پارس ناز پورتال

استراتژی های موثر در بازاریابی محتوایی

استراتژی های موثر در بازاریابی محتوایی

استراتژی های موثر در بازاریابی محتوایی 

تولید محتوا و ارائه آن به مخاطبین کاری است که بسیاری در آن مهارت دارند و درآمد خوبی هم از این راه بدست می آورند.  امروز درباره بازاریابی محتوایی صحبت می کنیم. مخاطبان –و من جمله مخاطبان شما- عاشق محتوا هستند. چه خودتان به تولید و انتشار محتوا می پردازید یا اینکه فقط نظاره گر رقیبانی هستید که این کار را انجام می دهند، در هر حال مخاطبان شما در حال مصرف محتوا هستند.

 

پر واضح است که برند شما به بازاریابی محتوایی (content marketing) نیاز دارد. اما شاید تعریف دقیقی از بازاریابی محتوایی در ذهن ندارید یا اینکه برایتان دشوار است که برای کارکنان خود توضیح بدهید که واقعا چیست و در عمل به چه شکل است.برای اینکه بتوانید به شکل موثری بازاریابی محتوایی را به استراتژی بازاریابی خود پیوند دهید، باید بدانید که بازاریابی محتوایی چیست و چرا اینقدر موثر است.

 

بازاریابی محتوایی، تولید و توزیع محتوای باکیفیت و تعامل برانگیزی است که در قالب های مختلفی، از مقالات و مطالب وبلاگ گرفته تا گزارش، اینفوگرافی، ویدیو و پادکست ارائه می شود و بیشتر در رابطه با موضوعاتی است که به مخاطبان هدف و آنچه برای آنها ارزشمند است ارتباط دارد.

 

شرکت ها با استفاده موثر از بازاریابی محتوایی می توانند خود را تبدیل به منابع معتبری برای مخاطبان خود کرده، وفاداری آنها را جلب کنند، به عنوان برترین برند در ذهن آنها نقش ببندند و مشتریان راغب، فروش و سرمایه گذار جذب کنند.مردم تمایل دارند با افرادی رابطه برقرار کنند که آنها را می شناسند و به آنها اعتماد دارند و برندها نیز می خواهند

 

که با این مردم ارتباط ایجاد کنند. محتوای تعامل برانگیز هر دو را امکانپذیر می کند، زیرا به برند شما شخصیت انسانی می دهد و فرصتی در اختیار شما قرار می دهد تا با مخاطب خود یک ارتباط واقعی برقرار کنید.

 

رشد مستمر بازاریابی محتوایی

در طول دهه گذشته، بازاریابی محتوایی تبدیل به یکی از محبوب ترین و موثرترین قالب های بازاریابی شده است (اگرچه تاریخچه بازاریابی محتوایی بسیار فراتر از این می رود). به منظور درک دلیل این محبوبیت و تاثیرگذاری، باید به عواملی مراجعه کنیم که به رشد مستمر بازاریابی محتوایی کمک می کنند:

 

رسانه های اجتماعی وضعیت را دگرگون کرده اند
امروزه همه و همه در رسانه های اجتماعی حضور دارند. بنابراین حضور محتوای دیجیتال در جایی که مشتریان از پیش با آن رابطه برقرار کرده و تعامل دارند منطقی است. چند نفر را در اتوبوس یا قطار می بینید که در مسیر یک سره چشم به گوشی های هوشمند خود دوخته اند؟ چند نفر از شما پیش از اینکه به رختخواب بروید یا حتی چشمانتان را ببندید گوشی یا تبلت خود را چک می کنید تا ببینید چه چیز تازه ای در بستر اینترنت ظاهر شده است؟

 

شاید برایتان عجیب به نظر برسد که در حالیکه فقط نگاهی به صفحه اصلی رسانه های اجتماعی می اندازید، شما هم در زمره مصرف کنندگان محتوا قرار می گیرید، اما این دقیقا همان چیزی است که هستید. همه ما با گوشی هایمان و از طریق کانال های اجتماعی به مصرف محتوا می پردازیم. پلتفورم های رسانه های اجتماعی نیز با هدف بهبود ارائه و تعامل با محتوا همیشه در حال تغییر هستند.

