پارس ناز پورتال

اسپایس ماده مخدر جدید تبدیل انسان به زامبی

اسپایس ماده مخدر جدید تبدیل انسان به زامبی

اسپایس ماده مخدر جدید تبدیل انسان به زامبی 

اسپایس ماده مخدری است که افراد را تبدیل به زامبی های درون فیلم ها می کند. ماده مخدری که از شیشه نیز مهلک تر است. آَندرو مالونه (Andrew Malone) از روزنامه نگاران روزنامه ی دیلی میل (Daily Mail) گزارش تکان دهنده ای را منتشر کرده است که در ادامه به بخش هایی از آن می پردازیم.

 

در گزارش اَندرو آمده که در هفته ی اخیر در خیابان های لندن مردان و زنان معتادی دیده شدند که بیشتر به مردگان متحرک شباهت داشتند. بسیاری از این افراد با چشم هایی گشاد شده و صورتی رنگ پریده در خیابان های مرکز شهر منچستر تلوتلوخوران راه می رفتند. چهره ی این افراد چنان بی رمق بود که انگار جانی در بدن آن ها وجود نداشت. دست های آویزان و بدن خم شده رو به جلو این افراد رهگذران را به یاد فیلم های زامبی انداخته بود.

 

حتی برخی از آن ها سر پا ایستاده بودند اما کوچکترین حرکتی در آن ها دیده نمی شد و بیشتر به مانکن مغازه ها شباهت داشتند. تعدادی بیشتری را می شد در حالتی مانند اغما که کنار پله ها یا سطل های آشغال افتاده بودند دید. یکی از آن ها با لباس های خاکستری روی پله های یکی از رستوران های مک دونالد لم داده بود و در حالی که به شدت تکان می خورد با خود حرف می زد. جملاتش تند و نامفهوم بود.

 

اندرو می گوی: “در خارج از یک مرکز خرید در وسط شهر جوان دیگری به پشت افتاده و غش کرده را دیدم که دست و پاهایش را به سمت بالا بی حرکت مانده بودند به طوری که همه ی رهگذران از دیدن چنین صحنه ای متعجب شدند. حالت او مانند شخصی بود که مدتی از مرگ او می گذشت زیرا اعضای بدنش کاملا سفت شده و تکان نمی خوردند”.

 

این ها همه قربانیان ماده ی مخدر جدیدی به نام Spice (به معنی چاشنی) هستند که در واقع به ترکیبی از چندین گیاه و مواد شیمیایی قوی گفته می شود که تا همین ماه مَی گذشته به عنوان یک ماده ی «نشئه کننده ی قانونی» در بریتانیا آزادانه به فروش می رسید.

 

در چند هفته ی اخیر ترکیب جدیدی از این ماده ی مخدر تهیه شده است که افراد مصرف کننده را به موجوداتی زامبی شکل تبدیل می کند. بر اساس برآوردها بیش از ۹۵ درصد جوانان بی خانمان در شهر منچستر در حال استفاده از این ماده ی خطرناک بوده و حتی برخی به آن معتاد شده اند.

 

متخصصان مواد مخدر در مورد همه گیر شدن استفاده از اسپایس هشدار داده اند زیرا مصرف آن در مناطق شمال غربی منچستر همه گیر شده و در حال سرایت به دیگر نقاط شهر است. این موضوع باعث وقوع مشکلات و اعمال مجرمانه ی زیادی در این مناطق شده که ماموران پلیس و خدمات اورژانس را به شدت درگیر خود کرده است.

 

رابرت رالفس، استاد ارشد جرم شناسی در دانشگاه منچستر و از متخصصان حوزه ی مواد مخدر، می گوید: “اسپایس عوارض فیزیکی اعتیاد به هروئین و عوارض روانشناختی اعتیاد به شیشه را دارد”.این بحران بعد از انتشار ویدیویی که توسط یک کارمند در شهر منچستر گرفته شده بود و افراد تحت تاثیر این ماده ی مخدر در شهر را نشان می داد مورد توجه عموم قرار گرفت.

 

تصاویری که در روزنامه ی دیلی میل منتشر شده توسط یک راننده ی اتوبوس گرفته شده اند که از دیدن حرکات غیر عادی برخی رهگذران که در مسیر حرکت همیشگی او در خیابان های ولز جنوبی می گذشتند دچار شگفتی و البته ترس شده بود.

