پارس ناز پورتال

تفاوت اختلال دوقطبی و افسردگی در افراد

تفاوت اختلال دوقطبی و افسردگی در افراد

تفاوت اختلال دوقطبی و افسردگی در افراد 

افراد دارای اختلال دوقطبی گاهی خوشحال میباشند و گاهی غمگین،این تغییر حالت نیز به سرعت و در آن واحد در آنان رخ می دهد.متوجه صدای آلارم ساعت نشده‌اید و دیرتان شده هست… در کارهای بانکی اشتباه کرده‌اید و چک بانکی بخاطر اشتباه شما پاس نشده هست… برترین دوستتان در آخرین لحظه به شما میگوید

 

در مهمانی عروسی دعوت نشده‌اید… هرکسی روزهای بدی دارد و این طبیعی هست که شما عصبانی، ناراحت و افسرده شوید. همه ي چیز بستگی به میزان اهمیت هر موضوعی دارد؛ مثلا مرگ یکی از اعضای خانواده نیاز به دوره‌اي برای گذر از افسردگی و رسیدن به آرامش و یافتن امید تازه دارد.

 

اما اگر موضوع اینجور نباشد چه؟ مثلا شما یا کسی که دوستش دارید فقط افسرده نباشید و دچار اختلال دو قطبی باشید چه؟ اگر فکر میکنید همۀ انواع افسردگی شبیه هم میباشند اشتباه می کنید. خیلی از افراد اختلال دو قطبی را با افسردگی معمولی اشتباه میکنند.

 

کسی که به افسردگی بالینی دچار هست معمولا احساساتی شبیه عصبانیت و اندوه شدید دارد. او به راحتی گریه میکند و به هیچ فعالیت جالبی علاقه نشان نمیدهد. بی انرژی هست و به طور کلی ناامید و مایوس هست.اما فردی که دچار اختلال دو قطبی هست نه تنها باید با افسردگی دست و پنجه نرم کند بلکه گاهی بسیار خوشحال هست

 

و گویا بر قله دنیا ایستاده هست. او افکارش به سرعت تغییر می کند. سریع حرف می زند، دچار کم خوابی هست و به راحتی برآشفته می شود.چون اختلال دو قطبی شامل افسردگی بالینی نیز هست معمولا با هم اشتباه گرفته میشوند. بر زمینه مرکز روان‌شناسی ایالات امریکا اختلال دو قطبی یک اختلال روانی هست که با تغییرات خلقی شدید همراه هست.

 

شخصی با این شرایط و ویژگی‌هاي روحی به تناوب گاهی در بحبوحه هست که اصطلاحا به آن شیدایی می گویند و گاهی در حضیض هست که به آن افسردگی میگویند. تعداد کسانی که دچار اختلال دو قطبی میباشند بسیار اکثر از آن چیزی هست که فکر میکنید. ممکن هست فکر کنید این مریضی به شما ارتباطی ندارد اما محتمل هست

 

که کسی که با او در رابطه هستید دچار چنین اختلالی باشد. بر زمینه آمار موسسه ملی بهداشت روانی کشور آمریکا میلیون‌ها انسان هر سال به این اختلال دچار میشوند. به علت تعداد بالای افراد مبتلا به این اختلال که هر روز نیز به تعداد آن اضافه میشود خوب هست که دانش خود را درمورد این مریضی افزایش بدهید.

 

رابطه و کنار آمدن با دوست یا فردی از اعضای خانواده که دچار اختلال دو قطبی هست.در صورت نداشتن آگاهی در مورد انچه باید از آن ها انتظار داشت و چگونگی کنار آمدن با بحبوحه و حضیض آن رابطه با این افراد بسیار مشکل خواهد بود. افسردگی دو قطبی باعث ایجاد تنش‌هاي بسیاری در روابط می شود. بحبوحه و حضیض‌هاي شدید

 

این افراد برای اطرافیان شوک ‌بسیار بزرگی هست. در دوره شیدایی فرد مبتلا دیگران را دچار رنجش می کند. گویی دیگران هیچ اهمیتی برای او ندارند. او در این دوره رفتارهای آزاردهنده‌اي دارد و دست به کارهای خطرناک می زند. در موارد بسیار شدیدتر او ممکن هست حتی ارتباطش را با دنیا واقع از دست بدهد و رفتارهای روان پریشانه‌اي داشته باشد.

