پارس ناز پورتال

استارتاپ به سبک مردم کشور ژاپن

استارتاپ به سبک مردم کشور ژاپن

استارتاپ به سبک مردم کشور ژاپن 

کشور ژاپن در موفقیت و پیشرفت حرف اول را در جهان مي زند و استارتاپ هاي ژاپنی همۀ وقت} در جهان جزء برترین ها بوده اند. تعداد اختراعات ارائه‌شده از دانشگاه‌هاي ژاپنی در سطح اختراعات دانشگاه‌هاي آمریکایی هست، اما حق امتیاز اختراعات مبتنی بر دانشگاه در ژاپن فقط 1/50 آمریکاست. به نظر مي‌رسد فرصت‌هاي ازدست‌رفته زیادی برای تجاری‌سازی وجود دارد،

 

اما آگاهی ژاپنی‌ها از این کمبود روزبه‌روز در حال افزایش هست. این مقاله درمورد شرکتی پیشرفته هست که چندین سال هست روی این موضوع کار مي‌کند. UTEC یک شرکت سرمایه‌گذاری ژاپنیاست که به فناوری در مرحله نخست مي‌پردازد و از نزدیک با موسسات علمی کار مي‌کند.

 

اعدادی که اعشار دارن، باید برعکس شوند

شریک اصلی یوتک دانشگاه توکیو هست، که به‌عنوان برترین دانشگاه تحقیقاتی در ژاپن شناخته شده هست و اختراعات آن که پلی بین علم و صنعت مي‌سازند مشهور میباشند. با اهمیت یافتن طرح‌هاي دولتی اخیر برای کارآفرینان فناوری ژاپنی «به‌عنوان حامی مستقیم، شرکت‌کننده، یا مشاور» توموتوکا گوجی رئیس یوتک، در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان کارآفرین/نوآور ژاپنی جوان به کنفرانس نوآوریG8 در لندن دعوت شد.

 

با وجود بحران مالی که در سراسر جهان در سال مالی ۲۰۰۸ رخ داد «که فروپاشی شرکتLehman Brothers محرک آن بود»، صنعت سرمایه‌گذاری ژاپن در حال رشد هست. طبق بررسی‌هاي انجمن سرمایه‌گذاری ژاپن، بین آوریل ۲۰۱۱ و مارس ۲۰۱۲، شرکت‌هاي سرمایه‌گذاری ژاپنی سرمایه‌گذاری‌ها و وام‌هایي به مبلغ ۱۲۴ میلیارد ین در 1/077 شرکت سرمایه‌گذاری درمجموع در مقایسه با 2/113 میلیارد ین و ۹۱۵ شرکت در سال قبل داشتند.

 

گزارش سال ۲۰۱۲ مرکز کارآفرین سرمایه‌گذاری سه عامل مهم را شناسایی کرده هست که موجب افزایش بودجه سرمایه‌گذاری آسیامحور، تزریق سرمایه از سازمان کارآفرینان کوچک و متوسط و نوآوری منطقه‌اي، و کسب درآمد با هدف بازتولید، ایجاد، و احیای مجدد در اساس‌هایي که زلزله ژاپن بر آن‌ها تاثیر گذاشته هست، مي‌شود.

 

شتاب‌دهندگان و سرمایه‌گذاری‌ها مرحله‌به‌مرحله در ژاپن در حال رشد و افزایش میباشند. در سال مالی ۲۰۱۲، 44/3 درصد از شرکت‌ها بودجه نخست و بعدی را در مرحله نخست دریافت کردند، که در سال قبل این مقدار 32/5 درصد بود. سرمایه‌گذاری از 4/4 درصد به 15/7 درصد از شرکت‌هاي دریافت‌کننده بودجه افزایش یافت و مي‌توان گفت افزایش سه برابری داشته هست.

