پارس ناز پورتال

درباره اسپتسناز نیروهای ویژه مخوف و قوی روسیه

مجموعه : مجله خبری روز
درباره اسپتسناز نیروهای ویژه مخوف و قوی روسیه

درباره اسپتسناز نیروهای ویژه مخوف و قوی روسیه 

نیروهای ویژه هر کشوری توانمندی هاي خاصی دارند که در مواقع اضطراری به کار گرفته میشوند اما نیروهای روس بی نظیر میباشند. در طی دهه ي 1970 زمانی که چالش جنگ سرد در شدیدترین شکل ممکن قرار داشت, دولت هاي غربی از وجود نیروهای بسیار ویژه ارتش شوروی به اسم «اسپتسناز» «Spetsnaz» با خبر شدند که در گروه هایي با عنوان «دسته هاي انحرافی» سازماندهی شده بودند.

 

امروزه اگر چه جنگ سرد به آخر رسیده هست اما اسپتسنازها هنوز بخشی از نیروهای رزمی حاضر به خدمت ارتش روسیه به شمار می‌آیند هر چند ماموریت هاي آنان دچار تغییر شده هست. نیروی اسپتسناز که در زبان روسی به معنای «نیروهای اهداف ویژه» هست بعنوان نیروهای بخش اصلی اطلاعات در دهه ي 1980 و با شمار 30.000 نفر تشکیل شد.

 

انها به شکل زیر سازماندهی شده بودند: یک گروه اسپتسناز برای هر یگان, یک گردان اسپتسناز برای هر یک از سه بخش عملیاتی؛ یک تیپ اسپتسناز برای هر یک از ناوگان هاي شوروی و یک تیپ اسپتسناز مستقل در شمار زیادی از مناطق نظامی شوروی. همین طور واحدهای اطلاعاتی ویژه اسپتسناز وجود داشت که روی هم رفته 20 واحد از آنها در ناوگان هاي زمینی و دریایی حضور داشتند.

 

هر گروهان اسپتسناز شامل 135 سرباز ویژه بود که در گرو هاي مستقل 15 نفره عمل میکردند و در صورت نیاز با هم ادغام می‌شدند. هر تیپ اسپتسناز بین 1.000 تا 1.300 نفر نیرو داشته و از یک ستاد فرماندهی, سه یا چهار گردان چترباز, یک دسته مخابرات و نیروهای حمایت تشکیل می شد.

درباره اسپتسناز نیروهای ویژه مخوف و قوی روسیه

هم‌چنین یک دسته ضد اهداف ویژه به شمار 70 یا 80 نفر نیز وجود داشت که وظیفه ي آنها جستجو, شناسایی و کشتن رهبران سیاسی و نظامی دشمن بود. نیروهای اسپتسناز دریایی یک ستاد فرماندهی, دو یا سه گردان تهاجمی شناگر, گروهان چترباز, نیروهای حمایت و یک گروهان ضد اهداف ویژه داشت. هم‌چنین این گروه یک ناوگان زیردریایی بسیار کوچک در اختیار داشت که برای رساندن نیروهای ویژه شناگر به مسافت هاي دور طراحی شده بودند.

 

وجود گروه اسپتسنازها در پیمان ورشو مثل یک راز بوده و نظامیان معمولی اجازه عضویت در این نیروها را نداشتند به گونه ای که نیروهای اسپتسناز زمینی یونیفورم ها و نشان استاندارد نیروهای هوایی و اسپتسنازهای دریایی نیز لباس ها و نشان استاندارد نیروهای دریایی را به تن می‌کردند.

 

اسپتنازهای نیروی دریایی و هوایی

گروه نیروهای ویژه برای انجام عملیات شناسایی و خرابکاری در خاک دشمن طراحی شده بود. هدف اصلی گروه هاي اسپتسناز از میان بردن مقرهای فرماندهی و هدایت تسلیحات هسته اي و پایگاه هاي نظامی دشمن بود. این گروه که در دسته هاي 5 تا 10 نفره عمل می‌کرد می توانست

 

تا چند روز به طور مستقل به عملیات خود ادامه دهد. این سربازان تعلیم هاي فیزیکی و روانی خاصی را طی می‌کردند که در انها پافشاری ویژه بر روی دانش اسلحه شناسی و بهره گیری از آن, مهارت در برقراری رابطه رادیویی و داشتن اطلاعات در مورد منطقه دشمن بود. این گروه عملیات خود را به طور پنهانی و بدون شرکت در عملیات نظامی گسترده به انجام می‌رساند و عمدتاً شامل جستجو, پیدا کردن یک هدف خاص و از میان بردن آن بود.