 

به نظر نمی رسید ماده مخدری که جانشین بی خطری برای حشیش تلقی می شد و حتی استفاده ی قانونی از آن در میان نوجوانان انگلیسی نیز رواج داشت به یک باره به یک ماده ی مخدر وحشتناکی تبدیل شود که اثرات مخرب آن از هروئین و شیشه نیز بدتر باشد.

 

اندرو می گوید در یکی از میادین شهر معتادانی را دیده است که روی نیمکتی نشسته و در حال پر کردن پیپ خود از اسپایس بودند و دقایقی بعد از کشیدن پیپ به حالتی شبیه جنون رسیدند. یک مرد ۵۰ ساله به نام کارل را دیدم که در حال ترکیب کردن یک ماده ی ریز بدون بوی سبز رنگ با مقداری تنباکو بود و قصد داشت

 

با دوستانش آن را بکشد. او بیشتر از چندمتر با ایستگاه سیار پلیس فاصله نداشت. کارل می گوید که از چند سال پیش و بعد از خرید مقداری ماده ی مخدر قانونی از یک مغازه ی مجاز معتاد شده است. کارل می گوید:” ترک کردن این ماده دردناک است، دچار گیجی می شوید و تعادل ندارید. من بارها سعی کردم اعتیادم را ترک کنم اما ترک آن از هروئین هم سخت تر است”.

 

این ماده ی مخدر همراه با سیگار معمولی استعمال می شود و هیچ بویی ندارد به همین خاطر افرادی که از این ماده استفاده می کنند نیازی به مخفی کاری نمی بینند.

 

کارل ادامه می دهد: “من اسپایس می کشم زیرا برای من از تزریق کردن بهتر است، برای سلامتی ام بهتر است. من دارم منگ می شوم و حس می کنم که مشکلاتم همه حل شده اند”. این مکالمه خیلی زود به پایان می رسد زیرا کارل می خواهد تنها باشد. او بلند می شود و در خیابان به راه می افتد. من رفتنش را تماشا می کند و ۵ دقیقه بعد او به سختی ۱۰۰ یارد را پیموده است.

 

کارل نیز مانند هزاران نفر دیگر قربانی ماده ی مخدری است که برای اولین بار در دهه ی ۱۹۹۰ به عنوان یک ماده ی نشئه کننده ی قانونی و بی خطر به فروش می رسید. این مواد ترکیبات شیمیایی بودند که به منظور دور زدن قوانین ضد مواد مخدر بریتانیا در چین و هند و در بسته های صنعتی و جذاب تولید می شدند.

 

از آن جا که ترکیبات این مواد نشئه کننده ی به اصطلاح “بی ضرر” ناشناخته بودند هیچ قانونی در مورد آن ها وجود نداشت. این مواد تحت نام هایی مانند «مامبای سیاه» (Black Mamba)، «کی ۲» (K2) و اسپایس به عنوان یک ماده ی “بی ضرر”، به طور قانونی و به عنوان جانشینی برای حشیش در فروشگاه های سراسر بریتانیا به فروش می رسید.

 

در ماه می گذشته بعد از این که چندین مورد مرگ در نتیجه ی مصرف این مواد جدید گزارش شد دولت بریتانیا عکس العمل نشان داد و تصمیم گرفت که هشدارها را جدی گرفته و مراکز عرضه ی این ماده ی مخدر را تعطیل کند. اما این عکس العمل و قانون منع مصرف هر نوع ماده ای که عملکرد مغز را تحت تاثیر منفی قرار می دهد

 

که متعاقب آن به تصویب رسید برای کسانی که به این ماده ی ویرانگر اعتیاد پیدا کرده بودند بسیار دیر بود و تقاضا برای اسپایس به شدت افزایش یافت.اکثر خرده فروشانی که قبلا هروئین و کوکائین می فروختند به فروش اسپایس روی آوردند که هم ارزان تر بود و هم می شد آن را به راحتی ساخت و نیازی

 

به قاچاق و وارد کردن آن از مناطق دیگر نبود. در نتیجه تولید کنندگان عمده ی مواد اسپایس، ترکیبات گیاهی این ماده را به صورت فله ای و عمده از طریق اینترنت خریداری کرده و با افزودن مقداری مواد شیمیایی خطرناک آن را به بازار عرضه می کردند. این کار چنان ساده است که برخی آن ها را در حمام خانه ی خود ترکیب می کنند.

