پارس ناز پورتال

نقش استقامت روانی در پیشرفت افراد موفق

نقش استقامت روانی در پیشرفت افراد موفق

نقش استقامت روانی در پیشرفت افراد موفق 

برای موفقیت و پیشرفت می توان مقاوم بود،در راه رسیدن به هدف تعداد زیادی از افراد میباشند که می توانند موج منفی به شما دهند. بیل راسل یکی از بازیکنهای سرشناس بسکتبال روزی گفت تمرکز و استقامت چقرمگی روانی حاشیه‌ هایي امن برای پیروزی میباشند.‌وی این جمله را در مورد ورزش تخصصی‌ اش بیان کرد ولی این بینش برای طبیعت انسانی نیز قابل اجرا هست.

 

مثلث تاریک آدم هاي بدجنس

به تازگی پژوهشی در این مورد به‌عمل آمده هست که آیا استقامت روانی می‌ تواند این مسئله را توضیح میدهد که چرا آدم هاي بدجنس و دسیسه‌چین در زندگی حرفه‌اي‌شان به برتری می‌رسند – و آیا عوامل ژنتیکی نیز می‌ توانند در این میان نقش داشته باشند. از لحاظ فنی، گفته می‌ شود چنین آدم‌هایي حالتی از یک مثلث تاریک‌ از خود بروز میدهند؛

 

مثلث تاریک یک پیکره‌ي شخصیتی هست که از سه خصوصیت خودشیفتگی، روان‌پلیدی (سایکوپتی)، وماکیاولیسم (مثل حیله و دورویی) تشکیل شده هست.با این‌که به این سه خصوصیت با نگاهی منفی نگریسته میشود، ولی پژوهشی که پیش از این صورت گرفت نشان داده هست، به کار انداختن این سه خصوصیت باعث رشد و صعود میشود.

 

مایکل انلی و همکاران‌اش از دانشگاه وسترن اُنتاریو در تلاش برای رسیدن به درک بهتر‌ از این مسئله که چرا روش‌هاي منفورِ این مثلث تاریک آدم هاي بدجنس ممکن هست به صورت بالقوه قابل‌ تطبیق باشند، به بررسی رابطه‌ي میان این پیکره‌ي شخصیتی و استقامت روانی پرداختند که آن را بعنوان یک خصوصیت محوری در قابلیت بازیابی و انعطاف‌پذیری انسان باز شناخته‌اند.

 

استقامت روانی

استقامت روانی شامل سخت‌کوشی، انگیزه، تمرکز، انعطاف‌پذیری و اشتیاق برای چالش می‌ شود.دست‌اندرکارانِ این پژوهش استقامت روانی را به چهار بخش تقسیم کردند – نظارت، تعهد، چالش، و اعتماد به نفس. همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، پژوهش پیشین به این نتیجه رسیده بود که خصوصیات مربوط به مثلث تاریک – و استقامت روانی – در محل کار باعث ایجاد مزیت‌هایي نظیر تحقق اهداف و دستیابی به موفقیت شخصی در رقابت‌ها میشوند.

 

حتی گرایش‌هاي خودشیفتگی مثل مجاهدت برای رسیدن به هدف، گیرایی (کاریزما)، و جاه‌طلبی چندان میتوانند در رسیدن به سعادت حرفه‌اي مورد بهره گیری قرار گیرند. به طور نمونه، ارتباطی مثبت بین ماکیاولیسم و درآمد مردان تحصیل‌کرده یافت شده هست که نشان می‌ دهد این خصوصیت ممکن هست در تضمین بقای موقعیت کارمندان ارشد موثر باشد.

 

به علاوه، در مطالعاتی بر روی سازمان‌هاي فروش‌محور، افرادِ دارای میزان بالای ماکیاولیسم در محیط‌هاي کاریِ بدون ساختار محکم که به آن ها اجازه می‌ دهد آزادانه دیگران را به تسلط اراده‌شان درآورند، از همۀ پیروز‌تر میباشند.به طور کلی، شواهد نشان می‌ دهند چنین افرادی در موقعیت‌هاي کاریِ پرفشار و پرتکاپو، با خونسردی، آرامش، و اعتماد به نفس می‌ توانند بر دیگران برتری یابند.

