پارس ناز پورتال

استفاده از بازاریابی دیجیتال در رشد کسب و کار

استفاده از بازاریابی دیجیتال در رشد کسب و کار

استفاده از بازاریابی دیجیتال در رشد کسب و کار 

بازاریابی دیجیتال در رشد کسب و کار می تواند بسیار موثر واقع گردد، همه ي می‌دانیم که این دوران ضریب نفوذ رسانه هاي دیجیتال اکثر از هر موقعی هست. برای ایجاد تغییر در دنیای کسب و کار آنلاین امروز، عوامل مختلفی باید دست به دست هم دهند. از این رو چندین روند بازاریابی دیجیتال در کنار هم کسب و کار را تقویت کرده

 

و به رشد آن سرعت می‌بخشند. بعنوان مثال توسعه موبایل‌هاي هوشمند تلفن همراه باعث پرطرفدار شدن شبکه‌هاي اجتماعی و مجازی شده هست. در کنار آن، افزایش کیفیت دوربین‌هاي تلفن همراه نیز موجب افزایش محتوای ساخت شده توسط کاربر در شبکه‌هاي اجتماعی گوناگون شده هست.

 

وای فای‌هاي سریع و ارزان قیمت، امروزه به اندازه جریان الکتریسیته اهمیت یافته‌اند و …. تمام این پیشرفت‌ها نیز موجب انتقال ویدیوها از داخل کامپیوترهای شخصی به تلفن همراه‌هاي تلفن همراه شده هست. در این مقاله با چند مورد روند بازاریابی دیجیتال و نقش آن‌ها در رشد کسب و کارها آشنا میشویم.

 

۱» رشد درآمد و قدرت

سیستم‌هاي عامل، اپلیکیشن‌ها و ابزارهای مختلفی برای ایجاد، نظارت و بازاریابی برندها وجود دارند. در این میان گوگل بیشترین سهم را در تسریع روند بازاریابی دیجیتال دارد. مدیران گوگل برنامه ریزی کرده‌اند تا بتوانند ۴۰/۷% درآمد خود را از طریق بازاریابی دیجیتال ایالات متحده کسب کنند. این درآمد به منظور توسعه استراتژی بازاریابی صرف ایجاد شبکه‌هاي اجتماعی، استارت آپ‌ها و اجرای کمپین‌ها خواهد شد.

 

۲» ضرورت بازاریابی آنلاین

ظهور شبکه‌هاي اجتماعی باعث افزایش حضور افراد در اینترنت شده هست. بعنوان مثال تا چند سال پیش تعداد رقبا در بازی‌هاي آنلاین اندک بوده و این بازی‌ها بسیار ساده بودند. تعداد شبکه‌هاي مجازی اجتماعی محبوب نیز اندک بود. از این رو هر فردی به راحتی با قرار دادن چند مقاله، تعداد مخاطبان خود را افزایش می‌داد. اما امروزه شرایط پیچیده‌تر شده هست.

 

امروزه تعداد شبکه‌هاي اجتماعی، روش‌هاي موجود برای تبلیغات و روش‌هاي ساخت محتوا افزایش یافته‌اند. به علاوه رسانه‌هایي نیز که در قبل برای ساخت محتوا بهره گیری می‌شدند، آنالوگ بودند مثل پرینتر، رادیو و تلوزیون. اما امروزه از اینفوگرافی، گیف‌ها و … برای این منظور بهره گیری می شود. که همه ي این موار بیانگر رشد روند بازاریابی دیجیتال می‌باشند.

 

۳» رشد هوش مصنوعی

ظهور هوش مصنوعی در بازاریابی برای بعضی افراد خوشگل و برای بعضی نگران کننده هست. بخش نگران کننده این رشد، جایگزینی خودرو‌ها به جای انسان‌هاست. زیرا در چنین شرایطی فرصت‌هاي شغلی برای افراد کاهش می‌یابد. از طرفی با توسعه و رشد هوش مصنوعی انجام کارهای تکراری و یکنواخت دیگر توسط انسان‌ها انجام نمی شود که این همان قسمت زیبا داستان هست.

 

همانطور که می دانید از چند دهه پیش بهره گیری از کامپیوترهای شخصی، اینترنت، فضای مجازی، ربات‌ها و تلفن همراه‌هاي هوشمند تلفن همراه به یکی از ضروریات زندگی در عصر اخیر تبدیل شده هست. وجود همۀ این تکنولوژی‌ها و سرگرمی‌ها روند بازاریابی دیجیتال و کسب و کارها را دگرگون کرده هست.

 

همین طور توسعه این تکنولوژی‌ها سبب شده هست که امروزه همۀ ما ویدیوهایی بسازیم، تصویر‌هاي سلفی بگیریم، مطالبی را بنویسیم و آن را با میلیون‌ها نفر به اشتراک بگذاریم.

 

چرا امروزه به “اتومبیل‌ها” نیازمندیم؟

امروزه حجم محتوا بسیار چندان هست. از سوی دیگر نیز حجم اطلاعات به صورت تصاعدی در حال افزایش هست. برای مدیریت این حجم از داده به هوش مصنوعی و اتومبیل‌هایي با قدرت پردازش قوی نیازمندیم. این بدان معنی هست که باید بازاریابی به کمک هوش مصنوعی انجام گیرد. بازاریابی هوش مصنوعی در سه مرحله صورت می‌گیرد: جمع‌آوری، خاطر‌یابی و عمل.