 

آزمایش هایی که روی مقداری اسپایس که در هفته ی اخیر در شهر منچستر کشف شده نشان می دهد که به این ترکیبات گیاهی مقداری ماده ی شیمیایی ۵F-ADB افزوده شده، ماده ی مخدری که برای جایگزینی حشیش ساخته شده بود اما تاثیرات مخرب آن چند برابر حشیش است. به گفته ی محققان کشیدن یک نخ سیگار حاوی اسپایس به اندازه ی کشیدن ۱۰۰ نخ سیگار حاوی حشیش تاثیر دارد.

 

هیچ کس نمی داند که چرا این ماده ی مخدر کشنده به این سرعت در شهر منچستر فراگیر شده است اما بدون شک قیمت ارزان آن یکی از دلایل عمده به شمار می آید. قیمت هر بسته از این ماده ی مخدر ۵ پوند و نصف قیمت موادی است که قبلا به صورت قانونی به فروش می رسید. هر بسته از این ماده در یک پلاستیک کوچک پیچیده شده

 

و معمولا روی آن تصویری از باب مارلی نقش بسته است. هر بسته برای ۳ بار مصرف کافی است و هر بار مصرف فرد را به مدت ۱۰ ساعت در حالتی مانند اغما فرو می برد.جولی بویل (Julie Boyle) که در مرکز خیریه ی بی خانمان های لایف شَیر (Lifeshare) کار می کند و با زندگی خیابانی در شهر منچستر آشنایی کامل دارد

 

و برای سال های متمادی شهر را در قبضه ی معتادان و فروشندگان هروئین و کوکایین دیده است، از تاثیر این ماده ی مخدر جدید شوکه شده و چنین می گوید:” این ماده ی مخدر وحشتناک بوده و به شدت رایج شده است. من افراد زیادی را دیده ام که دهانشان کف کرده و بیهوش شده اند. وقتی که یکی از این ماده ی مخدر استفاده می کند انگار دکمه ی توقف (pause) روی کنترل تلویزیون را فشار می دهید. بلافاصله در جای خود میخکوب می شوند”.

 

اندرو می گوید: “در مرکز شهر افرادی هستند که به مردگان متحرک شبیه هستند. حتی نمی دانید زنده اند یا نه. آن ها نمی دانند کجا هستند. من هیچ وقت در عمرم شاهد چنین چیزی نبوده ام”.جولی بویل می گوید افراد در مدت ۳ روز به این ماده ی مخدر اعتیاد پیدا می کنند. او ادعا می کند که بیش از ۹۵ درصد بی خانمان های شهر منچستر به این ماده ی مخدر

 

اعتیاد پیدا کرده یا از آن استفاده می کنند. جولی می گوید یک دختر جوان ادعا کرده که بعد از مصرف اسپایس به بیماری اچ آی وی مبتلا شده است. وی در این باره چنین می گوید: “آن دختر بعد از مصرف اسپایس بیهوش شده بود و وقتی دوباره به هوش می آید می فهمد که به او تجاوز شده و پولهایش به سرقت رفته و یک سرنگ آلوده نیز در بدن وی فرو رفته است”.

 

دختر دیگری در حالی که در جمع بی خانمان ها به صورت اشتراکی از این ماده ی مخدر استفاده کرده بودند مورد تجاوز جنسی آن ها قرار گرفته بود.جولی میگوید که با چشم خود دیده که یک مرد دیگر بعد از مصرف اسپایس دچار ایست قلبی شد اما به هوش آمده و سه ساعت بعد بار دیگر او را در حال کشیدن اسپایس دیده است.

 

عوارض جانبی این ماده ی مخدر از حالت تهوع تا از بین رفتن دندان ها و اختلالات ریوی و قلبی متغیر است. اما مسئله ی مهم تر تاثیر منفی و شدید این ماده ی مخدر بر روی سلامت ذهنی و فکری فرد خواهد بود. شاید در حال حاضر شهر منچستر نقطه ی ظهور و تمرکز این ماده ی خطرناک باشد اما به زودی این همه گیری به شهرهای بیرمنگام و کمبریج نیز خواهد رسید.