 

۳۱ بودجه اخیر سرمایه‌گذاری‌هایي برابر با 7/119 میلیارد ین دریافت کرد که بیش از دو برابر تعداد این بودجه‌ها در سال مالی ۲۰۱۰ و اکثر از تعداد بودجه در قبل از بحران مالی سال ۲۰۰۸ بوده هست. با این که هنوز چند سرمایه‌گذاری در بخش‌هاي فناوری وجود دارد، اکوسیستم‌هایي که دولت حامی مالی آن‌هاست فرصت‌هایي را ایجاد مي‌کنند و دانشگاه‌ها به تولید کارآفرینان اکثر مي‌پردازند.

 

حمایت دولت ژاپن از کارآفرینان فناوری

پروژه‌هاي دولتی اخیر برای حمایت از کارآفرینان فناوری ژاپن به وجود آمده‌اند و از طریق اهدای مالی، آموزش مربی، و حمایت تخصصی، از این افراد حمایت مي‌کنند. در این قسمت این پروژه‌ها توضیح داده شده و منشا، نیت و تاثیر آن‌ها را مشخص مي‌کند.

 

برنامه استارت «START» توسط وزارت آموزش‌وپرورش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری در سال ۲۰۱۲ ایجاد شد. این برنامه دارای ۱۱ تقویت‌کننده پروژه از قبیل سرمایه‌گذاران هست. استارت راهکارهای پروژه IP را برای بخش‌هاي فناوری مطرح مي‌کند که ریسک و ‌پتانسیل کار دارند. از این طریق، پروژه قصد دارد دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاه‌ها

 

و سازمان‌هاي اداری را از طریق استارت‌آپ‌ها به جامعه بازگرداند، در حالیکه یک مدل نوآوری به سبک ژاپنی ایجاد مي‌کند که نقش مکانیسمی پایدار را ایفا مي‌کند. UTEC یکی از اعضای مشاور و یک مدل الگو بود.تیم‌هاي استارت بودجه دولت و چگونگی تجاری‌سازی بخش خصوصی را از مرحله قبل از راه‌اندازی استارت‌آپ‌هاي علمی با هم ترکیب مي‌کنند

 

و به گزارش پارس ناز  قصد دارند از آن فناوری‌ها برای بازارها و خروجی‌هاي جهانی بهره گیری کنند. تقویت‌کننده پروژه و محققان به یکدیگر ملحق شده‌اند و تیمی متشکل از متخصصان «کارآفرینان، پرسنل IP و…» به وجود آورده‌اند که به طرح تجاری‌سازی برای بخش فناوری مي‌پردازند. وقتی این تیم پروژه را مدیریت مي‌کند، تحقیق مبتنی بر معیار و توسعه و پرورش پروژه در پاسخ

 

به نیازهای بازار «فعالیت‌هاي پیش از سرمایه‌گذاری» انجام مي‌شود. هدف راه‌اندازی یک استارت‌آپ علمی با مقدار بالای کسب‌وکار و بودجه بخش خصوصی از طریق اجرای پروژه هست.در اصل، برنامه استارت قصد دارد سرمایه‌گذاری کسب‌وکار را در عرض یک تا سه سال راه‌اندازی کند. با این حال، طبق بررسی‌هاي بعدی،

 

در بعضی موارد ممکن هست حمایت‌ها تا پنج سال ادامه داشته باشد. در سال ۲۰۱۲، ۲۷ پروژه از بیوتک، فناوری اطلاعات، و صنعت کلین‌تک گزینش شدند و در حال شروع پروژه‌هایي برای تجاری‌سازی در آینده میباشند. UTEC به‌عنوان یکی از تقویت‌کنندگان پروژه گزینش شد، و پنج پروژه از UTEC در سال ۲۰۱۲ پروژه‌هاي استارت بودند.

 

در سال ۲۰۱۳، دولت تصمیم گرفت تقویت‌کنندگان اخیر استارت و بودجه افزایش یابند و انتظار دارد فرصت‌هاي موجود برای کارآفرینان فناوری توسعه یابد.