پارس ناز پورتال

این اشتباهات آینده کاری شما را نابود می کنند

این اشتباهات آینده کاری شما را نابود می کنند

این اشتباهات آینده کاری شما را نابود می کنند 

مطمئنا در زندگی و کار باید از اشتباهاتی که منجر به دور شدن از موفقیت و پیشرفت خواهند شد دوری کرد. پس ابتدا بهتر هست کارهای اشتباه را بشناسیم.اگر می خواهید مدیر موثری برای سازمان تان باشید،این افسانه را فراموش کنید که رهبری یک خصوصیت ژنتیکی هست و رهبران بزرگ با این ویژگی منحصربه‌فرد متولد میشوند.

 

انجام تمرینات مدیریتی، یادگیری مهارت‌هاي خاص و درنهایت رشد و پیشرفت شخصیتی هست که یک رهبر قدرتمند و پیروز را به وجود می‌آورد.تعداد زیادی از کارشناسان معتقدند که هر رهبر در مرحله‌اي از دوران حرفه‌اي خود بالاخره احساس تنهایی را تجربه خواهد کرد. به‌هرحال آلبوم‌اي از اطلاعات و موارد محرمانه و مهم وجود دارد که یک رهبر نمی تواند آن‌ها را با دیگر اعضای گروه در بین بگذارد و باید مسئولیت آن‌ها را به‌تنهایی به دوش بکشد.

 

اما اگر می خواهید مدیر موثری برای سازمانتان باشید، این افسانه را فراموش کنید که رهبری یک خصوصیت ژنتیکی هست و رهبران بزرگ با این ویژگی منحصربه‌فرد متولد می شوند. انجام تمرینات مدیریتی، یادگیری مهارت‌هاي خاص و درنهایت رشد و پیشرفت شخصیتی هست که یک رهبر قدرتمند و پیروز را به وجود می‌آورد.

 

اگرچه افراد زیادی ممکن هست این ویژگی‌ها را داشته باشند، اما معمولا درصد کمی از آن‌ها می توانند خود را به بالای قله موفقیت برسانند.یکی از ویژگی‌هاي مهم یک رهبر، ریسک‌پذیری بالای اوست که گرچه گاهی وی را در نگاه دیگران یک «بازنده» جلوه می دهد، به‌خصوص اگر در ابتدای راه باشد و تجربه و دانش کمش سبب شکست او شود.

 

بنابراین بسیار مهم هست که نسبت به مشکلات و موضوعاتی که میتواند شکست شما را رقم بزند، آگاه باشید. در این مطلب میخواهیم به 9 مورد از اشتباهات یک رهبر اشاره‌ کنیم که ممکن هست او و سازمانش را با مشکلات و چالش‌هاي جدی مواجه کند و تاثیرگذاری وی را از بین ببرد

 

اعتراف نکردن به ‌اشتباه

اشتباه کردن و داشتن دیدگاه‌هاي نادرست بخشی از فرایند رهبری هست و ممکن هست برای هر شخصی اتفاق بیفتد. اما چگونگی برخورد یک رهبر با اشتباهی که اتفاق افتاده هست، اهمیت زیادی دارد و تفاوت وی را با یک مدیر معمولی نشان می دهد. یک رهبر قدرتمند میتواند یک اشتباه را حتی اگر اشتباهی بزرگ باشد،

 

به فرصت تبدیل کند، یا این‌که تحت تاثیر تبعات آن اشتباه قرار بگیرد و همۀ ‌چیز خود را از دست بدهد. از طرف دیگر اگر اشتباهات این‌چنینی اتفاق نیفتد، پس از کجا می توانید تجربیات ارزشمند حاصل از آن‌ها را به دست بیاورید. درنهایت این شما هستید که گزینش میکنید این تجربیات چگونه در خدمت شما باشند. اشتباهات همه ي وقت حضور دارند تا به شما به‌عنوان رهبر یک تیم یا سازمان نکات مهمی را آموزش دهند.

 

رهبری که نمیتواند در حضور دیگران و افراد سازمانش احساسات خود را بازرسی کند، بعدها با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.