 

با تولید محتوا و استفاده از کانال های اجتماعی که در اختیار و دسترس شما قرار دارند، می توانید مخاطبان خود را در بستری هدف قرار دهید که از قبل فعالانه با آن تعامل دارند و از این طریق، محتوای خود را از نظر میزان مصرف و همچنین تاثیر در رسیدن به اهداف تان بهبود بخشید.

 

تکنولوژی چرخه خرید را به هم زده است
با ظهور اینترنت، فرآیند خرید دیگر در فروشگاه یا با تماس تلفنی شروع نمی شود؛ بلکه از طریق اینترنت آغاز می شود. مخاطب شما پیش از تماس با تیم فروش تان تقریبا بیش از نیمی از فرآیند خرید را طی کرده است. دلیل این امر این است که مشتریان ابتدا تحقیق خودشان را انجام می دهند: آنها مقالات، پست های وبلاگ ها، نقد و بررسی ها و پست های انجمن های اینترنتی (فروم) را مطالعه می کنند

 

و برای اینکه بفهمند که شما که هستید، چه کاری انجام می دهید و دیگران راجع به شما چه می گویند، پروفایل های شما در رسانه های اجتماعی و سایر منابع اینترنتی که در اختیار دارند را بررسی می کنند.آگاهی از این حقیقت که مشتریان در حال تحقیق هستند، اغلب برای شرکت ها کافی است تا در مورد آنچه که آنها پیدا می کنند

 

کنجکاو و حتی نگران باشند. خبر خوب این است که بازاریابی محتوایی فرصتی را در اختیار شما قرار می دهد تا بر این فرآیند تاثیر بگذارید و کنترل آن را تا قسمتی در دست بگیرید.با تبدیل شدن به یک منبع و مرجع در حوزه تخصص خود از طریق بازاریابی محتوایی اصیل، می توانید گفتگوهایی که در فضای کسب و کار شما انجام می شود را رهبری کنید.

 

به این وسیله، مشتریان شانس بیشتری برای پیدا کردن (و اعتماد به) شما در تحقیق پیش از تماس خود خواهند داشت. در صورتی که محتوای به موقع، مرتبط و باکیفیت تولید کنید، مشتریان هر جا که نیاز داشته باشند به برند شما مراجعه خواهند کرد.

 

اینترنت دسترسی به مخاطبان را تسهیل کرده است
یکی از موثرترین تاثیرات اینترنت بر جهان ما این است که ارتباط با هر فردی را در هر مکانی امکانپذیر کرده است. در گذشته که خبری از اینترنت نبود، دسترسی به بازارهای کوچکتر امکانپذیر نبود و هنگامی هم که ممکن بود، به دلیل پراکندگی در بخش های مختلف کشور، ارسال محصولات و ارائه خدمات بسیار دشوار (و برای شرکت های کوچک تقریبا غیرممکن یا همراه با ناپایداری و بی ثباتی) بود.

 

به زمان حال بر می گردیم؛ امروزه شرکت ها با راحتی بیشتری می توانند محصولات یا خدمات خود را در بازارهای کوچک عرضه کنند. شرکت ها دیگر برای خرید محصولات یا خدماتشان نیازی به پیدا کردن انبوهی از مردم ندارند؛ آنها فقط باید به تعداد کافی خریدار مناسب پیدا کنند.

 

هنگامی که محتوای دیجیتال خود را مخصوص مشتریان خودتان تولید می کنید، می توانید آن افراد مناسب –فارغ از موقعیت جغرافیایی شان یا کوچکی مخاطب- را هدف گرفته و تبدیل به منبع و مرجعی برای آنها شوید. به علاوه، با انتشار آن محتوا از طریق کانال های مناسب می توانید اطمینان پیدا کنید که پیام شما در مقابل مخاطب هدف تان ظاهر خواهد شد.

 

اگرچه مدتها است که بازاریابی محتوایی در حال رشد روز افزون است، اما برای شروع هیچگاه دیر نیست. حال که می دانید بازاریابی محتوایی چیست و چه عناصری به آن شکل می دهند، دست به کار شوید و به تولید محتوا بپردازید.