پارس ناز پورتال

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسید

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسید

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسید 

امروز اشاره اي خواهیم داشت به برخی از خودروهایي که در زمان عرضه خود با فراز و نشیب هاي زیادی مواجه شده اند. هر خودروسازی محصولاتی دارد که ممکن هست از نظر تاریخی و معنوی به قدری مهم باشند که به گونه ای مایه حفظ حیثیت و سرمایه آن محسوب شوند. این محصولات که معمولاً در نسل هاي متوالی و یا در اشکال و گونه هاي گوناگون

 

در دوره هایي طولانی عرضه میشوند، طرفداران زیادی دارند، اما ممکن هست به دلایلی متعدد از جمله تغییر سیاست، نبود پتانسیل مناسب در بازار و یا کاهش فروش و دشواری های اقتصادی، از چرخه تولید کنار گذاشته شوند. در این مقاله اما کوشش داریم تا برترین خودروهایی را معرفی کنیم که توانستند بازگشتی رویایی به دنیا ماشین را تجربه کنند.

 

شورولت کامارو

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسید

برخلاف فورد ماستنگ که به صورت مداوم نسل هاي آن معرفی شده، وارد بازار می‌شود، شورولت از اوایل قرن بیست و یکم تولید کامارو را متوقف کرد و به حضور خود در بازار خودروهای پونی اتمام داد. بسیاری نگران بودند که محصولاتی امثال کبالت SS به گونه ای حضور شورولت در بازار خودروهای اسپرت را تداوم بخشد،

 

اما به لطف تب فراگیر نگاه به قبل و دست به کار شدن داج و فورد برای احیای پونی هاي کلاسیک خود، شورولت نیز در اواخر دهه قبل کامارو را زنده کرد. این بازگشت به قدری موفقیت آمیز بود که نسل بعد یعنی ششم کامارو بدون هیچ وقفه اي توسط شورولت معرفی شد تا پتانسیل هاي بالقوه بازار توسط رقبا جواب داده نشود.

 

نیسان Z

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسید

داستون در اواخر دهه 60 میلادی اسپرت پرفروشی را به بازار عرضه کرد که توانست دنیا خودروهای اسپرت را دگرگون کند. این محصول که 240Z بود، پایه گذار سری Z نیسان شد. در اواخر دهه 90 میلادی اما نیسان تولید سری Z را متوقف کرد. بسیاری نگران بودند که هرگز سری Z به خط تولید بازنگردد.

 

اما معرفی 350Z و سپس 370Z به قدری موفقیت آمیز بود که غیبت چند ساله Z را از یادها برد. نیسان یک بازگشت دیگر یعنی بازگشت GT-R را نیز تجربه کرد، هرچند به اندازه Z سوددهی نداشت، اما بیش از بازگشت Z به افزایش اعتبار نیسان کمک کرد.

 

فراری 550 مارانلو

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسید

دقیقا زمانی که لامبورگینی با عرضه میورا دنیا خودروهای اسپرت را دگرگون کرد، فراری کوشش کرد تاب ا نگاهی سنتی لامبورگینی را شکست دهد. با این حال این رویکرد در نهایت با ید تغییر میکرد و در نتیجه محصولات امثال باکس و تستاروسا بعنوان کوپه هاي سردمدار V12 کمپانی معرفی شدند.

 

با این حال پتانسیل بازار برای یک کوپه موتور جلو سنتی 12 سیلندر بی جواب ماند. بازگشت فراری موتور جلو 12 سیلندر به اواسط دهه 90 میلادی و معرفی 550 مارانللو رسید. موفقیت کوپه سنتی فراری اما سبب شد تا در نهایت این کمپانی ادامه راه خود را با همین شیوه سنتی پیگیری کند.

 

مینی

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسید

 به گزارش پارس ناز اسطوره بریتانیایی در حالی‌که در ابتدای قرن اخیر میلادی به دنیا بازگشت که مینی کلاسیک برای مدتی در حدود 4 دهه در خط تولید باقیمانده بود و در اواخر عمرش، انتقادات زیادی به آن وارد بود. با این حال یک وقفه کوتاه کافی بود تا ب.ام.و بعنوان مالک اخیر این برند، این ماشین کوچک ارزشمند

 

را مجدد عرضه کند و به لطف جذابیت ظاهری و اهمیت به جزییات و بازاریابی مفید، توانست موفقیتی مجدد را کسب کند. ب.ا.و سری 6 را نیز به خوبی پس از نزدیک به 2 دهه غیبت احیا کرد و درصدد هست تا سری 8 را نیز به برترین نحو ممکن زنده کند.