 

اماکن اسکان افراد بی خانمان و محل های اقامت عمومی نیز از پذیرش افراد معتاد به اسپایس خودداری می کنند و حتی بی خانمان های دیگری که در مراکز خیریه اقامت دارند نیز از هم اتاق شدن با این افراد امتناع می کنند زیرا به گفته ی مراکز خیریه از رفتارهای خشونت آمیز و غیر قابل پیش بینی این افراد واهمه دارند.

 

با این وجود کمک های مراکز خیریه اوضاع را وخیم تر کرده است زیرا معتادان به این ماده ی مخدر معمولا در شهر منچستر جمع می شوند زیرا می دانند که این مراکز خیریه غذای آن ها را تامین می کنند و دیگر لازم نیست پولشان را برای خریدن غذا صرف کنند. یکی از افرادی که در یک مرکز خیریه کار می کند

 

به اندرو چنین می گوید: “آن ها تمام پولشان را برای خریدن مواد نگه می دارند. اما چکار می توانیم بکنیم؟ نمی توانیم بگذاریم از گرسنگی بمیرند. اما این موضوع نیز صحت دارد که ما ناخواسته در مصرف مواد به آن ها کمک می کنیم”.استفان مک ایووی که تازه از زندان آزاد شده ادعا می کند که این ماده ی مخدر وارد زندان های منطقه نیز شده

 

و بسیاری از خشونت های داخل زندان ها به دلیل مصرف اسپایس یا به خاطر خرید و فروش آن صورت می گیرد. وی می گوید: “این ماده واقعاً انسان را می خورد. من قبلا شیشه، هروئین، اسید، مسکالین و کرک کوکائین مصرف کرده ام اما این یکی از همه ی آن ها بدتر است”. مک ایووی در ادامه می گوید که از هر بسته ی ۳۰ گرمی از اسپایس که هزینه ی ساخت آن تنها ۵۰ پوند است بیش از ۱٫۵۰۰ پوند سود عاید قاچاقچیان مواد مخدر داخل زندان می شود.

 

حتی گزارش شده که از پهپاد برای رساندن اسپایس به زندانیان استفاده شده است. مک کوی می گوید: “همه در داخل زندان به این ماده معتاد شده اند. هر دفعه مقدار بیشتر و بیشتری می خواهی. من در سراسر زندان افرادی را دیده ام که برای بدست آوردن مقدار کمی از این مواد زانو زده و التماس کرده اند و ا زانجام هیچ کاری ابا نداشته اند. من به همه می گویم از این ماده مصرف نکنند، حتی برای یک بار و گرنه مرگ شما حتمی خواهد بود”.

 

به دنبال شیوع مصرف اسپایس در محله ی پیکادیلی گاردنز (Piccadilly Gardens) در شهر منچستر این منطقه به مرکز خشونت و جرم و جنایت تبدیل شده است. اوضاع وخیم تر از ان چیزی است که به نظر می رسد. حتی چند بار دیده شده که به ماموران پلیس و پاسگاه سیار آن ها حمله شده و خیابان های شهر در قبضه ای افرادی است که مغزشان را با دود اسپایس پر کرده اند.

 

چند روز پیش که دو افسر پلیس سعی کردند یکی از فروشندگان اسپایس را در محله ی پریمارک (Primark) دستگیر کنند و در حالی که تلاش می کردند به وی دستبند زده و به ماشین پلیس منتقل کنند به محاصره ی دیگر فروشندگان و افراد معتادی درآمدند که آن ها را تهدید کرده و به آن ها ناسزا می گفتند.

 

بلافاصله بعد از این اتفاق نیروهای کمکی به محل مراجعه کرده و از آن ها خواستند که محل را ترک کنند و بدین ترتیب افراد پلیس موفق شدند قاچاقچی مورد نظر را به اداره ی پلیس منتقل کنند.معتادان پراکنده شدند اما ساعاتی بعد و با تاریک شدن هوا بار دیگر معتادان و فروشندگان اسپایس در خیابان های محله جولان می دادند.

 

تلاش های زیادی توسط نیروهای پلیس برای مهار این فاجعه صورت می گیرد اما کافی نیست مگر این که هر چه سریع تر یک اقدام قاطع انجام گیرد. بزودی اسپایس بیش از پیش منچستر را به کنترل خود در خواهد آورد و این شهر و شهرهای دیگر را در تاریکی خشونت و جنایت فرو خواهد برد.