 

جمع‌آوری: حجم اطلاعاتی که بازاریابان با آن مواجه میشوند بسیار چندان هست. از این رو برای عملکرد صحیح در بازاریابی به کامپیوترها برای مواجهه و جمع٬آوری این اطلاعات نیاز هست.

 

خاطر‌یابی: هوش مصنوعی میتواند به مقدار زیادی از اطلاعات در مقیاس بالا، مفهوم بخشد.

 

عمل: از این مفاهیم برای ساخت محتوا و ارسال پیام برای پیشبرد اهداف بازاریابی بهره گیری می شود.

 

رشد هوش مصنوعی یکی از عوامل بهبود روند بازاریابی دیجیتال هست.

 

ضرورت بازاریابی از طریق هوش مصنوعی

بر اساس تحقیقات انجام شده، بازاریابی هوش مصنوعی بینش، آنالیز و تبیین چشم اندازها را قدرت و سرعت می‌بخشد.

 

۴» ضرورت پرداخت هزینه برای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال مجانی نیست. هر چند بعضی شبکه‌هاي اجنماعی که برای اهداف بازاریابی مورد بهره گیری قرار میگیرند، برای مدت محدودی ممکن هست رایگان باشند. اما بعد از مدتی امکان بهره گیری رایگان از آن‌ها سلب میگردد. اگر نگاهی به تاریخ بازاریابی داشته باشیم میبینیم

 

که در دهه نود میلادی کمپانی یاهو از سایت خود برای بازاریابی دیجیتال بهره گیری کرد. از همان زمان ضرورت امر بازاریابی دیجیتال برای جذب مشتری مورد دقت همگان قرار گرفته هست.

 

در اوایل سال ۲۰۰۰ کمپانی گوگل یک گزینش اخیر را برای کاربران خود ارائه کرد. این انتخاب اخیر “جستجوی تبلیغات” هست. جستجوی تبلیغات این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده هست که به جستجوی تبلیغات‌هایي که در سطح اینترنت موجود میباشند، بپردازند. هر چند بازاریابی آنلاین در ابتدا هزینه کمی داشته هست. اما امروزه صاحبان شبکه‌هاي مجازی از طریق رشد روند بازاریابی دیجیتال درآمد زیادی به دست می‌آورند.

 

۵» اکران ویدئوی زنده

امروزه اکران ویدئوی زنده پرطرفدارترین روند بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. شبکه‌هاي مجازی بسیاری، این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند. هر چند بعضی افراد ویدئوهایی متعدد و کم حجم را به صورت زنده اکران میکنند که محتوای کارآمدی ندارند. و از محبوبیت ویدئوهای زنده می‌کاهند. اما فراموش نکنید که هیچ گاه کمیت جای کیفیت بالا را نمیگیرد.

 

۶» ظهور و رشد الگوریتم‌ها

الگوریتم‌هاي گوگل نخستین اتومبیل‌هایي میباشند که فهرست نتایج جستجو را نظارت میکنند. امروزه از الگوریتم‌هایي برای فیلتر کردن ایمیل‌هاي دریافتی بهره گیری میشود. از این رو معمولا پیام‌هایي که محتوای تبلیغاتی دارند در پوشه‌اي جداگانه ذخیره میشوند.

 

در مقابل بازاریابان عصر دیجیتال تمایل دارند محتوای تبلیغات انها در صدر فهرست موتورهای جستجو و ایمیل‌ها قرار بگیرد. از این رو رقابت تنگاتنگی بین بازاریابان دیجیتال و صاحبان شبکه‌ها وجود دارد.

 

۷» فعالیت برای بازاریابی موثر

وب‌سایت‌هاي اجتماعی مطالب زیادی را در سطح جهانی منتشر میکنند. وبلاگ نویسان محتوای مختلفی در اساس‌هاي مد، غذا و… ساخت می کنند. از طریق ساخت محتوا، صفحات مجازی کسب و کارها، پرطرفدارتر میشود. مخاطبان نیز بر پایه اعتبار و اعتمادی که از طریق ساخت محتوا ایجاد شده، نسبت به برند موردنظر وفادار می‌مثل.

 

این نکته نیز قابل چشم‌پوشی نیست که هر چه کمیت مطالب منتشر شده در اینترنت افزایش یابد، بازاریابی دیجیتال و جذب مشتری دشوارتر می شود. امروزه برندها برای افزایش مشتری و طرفداران خود هزینه‌ي زیادی پرداخت می کنند.

 

راه‌حل

در این بخش، چند راهکار برای مدیریت روند بازاریابی دیجیتال، در این دنیای پر تغییر را بیان میکنیم:

 

از ابزارهای هوش مصنوعی غافل نشوید.
از اتوماسیون برای مدیریت و آمارگیری بهره گیری کنید.
ضرورت آموزش و یادگیری مداوم را فراموش نکنید.
قبل از پیاده‌سازی الگوریتم‌ها و انجام اقدامات اخیر، حتما آزمایش‌هاي کافی انجام دهید.
داستان کسب و کارتان را در فضای مجازی بیان کنید.

 

هیچ گاه دست از خلق کردن، استنتاج کردن و بازسازی برندارید. زیرا این عوامل مهم ترین راه رسیدن به موفقیت هست.