 

داج چلنجر

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسیدچلنجر یکی از پرطرفدار ترین محصولات داج در دهه 70 میلادی بود که به لطف چالش نفتی آن زمان، جوانمرگ شد و نتوانست در بازار خوش بدرخشد. همین سبب شد تا داج هرگز جرات احیا کردن چلنجر را نداشته باشد تا آنکه موفقیت هاي بزرگ ماستنگ در دهه اول قرن بیست و یک با نگاهی به قبل و تلاش شورولت برای زنده کردن

 

کامارو با ظاهری کلاسیک، مدیران کرایسلر را متقاعد کرد تا چنلجر را با ظاهری آشنا و پیشرانه هایي نیرومند راهی بازار کنند. موفقیت جلنجر اخیر به حدی بود که ورشکستگی کرایسلر و چالش اقتصادی نیز نتوانست این محصول تازه احیا شده را از خط تولید دور کند.

 

لامبورگینی گالاردو

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسید

لامبورگینی در دهه 70 میلادی در سه جبهه مهم می جنگید؛ جبهه اول سوپراسپرت هاي موتور وسط بود که تولید انها هرگز قطع نشده هست. جبهه هاي دوم و سوم اما به ترتیب سوپر GTهای بزرگ و محصولات کوچک موتور وسط بودند که اولی در دهه 70 کنار گذاشته شد، اما دومی در دهه 80 با تولید جالپا ادامه یافت.

 

با این حال تصمیم لامبورگینی برای تولید یک بچه لامبو در دهه 90 میلادی هرگز عملی نشد تا آنکه گالاردو در اوایل قرن اخیر راهی بازار شد و توانست به پرفروش ترین محصول این کمپانی بدل شود و سودی سرشار نصیب لامبورگینی کند.

 

فورد GT

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسید

فورد برای بازگشت یگانه ابرخودرو موتور وسط خود نقشه هاي زیادی داشت و در دهه هاي 70 و 90 میلادی تلاش هایي کم رمق داشت. با این حال سرانجام فرزند خلف GT40 با اسم GT در دهه قبل معرفی شد و توانست به یک اسم بلندآوازه در هان ماشین بدل شود. اما چالش اقتصادی و بازار نسبتا محدود GT به نسبت رقبا سبب شد

 

تا بسیاری رویای عرضه نسل بعدی GT را از یاد ببرند. بازگشت دوم GT اما به مراتب رویایی تر بود و با پیروزی در لمانز همراه شد. بدین ترتیب احتمالاً بتوان GT را با دو بازگشت موفقیت آمیز، برترین همانند فهرست 10 تایی این مقاله بدانیم.

 

فیات 500

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسید

احتمالاً بتوان فیات 500 را برترین سمبل خودرویی ایتالیا دانست که به نسبت هم رده هایش یعنی مینی، رنو 4 و سیتروئن 2CV مدتی کمتر در خط تولید ماند و احتمالاً حتی زودتر از بقیه فراموش شد. اما بازگشت این اتومبیل در قرن اخیر میلادی به قدری موفقیت آمیز بود که توانست سودی سرشار به فیات برساند

 

و حتی این خودروساز را از گزند دشواری های مالی و چالش اقتصادی برهاند. اضافه بر این بازاریابی مناسب این اتومبیل سبب شد تا فیات از اسم و ظاهر کلی و زبان طراحی 500 برای تولید محصولات دیگری بهره گیری کند که به گونه ای آینده این اسم و نشان ایتالیایی را تضمین میکند.

 

آلفارومئو جولیا

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسید

بسیاری نگران بودند که محدود شدن تولیدات آلفا رومئو که از اواخر دهه 90 میلادی نخست شده، در دهه اول قرن بیست و یکم به بحبوحه رسیده بود، به نابودی این برند ریشه دار ایتالیایی بینجامد. با این حال بازگشت سدان اسپرت این برند یعنی جولیا، به قدری حیرت آور بود که حتی عرضه مدل 4C و بازگشت

 

آلفا به دنیای اسپرت هاي سبک را نیز تحت الشعاع قرار داد. خصوصا مدل QV این ماشین به مدد پیشرانه توربو با بیش از 500 اسب بخار، یادآور دوران شکوه این برند ایتالیایی هست.

 

فولکس واگن بیتل

اسطوره های تاریخ خودروسازی را بشناسید

در بین تمامی محصولات فولکس واگن احتمالاً بیتل به وضوح مهمترین و به یادماندنی ترین باشد. با این حال خداحافظی بیتل از چرخه تولید در دهه 70 میلادی و جایگزینی آن با یک محصول نوین یعنی گلف، تا اندازه ای رابطه چهره کلاسیک و نوین فولکس واگن را از بین برد. با این حال در اواخر دهه 90 میلادی بود

 

که فولکس واگن بیتل را در قالب یک اتومبیل شهری زیبا و دوست داشتنی احیا کرد. با آنکه بیتل از نظر فلسفه با جد فقید خود تفاوتی اساسی داشت، اما توانست خودرویی پیروز باشد و بازگشت شمار زیادی از اسامی بزرگ دنیا اتومبیل را ممکن سازد.