 

بعد از ماجرای گروگانگیری بیمارستان بودنوفسک در سال 1995, بسیاری بر این یقین بودند که تنها نیروهایی که می توانستند به این قائله خاتمه بدهند نیروهای اسپتسناز بودند. در واقع آنها برای پیدا کردن هدف و نابودسازی آن تعلیم دیده اند و برای نجات گروگان تعلیم ندیده اند.

درباره اسپتسناز نیروهای ویژه مخوف و قوی روسیه

در این گروه حتی حیواناتی مثل دولفین و نوعی وال برای انجام عملیات خرابکارانه در زیر دریا تعلیم داده شده اند. نیروهای ویژه دریایی در ناوگان هاي گوناگون نیروی دریایی این کشور حضور داشته و میتوان آنها را به نیروهای ویژه دریایی ارتش ایالات متحده سنجش کرد. معمولا این گروه از نیروهای زبده حتی گذشته از شروع جنگ نیز فعالیت هاي خود را آغاز میکنند به گونه ای که چنان با سرعت انجام می‌شوند که توان تصویر العمل نشان دادن را از دشمن گرفته و انها را از بین می‌برد.

 

به عبارت ساده ارتش روسیه غیر از واحدهای زمینی,دریایی و هوایی واحدهای متعددی دیگری مثل نیروهای ویژه راه آهن, نیروهای ویژه مرزی, نیروهای وزارت ارتباطات, نیروهای وزارت شرایط اضطراری و نیروهای سرویس امنیتی فدرال در اختیار دارد که هر کدام مستقل بوده و می‌توان انها را نیروهایی زبده نامید.

درباره اسپتسناز نیروهای ویژه مخوف و قوی روسیه

گروه ویژه اسپتسناز آلفا

گروهی از نیروهای اسپتسناز که به گروه آلفا سرشناس میباشند در سال 1974 و به فرمان کا گ ب شکل گرفت که در شکل گیری انها از نیروهای SAS بریتانیا و نیروهای دلتا در ایالات متحده الهام گرفته شده بود. نیروهای این واحد در 28 دسامبر سال 1980 به قصر ریاست جمهوری افغانستان در کابل حمله برده و رییس جمهور حافظ امین و خانواده ي وی را به قتل رساندند. این گروه حالا در بازرسی سرویس امنیتی فدرال بوده و معادل اف بی آی در ایالات متحده هست.

 

در هر کدام از شهرها و فدراسیون هاي این کشور یک گروه از نیروهای آلفا حضور دارند و شمار کل انها 300 نفر تخمین زده شده هست. این گروه در برنامه ریزی و فراهم سازی امنیت مانورهای سیاسی و همین طور امنیت انتخابات ریاست جمهوری فعال بوده و به طور مستقیم از رهبران بلند مرتبه کشور حکم دریافت میکنند. این گروه تا به امروز موثرترین و قوی ترین گروه ضد تروریستی کشور روسیه بوده و توانایی بسیاری در انجام عملیات محرمانه و پیچیده دارد.

درباره اسپتسناز نیروهای ویژه مخوف و قوی روسیه

بر اساس ادعای رسانه هاي روسی این گروه شامل 200 نیروی ویژه بوده که از بین هزاران دانشجوی نظامی دستچین شده اند و از لحاظ فیزیکی, روانی, هوشی و بهره گیری از سلاح ها و تجهیزات نظامی گوناگون تعلیم هاي گسترده اي دیده اند. هم‌چنین در این گروه افرادی با قابلیت حیرت آور در تیراندازی

 

با انواع سلاح هاي گوناگون, غواص هاي زبده, کوهنورد, صخره نورد, روان‌شناس و هم‌چنین متخصص صحبت با گروگانگیر وجود دارد. گروه هاي مشابهی نیز در کشورهای قزاقستان, اوکراین و بلاروس از نیروهای آلفا وجود دارند که روابط نزدیکی با هم برقرار میکنند.

درباره اسپتسناز نیروهای ویژه مخوف و قوی روسیه

گروه نیروهای ویژه ویمپل «Vympel»

گروه نیروهای ویژه ویمپل در سال 1979 بعنوان واحد عملیات ویژه سرویس کا گ ب تشکیل شده و ماموریت آن در وهله ي اول انجام عملیات شناسایی و خرابکاری در بیرون از کشور بود. این گروه تنها از افسرانی تشکیل می شد که دو یا سه زبان خارجی بلد بوده و بسیاری ادعا می کردن که هر کدام نقشه ي

 

دستکم 30 پایتخت دنیا را از حفظ دارند. از سال 1993 این گروه در عملیات علیه جرائم سازمان یافته نیز به کار گرفته میشود و بعدها نیز 110 نفر از این گروه افسران 180 نفره خواهش استعفا کردند زیرا نمیخواستند و نمی توانستند از بوروکراسی پلیسی پیروی کنند.

