پارس ناز پورتال

از استرس بالا به نفع خودتان بهره ببرید

از استرس بالا به نفع خودتان بهره ببرید

از استرس بالا به نفع خودتان بهره ببرید 

اگر به استرس شدید دچار شدید می‌توانید از این حالت غمگین کننده به نفع خودتان بهره ببرید, ما چگونگی انجام اینکار را به شما خواهیم گفت. امروزه ما آدم ها بیشترین سطح استرس را در محیط کار, منزل و زندگی هرروز تجربه می‌کنیم. همۀ چیز دست به دست هم می‌دهند تا استرس و نگرانی هاي ما را دوچندان کنند. گیر کردن در یک ترافیک شلوغ, فکر کردن به بدهی ها, نگرانی از دست دادن کار و خیلی مسائل دیگر…

 

یکی از چیزهایی که به طور پیش فرض یقین داریم این هست که استرس چیز بدی هست و برای سلامت ما زیان آور هست. این درست هست تا زمانی که دائما در استرس باشید سطح آدرنال افزایش پیدا کرده و منجر به فشار خون بالا و به علاوه افزایش وزن میشود.

 

استرس دائم باعث میشود زودرنجی, پریشانی, افسردگی, سردرد و بیخوابی را تجربه کنید. اما تمام استرس ها نتیجه یکسان ندارند و بعضی فرم هاي استرس حتی می‌توانند برای ما خوب هم باشند.

 

۳ سطح استرس
طبق گفته هاي روانشناسان استرس دارای 3 سطح هست.

 

استرس خوب; شامل تلاش برای چیزی هست که میخواهیم.«مانند گفت و گو کار یا مدرسه, یا سخنرانی کردن در برابر غریبه ها» و احساس پاداشی که بعد از موفقیت به ما دست می‌دهد.

 

استرس قابل بردباری; یعنی رخداد بد. مانند از دست دادن کار یا شخصی که دوستش داریم اما همۀ ما منابع شخصی و سیستم هاي حمایتی برای آرام کردن این طوفان داریم.

 

استرس سمی; یعنی رخداد خیلی بدی که هیچ منبع شخصی یا سیستم حمایتی برای خنثی کردن آن نداریم. اتفاقی که باعث ایجاد مریضی هاي جسمی و ذهنی می‌شود و واقعا ما را غافلگیر می‌کند.

 

اما چطور باید استرس را مدیریت کرده و از آن منفعت ببریم. ساده تر بگویم چطور باید از استرس سمی اجتناب کرده و استرس هاي خوب را پذیرا باشیم. همۀ ما جواب جنگ یا گریز را شنیده ایم که در واقع بخشی از سیستم عصبی ماست و یا واکنشی که بدن در برابر خطر یا استرس نشان میدهد. اما کمتر کسی درمورد جواب استراحت

 

یا هضم چیزی می‌داند که در آن سیستم عصبی عملکردهای آرام بدن را فعال میکند و در نتیجه باعث میشود تندرست بمانیم و در طولانی مدت تعادل داشته باشیم. جواب جنگ یا گریز بدن را برای واکنش حاضر می‌کند. یعنی تمام اعضای بدن یا برای یک بحران فیزیکی حاضر میشوند «جنگ» و یا اینکه عقب نشینی می‌کنند «گریز». اما جواب هضم یا گوارش در بدن تعادل ایجاد میکند.

 

بهره گیری مثبت از استرس
کمی استرس ما را ترغیب به چیزهایی مانند تعیین زمان برای پروژه هاي مهم میکند اما هر چه کمتر در این شرایط باشیم بهتر هست. درست هست که بودن در چنین شرایطی باعث می‌شود هوشیارتر باشیم و بهتر بتوانیم به بحران هاي پیش رو جواب بدهیم اما پس از مدت کوتاهی نتیجه منفی روی بدن می گذارند و منجر به مریضی خستگی آدرنال و فرسودگی میشود.

 

روشهای عملی برای کاهش استرس
برترین راه برای کم کردن استرس این هست که بدانید چه چیزی شما را آرام می‌کند. احتمالا برای شما این یعنی وقت گذراندن برای سرگرمی مورد علاقه تان مانند باغبانی یا بیرون رفتن با رفقا یا دوچرخه سواری و یا پیاده روی در طبیعت.

 

من خودم دوست دارم روزم را با نوشتن سه نعمتی که بابت آنها شکرگزار هستم و 15 الی 30 دقیقه یوگا شروع کنم. و گرچه در طول روز هم به خودم استراحت میدهم مثلاً به باشگاه یا پیاده روی در طبیعت می‌روم و یا کتاب می‌خوانم.هر روشی که گزینه میکنید باید از آن لذت ببرید. برای اینکه کمکی به شما کرده باشم ۳ روش برای کاهش استرس آورده ام.

 

ذهن را آزاد کنید; هیچ زمانی بهتر از همین اکنون برای شروع مدیتیشن نیست. حتی ۵ دقیقه مدیتیشن در روز هم تاثیر زیادی دارد. انواع و اقسام مدیتیشن وجود دارد که باید مناسب نیازتان آن را انتخاب کنید.

 

و یا اینکه روی ذهنیت خود کار کنید. هنر بودن در زمان حال را تمرین کنید. احتمالاً اینکار کمی سخت باشد اما با تمرکز روی زمان حال استرس را کاملا از بین میبرید. به اینکه هم اکنون زنده هستید فکر کنید و به زیبایی هایي که اطرافتان را احاطه کرده. به من اعتماد کنید همین اکنون اتوماتیک را زمین بگذارید, تلفن همراه را رها کرده و چشم را از رایانه بردارید و به این‌ها فکر کنید و نفس عمیق بکشید.

 

بدن را حرکت دهید; به جای استرس انرژی هاي سمی را با ورزش از بدن خارج کنید. حتی پیاده روی هم کارساز هست. به ویژه بعد از یک تماس تلفنی یا یک دیدار کاری پر استرس. پیاده روی هم نفس ها را عمیق تر می‌کند و هم تنش هاي عضلانی را تسکین می‌دهد. پیاده روی, رقص, بازی با بچه ها و… تمام این‌ها اکسیژن را در رگ ها پمپاژ میکند و در بدن اکسی توسین ساخت میکند و در نتیجه استرس را کاهش میدهد.

 

اجتماعی باشید; منظور بودن در شبکه هاي مجازی نیست بلکه منظور دیدار با رفقا, خانواده, همکاران و آشنایان هست. هر شخصی که شما را خوشحال کند باعث طول عمر شما میشود. روابط نزدیک با رفقا و خانواده با پشتیبانی عاطفی از شما در لحظات پر استرس پشتیبانی می‌کند.

 

نفس عمیق بکشید
در اتمام روز زمانی که از کارهای هرروز خسته هستید یک نفسِ عمیق بکشید و یکی از نعمت هایي که بابتِ آن شکرگزار هستید را به یاد بیاورید. وقتی دائما توجهتان را از مسائل منفی به سمت رویدادها مثبت تغییر دهید سطح استرس را به طور معجزه آسایی کاهش میدهید.