پارس ناز پورتال

اختلالات جنسی و هشدار برای زن و شوهرهای ایرانی

مجموعه : حذف شده است
اختلالات جنسی و هشدار برای زن و شوهرهای ایرانی

اختلالات جنسی و هشدار برای زن و شوهرهای ایرانی 

مشکلات جنسی بین زن و شوهر می تواند از نظر روانی تاثیر بسیار بدی روی طرفین داشته باشد و همانطور که می دانید رابطه جنسی یکی از پایه های زندگی است. اختلالات جنسی بسیار شایع هستند. براساس آمارها حدود 30 درصد از افراد جامعه در طول زندگی به یکی از انواع اختلالات جنسی دچار می‌شوند.

 

اختلالات جنسی طیف گسترده‌ای از انواع اختلالات در مردان و زنان را شامل می‌شود. بدیهی است که اینگونه اختلالات سلامت جنسی افراد را به خطر می‌اندازند.ما فردی را سالم می‌دانیم که علاوه بر سلامت جسمانی و روانی، به لحاظ جنسی نیز از سلامت کامل برخوردار باشد. سلامت جنسی لازمه ازدواج موفق و زندگی زناشویی رضایت بخش است.اساسی دارد. روابط جنسی رضایت بخش چسب زندگی و مایه قوام و دوام زندگی است.

 

بر اساس یافته‌های گروه تحقیقاتی در دانشگاه شاهد بیش از 60 درصد زوج‌هایی که در تهران برای طلاق به یکی از مجتمع‌های قضایی خانواده مراجعه می‌کنند از روابط جنسی با همسرشان رضایت ندارند. اختلالات جنسی با وجود شایع بودن درمان‌پذیرند.البته درمان‌پذیری اختلالات جنسی به معنای ساده بودن درمان اینگونه اختلالات نیست.

 

بسیاری از زوج‌هایی که به علت مشکلات جنسی مراجعه می‌کنند قبلاً به توصیه دیگران یا براساس تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی انواع و اقسام داروها و محصولات جنسی را مصرف کرده‌اند ولی نتیجه نگرفته‌اند چراکه درمان اختلالات جنسی معمولاً ترکیبی از درمان‌های دارویی و غیر دارویی و گاهی صرفاً براساس درمان‌های روانشناختی است.

 

برای مثال سرد مزاجی در زنان در اغلب موارد منشأ جسمی ندارد و باید علل بروز آن را در جای دیگری مانند بی‌عاطفگی و بی‌توجهی همسر، تنش‌ها و استرس‌های زندگی، مشاجرات خانوادگی، اختلالات جنسی شوهر، شرایط فیزیولوژیک زن، ابتلا به افسردگی و نظایر آن جست‌و‌جو کرد. مصرف خودسرانه انواع و اقسام داروهای جنسی که اتفاقاً در همه داروخانه‌ها به وفور وجود دارند و بی‌نسخه به مشتریان عرضه می‌شوند

 

نه تنها ثمربخش نیست که با خطرها و عوارض جانبی گوناگونی نیزهمراه است و گاهی روند درمان را هم دشوارتر می‌کند.متأسفانه در مورد مسائل جنسی معضل مراجعه نکردن یا دیر مراجعه‌کردن بیشتر است. اختلالات جنسی بر خلاف بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا یا نارسایی کلیه‌ها حیات فرد را تهدید نمی‌کنند

 

بنابراین افراد سعی می‌کنند به نوعی با مشکل کنار بیایند در حالی که نمی‌دانند اختلالات جنسی مانند موریانه آرام و تدریجی پایه‌های زندگی زناشویی را سست می‌کند. بسیاری از بدبینی‌ها، مشاجرات بر سر مسائل جزئی و بی‌اهمیت، پرخاشگری‌ها، روابط بد با فرزندان و همکاران وحتی بروز مشکلات جسمانی مانند سردردهای مکرر می‌تواند ناشی از وجود اختلالات جنسی باشد که فرد به آن بی‌توجه است.

 

البته نارضایتی از روابط جنسی همیشه به علت وجود اختلال جنسی نیست. باورهای نادرست درباره مسائل جنسی، نا آگاهی درباره موضوعات جنسی و نداشتن اطلاع کافی از تفاوت‌های جنسی زن و مرد هم در بسیاری از موارد موجب نارضایتی جنسی می‌شوند. اگرچه می‌توان چنین مشکلاتی را در جلسات مشاوره با زوج‌های ناراضی برطرف کرد.

 

اما راه حل بهتر رفع آن، ارائه آموزش‌های جنسی به زوج‌ها پیش از بروز چنین مشکلاتی است. دوران عقد بهترین زمان برای ارائه آموزش‌های جنسی صریح و بی‌پرده به جوانان است. چنین آموزش‌هایی بویژه در حال حاضر که افراد در معرض هجوم انواع و اقسام مطالب، تبلیغات و آگهی‌های نادرست و فریبنده وشبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی قرار دارند همچنان به تأکید نیاز دارد. نکته مهم دیگر اینکه در درمان اختلال جنسی همکاری زن وشوهر ضروریست.

 

در بسیاری از موارد، فرد هنگامی مراجعه می‌کند که روابط جنسی با همسرش بشدت دچار مشکل شده و مثلاً ماه هاست که دیگر همسرش حاضر به برقراری ارتباط با او نیست در اینگونه موارد، زن و شوهر هردو باید در جلسات درمانی حاضر شوند و هردو باید برای ترمیم و بهبود این ارتباط همکاری کنند. به هرحال توجه به سلامت جنسی و تشخیص و درمان بموقع اختلالات آن علاوه بر تأمین سلامت فرد مانع از فروپاشی خانواده می‌شود.

 

نهادی که همگان برای در امان ماندن جامعه از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و رفتاری مانند ایدز، اعتیاد و فحشا بر نقش آن تأکید دارند.