درباره اسپتسناز نیروهای ویژه مخوف و قوی روسیه

با نیروهای مانده یک گروه ویژه ضد ترور به اسم گروه «وگا» «Vega» تشکیل شده که هدف آن مبارزه با تروریسم هسته اي بیان شده هست. این گروه در عملیاتی ضد تروریستی در 29 جولای 1994 در شمال قفقاز باعث مرگ 4 گروگان شد.

 

واحد ضد تروریست

این واحد از گروه ویمپل جدا شده و در ابتدا توسط کا گ ب برای عملیات نفوذ به خاک دشمن, خرابکاری و عملیات هاي اطلاعاتی و شناسایی در دوران جنگ تشکیل شد. افراد این گروه به چند زبان خارجی مسلط بوده و با سلاح هاي کشورهای متخاصم نیز آشنایی کامل دارند. تخصص این گروه اما در ورود از طریق هوا یا دریا به داخل خاک دشمن بود.

درباره اسپتسناز نیروهای ویژه مخوف و قوی روسیه

در سال 1987 شمار اعضای این گروه به 500 نفر افزایش یافته و در مناطق دلنازک زیادی از کشور مشغول به عملیات شدند که گرچه هدف اصلی آنها ورود به خاک کشورهای دیگر و گردآوری اطلاعات برای سرویس کا گ ب بود. این گروه نیز به زودی اسم خود را به گروه ضد تروریسم هسته اي تغییر داده و در سال 1991 و در طی کودتای بوریس یلتسین به دلایلی ناشناخته از حمله به یلتسین امتناع کرد. بعد از مدتی این گروه از بازرسی کا گ ب خارج شده و تحت بازرسی وزارت امور داخله درآمدند.

درباره اسپتسناز نیروهای ویژه مخوف و قوی روسیه

بعد از این موضوع شمار زیادی از سمت خود استعفا داده و در بخش خصوصی مشغول به کار شدند. بعد از اینکه این گروه از هم پاشید گروه «وگا» راه اندازی گردید که ترکیبی از نیروهای ضد تروریسم قدیمی و اخیر بود. این گروه برای بالا بردن توان رزمی خود با گروه هاي نمونه کشورهای دیگر تمرینات مشترک انجام می دادند.

 

این گروه نیز در اساس ي نبرد تن به تن در محیط هاي بسته, بهره گیری از سلاح هاي گوناگون, آرایش نظامی و نفوذ به داخل ساختمان ها تبحر دارند. ابتدایی ترین شرط برای ورود به این گروه این هست که دستکم دو سال در نیروهای ویژه اسپتسناز بوده باشید.

 

در این راستا هیچ محدودیت جنسیتی وجود نداشته و تنها شرایط عضویت باید برآورده شود. بعد از ورود افراد به دوره آموزشی تمرینات سختی انجام داده می‌شود که در هر مرحله بخشی از انها مرخص خواهند شد. این گروه برخلاف نیروهای ویژه ي قبلی تنها برای کشتن تعلیم ندیده اند و باید در اساس ي نجات جان گروگان ها نیز مهارت داشته باشند هم‌چنین انها تعلیم هایي در اساس ي پزشکی و مراقبت هاي آغاز می‌بینند.

درباره اسپتسناز نیروهای ویژه مخوف و قوی روسیه

گروه ویژه ویتیاز «Vityaz»

این گروه در شروع مسابقات المپیک 1980 مسکو و برای رویارویی با حملات تروریستی که به نظر مقامات شوروی از طریق سیا سازماندهی می شد تشکیل گردید. برخلاف نیروهای آلفا و ویمپل این گروه از سربازانی تشکیل شده بود که یک مدت اثبات را در ارتش خدمت کرده بودند,

 

در اساس ي مبازه تن به تن به خوبی تعلیم دیده و از لحاظ فکری و روانی نیز نفوذناپذیر بودند. این گروه در اکتبر سال 1993 به فرمان رییس جمهور به پایگاه تلویزیونی اوستانکینو حمله کرده و گروه هاي معترضی که در این ایستگاه تلویزیونی مستقر شده و قصد ورود به داخل ایستگاه را داشتند را با شدت تمام سرکوب کردند بدون اینکه خود متحمل تلفات چندانی شوند.