نورافکن و چندین آینه ساخته شده بود، کمک کرد تا تصویری تخیلی از این هنرمند موسیقی رپ روی صحنه به اجرای موسیقی بپردازد.

 

نت کینگ کول «Nat King Cole»

اجرای کنسرت اسطوره های موسیقی پس از مرگناتالی کول «در سوی راست» یک مجموعه موسیقی از پدر درگذشته خود «در سوی چپ به همراه ناتالی در زمان کودکی» تهیه و توزیع کرده هست. / تصویر سوی چپ از اکوز، ردفرنز / تصویر سوی راست از گری مرین، کی استون

 

تاریخ تولد: ۱۷ مارس ۱۹۱۹
تاریخ فوت: ۱۵ فوریه ۱۹۶۵
اجرای مجدد: ۱۱ ژوئن ۱۹۹۱

 

«فراموش‌نشدنی» یکی از محبوب‌ترین آهنگ‌هاي کول درسال ۱۹۵۱ قلمداد می ‌شد. اما دخترش «ناتالی کول» با اضافه کردن صدای خود به این قطعه آنرا مجدد درسال ۱۹۹۱ توزیع کرد.این اولین آهنگ دونفره مَجازی هست که تکنیک به‌کار رفته در آن در صنعت موسیقی تاثیر گذاشته و جایگاهی جدید برای خود پیدا کرد.

 

کول موزیکدان آمریکایی پیانیست جاز و خواننده باریتون بودو در ۴۵ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان ریه ودر سنتا مونیکا، کالیفرنیا درگذشت.

 

مایکل جکسون «Michael Jackson»

اجرای کنسرت اسطوره های موسیقی پس از مرگدر جایزه موسیقی بیلبورد درسال ۲۰۱۴ میلادی از اجرای هولوگرافیک مایکل جکسون بهرهگیری شد. / تصویر از کوین وینتر

 

تاریخ تولد: ۲۹ اوت ۱۹۵۸
تاریخ فوت: ۲۵ ژوئن ۲۰۰۹
اجرای مجدد: ۱۸ می ۲۰۱۴

 

مایکل جکسون، پادشاه پاپ و اِم‌جِي «MJ»، پیروز‌ترین سرگرمی‌ساز و صحنه‌گردان تاریخ و پرجایزه‌ترین هنرمند دنیا چندین سال پس از مرگش، درسال ۲۰۱۴ میلادی در مراسم جوایز بیلبورد روی صحنه رفت و برای دوستداران خود آهنگ برده ریتم را ایفا کرد.

 

این هنرمند، تماما از طریق تکنیک‌هاي کامپیوتری بازتولید و تصویری از چهره او در سن ۳۹ سالگی بازسازی شده بود. رقص‌ها و حرکات این اسطوره نیز از طریق افرادی که قبلا با مایکل جسکون کار کرده بودند، طراحی و ساخت شد.

 

فرانک سیناترا «Frank Sinatra»

اجرای کنسرت اسطوره های موسیقی پس از مرگتصویری از خوانندگی سیناترا درکنار آلیشیا کیز در پنجاهمین مراسم اهدای جوایر گرمی درسال ۲۰۰۸ / تصویر از کوین وینتر

 

تاریخ تولد: ۱۲ دسامبر ۱۹۱۵
تاریخ فوت: ۱۴ می ۱۹۹۸
اجرای مجدد: ۱۰ فوریه ۲۰۰۸

 

فرانک سیناترا در زمان حیات خود درسال ۱۹۶۳ میلادی در پنجمین مراسم اهدای جوایز گرمی حضور داشت و مجدد چندین دهه پس ازآن نیز توانست پس از مرگ در پنجاهمین سالگرد این مراسم حضور به هم رسانده و همان آهنگ را ایفا کند.کمپانی‌کننده‌ها در مراسم سال ۲۰۰۸ جوایز گرمی با ویدئوی خوانندگی وی با همراهی خواننده سرشناس پاپ یعنی آلیشیا کیز بودند.

 

گفتنی هست، سیناترا به‌عنوان پیروز‌ترین خوانندهٔ تک‌خوان اواسط دههٔ ۱۹۴۰ شناخته شد. او به‌خاطر صدای صاف و شخصیت جذاب خود شهرت داشت ودر زمان کاریِ خود بیش از ۱۴۰۰ ترانه ایفا کرد و ۱۰ جایزهٔ گرمی گرفت.

 

ویتنی هیستون «Whitney Houston»

اجرای کنسرت اسطوره های موسیقی پس از مرگویتنی هیستون / تصویر از کوین وینتر

 

تاریخ تولد: ۹ اوت ۱۹۶۳
تاریخ فوت: ۱۱ فوریه ۲۰۱۲
اجرای مجدد: ۲۳ می ۲۰۱۶

 

هولوگرام ویتنی هیوستون نیز درسال ۲۰۱۶ میلادی ساخته شد تا وی درکنار کریستینا آگیولرا، خواننده سرشناس پاپ، به اجرای کنسرت دو صدائی بپردازد.البته پس از لو رفتن ویدئوی این مشارکت در اینترنت، اجرای زنده آن به‌طور کلی کنسل شد. گفتنی هست که اسم ویتنی هیوستون بعنوان «جایزه‌دارترین هنرمند زن تاریخ» ثبت شده هست. او طی بیش از سه دهه فعالیت هنری‌اش ۴۱۵ جایزه دریافت کرد.

 

رانی جیمز دیو «Ronnie James Dio»

اجرای کنسرت اسطوره های موسیقی پس از مرگاجرای دیو با هیون اند هِل درسال ۲۰۰۹ / تصویر از اسکات لگاتو

 

تاریخ تولد: ۱۰ جولای ۱۹۴۲
تاریخ فوت: ۱۶ می ۲۰۱۰
اجرای مجدد: ۶ اوت ۲۰۱۶

 

رانی جیمز دیو، یکی از مستعدترین خوانندگان هوی متال که تا به امروز دراین عرصه ظهور کرده‌ نیز سالها پس از مرگ خود برای اجرای موسیقی روی صحنه پرداخت. او در جشنواره اوپن ایر واکن در کشور کشور آلمان به لطف فناوری هولوگرام روی صحنه موسیقی ایفا کرد.