 

هدف‌گذاری نکردن

هر مطلب یا کتابی که درمورد مدیریت و شیوه‌هاي رهبری نوشته شده، قطعا به موضوع هدف و شیوه‌هاي هدف‌گذاری به‌عنوان یک اصل مهم و اساسی پرداخته هست. یادتان باشد که گزینش هدف به‌تنهایی کافی نیست، بلکه هدف شما باید مشخص، قابل‌ اندازه‌گیری، در دسترس، منطقی و مطابق با برنامه زمان‌بندی کاری باشد که قصد انجامش را دارید.

 

مشاور نگرفتن از افراد حرفه‌اي

راهنمایی و مشاوره حرفه‌اي همۀ وقت} به یک رهبر کمک میکند تا در مسیر مناسب باقی بماند. فراموش نکنید که یک رهبر با وجود ویژگی و مهارت‌هاي منحصربه‌فردی که به صورت ذاتی داشته یا کم کم کسب کرده هست، باز هم کمبودهای زیادی دارد که به ‌وسیله مشاوره با افراد حرفه‌اي میتواند آن‌ها را جبران کند.

 

بی‌توجهی به ترکیب تیمی

کیفیت، شخصیت و مهارت‌هاي هر فردی به‌ مرور تغییر میکند و نیرویی که در ابتدای سال به تیم شما اضافه شده، در پایان سال دیگر همان آدم قبلی نخواهد بود. بنابراین بسیار مهم هست که سنجش‌هاي ماهانه و سالانه انجام شود تا خیالتان از بابت کارکرد اعضا در تیم راحت باشد.

 

عدم مشارکت در کار تیمی

یک رهبر مفید و تاثیرگذار باید بر زمینه مشارکت تیم و فعالیت گروهی، سازمان خود را اداره کند. یک رهبر مفید باید بتواند نیروهای خود را به‌‌خوبی آموزش دهد و وظایف را به‌صورت کاملا کاربردی و متناسب با ویژگی‌هاي افراد تیم، بین اعضا تقسیم کند. نکته طلایی در این بخش این هست که هرکس توانایی خاصی دارد و رهبر باید بتواند توانایی افرادش را به‌خوبی شناسایی کند.

 

عدم نظارت بر فعالیت‌هاي سازمان

آن دسته از مدیرانی که به نظارت بر سازمانشان اعتقاد ندارند، طبیعتا متوجه نمیشوند چه زمانی اعضای گروه نیاز به راهنمایی و هدایت رهبر خود دارند. اگر با این پیش‌فرض جلو میروید که اگر کسی سوال یا مشکلی داشته باشد، خودش پیش‌قدم می شود و از شما کمک می خواهد، قطعا کم کم در اداره سازمانتان دچار مشکل خواهید شد.

 

فاصله گرفتن از خلاقیت

رهبران بزرگ همه ي وقت با خلاقیت خود ایده‌ها و اهداف بزرگی را برای سازمان خود مطرح میکنند. گرچه یادمان باشد که هر ایده و هدفی با رفتار و تلاش هم‌اندازه به نتیجه می رسد.

 

یافتن راه‌حل‌هاي سریع

همۀ ما میدانیم که همه ي وقت برای حل مشکلات، راه‌حل‌هاي سریع و دم‌دستی وجود دارد، اما مشکل از جایی شروع میشود که یک رهبر آن‌قدر درگیر حل مشکل و مسئله پیش‌آمده در سریع‌ترین زمان ممکن هست که چند نکته ریز را از قلم می‌اندازد و فراموش کردن همین نکات و جزئیات کوچک هست که باعث میشود

 

دوباره اسیر مشکلات این‌چنینی شود. بنابراین یک رهبر قدرتمند و تاثیرگذار زمانی که یک مشکل را حل می کند، باید به‌توجه علت بروز آن مشکل را بررسی کند تا بتواند خود را برای چنین مسائل و مشکلاتی در آینده مجهز کند. به‌طور کلی تأثیرگذاری دوران حرفه‌اي یک رهبر، به خود او بستگی دارد.