 

انلی و گروه‌اش در کنار رابطه‌ي میان مثلث تاریک و استقامت روانی، به احتمال تاثیر ژنتیک بر این رابطه نیز علاقه‌مند شدند.صحت این اطلاعات را می‌ توان از طریق مقایسه‌ي واکنش‌هاي دوقلوهای همسان (مونوزاگوتیک) و دوقلوهای غیرهمسان (دیزاگوتیک) در مورد یک خصوصیت خاص اثبات نمود. اگر ویژگی‌هاي محیطی بین دوقلوهای همسان و غیرهمسان

 

یکسان باشند، در این صورت تنها حالت افتراق انها می توانید ناشی از ژن‌هاي‌شان باشد: دوقلوهای همسان در ۱۰۰ درصد ژنوتیپ‌‌شان مشترک میباشند، در حالیکه دوقلوهای غیرهمسان تنها در ۵۰ درصد آن اشتراک دارند.اگر ژنتیک در رشد یک خصوصیت خاص نقشی برجسته‌تر ایفا ‌کند، پس دوقلوهای همسان نسبت به دوقلوهای غیرهمسان باید واکنش‌هایي یکسان‌تر به یک خصوصیت نشان دهند.

 

پژوهش پیشین این نکته را آشکار کرده بود که تفاوت‌هاي افراد در هر یک از خصوصیت‌هاي مربوط به مثلث تاریک تحت تاثیر شدید عوامل ژنتیکی قرار دارد، در حالیکه هم ژنتیک و هم عوامل محیطی غیرمشترک تفاوت‌هاي فردی را در استقامت روانی توجیه میکنند.

 

پژوهشگران به منظور آزمودن ارتباط بین استقامت روانی و مثلث تاریک، طی یک نظرسنجی از شرکت‌کنندگان خواستند چهار پرسشنامه‌ي را به صورت گزارش شخصی در مورد خصوصیت‌هاي مورد بحث – خودشیفتگی؛ روان‌پلیدی؛ ماکیاولیسم؛ و استقامت روانی – کامل کنند. نمونه‌ي نهایی از ۲۱۰ جفت دوقلوی هم‌جنس تشکیل شد – ۱۵۲ جفت همسان که ۱۲۸ جفت‌شان زن بودند، و ۵۲ جفت هم‌جنس غیرهمسان که ۵۳ جفت‌شان را زنان تشکیل می‌دادند.

 

خودشیفتگی

طبق انتظار، خودشیفتگی با همۀ‌ي عوامل استقامت روانی، هم‌بستگی مثبت نشان داد. ولی بر خلاف انتظار، هر دو خصوصیت روان‌پلیدی و ماکیاولیسم با بیش‌تر عوامل استقامت روانی هم‌بستگی منفی نشان دادند. تفسیری از این نتایج از جانب پژوهشگران این بود که در بین خصوصیات مربوط به مثلث تاریک، خودشیفتگی “‌از لحاظ کیفی منحصربه‌فرد هست‌” و بر این اساس، هم‌زمان متضمن رفتارهای اجتماعی مثبت و منفی هست.

 

نقش عوامل ژنتیکی در این رابطه تا حدودی به اثبات رسید. طبق فرضیه و همگام با پژوهش پیشین، میان دو خصوصیت مربوط به مثلث تاریک، یعنی‌ روان‌پلیدی و ماکیاولیسم تاثیرات ژنتیکی یافت شد. به علاوه، پیوند میان روان‌پلیدی و استقامت روانی به شکل کامل توسط عوامل ژنتیکی متعارف توضیح داده شد.

 

هرچند، با این‌که پیش‌بینی می‌شد میان خودشیفتگی و استقامت روان رابطه‌ي ژنتیکی محکمی وجود داشته باشد، تحلیل اطلاعاتْ ارتباط برجسته‌اي را میان خودشیفتگی و تنها یکی از عوامل استقامت روانی، یعنی چالش‌پذیری نشان داد.انلی و گروه‌اش به محدودیت‌هاي این پژوهش اذعان و به ملاحظات معمول در پژوهش‌هاي علمی اشاره کردند.

 

هم‌زمان، پژوهش آن ها اساس‌ي جذابی را برای تحقیق‌هاي بیش‌تر فراهم آورد، و کمک کرد به درک بهتری از این مسئله برسیم که ذهن تعداد زیادی از افراد را به خود مشغول کرده هست و تبدیل به سرخوردگی هرروز‌شان شده هست: چرا آدم هاي بدجنس پیشرفت می کنند؟

 

سایت کسب و کار بازده