 

آیا شما در معرض خطر هستید؟
سرنخ‌هایي که باید دنبال نمایید
علت اصلی ایجاد اختلال دو قطبی هنوز مشخص نشده هست اما فاکتورهایی که می توانند با این اختلال در رابطه باشند شامل موارد زیر هست:

 

ـ ژنتیک: اگرچه هنوز نمی توان آن را به طور کامل ثابت کرد اما افرادی که سابقه اختلال دو قطبی و یا دیگر مریضی‌هاي روانی را داشته باشند اکثر در معرض خطر میباشند. همین طور مطالعات نشان می دهد کودکانی که والدینی با اختلال دوقطبی دارند ۱۰ تا ۱۵ درصد اکثر در معرض خطر میباشند. و اگر هر دو والد دچار اختلال باشد کودک تا ۴۰ درصد اکثر در خطر هست.

 

ـ فاکتورهای شیمیایی ـ شیمیایی: کسی که دچار این اختلال هست در اصل یک اختلال بیولوژیکی در مغز دارد. این اختلال نتیجه عملکرد ناقص انتقال دهنده‌هاي عصبی هست. ممکن هست این اختلال بیولوژیکی تا مدت‌ها مخفی باقی بماند و با تحریک‌کننده‌هاي خاصی مثل استرس فعال شوند.

 

ـ عوامل محیطی: اشخاصی که وضعیت اجتماعی نامناسبی دارند. اتفاقات ناگوار پی‌درپی و استرس‌هاي فراوانی را تجربه می کنند اکثر در معرض این مریضی میباشند. ممکن هست بر زمینه وضعیت ژنتیکی فرد ، استرس کاری به اختلال دو قطبی منجر شود. اضافه بر این مواد مخدر و الکل نیز میتوانند این اخلال را ایجاد کنند.

 

– اختلال دو قطبی دو گونه هست: اختلال دو قطبی نوع یک و اختلال دو قطبی نوع دو. در نوع اول این اختلال دوره شیدایی به طور کامل همانند دوره افسردگی اتفاق می‌افتد و این حداقل یک هفته طول میکشد. خوشحالی بیش از حد،‌ عدم توانایی در نظارت افکار و رفتارها، علائم خودشیفتگی، رفتارهای پرخطر،

 

رفتارهای پرخاشگرانه، تصمیم‌گیری‌هاي اشتباه درمورد روابط مالی و روابط از علائم افسردگی نوع یک میباشند که میتواند آن قدر شدید باشد که فرد را به بیمارستان بکشا ند.دو قطبی نوع دوم شبیه نوع اول آن هست اما شدت آن کمتر هست و کار فرد به بیمارستان کشیده نمی شود.

 

راه‌هاي کنار آمدن با مریضی
اگر دچار این اختلال هستید یا اگر می خواهید به کسی که دچار این اختلال هست کمک کنید راهکارهایی برای ایجاد تعادل در زندگی روزمره وجود دارد.معمولا رفتار درمانی و دارودرمانی به بالابردن کیفیت زندگی فرد کمک میکند. و گرچه راه‌هاي دیگری وجود دارد که برای کنار آمدن با مریضی موثر میباشند.

 

رژیم خوراکی و ورزش
مطالعات نشان می دهند که ورزش و رژیم خوراکی سالم برای سلامت جسمی و روحی چنین افرادی لازم هست. وقتی را برای ورزش و تهیه غذای سالم و بهبود سبک زندگی صرف کنید تا روحیه بهتری داشته باشید.

 

دوست و خانواده
 به گزارش پارس ناز یک سیستم حمایتی خوب برای کاهش عوارض ناشی از مریضی بسیار خوب هست. هیچ چیز مثل دوست و آشنای خوب و نزدیک کارگشا نیست. اختلال دو قطبی به گوش شنوا و سنگ صبوری نیاز دارد. چنین فردی را پیدا کنید.

 

پرهیز از الکل و مواد مخدر
اگر میخواهید خلق و خوی شما در یک حد تعادل و ثابتی باقی بماند از رفتارهای پرخطری مثل مصرف الکل یا ماده مخدر پرهیز کنید. این مواد وضعیت را بسیار بدتر می کنند بنابراین هرگز برای بهبود دردی که در روحتان احساس می کنید سراغ این مواد نروید.

 

استرس را کم کنید
یک زندگی آرام برای خودتان بسازید. زندگی در دستان خود شماست پس گزینه‌هاي بهتری داشته باشید. کاری که استرسی خارج از توان شما وارد می کند را کنار بگذارید.