پارس ناز پورتال

ازدواج دیرهنگام دختر و پسر و چالش های پیش رو

ازدواج دیرهنگام دختر و پسر و چالش های پیش رو

ازدواج دیرهنگام دختر و پسر و چالش های پیش رو 

ازدواج در سنین بالاتر در جامعه امروزی به شدت مشاهده می شود که دلایل مختلف اجتماعی و فرهنگی را می توان برای آن برشمرد. اگر بخواهیم فرزندانمان در سن مطلوب خود ازدواج کند باید از کودکی شروع کرد یعنی به فرزندانمان بیاموزیم که چگونه به پختگی برسند.از این رو بر اساس شرایط امروز جامعه و براساس ویژگی های روانشناختی 22برای بانوان و 24 برای آقایان سن مناسب ازدواج عنوان می شود.

 

 برنامه ” ترنج ” با موضوع ( ازدواج و فرزند آوری دیر هنگام ) با حضور دکتر شریفی یزدی جامعه شناس و روانشناس اجتماعی و خانم دکتر محمدیان استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی موسسه بارش افکار روان آنتن شد.

 

سن مناسب ازدواج برای خانم ها و آقایان چیست ؟
دکتر محمدیان : زمانی که انسان ریسک میکند ، تصمیم می گیرد و از دیگران حمایت میکند شخصیت بالغ وارد عمل می شود .معمولا 4 یا 5 سال پس از بلوغ شخصیت بالغ پخته شده و استقلال شکل می گیرد ، در این دوره می توان ریسک کرد.یعنی انسان وارد دوره جدیدی از زندگی شده است و فرد از لحاظ فیزیولوژی و شناختی آماده و پذیرای ازدواج است.

 

سن تقویمی ملاک ما برای ازدواج نیست بلکه سن هیجان معیار روابط است.در حال حاضر سن هیجانی رو به کاهش است.به عبارت دیگر فرد 18 ساله امروز پختگی بسیار کمتری از فرد 18 ساله سالهای قبل دارد.بنابراین اگر بخواهیم فرزندانمان در سن مطلوب خود ازدواج کند باید از کودکی شروع کرد یعنی به فرزندانمان بیاموزیم

 

که چگونه به پختگی برسند.از این رو بر اساس شرایط امروز جامعه و براساس ویژگی های روانشناختی 22برای بانوان و 24 برای آقایان سن مناسب ازدواج عنوان می شود.

 

شریفی یزدی : سن ازدواج معیارهای متعددی چون هیجان ، بیولوژی ، تقویم ، عاطفی ، عقلانی و اقتصادی دارد و برآیند این موارد نشان دهنده این است که فردی برای ازدواج آمادگی دارد یا خیر.ازدواج یک بحث سه لایه ای شامل فرد ، خانواده و اجتماع است و هر زمان که یکی از این سه لایه نتواند به درستی عمل کند نشان از این دارد

 

که فرد برای ازدواج آمادگی ندارد.اینکه شخص بتواند نقش همسرانه خود را به درستی ایفا کند ریشه در تربیت خانوادگی او دارد.از سوی دیگر باید دید خود فرد تا چه اندازه توانایی زندگی مشترک را دارد.و در نهایت آمادگی جامعه که شامل زیرساخت های لازم برای ازدواج و تشکیل خانواده می شود نیز حائز اهمیت است.نگاه صرف فردی به مقوله ازدواج درست نیست.

 

سوال : در ازدواج دیرهنگام چه مشکلات و مخاطراتی ایجاد می شود و چگونه قابل حل است؟

 

دکتر محمدیان : از آنجایی که در ازدواج دیرهنگام افراد مختلفی وارد زندگی می شوند سبب افزایش ویترین های زندگی می گردد و در نتیجه بحث شناخت مقایسه پیش می آید.در حالی که یک فشار ناشی از عدم توانایی انتخاب پیش می آید و همزمان فشار زیستی حاصل از تاخیر در ازدواج نیز بروز می کند که جوان را ترغیب میکند

 

تا از حالت تجرد خارج شود به این معنا که فشارهای دیگر موجود اعم از تاهل دوستان و تلاش برای شبیه شدن به آنها و …عامل اصلی ازدواج خواهند بود و به دنبال آن درجه اول گسترش خلأ‌های عاطفی رخ می‌دهد. وقتی خلأ‌ها، بروز کند، به دنبال آن مشکلاتی چون افسردگی، ناامیدی، ‌اضطراب، تشنجات، خشونت، پرخاشگری، را در پی خواهد داشت که این موضوع در تربیت فرزندان موثر خواهد بود.

 

سوال اعتماد کردن برای ازدواج بسیار مشکل است ، این موضوع را چگونه می توان برطرف کرد؟

 

دکتر محمدیان: بهتر است از خودمان شروع کنیم که آیا قابل اعتماد هستیم ؟اگر احساس می کنم قرار است با فرد ناسازگار ازدواج کنم ، آیا خودم انعطاف کافی دارم؟ بیشتر مشکلات در ازدواج به این دلیل است که منتظر هستندطرف مقابلشان آنها را خوشبخت کند.

 

مبنا را براین بگذاریم که همسر آینده ما از نظر مالی دچار مشکل شد ، خود را محک بزنیم و برای یک پروسه سخت آماده کنیم.
فراموش نکنیم ازدواج پله ای از زندگی است به این معنا که تنها گذراز یک مرحله به مرحله دیگر است و مطمئنا با سختی های جدیدی در زندگی مواجه خواهیم شد و باید خود را آماده کنیم.

 

سوال : آیا دلیل دریر ازدواج کردن در جامعه کنونی مشکلات معیشتی و مالی است ؟

 

شریفی یزدی : یک وحشت در خصوص مسائل مالی در بین جوانان امروز وجود دارد و بااین ذهنیت زندگی را آغاز می کنند یا اقدام به فرزند آوری می کنند که همه امکانات زندگی در بالاترین شکل ممکن فراهم باشد.اگر قناعت را که به صورت تاریخی در کشور ما و درکشورهای دیگر تجربه شده را به جوانان بیاموزیم بخش بزرگی از این مشکل قابل حل است.

 

مطالعات نشان می دهد که اگر ما سبک و نوع نگاه زندگی را اصلاح کنیم ، زیاده خواهی ها را کنار بگذاریم، از پرت هایی که در هزینه هاست جلوگیری کنیم و حداقل های نیازمندی خود را در نظربگیریم می توانیم یک خانواده خوب راتشکیل دهیم.بهبود وضعیت زندگی باید منوط به تلاش دونفره (مرد و زن ) باشد. اگر یکی از زوجین توان بیشتری دارد

 

و بار سنگین‌تری را به دوش می‌کشد، دنبال کردن چنین شیوه‌ای تا زمان خاصی ایرادی ندارد، اما از آن روز که تبدیل به وظیفه شود، مشکل‌آفرین خواهد شد.